Gå til innhold

Sikring av små gjester i bil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne med et barn på 6 år, som ikke har bil. Hun har heller ikke bilsete (det vet jeg fordi hun ler hver gang det diskuteres, og sier at hun er så glad at hun slipper det der). 

Nå ønsker hun at vi skal kjøre barnet hennes til en aktivitet. Hvordan gjør dere andre det når dere kjører på barn hvor foreldrene ikke har bil? Krever dere at de stiller med sete? Vi har ikke mulighet til å skaffe et sete til...

Finnes det faktisk foreldre som krever at de som kjører på barna deres skal holde sete i tillegg?

Anonymous poster hash: 40c3d...46e
Skrevet

Vi har en ekstra pute i bilen som vi bruker når barna har med seg venner hjem fra skole/barnehage.. den kostet 200,- på Biltema! kan du ikke bare kjøpe en sånn?

Anonymous poster hash: c3af0...1db

Skrevet

Dere har ikke lov til å kjøre på datteren hennes uten at hun er sikret. Enkelt og greit! Selvfølgelig skal hun ha med utstyr så datteren hennes sitter tryggest mulig i deres bil.

Skrevet

"Nei, jeg vil ikke ha 1500 kroner i bot for å gjøre deg en tjeneste. For det er hva det koster å bli tatt med en passasjer som er for dårlig sikret."

End of story

Anonymous poster hash: 578d8...841

Skrevet

Vi har så mange seter at det er som regel ikke noe problem.

Men kjører ingen som er for små til det usikret, så hadde jeg ikke hatt ekstra sete hadde jeg sakt; beklager, men har ikke sikring til flere barn. Men skaffer du det kan xxx selvfølgelig sitte på.

Så er det bare å forklare videre om å bli slengt ut av beltet ved ev. kollisjon, kvelning eller nakkeskader fordi beltet sitter feil ved halsen og bøtene sjåføren får ved vanlig kontroll.

Anonymous poster hash: 7d699...60a
Skrevet

Vi har en ekstra pute i bilen som vi bruker når barna har med seg venner hjem fra skole/barnehage.. den kostet 200,- på Biltema! kan du ikke bare kjøpe en sånn?

Mener du seriøst at hun skal HANDLE noe som koster penger for å få LOV til å kjøre rundt med venninnens barn???

Skrevet

Vi har også ekstra bilpute. Jeg ville derimot ikke kjørt andres unger fast på aktivitet. Jeg hadde forveneter å dele på annenhver gang eller de fikk ordne seg selv. Har nok med å følge opp egne barn og tar ikke på meg jobben med andres.

Jeg hadde heller avtalt med andre foreldre på aktiviteten som deler på jobben.

Anonymous poster hash: de1fc...890

Skrevet

Ekstrapute i bilen.

Men tar ikke på meg kjøreoppdrag uten at det handler om rullering mellom foreldrene. Dette fordi jeg har dårlig erfaring med freeloaders, de får lillefingeren og glefser etter hånda.

Anonymous poster hash: 933ce...fb6

Skrevet

Barnet er ganske lite og spinkelt for alderen, så uten å vite målene er jeg redd for at det blir en dårlig løsning... Ser for meg reaksjonen til moren når jeg sier fra, hun er vant til at alle legger til rette for henne. Men kanskje akkurat derfor vi (jeg) bør begynne å si ifra :P 

Men godt å se at de fleste mener at dette er mors ansvar! 

Skrevet

Vi har et ekstra sete som ble gitt bort på finn og en pute som vi kjøpte på Europris for 150,-. Vi har dem fordi det er kjekt å ha når vi skal ha med andre barn på besøk og for å slippe å styre med hovedsetet (som er stort og tungt festet med isofix) når vårt barn skal være med andre som ikke har ekstra sete.

Men jeg hadde ikke skaffet ekstra sete for å gjøre denne venninnen en tjeneste, det er hennes ansvar. Spesielt med den holdningen hun har vist til dette, det var litt provoserende synes jeg. :P

Anonymous poster hash: 3c249...f0c
Skrevet (endret)

Vi har ekstra pute i bilen, vi har ofte med venner av barna med på tur i helgene eller har besøk etc. Kostet ikke rare greiene på Biltema. Vi har kjøpt det for å ha muligheten til å ta med oss barnas venner på utflukt om de er hos oss der og da.

For oss er det kjekt å ha det liggende.

Om du ikke vil kjøpe selv, så får venninnen din gjøre det. Barn skal sikres korrekt i bil, ikke noen diskusjon.

Synes heller ikke du skal kjøre barnet fast her, hun må finne alternativer. Dere kan avlaste litt, men synes ikke dere skal ta ansvar for at dette barnet kommer seg på aktivitet.

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Går ditt barn på denne aktiviteten også?

Anonymous poster hash: 984a4...546

Skrevet

Går ditt barn på denne aktiviteten også?

Anonymous poster hash: 984a4...546

Ja, så i utgangspunktet gjør det jo ingenting med en passasjer til. Problemet kommer den dagen vi skal noe annet før eller etterpå (det skjer jo innimellom), eller mitt barn vil sitte på med noen andre. Og hele sete-styret. Blir mye enklere den dagen de er store nok til at de kun trenger pute, og kan komme seg frem og tilbake til hjemmet selv ;)

Skrevet

Det er du som får bota om du blir stoppa.  Me har ekstra bilpute til gjestar, men mor bør jo stå for dette om de ikkje har bruk for det i andre tilfelle.  Det får då vere nok at du skal køyre (gratis?) rundt på ungen, om du ikkje skal koste bilsikringa og.  Ho høyres ærleg tala litt snyltete ut om ungen har vorte 6 år utan at ho har skaffa bilsikring sjølv.

Skrevet

Vi har ekstra stoler fra før , men hadde ikke kjøpt stol for å kjøre rundt venninnens barn. Hadde gitt beskjed om at jeg godt kan ta med barnet, men mor må stille med stol og ta høyde for at det noen uker ikke passer.

Anonymous poster hash: 42252...205

Skrevet

Seter med rygg får man kjøpt for 350 kr på finn.

Og hun ønsker at barnet skal sitte på med andre, må hun kjøpe sete først.

Spør om hun er klar over skadene datteren kan utsettes for om hun ikke er siktet i bilen. Og si at du ønsker ikke en saftig bot for dårlig sikring av barn i bil.

Om hun ikke liker den løsningen, må hun eventuelt kjøre buss med barnet ditt det skal 😉

Skrevet

Jeg hadde bedt henne kjøpe sete, eller sagt nei.

Å ha med andre fast til og fra aktiviteter er utelukket, om vi ikke deler på kjøringen.

At hun ikke har bil og førerkort skal ikke være ditt problem.

Anonymous poster hash: f2584...aac

Skrevet

Har ei venninne med et barn på 6 år, som ikke har bil. Hun har heller ikke bilsete (det vet jeg fordi hun ler hver gang det diskuteres, og sier at hun er så glad at hun slipper det der).

Nå ønsker hun at vi skal kjøre barnet hennes til en aktivitet. Hvordan gjør dere andre det når dere kjører på barn hvor foreldrene ikke har bil? Krever dere at de stiller med sete? Vi har ikke mulighet til å skaffe et sete til...

Finnes det faktisk foreldre som krever at de som kjører på barna deres skal holde sete i tillegg?

Krever selvfølgelig at foreldrene stiller med sete! Forventer hun at andre skal kjøre ungene hennes må hun ta ansvar og ikke forvente at andre skal kjøpe til dere.

Vi har flere seter og puter så vi låner bort da.

Anonymous poster hash: 153a9...c40

Skrevet

Hun høres ut som en som trenger motstand. Så da hadde hun fått det. Se på det som oppdragelsen hun tydeligvis ikke fikk som barn. Si nei. Men må du si ja, så gjør det med forbehold om at hun skaffer godkjent sete. Når hun sier "jamen" gjentar du. Sier hun "jamen" igjen sier du at du anser saken for ferdig og hun kan komme tilbake om hun endrer mening.

Skrevet

Selvsagt skal mor stille med egnet sete til barnet. For meg hadde det vært helt uaktuelt å kjøre rundt med et barn som ikke var sikret skikkelig. Og ikke på grunn av boten jeg ville fått om jeg ble stoppet, men for at jeg skal leve med meg selv etter en evt bilulykke. Ville aldri tilgitt meg selv om jeg hadde med et barn som ikke var skikkelig sikret. Og det må mor bare innfinne seg i, ellers får hun orden transport på annen måte. Ferdig snakka.

Anonymous poster hash: d1491...a98

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

"Nei, jeg vil ikke ha 1500 kroner i bot for å gjøre deg en tjeneste. For det er hva det koster å bli tatt med en passasjer som er for dårlig sikret."

End of story

Støttes! Ville riktignok lagt til..."eller dim datters liv på samvittigheten hvis vi kræsjer".

Skrevet

Hun må selvfølgelig kjøpe bilstol/pute til sitt eget barn!

Anonymous poster hash: 8481b...528

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...