Anonym bruker Skrevet 13. januar 2017 #1 Skrevet 13. januar 2017 Jeg spør ikke legen - der får jeg uansett bare vage svar - dvs, hun vet egentlig ikke. Jeg går på en medisin mot refluks (brokk i mellomgulvet). Etter en stund sluttet den å virke, og jeg fikk mye plager. Legen skrev ut en ny og jeg fikk henvisning til gastroskopi. Begynte på den nye mens jeg ventet på gastroskopi. Det tok ganske lang tid, kanskje 2-3 uker før den begynte å virke. I den perioden må jeg ligge meg overkroppen hevet om natten, ikke spise mat de siste 2-3 timene før leggetdi, kan ikke drikke særlig kaffe, får kjempevondt hvis jeg drikker alkohol, så det kan jeg helle rikke spise, og heller ikke fet og tung mat eller sitrus. Etter hvert begynte den å virke litt, samtidig som jeg kom til på gastroskopi. Av legen som foetok undersøkelsen fikk jeg resept på enda en annen medisin, siden den første var så treg med å virke. Men jeg kom meg ikke til apotek med det samme, og fortsatt derfor på den gamle til den var tom, og den begynte etter hvert å virke veldig godt. Men så hadde jeg jo ikke mer av den, og det tok tid før jeg fikk kontakt med fastlegen for ny resept. Så da begynte jeg på medisinen gastroskopi-legen hadde skrevet ut.Den virket dårlig de første dagene men har nå tatt seg opp og virker ikke så verst (men ikke like bra som den forrige). Problemet er at den har en dum bivirkning: luft i magen! Jeg er oppblåst og promper masse. Normalt hadde bare byttet rett tilbake til deg gamle, for nå har jeg fått respt på den igjen av fastlegen. Men jeg skal på en super-luksus-gledet-meg-til-i-årevis-reise med noen gode gamle venninner neste uke. Det blir en utenlandstur med aktive dager pluss masse kos, gode viner og mat på kveldstid (og til lunsj, tji-hi). Og hvis jeg skifter medisin nå, kan jeg risikere å få alle plagene igjen akkurat når vi skal på tur, så jeg må være den kjipe, kjedelig som hverken kan ta et glass vin eller spise store middager om kvelden. Og får smerter hele tiden. Hvis jeg IKKE skifter, blir jeg den som promper og er ekkel og har stor, oppblåst mage. Jeg skal dele rom med noen. Men det ER jo en mulighet til at bivirkningene forsvinner før jeg drar, med litt flaks. Hva hadde dere gjort? Byttet til den forrige medisinen og håper at den begynte å virke raskere enn sist, men risikert smerter og plager og å ikke kunne kose seg på turen? Fortsatt med den nye, og håper at bivriningene forsvant, men risikert å være ekkel, tykk og prompete? Anonymous poster hash: dbc66...334
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2017 #2 Skrevet 13. januar 2017 Jeg hadde prompet med god samvittighet 😀 Er dere nære nok til å dele rom vet de vel om situasjonen din? Anonymous poster hash: 288d0...e48
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2017 #3 Skrevet 13. januar 2017 Luft i magen er jo hakket bedre enn sterke, hemmende smerter og måtte avstå fra alt godt. Men kan du ikke spørre legen om det er mulig å kombinere begge i en overgang slik at det ikke blir så brått for kroppen. At du nå i noen dager tar begge, og når de som fungerer best har fått litt fotfeste kan du slutte på den med bivirkningene. Anonymous poster hash: 2378f...9f1
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 Kan du ikke ta medisiner mot luft i magen for å oppveie da, minifom f.eks. Anonymous poster hash: d71fa...f26
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2017 #5 Skrevet 13. januar 2017 http://www.apotekhjem.no/display.aspx?menuid=0&prodid=41424 Anonymous poster hash: d71fa...f26
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 http://www.apotekhjem.no/display.aspx?menuid=0&prodid=41424 Anonymous poster hash: d71fa...f26 Hm, gode ide. Takk! Kan legge til at den nye medisinen ikke virker helt optimalt, så jeg har noe plager nå og kommer til å måtte være forsiktig hvis jeg velger å fortsette på den. hi Anonymous poster hash: dbc66...334
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2017 #7 Skrevet 13. januar 2017 Heller fising enn smerter. Anonymous poster hash: f8740...0ff
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #8 Skrevet 16. januar 2017 Hi her. Jeg tok sjansen og byttet til den andre medisinen sist uke. Fisingen stoppet nesten umiddelbart, og det ser foreløpig ut til at den virker bra - har ikke spesielt mye plager/smerter. Takk for svar! Anonymous poster hash: dbc66...334
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #9 Skrevet 16. januar 2017 Hm, gode ide. Takk! Kan legge til at den nye medisinen ikke virker helt optimalt, så jeg har noe plager nå og kommer til å måtte være forsiktig hvis jeg velger å fortsette på den. hi Anonymous poster hash: dbc66...334 Pass på å ikke spis paprika. Drikke du litt Gaviscon på kvelden? Anonymous poster hash: e36c7...cae
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #10 Skrevet 16. januar 2017 Kan du ordne enerom? Anonymous poster hash: 3d451...039
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #11 Skrevet 16. januar 2017 Pass på å ikke spis paprika. Drikke du litt Gaviscon på kvelden? Anonymous poster hash: e36c7...cae Briker av og til Gavsicon tyggetabletter om kvelden, ja. Men som sagt - fisingen sluttet da jeg gikk tilbake til den forrige medisinen - uten at jeg ble verre (fikk ikke mer smerter eller andre plager, i hvert fall ikke foreløpig). Anonymous poster hash: dbc66...334
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 Jeg bruker Nexium, det hjelper meg! Anonymous poster hash: b306e...7e1
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #13 Skrevet 16. januar 2017 Jeg bruker Nexium, det hjelper meg! Anonymous poster hash: b306e...7e1 Det er det samme som den jeg har brukt (Esomeprazol). Starten med 20 mg, men den sluttet altså å virke. Fikk skrevet ut Pantoprazol av fastlegen. den skal være litt mindre effektiv, men begynte å virke greit etter en stund. Men da gikk jeg som nevnt tom for den og begynte med Esomeprazol 40 mg som gasktroskopi-legen hadde skrevet ut. Og det var den jeg fikk så sinnsykt mye luft i magen og fordøyelsesproblemer av. Er nå tilbake på Pantoprazol. Den virker oK, men ikke 100 %. Har du vurdert kirurgi? Anonymous poster hash: dbc66...334
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå