Gå til innhold

Ryggprolaps. Hvor går man for best behandling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde en skikkelig ryggprolaps for noen år siden. Legen min (svært erfaren almennlege, underviser på universitetet osv). Fikk smertestillende og beskjed om å ta det med ro til det ble bedre. I 9 av 10 tilfeller ville det gå over av seg selv. Jeg tok ham på ordet, lå på gulvet og løste sudoku 1-2 uker, og var deretter så bra at jeg kunne begynne å jobbe igjen. Hadde et mindre tilbakefall noen år siden, men er forøvrig helt frisk.

Ergo, ingen behandling. Bare ta det med ro.

I skogen 😊

Det er ingen 'behandling' som kan fikse prolapset. (Unntatt operasjon i kritiske tilfeller) det må bare gå srmeg til.

Så kan man trene etterpå for å unngå nye prolaps.

Anonymous poster hash: 0a8d6...b30

De almenne rådene er svømming og tur i ulendt terreng i skogen. Det fungerer så som så og jeg har ellers både smertestillende og behandling hos fysioterapaut.

Svømming er ikke et allment råd for ryggprolaps da det kommer veldig an på hvor prolapset sitter. Veldig mange vil oppleve at svømming (da brystsvømming, ryggsvømming er noe bedre og også crawl der man beveger beina opp og ned i stedet for ut og in) irriterer prolapset og kan gi større inflammasjon.

Trening ved prolaps er individuelt. For meg så virker gåtur i ulendt terreng samt bassengtrening (gå, tøye, strekk...) best. Jeg må unngå bakker når jeg går.

Jeg har slitt med ryggprolapser i snart 20 år, operert en gang, så der har seg et på noe erfaring etterhvert 😂😂😂

Anonymous poster hash: a28cd...a9f

Annonse

Operert to ganger for prolaps.

Smertestillende, og forsiktig bevegelse når du klarer det, da helst tur i ulendt terreng.

Ellers er det lite å gjøre med dessverre...

Pass på om du får lammelser!

Anonymous poster hash: cf36d...37a

Svømming er ikke et allment råd for ryggprolaps da det kommer veldig an på hvor prolapset sitter. Veldig mange vil oppleve at svømming (da brystsvømming, ryggsvømming er noe bedre og også crawl der man beveger beina opp og ned i stedet for ut og in) irriterer prolapset og kan gi større inflammasjon.

Anonymous poster hash: a28cd...a9f

Var svømming med plasking av benene jeg tenkte på, skulle nok skrevet det ja. Problemet med prolaps er at det er forskjellig for alle hvordan det utarter seg. Jeg har f.eks ikke stråling nedover i benene, og det sitter kun i ryggen, og ejg har hatt det såpass lenge at musklene i området rundt har blitt svekket pga jeg har tatt hensyn til ryggen, og dermed er både rygg og muskler ute av drift :fnise:

Få legen til å henvise deg til fysioterapi. Du burde også få henvisning til såkalt ryggskole.

Vær obs hvis du får problemer med urin (tisser på deg/ikke klarer å tisse) da er det akutt og du må hasteopereres!

Det skjedde meg! Måtte opereres to ganger og har fortsatt lammelser og er inkontinent fordi nervene ble skadet....

Anonymous poster hash: 1da29...193

Finne en fysio som driver med "networking"

Finnes kun 8 i Norge men er en helt fantastisk behandling for å hjelpe kroppen å lege seg selv.

Hadde 3 alvorlig påbegynnende prolapser i nakken, etter 5 mnd var alle så tilbakegående at jeg ikke har noen problemer lengre. Når det var som verst hadde jeg sterke smerter og ingen følelse i høyre arm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...