Gå til innhold

Lærerutdanning i Volda når man har barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så innmari lyst å bli lærer!!

Tenker litt på arbeidsmengden og hvor mye som er obligatorisk oppmøte på skolen, kan noen fortelle sine erfaringer? Jeg må pendle, så 2 timer hver dag i tillegg til lekser osv. Barna vil være 8 og 10 når jeg eventuelt begynner utdanningen.

Dette er virkelig den store drømmen, men er så redd for at jeg ikke skal klare det..

Anonymous poster hash: afa25...d1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HIVolda er veldig bra,men de har obligatorisk oppmøte på lærerutdanningen.Da vil jeg heller råde deg til ¨søke Høyskolen i SørøstNorge. De har utdanningen på nett.Da sitter du hjemme og får undervisningen direkte på din egen data. Noen dagers oppmøte i Telemark hvert semester, men det å jo til =) 

Anonymous poster hash: 6b05b...aca
Skrevet

Eg tok samlingabasert lærarutdanning på Sandane gjennom høgskulen i Sogndal og Fjordane, det funka iallefall fint med born. Du kan jo sjekke opp det òg. (no heiter det vel høgskulen på Vestlandet kanskje..)

Anonymous poster hash: fe9f3...9fa

Skrevet

Eg tok samlingabasert lærarutdanning på Sandane gjennom høgskulen i Sogndal og Fjordane, det funka iallefall fint med born. Du kan jo sjekke opp det òg. (no heiter det vel høgskulen på Vestlandet kanskje..)

Måtte du ofte på skolen?:)

Skrevet

Og hadde du anledning til å jobbe noe ved siden av?

Skrevet

Ikke for totalt å drepe lysten til til å bli lærer - men er du helt sikker på at du ønsker seg inn i dette yrket?😕 Jeg er lærer selv og jeg legger sjela mi i å gjøre en god jobb for elevene mine. Dessverre har byråkratiet rundt skolen og massive krav og kriterier fra ledelsen og skoleseksjonen i kommunen om alskens kurs, prosjekter osv. gjort at jobben jeg som student gledet meg vilt til å starte på, nå er en mare. Jeg vil bort fra yrket - dessverre. Avspasseringen og kontakten med elevene veier dessverre ikke nok opp for alt det negative. Nesten alle andre lærere jeg kjenner føler det samme😞

Anonymous poster hash: 1ec69...1b4

Skrevet

Ikke for totalt å drepe lysten til til å bli lærer - men er du helt sikker på at du ønsker seg inn i dette yrket?😕 Jeg er lærer selv og jeg legger sjela mi i å gjøre en god jobb for elevene mine. Dessverre har byråkratiet rundt skolen og massive krav og kriterier fra ledelsen og skoleseksjonen i kommunen om alskens kurs, prosjekter osv. gjort at jobben jeg som student gledet meg vilt til å starte på, nå er en mare. Jeg vil bort fra yrket - dessverre. Avspasseringen og kontakten med elevene veier dessverre ikke nok opp for alt det negative. Nesten alle andre lærere jeg kjenner føler det samme😞

Ikke enig!

Av og til er det veldig slitsomt, noen perioder er tøffe. Noen unger er utfordrende, noen foreldre er krevende. Uansett syns jeg jobben min er veldig givende og jeg elsker å undervise.

Skrevet

Det tar litt lengre tid, men med to barn og pendling tenker jeg at samlingsbasert utdanning på deltid må være bedre. Da kan du jobbe litt i tillegg. Alle jeg kjenner som har gjort det slik har fått vikarstillinger etter første året.

Ellers hadde jeg rett og slett flyttet til Volda med barna for noen år. To timer pendling hver dag er mye når du i tillegg skal lese/studere.

Anonymous poster hash: 57ebb...f32

Skrevet

Kunne skrevet denne selv. Er du SIKKER? Jeg trodde jeg skulle undervise og være en trygg og god person i unge menneskers liv. Men vi lærere er bare slaver i et skakkjørt system. Læreryrket er drept av økende krav og meningsløs byråkrati. Politikere sitter på sine kontorer og bestemmer at vi skal drive på med 'utvikling' og dokumentasjon som ikke er relevant for vårt arbeid. Vi blir stilt så mange krav, men får minimalt med hjelp og støtte i de daglige utfordringer. Elever og deres foreldre blir stadig mer krevende og kritiske. Jeg føler meg tygd og spyttet ut etter hver arbeidsdag. Avspasering er ikke et gode i det hele tatt, det er det eneste som redder meg fra total utmattelse. Bruker skoleferiene på å forsøke å føle meg som et normalt menneske. Rekker det såvidt før jeg må ut i ilden igjen. Vil bort fra yrket!

Anonymous poster hash: 15b09...c95

Skrevet

Jeg går fulltid nettbasert via HSN:) Er på samlinger et par ganger i året, og jobber de dagene jeg ikke har forelesning samt tar ekstravakter i helger. Er en fin måte å gjøre det på med barn:)

Anonymous poster hash: a8be8...de1

Skrevet

Tok lærerutd i Volda for en del år siden. Super plass å være student! Vet ikke hvordan det er å studere med barn, for fikk mine etter endt utdanning. Jeg likte også studiet veldig godt, skulle bare ønske det hadde forberedt meg på hva jeg faktisk kom til å bruke tida på når jeg kom ut i jobb! Vi lærte stort sett bare teori og om undervisning....

Anonymous poster hash: f932d...a65

Skrevet

Tok lærerutd i Volda for en del år siden. Super plass å være student! Vet ikke hvordan det er å studere med barn, for fikk mine etter endt utdanning. Jeg likte også studiet veldig godt, skulle bare ønske det hadde forberedt meg på hva jeg faktisk kom til å bruke tida på når jeg kom ut i jobb! Vi lærte stort sett bare teori og om undervisning.... Anonymous poster hash: f932d...a65

Var det ofte lange dager? Til kl fire?

Skrevet

Jeg er ganske sikker på det er dette jeg vil ja... Sikkert vanskeligere å være lærer i dag enn når vi vokste opp. På skolen til datteren min har de ikke råd til å kjøpe en ny veggklokke en gang.. helt sprøtt. HI

Skrevet

Husker vi hadde forelesning til fire en sjelden gang, vi hadde oftere auditoriumsundervisning fra kl. 08. Ellers en blanding av kl.romsundervisning og auditorium. En del obligatorisk, spesielt i pedagogikk. Som sagt er dette noen år siden, så er muligens annerledes nå.. Det eneste faget jeg kan huske innebar lange dager er k&hv. Men det var i grunnen veldig koselige (og praktiske) økter, så det gjorde ingenting ☺ Selvsagt annerledes hvis man har barn og evt pendler! Mulig mitt forrige svar kunne tolkes negativt - jeg trives stort sett godt som lærer altså! Har jobbet mest på mellomtrinnet. Likevel tør jeg påstå at 90% av det jeg kan har jeg lært ETTER lærerskolen. Det er rett og slett umulig å være forberedt på hva man møter, og uansett hvordan en praksisperiode er, så er det en kunstig situasjon. Hvis du er forberedt på det, samt har evnen til å legge arbeidet vekk selv om det er 1000 ting å gjøre, ikke mister søvnen av kritikk og ellers er fornuftig, så kan det være en innmari flott jobb til tider☺ Avspaseringen hadde jeg ikke tenkt å nevne engang, for den betyr virkelig ingenting hvis man mistrives!

Anonymous poster hash: f932d...a65

Skrevet

Anbefaler desentralisert på nla. Stod mellom den og volda hos meg, veldig glad jeg valgte nla. Nettubdervisning to dager i uka, og tre samlinger i osloi semesteret.

Skrevet

Måtte du ofte på skolen?:)

Det varierte frå fag til fag, men det vanlege var todagerssamlingar kvar tredje veke ca. Eg jobba som lærar ved sidan av ca 60 prosent. Samlingane var vanlegvis på faste vekedagar, som vi fekk vite om før semesteret starta, så kunne eg ordne det slik at eg ikkje jobba dei dagane.

• 1 år senere...
Skrevet

Hei! Hva ble det til? Søkte du på lærer i Volda? 

Har selv søkt der nå:) skal pendle 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...