Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #26 Skrevet 19. januar 2017 Øh, vi prøver jo å forklare, men du skjønner ikke hva vi sier. Jeg håper ikke du underviser i matte eller noe annet som krever evne til å tenke logisk. Det er jo helt horribelt at du ikke vet hva en biinntekt er! Dette bør du faktisk kontakte f.eks en rådgiver på nav om, og virkelig få noen til å forklare deg dette så du forstår. Anonymous poster hash: 30341...01c Hyggelig du da. Jo, jeg klarer å forstå hva som ligger i ordet biinntekt men ikke hva som kvalifiserer til å være biinntekt og grunnen til denne forvirringen er at de setter inntekten som biinntekt (eller det vet jeg ikke, må sjekke) i stedet for trygden. Jeg er faktisk god i matte, det er derfor jeg fort merker om koe stemmer eller ikke. Jeg har prøvd å sette meg inn skatt/selvangivelse men klarer ikke forstå hva de mener med alt. Jeg ble sykt stressa da jeg så de hadde satt opp prosenten igjen. Derfor litt "hysteriske" innlegg med cals lock osv. Men det betyr ikke jeg er dum. hadde håpet at noen her inne ville forklare meg så jeg forsto eventuelt kunne fortelle meg hva jeg burde gjøre. Visste det kom til å komme et par spydige svar men tenkte det var verdt det. Likevel ble det så mye av det at det ble vanskelig å luke ut den lille hjelpen som fins i svarene her. Jeg har også sendt inn kontaktskjema til skatteetaten der jeg ber om en forklaring på dette og om jeg eventuelt taper penger. Beklager alle korte/rotete innlegg. Det siste jeg skrev (før jeg svarte deg på denne) oppklarer kanskje litt. Jeg håper det. Da forstår du/dere sikkert også hvorfor jeg ikke har tilgjengelig alle opplysninger om skatt/inntekt akkurat nå. HI Anonymous poster hash: b1c1b...2b0
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #27 Skrevet 19. januar 2017 Det er nytteløst å hjelpe deg dersom du holder tilbake informasjon. All inntekt, skatt betalt og fradrag må opplyses om. Eventuell annen relevant informasjon. Anonymous poster hash: 990a2...d1b Jeg har ikke tilgang på jobbmailen hans der han får lønnsslippene. Anonymous poster hash: b1c1b...2b0
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #28 Skrevet 19. januar 2017 Jeg har ikke tilgang på jobbmailen hans der han får lønnsslippene. Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 Da får du nesten spørre igjen når du har tilgang til selvangivelsen hans. Eventuelt får du spørre skatteetaten igjen. Anonymous poster hash: 990a2...d1b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #29 Skrevet 19. januar 2017 TALLENE SÅNN CA DA: 534.900 årsinntekt fra jobb (50% er 267.450) Får utbetalt ca. 14.000 netto i måneden. Fra SPK vet jeg at jeg har trygd på 14.700 i måneden men får utbetalt ca 10.000 netto. Andre tall??? Anonymous poster hash: b1c1b...2b0
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #30 Skrevet 19. januar 2017 TALLENE SÅNN CA DA: 534.900 årsinntekt fra jobb (50% er 267.450) Får utbetalt ca. 14.000 netto i måneden. Fra SPK vet jeg at jeg har trygd på 14.700 i måneden men får utbetalt ca 10.000 netto. Andre tall??? Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 Du gir jo ikke helt mening da. Men ser ut til at du skatter ca 32% om jeg forstod deg rett, med en inntekt på rett under 400000 så er vel ikke det så feil? Anonymous poster hash: b1b6f...979
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #31 Skrevet 19. januar 2017 Du gir jo ikke helt mening da. Men ser ut til at du skatter ca 32% om jeg forstod deg rett, med en inntekt på rett under 400000 så er vel ikke det så feil? Anonymous poster hash: b1b6f...979 Mente 450 000. Anonymous poster hash: b1b6f...979
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #32 Skrevet 19. januar 2017 Du gir jo ikke helt mening da. Men ser ut til at du skatter ca 32% om jeg forstod deg rett, med en inntekt på rett under 400000 så er vel ikke det så feil? Anonymous poster hash: b1b6f...979 Eh nei..? 32% på uføreteygden PLUSS 44% på lønn??? Anonymous poster hash: b1c1b...2b0
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #33 Skrevet 19. januar 2017 Eh nei..? 32% på uføreteygden PLUSS 44% på lønn??? Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 Det stemmer vel ikke med tallene du oppgir her? Tror du må være mer tydelig, du skriver som en tulling. Anonymous poster hash: b1b6f...979
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #34 Skrevet 19. januar 2017 Jaja jeg gir faen. Det varierer VELDIG hvordan humøret til dere kjerringer er her inne. Det blir enten eller. Her er det utelukkende sure svar fra feite megger. Men jeg gir faen. Det er ikke sånn at jeg ikke klarer meg selv. Bare søkte dere fordi det en sjelden gang kan være en god ting. Samme det jeg gidder ikke forsvare meg. Er dere dømmende fordi dere så ordet ufør? Vil dere vite hvorfor han er ufør? Fordi han mistet barnet sitt og lider av depresjon, angst og PTSD. Han er jævlig god som kalrer takle disse utfordringene og likevel komme seg på jobb hver jævla dag. Så der har dere for fordommene deres. Vær så god. Kos dere. Jeg har ordnet det selv. Den bittelille tingen jeg søkte herfra er jeg ikke interesser i lengre. f U Anonymous poster hash: b1c1b...2b0
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #35 Skrevet 19. januar 2017 Eh nei..? 32% på uføreteygden PLUSS 44% på lønn??? Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 Tuller du nå? Jeg vil ikke bli ufin, men jeg er usikker på om du tuller med oss? Anonymous poster hash: 990a2...d1b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #36 Skrevet 19. januar 2017 Hi- du er ikke spesielt tøff når du banner og sverter slik. Noen her inne prøvde faktisk å hjelpe deg, så du behøver ikke å prøve å være den største bit**en av dem alle... Neste gang får du heller være saklig og skrive skikkelig. Si gjerne også takk for de svarene du får som er relevante i steden for å klikke i vinkel... Anonymous poster hash: b8171...e2d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #37 Skrevet 20. januar 2017 Jaja jeg gir faen. Det varierer VELDIG hvordan humøret til dere kjerringer er her inne. Det blir enten eller. Her er det utelukkende sure svar fra feite megger. Men jeg gir faen. Det er ikke sånn at jeg ikke klarer meg selv. Bare søkte dere fordi det en sjelden gang kan være en god ting. Samme det jeg gidder ikke forsvare meg. Er dere dømmende fordi dere så ordet ufør? Vil dere vite hvorfor han er ufør? Fordi han mistet barnet sitt og lider av depresjon, angst og PTSD. Han er jævlig god som kalrer takle disse utfordringene og likevel komme seg på jobb hver jævla dag. Så der har dere for fordommene deres. Vær så god. Kos dere. Jeg har ordnet det selv. Den bittelille tingen jeg søkte herfra er jeg ikke interesser i lengre. f U Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 Herregud, her prøver faktisk folk å hjelpe deg. Ingen grunn til å lange ut og være ufin. Det er da ingen her som har dømt noen som helst for noe som helst, ser ikke enn eneste fordom her. Prøver bare å få ordentlig informasjon av deg, ingen grunn til å klikke i vinkel for det. Hjelpes tid. Tror og det er like godt at du logger deg av. Anonymous poster hash: 8b8f1...2af
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #38 Skrevet 20. januar 2017 Har dere huslån sammen? Anonymous poster hash: f8f7c...d01
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #39 Skrevet 20. januar 2017 Jeg får også opp ca. 32 % skatt når man legger sammen årsinntekt og det du eller han får utbetalt pr. mnd. Kanskje trekker de mye på lærerjobben med lite på trygden. Du må jo se på helheten. 32 % skatt tilsammen på en inntekt på 440 000 kr. i året. Anonymous poster hash: adf8e...cb3
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #40 Skrevet 20. januar 2017 Du må ringe skatteetaten sammen med mannen din og spørre der, du kommer ikke til å få korrekte svar her. Anonymous poster hash: 4d5a9...b80
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #41 Skrevet 20. januar 2017 Å bli ufin når folk her faktisk prøver å hjelpe deg blir faktisk bare dumt. For å se det hele bildet må du nesten se på tidligere års selvangivelser og årsoppgaver. Stemmer tallene overens? Videre må du se om han er i rett skatteklasse og om alle fradrag han har krav på er tatt med. Alle har selv ansvar for å sjekke om tallene er korrekt og at man får fradragene man har krav på. Til info er det ikke høyere skatt på biinntekter. Det skilles ikke på hovedinntekt og biintekter i selvangivelsen. Anonymous poster hash: 23a41...650
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #42 Skrevet 20. januar 2017 Hva med å plotte inn alle tallene i en skattekalkulator? Da får du en pekepinn på hva som er riktig skatt. Du kan også besøke skatteetaten og få en forklaring der. Anonymous poster hash: 21ecf...01c
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #43 Skrevet 20. januar 2017 TALLENE SÅNN CA DA: 534.900 årsinntekt fra jobb (50% er 267.450) Får utbetalt ca. 14.000 netto i måneden. Fra SPK vet jeg at jeg har trygd på 14.700 i måneden men får utbetalt ca 10.000 netto. Andre tall??? Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 En årslønn på 260.000 gir en månedslønn på ca 22.000 + trygden på 14.700 gir en brutto månedslønn på ca 36.700 kr Utbetalt sier du han har 14.000 + 10.000 = 24.000. Det betyr at han betaler drøye 34% skatt av sin totale inntekt. Jeg synes det høres litt mye ut om han har boliglån og renter han kan trekke fra, og i tillegg har særfradrag som enslig forsørger (for du sa han hadde aleneomsorgen for et barn gjorde du ikke). Uansett er det hva han betaler i skatt for sin totale inntekt som er viktig her, ikke hva han betaler hvor. Det er ikke forskjell på skatten på vanlig inntekt og biinntekt, men siden de fleste har tabelltrekk må man betale en ganske høy prosent hos arbeidsgiver nr to for at totalen skal bli riktig. Det er ingen som har vært ufine mot deg her, så jeg skjønner ikke hvorfor du blir så aggressiv, det er mange som har prøvd å hjelpe deg... Anonymous poster hash: e6bea...235
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #44 Skrevet 20. januar 2017 TALLENE SÅNN CA DA: 534.900 årsinntekt fra jobb (50% er 267.450) Får utbetalt ca. 14.000 netto i måneden. Fra SPK vet jeg at jeg har trygd på 14.700 i måneden men får utbetalt ca 10.000 netto. Andre tall??? Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 Han betaler ca. 32 % i skatt, dersom tallene stemmer. Som andre har skrevet tidligere, må han sørge for at det trekkes prosent fra alle inntektene, ikke prosent og tabelltrekk (du har fått forklaring på hvordan tidligere). For 2016 hadde Skatteetaten satt min inntekt til 100 % lønn, 70 % uføretrygd fra NAV og 70 % uføretrygd fra SPK. Jeg fikk da et skyhøyt skattetrekk. Med noen tastetrykk fikk jeg rettet opp i det. Jeg har ca. samme bruttoinntekt som din mann, 1,7 millioner i lån, 2 barn i barnehage, 2 biler på mitt navn, studielån på ca. 150 000, gift. I år skal jeg skatte 27 %. Anonymous poster hash: 3ea30...8a7
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #45 Skrevet 20. januar 2017 Men hvorfor(HVORDAN???) blir lønn fra arbeidsgiver til biinntekt? (Kan det endres??) forstår lite av dette må bare vite om noe kan gjøres. Er lei av å ikke forstå en dritt. Fins grenser hvor mange ganger det føles greit å si "forstår ikke" på telefonen. Fint hvis noen her kan forklare meg Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 Hva om du får deg et møte med din saksbehandler hos NAV? Det er jo de som må informere deg om reglene som gjelder uføretrygd. Anonymous poster hash: 5e184...4ab
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #46 Skrevet 20. januar 2017 Så du (eller mannen din) har to inntekter; uføretrygd og lærerjobb. Jeg forstår deg som at du ikke skjønner hvorfor skattetrekket på lærerjobben skal være 44%, og du får baksmell? Først, biinntekt og hovedinntekt. Så vidt jeg har forstått blir det du "tjener" fra NAV automatisk regnet som hovedinntekt, og det er satt en viss skatteprosent/skattetrekk på denne, inkludert eventuelle fradrag. Så kommer biinntekten. Før var det slik at man ikke kunne ha to hovedinntekter (vet ikke om det er slik lenger?), derfor blir lærerjobben biinntekt (inntekten fra NAV blir automatisk hovedinntekt fordi det er slik systemet er). Her skal det også trekkes en viss mengde skatt, men denne blir høyere siden fradragene ikke er med her (de ble lagt inn i hovedinntekten din). Skatteandelen bør også være høyere for å kompensere for at man regner med en viss usikkerhet i hvor mye man tjener (siden det er en biinntekt). Plutselig så vipper man en skatteklasse, og skal betale mer skatt. Så slik jeg har skjønt det så regner man hovedinntekten som fast og forutsigbar, og biinntekten som uforutsigbar, derfor trekkes det høyere på biinntekt for å være på den sikre siden. (Gjerne korriger meg hvis det er galt, dere som har peiling ) Tilsammen skal skatten du betaler fra hovedinntekt og biinntekt være en viss prosent, avhengig av hvor mye du tjener. Dvs hvis det er lav skatt på hovedinntekten blir biinntekten høy, og omvendt. Så om du betaler riktig skatt kan du finne ut av ved å regne ut den totale skatteprosenten, dvs skatteprosent = total skatt i kroner delt på total inntekt, x 100. Skattesmell får du hvis den totale skatten din blir for lav ift inntekten. Så hovedinntekt er uføreutbetalingen med et visst skattetrekk, lærerjobben er biinntekt med et visst skattetrekk, og tilsammen skal det bli et passe skattetrekk. Dette kan fordeles med et lavt trekk på hovedinntekt og høyt trekk på biinntekt, og jeg regner med at det er det som har skjedd med deg? Hvor høy blir skatteprosenten din hvis du regner de to lønningene sammen? Dette er tall som du finner i selvangivelsen. Anonymous poster hash: 0d4d9...e8d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #47 Skrevet 20. januar 2017 HI her: bedre forklaring: Jeg vil ikke gi alle opplysningene. Men kan avsløre at jeg ikke skriver for meg selv. Det er min mann som har stressa med dette i årevis og bare lar det være sånn fordi han ikke orker gjøre noe med det. Han har angst for sånne ting så jeg sa jeg skulle se på saken. Han blir svært fortvilet over stort skattesmell hvert år for han har faktisk svært lite å rutte med i måneden.. langt fra rik altså. Det var derfor jeg prøvde gå inn og endre skattetrekket for han i fjor men blir da fortvilet over å se at det ble 44% igjen i år. Nå er jeg redd han får restskatt igjen.. (vi får jo aldri reist på ferie med ungene!) Det MÅ være no som ikke stemmer: jeg er student, jobber like mye som han men har mindre utdannelse og mindre ansiennitet, derfor 100.000 mindre i året. Begge er aleneforsørgere til ett barn og begge har boliglån. Han mottar også uføretrygden (fra statens pensjonskasse) hver mnd. Jeg mottar en tusenlapp for barnetilsyn og to i barnebidrag utenom lønnen. Likevel har vi like mye utbetalt hver måned. Dere er vel enige i at han burde hatt mye mer enn meg? Jeg betaler forresten 36% og får skatt til gode hvert år (i fjor hele 50.000)... Derfor er jeg overbevist om at noe er feil her. PS: for dere som reagerer på at jeg sier "mannen" så kan jeg informere at vi er særboere og derfor ikke felles økonomi eller noe. Vi bor i forskjellige byer og har hvert vårt boliglån og hvert vårt barn vi forsørger. Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 Men dere er gift OG særboere? Anonymous poster hash: 5f424...796
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #48 Skrevet 20. januar 2017 TALLENE SÅNN CA DA: 534.900 årsinntekt fra jobb (50% er 267.450) Får utbetalt ca. 14.000 netto i måneden. Fra SPK vet jeg at jeg har trygd på 14.700 i måneden men får utbetalt ca 10.000 netto. Andre tall??? Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 SPK eller NAV? Anonymous poster hash: 5f424...796
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #49 Skrevet 20. januar 2017 SPK eller NAV? Anonymous poster hash: 5f424...796 Uføretrygd fra SPK og NAV utbetales samlet. Anonymous poster hash: 3ea30...8a7
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #50 Skrevet 20. januar 2017 Jeg har også 1.500 000 i lån! "Formue" på 9000..... Anonymous poster hash: b1c1b...2b0 Hvor mye er huset ditt verd idag?, og du har 1,5 i lån Differansen er også formue, Og når trekker de eiendoms skatten? Hvis du har da? Anonymous poster hash: f28dd...157
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå