Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #1 Skrevet 20. januar 2017 Vi har en katt på 5 1/2 år som har begynt og angripe oss. Når vi går så sitter han i leggen med alle klørne ute. Samboer satt i sofaen her og koste katten som lå ved siden av han,og plutselig så kom klørne ut i armen på han og tenna satte han i hånda på samboer. Dette skjedde dagen etterpå også. Sønnen på 3 er redd for og gå rundt her,siden han har sett hva katten har gjort med oss andre. Ringte dyrlegen og forklarte dette i stad og hun anbefalte avlivning. Hun ville ikke hatt sånn katt som bare angriper og ville selv da har avlivet den. Er dette noe de "vanlig" pleier og anbefale til kundene sine?? Anonymous poster hash: 7605d...9c9
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #2 Skrevet 20. januar 2017 Fornuftig dyrlege! 3-åringen skal få slippe å være redd i sitt eget hjem! Anonymous poster hash: 975f5...897
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #3 Skrevet 20. januar 2017 Jeg syns det er merkelig at veterinær kan anbefale det, eller råde til det når de ikke har møtt katten?Det er ikke så uvanlig for katter nemlig, men det er jo nettopp det som er vanskelig å si noe om når man ikke er der å ser situasjonen eller møter katten. Anonymous poster hash: a795f...19d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #4 Skrevet 20. januar 2017 Vi opplevde det samme med vår katt. 2-åringen ble redd. Katten hadde eskalerende oppførsel og angrep til slutt så snart vi kom inn døra. Veterinær anbefalte avlivning. Vi fulgte anbefalingen. Vi kunne jo ikke ha katten og ingen annen familie kunne tatt over en slik katt.. Anonymous poster hash: a32b8...84b
Mumua Skrevet 20. januar 2017 #5 Skrevet 20. januar 2017 Det er direkte idiotisk å anbefale avliving uten å ha sett katten. Som regel er det grunn ti adferdsendringer hos dyr og dyret bør sjekkes. Om det ikke er noen grunn til at dyret har begynt å angripe så er det selvfølgelig riktig å avlive. Jeg måtte selv avlive ene katten min som ble fullstendig sprø etter vi fikk barn. Hun var så ille at hun kunne ikke omplasseres og da måtte vi bare. Men pusen må selvfølgelug sjekkes, det kan være den har vondt og trenger behandling.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #6 Skrevet 20. januar 2017 Det høres ut som det kan være smerte inn i bildet.. ta med katten til veterinær for en undersøkelse. Man dreper ikke dyr som FØRSTE VALG, for å si det mildt.. Jeg avlivet hunden min i fjor, etter å ha brukt 1 år på å undersøke ham. Håper det går mye fortere med katten! Anonymous poster hash: b50e3...2e5
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #7 Skrevet 20. januar 2017 Det finnes sikkert mange nok katter, så å avlive en er helt ok. Anonymous poster hash: ec8fe...3b6
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #8 Skrevet 20. januar 2017 Vi ble også anbefalt å avlive pusen vår, da den kunne være aggressiv. Da den hoppet opp og beit 2-åringen vår helt uprovosert, valgte vi å gjøre nettopp det. Det gikk helt fint å ha den så lenge vi bare var to voksne i huset, men et barn skal ikke gå rundt og være redd... Anonymous poster hash: 0f005...542
Katteskinnet Skrevet 20. januar 2017 #9 Skrevet 20. januar 2017 Det finnes sikkert mange nok katter, så å avlive en er helt ok. Anonymous poster hash: ec8fe...3b6 Du er syk. Hi: hadde tatt katten til veterinær (helst en annen enn den personen du ringte) for plutselig adferdsendring kan være symptom på noe fysisk, på lik linje ved plutselig urinering inne. De fleste katter er konfliktsky og vil bruke angrep som siste utvei.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #10 Skrevet 20. januar 2017 Sånn ble katten vår også. Viste seg at hun hadde kreftkuler og avliving ble eneste utvei. Anonymous poster hash: f5654...4c6
Nullstress;) Skrevet 20. januar 2017 #11 Skrevet 20. januar 2017 Det dummeste jeg har hørt! Prakteksemplar på at dyr ikke er vedr like mye! Vår katt begynte plutselig også og N gripe. Tok henne til dyrlegen, og det viste seg at hun var skadd. Hadde tore kloremerker på begge sidene, over ryggen og beitemarker i nakken. Sårene ble stelt og hun fikk smertestillende og antibiotika. Lot henne være i fred og ro ett par dager, og hun ble den gode gamle katten vår igjen! Be i allefall dyrlege sjekke for skader før dere avliver!
skjotta Skrevet 20. januar 2017 #12 Skrevet 20. januar 2017 Det høres ut som det kan være smerte inn i bildet.. ta med katten til veterinær for en undersøkelse. Man dreper ikke dyr som FØRSTE VALG, for å si det mildt.. Jeg avlivet hunden min i fjor, etter å ha brukt 1 år på å undersøke ham. Håper det går mye fortere med katten! Anonymous poster hash: b50e3...2e5 Så hunden måtte lide i 1 år for at du skulle føle deg bedre? Katteklor og bitt er en vanlig kilde til blodforgiftning. Glad som jeg er i katten min, ville jeg ikke beholdt ham om han begynte å angripe uprovosert. Ikke med barn i huset.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #13 Skrevet 20. januar 2017 Så hunden måtte lide i 1 år for at du skulle føle deg bedre? Katteklor og bitt er en vanlig kilde til blodforgiftning. Glad som jeg er i katten min, ville jeg ikke beholdt ham om han begynte å angripe uprovosert. Ikke med barn i huset. Beklager, men en "vanlig" årsak til blodforgiftning? jeg har to katter. Snille som lam! Men de leker. Og når de leker, bruker de klør. Og når de bruker klør, klorer de. Tror vel med hånden på hjertet at jeg kar fått katteklor ukentlig Siden jeg var 3 år gammel! Aldri blitt syk av det! Anonymous poster hash: 714ad...45e
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #14 Skrevet 21. januar 2017 På legevakten fortalte de meg at kattebitt har høy infeksjonsfare, langt høyere enn hundebitt. Så om dere blir bitt så pass i hvert fall på å rense svært godt, og har dere ikke oppdatert stivkrampesprøyte bør det tas! Ellers er jeg enig med de som sier du bør få katten din sjekket hos en annen dyrlege, Hi. Hvis det er fysisk skade eller sykdom som er årsaken vil katten trolig bli "seg selv" igjen etter behandling. Finner man ingen opplagt årsak til adferdsendringen så bør katten avlives. Pass på sønnen deres frem til katten har vært hos dyrlege, ikke ha katt og barn i samme rom, i hvert fall ikke uten konstant tilsyn. Anonymous poster hash: 54e62...199
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 Det finnes sikkert mange nok katter, så å avlive en er helt ok. Anonymous poster hash: ec8fe...3b6 Det finnes MER enn nok katter, faktisk altfor mange, så å avlive en aggressiv en er bare positivt. Anonymous poster hash: fe9a3...483
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #16 Skrevet 21. januar 2017 Det dummeste jeg har hørt! Prakteksemplar på at dyr ikke er vedr like mye! Vår katt begynte plutselig også og N gripe. Tok henne til dyrlegen, og det viste seg at hun var skadd. Hadde tore kloremerker på begge sidene, over ryggen og beitemarker i nakken. Sårene ble stelt og hun fikk smertestillende og antibiotika. Lot henne være i fred og ro ett par dager, og hun ble den gode gamle katten vår igjen! Be i allefall dyrlege sjekke for skader før dere avliver! Selvfølgelig er ikke dyr og mennesker verd like mye. Vi spiser dyr. Vi spiser ikke mennesker, men vi dreper altfor mange av dem. Og enkelte dyr holder vi altfor lenge i live. Anonymous poster hash: fe9a3...483
Nullstress;) Skrevet 21. januar 2017 #17 Skrevet 21. januar 2017 Selvfølgelig er ikke dyr og mennesker verd like mye. Vi spiser dyr. Vi spiser ikke mennesker, men vi dreper altfor mange av dem. Og enkelte dyr holder vi altfor lenge i live. Anonymous poster hash: fe9a3...483 Formulerte meg litt feil der, beklager det. Det jeg mente vr at dyr ikke an gang vr verdt en særlig sjekk før de blir avlivet. Og dét syntes jeg er fyktelig synd!
skjotta Skrevet 21. januar 2017 #18 Skrevet 21. januar 2017 Beklager, men en "vanlig" årsak til blodforgiftning? jeg har to katter. Snille som lam! Men de leker. Og når de leker, bruker de klør. Og når de bruker klør, klorer de. Tror vel med hånden på hjertet at jeg kar fått katteklor ukentlig Siden jeg var 3 år gammel! Aldri blitt syk av det! Anonymous poster hash: 714ad...45e https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/22.-bittskader-og-infeksjoner---vei/
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #19 Skrevet 21. januar 2017 Katten vår holdt på på samme måte. Vi valgte en undersøkelse hos dyrlege før vi tok valget om å avlive. Viste seg at pus hadde tann problemer. Måtte kroneamputere 2 tenner og går nå på veterinær for. Pus er mye roligere nå og vi er fornøyd. Dette er ca 1 år siden Anonymous poster hash: 82b8e...95c
Gjest Skrevet 21. januar 2017 #20 Skrevet 21. januar 2017 Innlegg slettet grunnet avsporinger, samt svar til dette. Mod K. Taylor
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #21 Skrevet 21. januar 2017 Ta med katten til dyrlegen på mandag davel. Ta en sjekk.ferdig med det. Ikke drøy det for lenge !3 åringen bør og skal komme i første rekke Anonymous poster hash: 864b0...e17
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #22 Skrevet 21. januar 2017 Det finnes MER enn nok katter, faktisk altfor mange, så å avlive en aggressiv en er bare positivt. Anonymous poster hash: fe9a3...483 Det finnes MER enn nok mennesker, faktisk alt for mange, så mange at vi ikke har nok mat til å mette alle munner. Så å avlive de som er aggressive er bare positivt? Eller...? Syns du skal få undersøkt katten din, den har det trolig vondt på en eller annen måte. Anonymous poster hash: 66980...e2e
skjotta Skrevet 21. januar 2017 #23 Skrevet 21. januar 2017 Det finnes MER enn nok mennesker, faktisk alt for mange, så mange at vi ikke har nok mat til å mette alle munner. Så å avlive de som er aggressive er bare positivt? Eller...? Syns du skal få undersøkt katten din, den har det trolig vondt på en eller annen måte. Anonymous poster hash: 66980...e2e Slutt med å sammenligne dyr og mennesker.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #24 Skrevet 21. januar 2017 Slutt med å sammenligne dyr og mennesker. Hvorfor? I den store sammenhengen er et menneske like lite eller mye verdt som en maur. Vi mennesker har en tendens til å peke oss ut som en eller annen ekstraordinær art, vi har gjennom historien begrunnet det med at vi skiller oss ut med 1) fysisk smertefølelse 2) en selvoppfatning 3) emosjonelle følelser 4) høyere intelligens Men det har vist seg at vi ikke er den eneste (dyre)arten som besitter disse (ekstra)ordinære egenskapene. Anonymous poster hash: 66980...e2e
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #25 Skrevet 21. januar 2017 Du er syk. Hi: hadde tatt katten til veterinær (helst en annen enn den personen du ringte) for plutselig adferdsendring kan være symptom på noe fysisk, på lik linje ved plutselig urinering inne. De fleste katter er konfliktsky og vil bruke angrep som siste utvei. Selvsagt er hun ikke syk. Det er bare en katt. Ja nettopp: Bare en katt. Ikke verre å avlive en katt enn å slakte en gris som skal spises. Faktisk lider grisen mye mer enn katten. Dyr er ikke mennesker, og det er ingen tragedie å avlive et dyr. Anonymous poster hash: 32c5d...960
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå