Gå til innhold

MER sliten etter b12 injeksjon!?

Anbefalte innlegg

Vinteren 2016 fikk jeg beskjed om at jeg hadde stor mangel på b12, var nesten tomt. Mangler det enzymet som gjør at kroppen kan ta opp vitaminet i magen/tarmen, så ble satt på injeksjoner.

Begynte først med to sprøyter i uka i fire uker, så en sprøyte hver tredje mnd.

I september tok jeg ny sprøyte, og ble SÅ sliten etterpå.,trøtt og irritabel. Gikk over etter ca en uke og jeg følte meg da helt fin og med masse energi igjen. Denne gangen ventet jeg litt lenger enn de tre mnd, tok ny sprøyte på fredag, og det samme skjedde igjen, ekstremt trøtt og sliten!

Er dette normalt!?

Anonymous poster hash: eeb23...63b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144307376-mer-sliten-etter-b12-injeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, nesten tomt kan det knapt ha vært med den doseringen. Men har du sjekket deg for mangel på andre vitaminer?

Anonymous poster hash: c9df8...aa5

Takk for svar :) Fikk beskjed om at referanseverdiene var på mellom 115-650, mitt var på 46, legen sa det var tilnærmet tomt, men mulig eg misforstod.

Tok en prøve med alt av vitaminer osv fordi jeg var så sliten, alle andre verdier var i øverste del av referanseområdene, også D-vit, som var helt på topp utrolig nok :)

Jeg blir trøtt og sliten dagen etter, av og til også to dager etter. Men jeg tar sprøyte annenhver uke. Du burde kanskje bytte fra b12-depot til den andre typen (usikker på hva den heter, men er den jeg får) hvis det er den du får. Da må du ta den oftere, men hvis der kan korte ned på ubehaget er det vel verdt det. Hør med legen.

Anonymous poster hash: cf462...6a4

Jeg blir trøtt og sliten dagen etter, av og til også to dager etter. Men jeg tar sprøyte annenhver uke. Du burde kanskje bytte fra b12-depot til den andre typen (usikker på hva den heter, men er den jeg får) hvis det er den du får. Da må du ta den oftere, men hvis der kan korte ned på ubehaget er det vel verdt det. Hør med legen.

Anonymous poster hash: cf462...6a4

Tusen takk for svar! :)

Litt godt å se at det er andre som opplever noe av det samme! Har faktisk begynt å føle meg bedre nå utover dagen! Så da håper jeg det går raskere over denne gangen :)

• 4 år senere...

Annonse

Ser at dette er en gammel tråd, men eneste som fantes da jeg googlet «mer utslitt av b12/injeksjon». 

Jeg har fått tre injeksjoner på tre uker nå. Har vært så mye trøtt og sliten! Sover 11-12 timer hvis jeg kan. Ikke noe gøy 😳😴 

Skjønner ikke hva det kan komme av, da jeg trodde b12 sprøytene skulle gi meg energi og hvert fall ikke få meg enda trøttere. 

Carolinelill skrev (27 minutter siden):

Ser at dette er en gammel tråd, men eneste som fantes da jeg googlet «mer utslitt av b12/injeksjon». 

Jeg har fått tre injeksjoner på tre uker nå. Har vært så mye trøtt og sliten! Sover 11-12 timer hvis jeg kan. Ikke noe gøy 😳😴 

Skjønner ikke hva det kan komme av, da jeg trodde b12 sprøytene skulle gi meg energi og hvert fall ikke få meg enda trøttere. 

Har du fått målt B 12-verdiene dine etter du fikk injeksjonene?

Uansett, du bør få tatt utvidede blodprøver, bl.a. kobber, sink og ceruloplasmin, men også alt annet av mineraler og vitaminer.

Problemet med å ta store doser av én vitamin eller ett mineral er at man kan få større ubalanser av andre næringsstoffer. Har man stor ubalanse av ett mineral eller vitamin, så finner man ofte også ubalanser i andre. Dessverre tenker legene ofte for snevert med tanke på disse samarbeidende, de kan for lite om det. Så be om videre utredning.

I tillegg til blodprøver over så bør du be om å utredes for årsaken til B 12-mangelen, for hvis ikke kommer du jo uansett ikke i mål. Er det f.eks. cøliaki som er årsaken, så vil det ikke hjelpe å bare ta B 12-sprøyter, og da vil det trolig også være andre vitaming-/mineralubalanser som påvirker B12, men også som vil kunne gi samme symptomer som B 12-mangel gir.

Anonymkode: 23156...cd9

• 2 år senere...

Ser at dette er gammelt, men spør legen din om å ta en CYP-test. Jeg tåler dårlig B12 - injeksjoner da cyp-enzymer går sakte rundt på bl.a en rekke tilsetningsstoffer, bl.a B12. Går over etter 1-2 uker, og har begynt å ta mindre (halv) dose. 

Anonymkode: a01eb...85c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...