Gå til innhold

Dyrlege anbefalte avlivning av katten vår :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor? I den store sammenhengen er et menneske like lite eller mye verdt som en maur. Vi mennesker har en tendens til å peke oss ut som en eller annen ekstraordinær art, vi har gjennom historien begrunnet det med at vi skiller oss ut med 1) fysisk smertefølelse 2) en selvoppfatning 3) emosjonelle følelser 4) høyere intelligens

Men det har vist seg at vi ikke er den eneste (dyre)arten som besitter disse (ekstra)ordinære egenskapene.

Anonymous poster hash: 66980...e2e

Dette gjelder kun for personer med ekstrem naturalistisk holdning. De aller færreste følger den. Selv er jeg humanist, og mener at mennesker har en særstilling. Mennesker er rett og slett mer verdt enn dyr. 

Anonymous poster hash: 32c5d...960

Skrevet

Selvsagt er hun ikke syk. Det er bare en katt. Ja nettopp: Bare en katt. Ikke verre å avlive en katt enn å slakte en gris som skal spises. Faktisk lider grisen mye mer enn katten. Dyr er ikke mennesker, og det er ingen tragedie å avlive et dyr.

"Selvsagt er hun ikke syk"? Mener du seriøst at katter og andre dyr ikke kan bli syke eller få adferdsproblemer på grunn av smerter? Isåfall vet jeg ikke hva jeg kan si annet enn at jeg ser ikke på et dyr som "bare et dyr" og at jeg av samme grunn heller ikke spiser dem.

Skrevet

"Selvsagt er hun ikke syk"? Mener du seriøst at katter og andre dyr ikke kan bli syke eller få adferdsproblemer på grunn av smerter? Isåfall vet jeg ikke hva jeg kan si annet enn at jeg ser ikke på et dyr som "bare et dyr" og at jeg av samme grunn heller ikke spiser dem.

Jeg mener at man ikke behøver å være syk for å synes at det er greit å avlive en katt, ja. 

Skrevet

Selvsagt er hun ikke syk. Det er bare en katt. Ja nettopp: Bare en katt. Ikke verre å avlive en katt enn å slakte en gris som skal spises. Faktisk lider grisen mye mer enn katten. Dyr er ikke mennesker, og det er ingen tragedie å avlive et dyr.

Neida, jeg er ikke spesielt syk. Men klart, jeg har et nokså naturalistisk forhold til dyr, oppvokst i landbruket som jeg er. En katt til eller fra, ærlig talt. En katt! En katt som biter. Få den avlivet. Det er altfor mange katter, i Norge og i verden.

Anonymous poster hash: ec8fe...3b6

Skrevet

Jeg mener at man ikke behøver å være syk for å synes at det er greit å avlive en katt, ja.

Beklager, jeg misforsto. Trodde du var den jeg allerede hadde pratet med og leste feil.

Skrevet

Neida, jeg er ikke spesielt syk. Men klart, jeg har et nokså naturalistisk forhold til dyr, oppvokst i landbruket som jeg er. En katt til eller fra, ærlig talt. En katt! En katt som biter. Få den avlivet. Det er altfor mange katter, i Norge og i verden.

Anonymous poster hash: ec8fe...3b6

Greia er vel at om man tar på seg ansvaret ved å ha et kjæledyr, så er minstekravet at han sjekker at dyret er friskt før man avliver. Er dyret rett og slett aggressiv uten håp om bedring er det nok bedre å avlive.

Forresten oppvokst med dyr og for meg hadde opplevelsen motsatt effekt. For meg er ikke et dyr bare et dyr, eller en katt bare en katt, og det tror jeg ikke det er for de fleste med et kjæledyr.

Skrevet

Hvorfor? I den store sammenhengen er et menneske like lite eller mye verdt som en maur. Vi mennesker har en tendens til å peke oss ut som en eller annen ekstraordinær art, vi har gjennom historien begrunnet det med at vi skiller oss ut med 1) fysisk smertefølelse 2) en selvoppfatning 3) emosjonelle følelser 4) høyere intelligens

Men det har vist seg at vi ikke er den eneste (dyre)arten som besitter disse (ekstra)ordinære egenskapene.

Så når du er ute og går passer du på å feie bort alle maur og edderkopper på din vei? Når en mygg eller klegg biter deg så lar du den spise ferdig og blåser den forsiktig bort?

Skrevet

Det finnes MER enn nok mennesker, faktisk alt for mange, så mange at vi ikke har nok mat til å mette alle munner. Så å avlive de som er aggressive er bare positivt?

Eller...?

Syns du skal få undersøkt katten din, den har det trolig vondt på en eller annen måte.

Men mennesker har en eksistensiell egenverdi. Det har ikke katter.

Anonymous poster hash: fe9a3...483

Skrevet

Håper aldri du får deg dyr!

Anonymous poster hash: 714ad...45e

Skrevet

Det er bare et lite kakk med en øks og så er det hele over. Ingen plaging, ingen pining, ingen smerte, bare et lite kakk med en øks og så er alt over og forbi for katten. Så slipper den lide mer.

Anonymous poster hash: c9493...e42
Skrevet

Det finnes MER enn nok mennesker, faktisk alt for mange, så mange at vi ikke har nok mat til å mette alle munner. Så å avlive de som er aggressive er bare positivt?

Eller...?

Syns du skal få undersøkt katten din, den har det trolig vondt på en eller annen måte.

Det du sier her er feil - det ER mer enn nok mat i verden til å fø alle mennesker og flere til. Det er den ekstreme fråtsingen, sløsingen og kastingen av mat i den vestlige verden som er årsak til at mange millioner sulter og sulter ihjel.

Mens folk eter seg ihjel i store deler av verden så sulter andre.

DET er sykt.

Enig i at His katt bør undersøkes før den ev. avlives. Om noe fysisk har forårsaket denne adferdendringen så bør katten få en sjanse. Man kan godt mene at en katt bare er en katt, men har man først tatt på seg ansvaret for et dyr så plikter man også å gi det et godt liv, det inkluderer også å gi nødvendig helsehjelp.

Anonymous poster hash: 54e62...199

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...