Gå til innhold

D-vitamin, mangel, ny lege og nytt liv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ikke rart det er så mange utbrente og slitne mennesker her i landet! Nå mener jeg selvfølgelig ikke at alle som har blitt utbrent eller er slitne mangler D-vitamin, bare så det er sagt.

Det hele startet for ca fem år siden, jeg ble brått fryktelig sliten, alt var et ork, ble sykmeldt fra jobb for å hente meg inn. Bare det å ta ut av oppvaskmaskinen var som et maratonløp. Var hos lege, alle blodprøver var fine..men etter et år sa min daværende lege at hun ikke hadde sjekket D-vitamin, så den prøven ble tatt. Jeg hadde da et nivå på 8!

Fikk resept på apoteket og tok D-vitamin i en evighet, uten noen kjemperesultater. Tablettene tilsvarte ca 800IE. Kom meg til slutt opp på 40 i nivå, men der stoppet det.

Høsten i fjor fikk jeg ny fastlege, han er fra et annet land og ble helt satt ut da han så journalen min og vitaminmangelen. I stedet for å gi meg ny resept på noe som ikke funker anbefalte han meg faktisk å bestille fra Internett. Ga meg en trygg side med beskjed om å bestille de med 5000IU, skulle ta fire av de kapslene to ganger i uken i fire uker, og så en gang i uken i fire uker til før ny blodprøve.

Jeg merket bedring allerede etter første uka! Og de nye prøvene viste 178 i verdi! Jeg er nå så full av energi og ork og jeg føler virkelig jeg har fått tilbake livet mitt :D

Til andre som har fått påvist mangel på dette vitaminet: bestill fra iHerb eller bigvits og ta høye doser. Bare tull å gå i mange år for å prøve og få opp verdiene når det kan gjøres på så mye kortere tid!

Anonymous poster hash: 6e12b...426

Skrevet

er det farlig å ta for mye?

Jeg har vitamin D mangel men syns heller ikke det du får i Norge har så stor effekt.

Men litt redd for at de du tar blir for mye igjen.

Er veldig sliten og trøtt itellegg til mye svimmel pga vitamin D mangel

Anonymous poster hash: 4f776...4b2
Skrevet

er det farlig å ta for mye?

Jeg har vitamin D mangel men syns heller ikke det du får i Norge har så stor effekt.

Men litt redd for at de du tar blir for mye igjen.

Er veldig sliten og trøtt itellegg til mye svimmel pga vitamin D mangel

Anonymous poster hash: 4f776...4b2

Ja, det kan man. Derfor er det viktig å sette opp en ny prøve etter en stund. Jeg tok litt for mye en periode og ble da veldig svimmel, da lå jeg ca 4 over øvre referanseverdi. Det er ikke farlig så lenge du ikke tar for mye over tid :)

Skrevet

Hvor lenge hadde du brukt de før du tok en sjekk da?

Skrevet

Hvor lenge hadde du brukt de før du tok en sjekk da?

Mener du i første omgang? Da gikk jeg på tilskudd i to år, kom bare opp til 40. Andre runden, ny lege og høye doser sjekket jeg etter to mnd, da var det på 178, fortsatte etter det med tilskudd i ca fire uker, da ble det for mye :P Sank fort igjen når jeg kuttet ut helt, så tar nå 5000IE annenhver uke hele året, nå holder det seg stabilt over 150 (høyere i sommermånedene) :)

Skrevet

Takk for svar. Jeg har gått pp Detremin dråper med 20000IE. Kjempe dyre, på resept og kan ikke brukes ved graviditet. Jeg kan sikkert ta en god del av de på 5000IE før det "bikker over" .

Skrevet

Vær så snill å ta dette med lege og ikke bare bestill ut fra hovedinnlegget!

Anonymous poster hash: bd43c...430

Skrevet

Om du får dråper med 20.000ie er jo det det samme som jeg tar, ang graviditet og vitamintilskudd så vet ikke jeg noenting, det må du ta opp med lege, for det er veldig mulig vanlige kapsler går for det samme som dråpene.

Jeg fikk aldri resept på noe høydose D-vit slik som du har fått, så mitt innlegg var mer ment til de som har restriktive leger ang denne mangelen ;)

Skrevet

Hadde du kunne lagt ut link til den du bestiller HI? Bor på bygda med dårlig legekapasitet og er rett og slett dritlei av den elendige hjelpen så da er det vel greit å kunne ordne opp selv. Har slitt i 10 år nå, siden jeg var 16 :(

Anonymous poster hash: c2d48...71c

Skrevet

Bestill merket Healthy Origin fra bigvits.co.uk. De er dønn pålitelige, og de selger ordentlige produkter. Har samme erfaring som HI, var ikke så langt nede som 8, hadde over 20, men var sliten, elendig, muskelverk, indre frost, hodepine og psoriasis. Alt ble borte, og jeg fikk igjen overskuddet.

Skrevet

Vær så snill å ta dette med lege og ikke bare bestill ut fra hovedinnlegget!

Anonymous poster hash: bd43c...430

Har du noen sinne hørt om noen som har dødd av d-vitaminoverskudd etter en fin sommer? Og da lager man mange tusen IU med D i timen. Norske leger er helt på jordet når det gjelder D-vitamin. Man bør ikke kjøre i seg mer enn 10 000 IU daglig som en tommelfingelregel, men skal du bli forgiftet må du spise nærmere 100 000 daglig over lang tid.

Skrevet

Jeg synes det er skummelt hvordan noen her gir råd om å ikke være redd for å ta for mye vitamin D. Vitaminet er fettløselige og dermed kan store mengder lagres i kroppen. Vannløselige vitaminer (som f.eks vit.C er det vanskelig å overdoser, for det bare tisser man ut igjen om man får i seg for mye). Det kan faktisk være alvorlig å få i seg for mye vitamin D:

Overdosering/Forgiftning

Generelt

Overdose kan føre til hypervitaminose D. For mye vitamin D kan forårsake unormalt høye blodkalsiumverdier, som kan føre til skader i bløtvev og nyrer. Øvre daglig vitamin D-grense er 4000 IE (100 μg).

Symptomer

Symptomer på hyperkalsemi kan inkludere anoreksi, tørste, kvalme, oppkast, forstoppelse, abdominalsmerter, muskelsvakhet, fatigue, mentale forstyrrelser, polydipsi, polyuri, smerter i bensubstansen, nefrokalsinose, nyresten og i alvorlige tilfeller hjertearytmier. Ekstrem hyperkalsemi kan medføre koma og død. Vedvarende høye kalsiumnivåer kan føre til irreversibel nyreskade og kalsifikasjon av bløtvev.

Anonymous poster hash: 31486...91f

Skrevet

Jeg fikk også beskjed av legen min om å bestille fra utlandet, han gav meg et telefonnr til noen som hjalp meg å bestille fra USA. Tror det var 10.000 ie også skulle jeg ta to om dagen.

Anonymous poster hash: 6653b...0a0
Skrevet

Har du noen sinne hørt om noen som har dødd av d-vitaminoverskudd etter en fin sommer? Og da lager man mange tusen IU med D i timen. Norske leger er helt på jordet når det gjelder D-vitamin. Man bør ikke kjøre i seg mer enn 10 000 IU daglig som en tommelfingelregel, men skal du bli forgiftet må du spise nærmere 100 000 daglig over lang tid.

Det er forskjell på D-vit kroppen lager selv når den blir utsatt for sollys og det man inntar som kosttilskudd. Man kan absolutt bli forgiftet av for mye fettløselige vitaminer. Når det er sagt er det mange med D-vit-underskudd i Norge. Men å ta tilskudd ukritisk (eller råde andre til det) er direkte farlig.

Anonymous poster hash: a7121...aa2

Skrevet

Er D-vitamin nivå på 57 lavt? Doktoren min sier at jeg har fine blodprøver.

Skrevet

Referanseområdet er 50-150.

Anonymous poster hash: a7121...aa2

Skrevet

Legen min sier derimot at alle som sliter med utmattelse og ikke føler seg i form må opp i øvre del av referanseområde. D-vitamin, jern, B12 osv, føler man seg slapp og pjusk et det første man må gjøre å få alle slike ting opp i øvre del av referaranseområdet. Du ligger i helt nedre sjikte av normalområdet

Skrevet

Dette er jo veldig interessant. Jeg har en autoimmun sykdom og går på mye medisiner for tiden, så jeg må sjekke dette med lege, men det har kanskje noe for seg? Sykdommen er aktiv for tiden, og jeg er sliten, mye irritert/sint og føler meg fjern og at "alt" er slitsomt.

En utbrent partner har jeg også – og der er det ingen sykdommer.

Anonymous poster hash: 9292c...eeb

Skrevet

Det er lavt! Man bør ligge på 100-120.

Anonymous poster hash: 68032...ded

Skrevet

Bestill merket Healthy Origin fra bigvits.co.uk. De er dønn pålitelige, og de selger ordentlige produkter. Har samme erfaring som HI, var ikke så langt nede som 8, hadde over 20, men var sliten, elendig, muskelverk, indre frost, hodepine og psoriasis. Alt ble borte, og jeg fikk igjen overskuddet.

Kjøper du denne? *Vitamin D-3 & K-2, 1000iu/45mcg x

120VCaps

Anonymous poster hash: 9a58b...6d6

Skrevet

Dette er jo veldig interessant. Jeg har en autoimmun sykdom og går på mye medisiner for tiden, så jeg må sjekke dette med lege, men det har kanskje noe for seg? Sykdommen er aktiv for tiden, og jeg er sliten, mye irritert/sint og føler meg fjern og at "alt" er slitsomt.

En utbrent partner har jeg også – og der er det ingen sykdommer.

Jeg er også kronisk syk, og perioder med fatigue følger med på kjøpet, derfor er legen min veldig klar på at jeg ikke skal føle meg pjusk pga lave verdier. Sunn mat og tilskudd ved behov for å sørge for at verdiene ligger i øvre sjikte er en del av behandlingen særlig i dårlige perioder.

Skrevet

Jeg er også kronisk syk, og perioder med fatigue følger med på kjøpet, derfor er legen min veldig klar på at jeg ikke skal føle meg pjusk pga lave verdier. Sunn mat og tilskudd ved behov for å sørge for at verdiene ligger i øvre sjikte er en del av behandlingen særlig i dårlige perioder.

Så flott. Legene på behandlingsstedet mitt er ikke spesielt interessert i å snakke om alternativer til legemidler. Alt de sier, er at omega 3 er det eneste utenom tradisjonelle legemidler som er vitenskapelig bevist å ha effekt. Jeg skjønner forsåvidt hvorfor de er restriktive, siden det ikke finnes vitenskapelige bevis, men jeg skulle ønske det var mer interesse for alternativer til medisiner, feks informasjon om mat, trening, vitaminer, tilskudd osv.

Er det fastlegen din du snakker om, eller spesialist?

Skrevet

Folk tar opp vitaminer forskjellig. Mitt nivå var på 15 for 2 år siden, og nøyaktig to uker etter jeg begynte å ta 40 mikrogram fra apoteket så lå det på 50 og etter det så steg det videre. Det har vært på over 100 siden. Så ikke alle tar opp d-vitamin så tregt som du HI. Altså ikke en kritikk mot deg, du styrer det jo ikke selv 😊

Anonymous poster hash: b6f87...4c2

• 1 måned senere...
Skrevet

Kan noen legge inn direkte link? Finner ikke frem jeg 🙈

Anonymous poster hash: b99f0...5d8

Skrevet

Jeg jobber i eldreomsorgen, og for bare et år siden var 800IU vanlig dose ved mangel, mangel som så godt som aldri ble avdekket. Nå ordinerer legen D-vitaminanalyse som standard, og tbl med styrke 4000IU. Så retningslinjene er nok endret i det siste i norge også.

Anonymous poster hash: d4dda...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...