Gå til innhold

15 mg sobril, har man lov å kjøre bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 27e15...e8c

Fortsetter under...

Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 445ba...ef7

Skrevet

Legemidlet kan påvirke evnen til å kjøre bil, så du bør absolutt ikke kjøre bil om du har tatt Sobril.

Anonymous poster hash: f9017...02d
Skrevet

Tar man ikke sobril for å få sove? Da har man vel uansett ikke tenkt til å kjøre

Anonymous poster hash: 7a076...38d
Skrevet

Man tar iķkr Sobril bare for å få sove, nei.

Anonymous poster hash: eeb19...c73

Skrevet

Man tar iķkr Sobril bare for å få sove, nei.

Anonymous poster hash: eeb19...c73

Man skal likevel ikke kjøre bil om man tar det, uansett årsaken til bruken.

Anonymous poster hash: f9017...02d

Annonse

Skrevet

Hvis du bruker det jevnt, så ja. Det finnes grenser for hvor store doser, hvis du bruker to typer B-preparater, halveres den lovlige grensen for å kjøre bil. Med tre typer har en ikke lov. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i det på en annen måte enn å spørre her.

Anonymous poster hash: d5d14...3ee

Skrevet

Kan som regel kjøre etter 8 timer etter inntak på det fleste, men kjenn etter hvordan du føler deg. Men uansett om en tar det fast og vil ut å kjøre, må en tenke på at viss du er innblandet i en bilulykke og de tar blodprøve, kan desse stoffene finnes i blodet og du blir medskyldig eller skyldig i ulykken! Så er heller ikke bare å gå på noe fast og så kjøre bil.... sånn har det altid vært!

Anonymous poster hash: 1eeaf...cdb

Skrevet

Lurte altså på om det er lov... har googla masse men finner ikke noe konkret. Vet at loven ble endret i 2016 men finner ikke ut om det gjelder sobril også. Før var Max grensen 25 mg for å kjøre.

Ikke for å sove nei, men skal gjennom noe som gir meg skjelvinger og angst på lørdag, i forbindelse m exen. Vet at jeg ikke blir svimmel av de og hadde vært ålright å føle seg så rolig som mulig.

Men om det ikke er lov gjør jeg det såklar ikke. Da får det bare skjelves ivei...

HI

Skrevet

Lurte altså på om det er lov... har googla masse men finner ikke noe konkret. Vet at loven ble endret i 2016 men finner ikke ut om det gjelder sobril også. Før var Max grensen 25 mg for å kjøre.

Ikke for å sove nei, men skal gjennom noe som gir meg skjelvinger og angst på lørdag, i forbindelse m exen. Vet at jeg ikke blir svimmel av de og hadde vært ålright å føle seg så rolig som mulig.

Men om det ikke er lov gjør jeg det såklar ikke. Da får det bare skjelves ivei...

HI

Du kan kjøre på alt, bare må gå minst 8 timer etter inntak! Så viss du skal ta sobril kort tid før møte, bør du få noen til å kjøre deg, kan vær greit å ha med en person uansett viss dette er skikkelig vanskelig for deg! Håper det ordner seg for deg.

Skrevet

http://nhi.no/forside/strengere-krav-til-bruk-av-vanedannende-medisiner-ved-bilkjoring-47662.html

Bare vær obs på om det skjer et trafikkuhell og det blir tatt blodprøve, kan det oppstå problemer...

Anonymous poster hash: ced17...685

For ikke å snakke om at hun kan bli så "rolig" at reaksjonsevnen dempes nok til at hun tar livet av noen.... vil tro det er en større konsekvens enn å miste lappen.

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) 

Da får jeg nesten ta en vurdering på det, om jeg skal ta eller ikke.

Skal som sagt ha møte med barnefar/eksen, og har ikke engang peiling på hva det gjelder, bortsett fra at det er noe alvorlig.

Har hatt masse problemer med han i 7 år nå siden det ble slutt, og har utviklet en slags angst for han. Skjelver og rister bare jeg snakker med han i tlf. Latterlig egentlig, jeg vet. Men får ikke gjort noe med det. Han har en skremmende og manipulativ måte å være på.

Er snart 40 så burde klare å være sterk nok til å håndtere, men det er jaggu ikke enkelt, når man er så bekymra for barnet sitt i tillegg midt oppi alt.

HI

Annonse

Skrevet

Og om jeg må bli kjørt, så ender det opp med at det blir exen.... Vi skal liksom flere steder, så det er utelukket. 

HI

Skrevet

Og om jeg må bli kjørt, så ender det opp med at det blir exen.... Vi skal liksom flere steder, så det er utelukket.

HI

Hvis dere sjalu møte med andre instanser som familivernkontoret, barnevern, bup E.l., bør du uansett være forsiktig så du ikke blir oppfattet som sedert.

Da er det vel bedre å gjøre de oppmerksom på at du blir engstelig når dere er i møter sammen.

Skrevet

Hvis dere sjalu møte med andre instanser som familivernkontoret, barnevern, bup E.l., bør du uansett være forsiktig så du ikke blir oppfattet som sedert.

Da er det vel bedre å gjøre de oppmerksom på at du blir engstelig når dere er i møter sammen.

Nei, det skal vi ikke. Dette er privat.

Men enig i det, om det hadde vært tilfelle.

Skrevet

For ikke å snakke om at hun kan bli så "rolig" at reaksjonsevnen dempes nok til at hun tar livet av noen.... vil tro det er en større konsekvens enn å miste lappen.

Selvsagt, alvorlige trafikkuhell er jo uansett forbundet med større konsekvenser og straff.

Men mange har blitt tatt for bl.a fyllekjøring fordi de gjør teite, men påfallende småfeil som vekker oppmerksomhet.

Artikkelen tar jo klart for seg at brukeren ofte overvurderer sine evner i trafikken.

Når det er sagt. Mange folk jeg har snakket med har visst om på forhånd/eller vært med på kjøring i påvirket tilstand, uten å melde fra. Jeg er den som ringer politiet. Hadde HI vært min venninne og sagt hun skulle ta tablett og kjørt, hadde jeg, dessverre for henne, ringt.

Skrevet

Selvsagt, alvorlige trafikkuhell er jo uansett forbundet med større konsekvenser og straff.

Men mange har blitt tatt for bl.a fyllekjøring fordi de gjør teite, men påfallende småfeil som vekker oppmerksomhet.

Artikkelen tar jo klart for seg at brukeren ofte overvurderer sine evner i trafikken.

Når det er sagt. Mange folk jeg har snakket med har visst om på forhånd/eller vært med på kjøring i påvirket tilstand, uten å melde fra. Jeg er den som ringer politiet. Hadde HI vært min venninne og sagt hun skulle ta tablett og kjørt, hadde jeg, dessverre for henne, ringt.

Du hadde ringt politiet uten å nevne for henne at du kom til å gjøre det først?

Isåfall er du litt av ei venninne. Her sliter venninnen din med angst og betror seg til deg mtp at hun skal gjennom noe som kan være for henne traumatisk, og du reagerer med å ringe politiet og gjøre dagen enda bedre for henne.

Det må jeg si.

HI

Skrevet

Du hadde ringt politiet uten å nevne for henne at du kom til å gjøre det først?

Isåfall er du litt av ei venninne. Her sliter venninnen din med angst og betror seg til deg mtp at hun skal gjennom noe som kan være for henne traumatisk, og du reagerer med å ringe politiet og gjøre dagen enda bedre for henne.

Det må jeg si.

HI

Nei, hun hadde fått beskjed om st jeg kon til å gjøre det. Jeg kan ikke stilltiende se på at noen som TROR de har kontroll, setter seg bak rattet og kjører. Hvis hun sa fremdeles velger å kjøre, hadde jeg ringt, ja...

Skrevet

Nei, hun hadde fått beskjed om st jeg kon til å gjøre det. Jeg kan ikke stilltiende se på at noen som TROR de har kontroll, setter seg bak rattet og kjører. Hvis hun sa fremdeles velger å kjøre, hadde jeg ringt, ja...

Jaja, det er fair enough.

Skrevet

Kan som regel kjøre etter 8 timer etter inntak på det fleste, men kjenn etter hvordan du føler deg. Men uansett om en tar det fast og vil ut å kjøre, må en tenke på at viss du er innblandet i en bilulykke og de tar blodprøve, kan desse stoffene finnes i blodet og du blir medskyldig eller skyldig i ulykken! Så er heller ikke bare å gå på noe fast og så kjøre bil.... sånn har det altid vært!

Benzodiacepiner er mye lenger i blodet enn 8 timer. Hvis en bruker det fast, ikke overskrider dosen, venter 8 timer og ikke blander med to andre typer B-preparater, er det lovlig.

Anonymous poster hash: d5d14...3ee

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Da får jeg nesten ta en vurdering på det, om jeg skal ta eller ikke.

Skal som sagt ha møte med barnefar/eksen, og har ikke engang peiling på hva det gjelder, bortsett fra at det er noe alvorlig.

Har hatt masse problemer med han i 7 år nå siden det ble slutt, og har utviklet en slags angst for han. Skjelver og rister bare jeg snakker med han i tlf. Latterlig egentlig, jeg vet. Men får ikke gjort noe med det. Han har en skremmende og manipulativ måte å være på.

Er snart 40 så burde klare å være sterk nok til å håndtere, men det er jaggu ikke enkelt, når man er så bekymra for barnet sitt i tillegg midt oppi alt.

HI

Hvorfor skal du møte han om du ikke vet hva det gjelder, og hvordan vet du da at det er alvorlig og at dere må innom flere steder?

Dette virker jo helt idiotisk? Hvorfor tenker du på å ta tabletter og kjøre når det i verste fall kan få store konsekvenser for deg? (Du kan drepe noen i en ulykke pga du er påvirket evt miste lappen i en kontroll)

Enten må du få med deg noen du stoler på å kjøre deg (å få med deg ting som blir sagt/gjort) eller så får x ta det over telefon eller møte deg ute på en kafe i nærheten blandt folk.

Jeg har tatt sobril pga flyangst, jeg ble skikkelig dopet på en halv tablett, klarte ikke holde øynene oppe. Herlig flytur for jeg var ikke bekymret og husker ikke noe av den.

Anonymous poster hash: a5b1f...85e

Skrevet

Nei.. du kan ikke kjøre bil om du tar 15 mg Sobril. Du utsetter deg og andre i trafikken for fare. På lik linje med fyllekjøring. Det er uansvarlig. Er det ikke noen annen måte du kan takle angsten din på ? 😊

Anonymous poster hash: 7f215...73b

Skrevet

Ring legevakten og spør om du Jan kjøre bil på den dosen.

Skrevet

Hvorfor skal du møte han om du ikke vet hva det gjelder, og hvordan vet du da at det er alvorlig og at dere må innom flere steder?

Dette virker jo helt idiotisk? Hvorfor tenker du på å ta tabletter og kjøre når det i verste fall kan få store konsekvenser for deg? (Du kan drepe noen i en ulykke pga du er påvirket evt miste lappen i en kontroll)

Enten må du få med deg noen du stoler på å kjøre deg (å få med deg ting som blir sagt/gjort) eller så får x ta det over telefon eller møte deg ute på en kafe i nærheten blandt folk.

Jeg har tatt sobril pga flyangst, jeg ble skikkelig dopet på en halv tablett, klarte ikke holde øynene oppe. Herlig flytur for jeg var ikke bekymret og husker ikke noe av den.

Ja veldig enig i at det er idiotisk. Men ikke noe jeg kan styre, det er et møte med flere andre, bla advokaten hans. Så det er ingen fare. Jeg er ikke redd for han i den forstand at han skal skade meg. Men han har en slags psykisk makt over meg som er vanskelig å forklare. Vil ikke legge ut om hvorfor vi skal flere steder mtp å bli gjenkjent, men for å si det sånn- det er ikke farlig, det er kun en samtale om fremtiden. Men når det gjelder akkurat han så har jeg psykiske issues med å konversere med han - selv i tlf. Utrolig irriterende for jeg anser meg som en sterk person. Har nok noe å gjøre med at han er faren til barnet mitt og at jeg er livredd for at ting skal få konsekvenser for han senere i livet. Hadde det ikke vært for sønnen hadde jeg ikke brydd meg.

Har alltid forsøkt å ha et harmonisk forhold til han, men har hele tiden vært drama fra hans side. Kunne skrevet side opp og side ned om dette. Men befinner meg nå i situasjonen og må prøve å gjøre det rette, selv om det er idiotisk ja....

Enig i det du skriver om å risikere med å ta sobri, så dropper det. Var mer et spm fordi jeg ikke visste hva evt grensen var for å kjøre bil. Men nå har jeg blitt godt informert her og jeg risikerer ingenting.

Takk ❤️

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...