Gå til innhold

Soving barn 2,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn på 2,5 år - hvordan sover barna deres?

Sover de på dagen, hvor mye?

Når legger de seg på kvelden.

Hvor lang tid tar det før barnet sovner?

Hilsen frustrert som bruker hele kvelden på å få barnet til å sove.

Anonymous poster hash: a61df...011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 2 år og 7 mnd. Hun sluttet egentlig å sove i sommer, men bhg vil at hun skal sove og mener hun bør fortsette å sove. Jeg har sagt at det er greit at hun sover en time. Men hun har blitt umulig å legge, står opp utallige ganger, ler og fjaser til 21.30 😫. Når hun ikke har sovet er hun grei å legge, sovner fint kl 19.30.

Skrevet

Min er 2 år og 7 mnd. Hun sluttet egentlig å sove i sommer, men bhg vil at hun skal sove og mener hun bør fortsette å sove. Jeg har sagt at det er greit at hun sover en time. Men hun har blitt umulig å legge, står opp utallige ganger, ler og fjaser til 21.30 😫. Når hun ikke har sovet er hun grei å legge, sovner fint kl 19.30.

Pussig. Det bestemmer vel du og ikke barnehagen?!

Anonymous poster hash: fb3df...dee

Skrevet (endret)

Min er 2,5 ganske nøyaktig. Sover en time på dagen, legger seg 18.30/19.00,sovner gjerne rundt 19.30. Han trenger absolutt fortsatt å sove, mens storebroren kutta det ut rundt den alderen.

Endret av Proktor
Skrevet

Legger seg mellom syv og åtte. Våkner ca åtte.

Sovner med en gang. Sover på dagtid i barnehagen, der blir hun sliten. Sover ca to timer der. Hjemme hender det hun tar seg en dupp på 45 minutter men hopper oftere og oftere over den.

Noen kvelder er hun stup trøtt kl seks da hvis hun hopper over å sove på dagen.

Anonymous poster hash: 6849c...d24

Skrevet

Pussig. Det bestemmer vel du og ikke barnehagen?!

Anonymous poster hash: fb3df...dee

Barnehagen vår insisterer også på at at barnet skal sove. Sover 1 time der. Er fortsatt våken nå..

Våkner tidlig, gjerne kl 6.

Sover ikke i helgene, da soves det fra ca 1915-07.

Jeg ser at barnet blir sliten i barnehagen, men vi blir jo helt sprøtt av å bruke hele kvelden på å legge.

Skrevet

Min er 2 år og 8 måneder. Han sluttet nettopp å sove på dagtid. Det gikk veldig bra. Sovner nå 19.30 og sover til 6.30. Veldig greit:)

Anonymous poster hash: b9b0c...06c

Skrevet

Vi er i den vonde overgangen med dagsøvnen. Der hvor barnet sovner 21.30 om det sover noe som helst på dagen, men er stuptrøtt fra 15.00 om det ikke sover (og da sovner umiddelbart i bilen, eller sittende i vogna, eller andre steder med bevegelse).

Så foreløpig sover det en time i barnehagen. Og ingenting i helgene. Må nok snart kutte ut i barnehagen, men ser ikke hvordan det skal holde ut til kvelden da.

Med eldstemann holdt den fasen på i 6 mnd..

Anonymous poster hash: 444b1...30d

Skrevet

Barnehagen vår insisterer også på at at barnet skal sove. Sover 1 time der. Er fortsatt våken nå..

Våkner tidlig, gjerne kl 6.

Sover ikke i helgene, da soves det fra ca 1915-07.

Jeg ser at barnet blir sliten i barnehagen, men vi blir jo helt sprøtt av å bruke hele kvelden på å legge.

Men hvis hun sovner så seint om kvelden er dere jo like langt. Ikke rart hun er trøtt om dagen i bh. På helgene når hun ikke sover har hun jo en normal døgnrytme.

Kutt ut soving på dagen så sovner hun til normal tid på kvelden og får dermed totalt sett flere timer soving pr døgn enn når hun sover på dagen.

Hun kan jo vile litt i bh istedenfor å sove.

Hadde blitt rimelig irritert på at bh bestemmer det dumme opplegget der.

Anonymous poster hash: c8861...fb4

Skrevet

Vår er snart 2,5 også. Han sover rundt 1 time i barnehagen, og kan sove opptil 2 timer hjemme i vogna. Han er like lett å legge uansett og sovner rundt kl 19.

Anonymous poster hash: 2ad3e...df2

Skrevet

Jeg har hatt en av hver. En som sluttet å sove på dagtid rett etter han ble to år og en som sov så lenge han ville på dagtid til han ble 3,5 år. Barnehagen bestemmer ikke om barna skal sove på dagtid eller ikke, det bestemmer du. Som noen andre skriver, det er hvor mye barnet sover totalt som er viktig og det er helt vanlig at barnet blir litt ekstra trøtt i barnehagen i en overgangsperiode, men det burde de vite.

Anonymous poster hash: 996b4...7c4

Skrevet

Dere med barn på 2,5 år - hvordan sover barna deres?

- har slitt mye med søvn frem til ca to år. Nå er han 2,5 og sover stort sett greit. Våkner som regel 0-3 ganger i løpet av natta.

Sover de på dagen, hvor mye?

- slutta selv å sove på dagen en månedstid før toårsdagen. Har gått veldig bra!

Når legger de seg på kvelden

- legger seg mellom 18.30 og 19.00 vanligvis, men ingen stor krise å være oppe lenger ved besøk osv. Våkner mellom 5 og 9. Som regel mellom 06 og 07.

Hvor lang tid tar det før barnet sovner?

- varierer alt fra 1 min til 1 time. Som regel 10-15 min.

Skrevet

Sitter her i kveld igjen. Sovner ikke. Jeg er sikker på at han sover for mye, men barnehagen sier at de ikke klarer å holde han våken. Skal snakke med dem til uka, for nå har vi holdt på med dette så lenge at det ikke går lenger. Blir jo helt gal av å holde på i flere timer hver kveld.

Skrevet

Sover 1 time i bhg. Må da vekkes. I helgene varierer det litt fra ingen søvn til 3 tiner søvn. (men med 3 timer søvn har vi det gjerne gående på kvelden..)

Skrevet

Vesla vår er 2 1/2 år.

Vi har bestandig slitt med søvnen hennes.

De to eldste kunne jeg legge og hvis det tok 30 min følte jeg at jeg hadde hatt en ekstremt hard kveld :-)

Så kom denne snuppa til verden og jeg fikk kjenne på hva søvnvansker virkelig er.

Hun er oppe mellom 06:00 og 06:30 hver dag.

Hjemme i helgene sover hun ikke.

I barnehagen sover hun 45 min, aldri etter kl 13:00.

Skal hun sovne av seg selv så blir klokken rundt 23:30 + +

Å klare seg på så lite søvn går ikke hvis en skal fungere, så vi pleier faktisk å kjøre bil med henne i 20-tiden slik at hun sovner - og så bærer vi henne derfra til sengs.

Hun er våken mellom 6 og 12 ganger pr natt.

De sier jo at en ikke kan snakke om søvnvansker før de er passert 3 år.

Jeg har hørt mange si at når barna blir 3 år så blir det bedre.

Jeg har fulgt alle god råd, lest bøker, snakket med helsesøster, lege, psykolog og gjort alt etter boken som skal gi magiske løsninger - uten hell..

Nå er det vel ingen som anbefaler bilkjøring som teknikk da dette er fy-fy og barnet ikke lærer seg å sovne uten stimuli.

Men for oss ble dette løsningen for å få et noenlunde fungerende barn.

Anonymous poster hash: 412da...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...