Gå til innhold

sikkert noen her som har peiling: skal jeg betale 44% skatt?? Forstår ikke?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har betalt 44% skatt i 4 år nå. Har vært overbevist om at det er feil men hver gang jeg ringer inn forklarer de leg noe jeg ikke forstår. Det jeg også reagerer på er at jeg i fjor måtte betale 15.000kr i restskatt, året før fikk jeg 20.000 i restskatt, og året før det 30.000 i restskatt. HVORDAN kan dette stemme??

Jeg er lærer, 50% uføretrygdet og aleneforsørger.

for er halvt år siden gikk jeg inn og endret skattetrekk. La inn riktige opplysninger, og fikk opp trekk på 34%. Likevel ser jeg nå at skattekortet for 2017 står det 44% igjen!!

HVA ER DET JEG IKKE FORSTÅR?? JEG FÅR DET IKKE TIL Å GÅ RUNDT!

STRESSA!

Anonymous poster hash: b1c1b...2b0

Skrevet

Jeg har betalt 44% skatt i 4 år nå. Har vært overbevist om at det er feil men hver gang jeg ringer inn forklarer de leg noe jeg ikke forstår. Det jeg også reagerer på er at jeg i fjor måtte betale 15.000kr i restskatt, året før fikk jeg 20.000 i restskatt, og året før det 30.000 i restskatt. HVORDAN kan dette stemme??

Jeg er lærer, 50% uføretrygdet og aleneforsørger.

for er halvt år siden gikk jeg inn og endret skattetrekk. La inn riktige opplysninger, og fikk opp trekk på 34%. Likevel ser jeg nå at skattekortet for 2017 står det 44% igjen!!

HVA ER DET JEG IKKE FORSTÅR?? JEG FÅR DET IKKE TIL Å GÅ RUNDT!

STRESSA!

Jeg har også 1.500 000 i lån! "Formue" på 9000.....

Skrevet

Men hva er det de sier som du ikke forstår?

Anonymous poster hash: 30341...01c

Skrevet

Men hva er det de sier som du ikke forstår?

Nei det vet jeg ikke men de prøver å forklare meg hvorfor dette stemmer. Jeg detter av halvveis. Så kan noen her forklare meg hvordan dette kan stemme?

Altså:

Lærerlønn

50% ufør

Aleneforsørger

Lån på 1.5 mill

Ingen stor formue (9000 i fondsparing)

Skrevet

Da må du jo be dem forklare det du ikke forstår på nytt. Uten at jeg egentlig har peiling, kan det jo være at lønnen blir sett på som biinntekt siden du også får uføretrygd?

Anonymous poster hash: 57437...1a5

Skrevet

Da må du jo be dem forklare det du ikke forstår på nytt. Uten at jeg egentlig har peiling, kan det jo være at lønnen blir sett på som biinntekt siden du også får uføretrygd?

Og det vil si?

Skrevet

Og det vil si? Anonymous poster hash: b1c1b...2b0

Biinntekt har høyere skatt enn hovedinntekten.

Skrevet

Det betyr at du taper penger på å jobbe, evt taper penger på å være uføretrygdet.

Du MÅ be dem forklare så du forstår.. jeg tipper du får baksmell gang på gang fordi du egentlig skal skatte 50% av biintekt, som er lærerjobben. Ergo kommer du jævlig dårlig ut..

Skrevet

Det betyr at du taper penger på å jobbe, evt taper penger på å være uføretrygdet.

Du MÅ be dem forklare så du forstår.. jeg tipper du får baksmell gang på gang fordi du egentlig skal skatte 50% av biintekt, som er lærerjobben. Ergo kommer du jævlig dårlig ut..

Hva? Skatte 50% av biinntekt? Dey er jo sykt. Og hvorfor blir lærerjobben biinntekt? Herregud om jeg blir 100% uføretrygdet får jeg jo 66% men hvis jeg jobber 50?!! Det kan da unulig være riktig?? Ig er det noe å gjøre med det?!?

Skrevet

Jeg tipper du har tabelltrekk på uføretrygden din og prosenttrekk på arbeidsinntekten din?

Du må slutte å se deg blind på prosenttollen og heller se på HVOR MYE du betaler i skatt totalt, dvs hvor mye av totalinntekten din betaler du i skatt. Da vil du sannsynligvis få et bedre bilde av situasjonen og kanskje skjønne litt mer. For det er jo ikke slik at du betaler 44 % skatt av arbeidsinntekten din mens trygda di er skattefri......

Anonymous poster hash: fe008...93c

Skrevet

Det som er relevant her, er å finne ut hvor mange prosent du skatter totalt av inntekt og trygd.

Hvor mye tjener du som lærer før skatt?

Hvor mye får du i trygg før skatt?

Og hvor mye skattet du?

Gi oss tallene for i fjor.

Anonymous poster hash: b1b6f...979

Skrevet

For å kunne hjelpe deg må du nesten oppgi

Årlig trygd

Skattetrekk på trygden

Årsinntekt på jobb

Skattetrekk på jobb (oppgitt til å være 44%)

Alle fradrag

Jeg tviler på at det er feil da selvangivelsen tar høyde for den totale inntekten.

Hvis du ser på forrige selvangivelse ser du din totale inntekt, fradrag, hva du har betalt inn i skatt osv.

Det høres jo helt klart høyt ut med 44% skatt, derfor mistenker jeg at du har for lav skattesats på trygden.

Anonymous poster hash: 23a41...650

Skrevet

Trekker du 44% skatt av uføretrygden og? Det er nok lettere å se for oss hvis du gir oss tallene på hvor mye du tjente som lærer + det du har fått i uføretrygd, og hvor mye du har betalt i skatt

Anonymous poster hash: 8b8f1...2af
Skrevet

Når du har lønn fra to steder, i ditt tilfelle nav og arbeidsgiver, så kan du ikke ha tabelktrekk.

Med tabell blir det garantert baksmell når du får lønn fra flere steder

Når du går inn på endre skattekort er det en liten forkant du kan sette kryss i når du har flere arbeidsgivere og må ha prosenttrekk.

Tipper du må har tabell et sted og prosent det andre, da blir prosenten høy. Med om begge regnes seg dom hovedarbeidsgiver og bruker tabellen, da får du baksmell

Det beste er derfor å kvitte seg med hele tabellen og krysse av for prosenttrekk. Da trekker begge samme prosent og du slipper den baksmellen

Anonymous poster hash: e6bea...235

Skrevet

Jeg tipper du har tabelltrekk på uføretrygden din og prosenttrekk på arbeidsinntekten din?

Du må slutte å se deg blind på prosenttollen og heller se på HVOR MYE du betaler i skatt totalt, dvs hvor mye av totalinntekten din betaler du i skatt. Da vil du sannsynligvis få et bedre bilde av situasjonen og kanskje skjønne litt mer. For det er jo ikke slik at du betaler 44 % skatt av arbeidsinntekten din mens trygda di er skattefri......

Anonymous poster hash: fe008...93c

"For det er jo ikke slik at du betaler 44 % skatt av arbeidsinntekten din mens trygda di er skattefri......"

Hva mener du?

Skrevet

For å kunne hjelpe deg må du nesten oppgi

Årlig trygd

Skattetrekk på trygden

Årsinntekt på jobb

Skattetrekk på jobb (oppgitt til å være 44%)

Alle fradrag

Jeg tviler på at det er feil da selvangivelsen tar høyde for den totale inntekten.

Hvis du ser på forrige selvangivelse ser du din totale inntekt, fradrag, hva du har betalt inn i skatt osv.

Det høres jo helt klart høyt ut med 44% skatt, derfor mistenker jeg at du har for lav skattesats på trygden.

Anonymous poster hash: 23a41...650

Syks bare det er så rart at det skjer år etter år?

Trygden var på 14.700 men får utbetalt 10.000. Så skatter på den og. Inntekt fra jobb er 15.000 så jeg har altså VELDIG LITE inn. Står 44% på lønnsslippene Å det stemmer

Skrevet

Biinntekt har høyere skatt enn hovedinntekten.

Men hvorfor(HVORDAN???) blir lønn fra arbeidsgiver til biinntekt? (Kan det endres??) forstår lite av dette må bare vite om noe kan gjøres. Er lei av å ikke forstå en dritt. Fins grenser hvor mange ganger det føles greit å si "forstår ikke" på telefonen. Fint hvis noen her kan forklare meg

Skrevet

Trekker du 44% skatt av uføretrygden og? Det er nok lettere å se for oss hvis du gir oss tallene på hvor mye du tjente som lærer + det du har fått i uføretrygd, og hvor mye du har betalt i skatt

Nei der er det ca 30% noe jeg syns høres rimelig ut å trekke fra lønnen og, derfor reagerer jeg på at de tar så mye. Og at jeg attpåtil får restskatt hvert år

Skrevet

Syks bare det er så rart at det skjer år etter år?

Trygden var på 14.700 men får utbetalt 10.000. Så skatter på den og. Inntekt fra jobb er 15.000 så jeg har altså VELDIG LITE inn. Står 44% på lønnsslippene Å det stemmer

Men hva var årsinntekten din på jobb og uføretrygd, og hvor mye betalte du i skatt (summen, ikke prosenten)

Skrevet

Når du har lønn fra to steder, i ditt tilfelle nav og arbeidsgiver, så kan du ikke ha tabelktrekk.

Med tabell blir det garantert baksmell når du får lønn fra flere steder

Når du går inn på endre skattekort er det en liten forkant du kan sette kryss i når du har flere arbeidsgivere og må ha prosenttrekk.

Tipper du må har tabell et sted og prosent det andre, da blir prosenten høy. Med om begge regnes seg dom hovedarbeidsgiver og bruker tabellen, da får du baksmell

Det beste er derfor å kvitte seg med hele tabellen og krysse av for prosenttrekk. Da trekker begge samme prosent og du slipper den baksmellen

Anonymous poster hash: e6bea...235

Men hvorfor får jeg baksmell når jeg hr betalt så mye?? Forstår ikke logikken. Skal prøve fikse det med tabelltrekket men forstpr fremdeles ikke hvordan jeg kan ha betalt for lite.

Skrevet

Men hvorfor(HVORDAN???) blir lønn fra arbeidsgiver til biinntekt? (Kan det endres??) forstår lite av dette må bare vite om noe kan gjøres. Er lei av å ikke forstå en dritt. Fins grenser hvor mange ganger det føles greit å si "forstår ikke" på telefonen. Fint hvis noen her kan forklare meg

Øh, vi prøver jo å forklare, men du skjønner ikke hva vi sier.

Jeg håper ikke du underviser i matte eller noe annet som krever evne til å tenke logisk. Det er jo helt horribelt at du ikke vet hva en biinntekt er!

Dette bør du faktisk kontakte f.eks en rådgiver på nav om, og virkelig få noen til å forklare deg dette så du forstår.

Skrevet

Oppgi samlet inntekt og samlet skattetrekk så er det lettere å hjelpe deg. 

Anonymous poster hash: c17d3...364
Skrevet

HI her: bedre forklaring:

Jeg vil ikke gi alle opplysningene. Men kan avsløre at jeg ikke skriver for meg selv. Det er min mann som har stressa med dette i årevis og bare lar det være sånn fordi han ikke orker gjøre noe med det. Han har angst for sånne ting så jeg sa jeg skulle se på saken. Han blir svært fortvilet over stort skattesmell hvert år for han har faktisk svært lite å rutte med i måneden.. langt fra rik altså. Det var derfor jeg prøvde gå inn og endre skattetrekket for han i fjor men blir da fortvilet over å se at det ble 44% igjen i år. Nå er jeg redd han får restskatt igjen.. (vi får jo aldri reist på ferie med ungene!)

Det MÅ være no som ikke stemmer:

jeg er student, jobber like mye som han men har mindre utdannelse og mindre ansiennitet, derfor 100.000 mindre i året. Begge er aleneforsørgere til ett barn og begge har boliglån. Han mottar også uføretrygden (fra statens pensjonskasse) hver mnd. Jeg mottar en tusenlapp for barnetilsyn og to i barnebidrag utenom lønnen.

Likevel har vi like mye utbetalt hver måned. Dere er vel enige i at han burde hatt mye mer enn meg?

Jeg betaler forresten 36% og får skatt til gode hvert år (i fjor hele 50.000)...

Derfor er jeg overbevist om at noe er feil her.

PS: for dere som reagerer på at jeg sier "mannen" så kan jeg informere at vi er særboere og derfor ikke felles økonomi eller noe. Vi bor i forskjellige byer og har hvert vårt boliglån og hvert vårt barn vi forsørger.

Skrevet

HI her: bedre forklaring:

Jeg vil ikke gi alle opplysningene. Men kan avsløre at jeg ikke skriver for meg selv. Det er min mann som har stressa med dette i årevis og bare lar det være sånn fordi han ikke orker gjøre noe med det. Han har angst for sånne ting så jeg sa jeg skulle se på saken. Han blir svært fortvilet over stort skattesmell hvert år for han har faktisk svært lite å rutte med i måneden.. langt fra rik altså. Det var derfor jeg prøvde gå inn og endre skattetrekket for han i fjor men blir da fortvilet over å se at det ble 44% igjen i år. Nå er jeg redd han får restskatt igjen.. (vi får jo aldri reist på ferie med ungene!)

Det MÅ være no som ikke stemmer:

jeg er student, jobber like mye som han men har mindre utdannelse og mindre ansiennitet, derfor 100.000 mindre i året. Begge er aleneforsørgere til ett barn og begge har boliglån. Han mottar også uføretrygden (fra statens pensjonskasse) hver mnd. Jeg mottar en tusenlapp for barnetilsyn og to i barnebidrag utenom lønnen.

Likevel har vi like mye utbetalt hver måned. Dere er vel enige i at han burde hatt mye mer enn meg?

Jeg betaler forresten 36% og får skatt til gode hvert år (i fjor hele 50.000)...

Derfor er jeg overbevist om at noe er feil her.

PS: for dere som reagerer på at jeg sier "mannen" så kan jeg informere at vi er særboere og derfor ikke felles økonomi eller noe. Vi bor i forskjellige byer og har hvert vårt boliglån og hvert vårt barn vi forsørger.

Så lenge du ikke vil gi oss tallene, noe jeg ikke forstår, så er det nesten umulig å hjelpe deg

Skrevet

Det er nytteløst å hjelpe deg dersom du holder tilbake informasjon. All inntekt, skatt betalt og fradrag må opplyses om. Eventuell annen relevant informasjon.

Anonymous poster hash: 990a2...d1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...