Gå til innhold

Forstuet finger og kamp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet har håndbalkamp på søndag, men har foreløpig en forstuet (blå og hoven) finger etter treningen for noen dager siden. Er det sjans for at hun blir bra nok til å spille innen helgen, eller bør hun stå over dersom den fremdeles verker litt da?

Anonymous poster hash: 39616...834
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er altså ikke helt inne i dette med idrettsskader, når man kan spille og ikke bør spille, helt enda ;)

Skrevet

Jeg er altså ikke helt inne i dette med idrettsskader, når man kan spille og ikke bør spille, helt enda ;)

Nei, men det har helt sikkert legen hennes?

Anonymous poster hash: 2aa27...5c6

Skrevet

Så lenge den bare er forstuet kan hun spille, men hun bør teipe fingeren fast i fingeren ved siden av😊 Hvor gammelt er barnet? Og er det skuddhånda? Hvis hun ikke er så stor og det er hånda hun skal holde ballen med, blir det kanskje litt vanskelig😉

Men jeg har selv spilt med forstuet finger mange ganger altså😊

Anonymous poster hash: 46677...54e

Skrevet

Nei, men det har helt sikkert legen hennes?

Anonymous poster hash: 2aa27...5c6

Jeg bestiller ikke legetime for å få svar på det når det er åpenbart hva det er og at fingeren blir bra av seg selv. Vi var dessuten hos lege for ikke lenge siden med overtråkk som jeg trodde var senebetennelse, og det var noe vi kunne ha spart oss å ta fri fra skolen til, siden beskjeden var som den pleier: Det er ikke noe å gjøre, det går over i løpet av noen dager eller en uke.

Dette er nok dessuten noe foreldre med erfaring eller fysioterapeuter vet aller mest om, fremfor en allmennlege.

Skrevet

Så lenge den bare er forstuet kan hun spille, men hun bør teipe fingeren fast i fingeren ved siden av Hvor gammelt er barnet? Og er det skuddhånda? Hvis hun ikke er så stor og det er hånda hun skal holde ballen med, blir det kanskje litt vanskelig

Men jeg har selv spilt med forstuet finger mange ganger altså

Anonymous poster hash: 46677...54e

Det er ikke skuddhånden, så dersom det ikke gjør like vondt i løpet av noen få dager til, så kan hun med stor sannsynlighet spille med den tapet? Hun har veldig lyst og håper på å kunne spille, men jeg føler også et ansvar for å si fra tidligst mulig til lagtreneren dersom det viser seg at hun ikke kan ...

Skrevet

Det er ikke skuddhånden, så dersom det ikke gjør like vondt i løpet av noen få dager til, så kan hun med stor sannsynlighet spille med den tapet? Hun har veldig lyst og håper på å kunne spille, men jeg føler også et ansvar for å si fra tidligst mulig til lagtreneren dersom det viser seg at hun ikke kan ...

Slik du forklarer her, så kan hun spille.

Har selv spilt med utallige skader, men det førte jo til at drømmen om landslaget døde med de. Kommer litt an på alder også, men fra 8 år og oppover bør de kunne spille med skade

Anonymous poster hash: 8b7bb...c63

Skrevet

Jeg bestiller ikke legetime for å få svar på det når det er åpenbart hva det er og at fingeren blir bra av seg selv. Vi var dessuten hos lege for ikke lenge siden med overtråkk som jeg trodde var senebetennelse, og det var noe vi kunne ha spart oss å ta fri fra skolen til, siden beskjeden var som den pleier: Det er ikke noe å gjøre, det går over i løpet av noen dager eller en uke.

Dette er nok dessuten noe foreldre med erfaring eller fysioterapeuter vet aller mest om, fremfor en allmennlege.

Som andre har sagt, tape fingeren til den ved siden av for å stabilisere den. Er det ikke vondt da så kan hun spille.

Tråkket hun over på trening eller i kamp? Har treneren lagt inn stabilitetstrening i treningene til barna?

Jeg har sett mange barn som dessverre får skader fordi trenerne ikke følger håndballforbundets gode skadeforebyggende treningsopplegg med stabilitetstrening. Altfor ofte blir slik skadeforebyggende trening ikke prioritert for barn - og det er hos de vi kan forebygge mest, få lagt gode holdninger og rutiner for å unngå skader.

Altfor ofte blir slik trening kun brukt en altfor kort periode etter en skade, før den blir glemt igjen.

Sjekk ut hva treneren for din datters lag gjør.

Håndballforbundet har laget gode treningsopplegg for slik skadeforebyggende trening, og det SKAL gå inn i trening ukentlig hvis det er noenlunde seriøs trening med barnas beste som hovedfokus. Med mindre skader blir det midre fravær, laget blir mer stabilt, barna blir sterkere og føler større mestring - og dermed er det også mer glede i det.

Anonymous poster hash: 2692d...a94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...