Gå til innhold

Lage bløtkake m/lokk av sukkerfondant - trenger litt tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri laget bløtkake før. Og aldri rørt sukkerfondant heller forsåvidt. Så hvis noen kan gi meg noen tips blir jeg glad.

For det første: kaken skal stå ca 20 timer fra den er ferdig til den skal serveres. Må jeg likevel dynke sukkerbunnen?

Isåfall: dynker jeg hele greia i ett eller lag for lag? Og må jeg dynke lagene før jeg begynner med fyll eller kan jeg ta det etterhvert (altså dynke nederst - ta på fyll - legge på neste del og dynke - ta på fyll)?

Den skal ha ett lag med bringebærkrem og ett lag med vaniljekrem (blandet med krem for å ikke bli tung) + ferske bringebær. Hvilket lag bør jeg ha nederst? Tenker spesielt på at den kanskje blir ustødig hvis jeg har laget med bærene (det tyngste laget) øverst? Og hva blir penest og lettest å skjære pene stykker av?

Så til sukkerfondant-spørsmålet: hvor mye trenger jeg for å dekke hele kaken? Beregner selvsagt ekstra til pynten.. Og! Hva smører jeg på kaken for at den skal feste seg? Har lest flere steder at smørkrem er helt nødvendig (vet ikke hva smørkrem er engang..) mens andre steder står det at vanlig krem av kremfløte er helt ok. Håper på det siste siden jeg likevel skal piske krem til bringebærkremen.. :P

Anonymous poster hash: cb30b...e27

Fortsetter under...

Skrevet

Oi, hvor skal jeg begynne... for det første vil jeg anbefale marsipan fremfor sukkerpasta til bløtkake. I hvertfall hvis du tenker å kjøpe sukkerpasta (som smaker høgg). Men den kan smelte sammen med vaniljekrem (antar at du mener hjemmelaget). Jeg pleier å ta det tyngste fyllet nederst. Usikker på hva du mener med bringebærkrem. Uansett må du dekke en slik kake med pisket krem. Smørkrem til sånn kake er lettere å få fin og rett, men smaker ikke godt!!

Vær forsiktig med dynk når den skal stå så lenge, likegyldig hvordan du dynker.

Fyll og smør opp kaken og la den stå en god stund (noen timer) kaldt før du legger på marsipanlokk, da får du finere kanter på kaken din.

Skal du bruke sukkerpasta ville jeg heller laget sjokoladekake under. Det er en mer stabil kake og lettere å få pen også.

Skrevet

Lag marsmellowsfondant selv, veldig enkel å jobbe med.

Jeg bruker 1 pk marsmellows, 2 ss vann og en klatt flott matfett eller et par ss nøytral olje. Smelt alt i micro. Bruk en stor skål, det puffer seg veldig opp. Når det er smeltet så elter du sammen med melis til en smidig deig. Pass på at du ikke har i for mye for da blir den hard. Skal være myk men ikke klissete.

Jeg bruker aldri å dynke bløtkaka, lager den alltid dagen før. Da får smakene trekt godt inn og bunnen blir akkurat passe.

Jeg smører gjerne syltetøyet rett på bunnen, så krem. Et godt lag med syltetøy gjør susen for nydelig bunn :)

Sitronkrem er også nydelig i bløtkake.

Det blir nok en del marsmellowsfondant til overs, dette kan du fryse :) eller bruke til pynt.

Når du skal kjevle ut mmf så bruk litt mel på bordet isteden for melis. Blir ikke så klissete :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 9e63c...9ab

Skrevet

Lag marsmellowsfondant selv, veldig enkel å jobbe med.

Jeg bruker 1 pk marsmellows, 2 ss vann og en klatt flott matfett eller et par ss nøytral olje. Smelt alt i micro. Bruk en stor skål, det puffer seg veldig opp. Når det er smeltet så elter du sammen med melis til en smidig deig. Pass på at du ikke har i for mye for da blir den hard. Skal være myk men ikke klissete.

Jeg bruker aldri å dynke bløtkaka, lager den alltid dagen før. Da får smakene trekt godt inn og bunnen blir akkurat passe.

Jeg smører gjerne syltetøyet rett på bunnen, så krem. Et godt lag med syltetøy gjør susen for nydelig bunn :)

Sitronkrem er også nydelig i bløtkake.

Det blir nok en del marsmellowsfondant til overs, dette kan du fryse :) eller bruke til pynt.

Når du skal kjevle ut mmf så bruk litt mel på bordet isteden for melis. Blir ikke så klissete :)

Lykke til :)

Hørtes interessant ut :)

Jeg kan ikke fordra sukkerfondant. Er denne bedre?

Anonymous poster hash: 2a13d...61f

Skrevet

Kommer an på hva du mener med sukkerpasta. Hjemmelaget sukkerpasta smaker like godt som marshmallowsfondant (liker ikke så godt å jobbe med den jeg, foretrekker marsipan eller hjemmelaget SP).

Kjøpt fondant/marshmallowsfondant smaker ikke godt uansett.

Siden jeg ikke liker ferdiglagde produkter er jeg heller ikke tilhenger av syltetøy i kremkaker. Og de MÅ dynkes (mener jeg)

Skrevet

Bytt ut fondanten! Om du kjøper smaker det høgg. Kjøper du bunn må du dynke. Melk, juice eller sukkerlake kan brukes.

Anonymous poster hash: 1e5ab...f1d

Annonse

Skrevet

Marsipan eller mmf er mye bedre enn sukkerfondant altså.

Du kan ikke bruke smørkrem på en bløtkake, det blir helt kræsj. Smørkrem er til slike 3D-kaker som ser ut som en bil o.l.

Jeg baker sukkerbrød selv. Avkjøler og deler i tre deler.

Legger del en på fat og dynker. Smører på syltetøy og har på vaniljekrem.

Legger på neste del og dynker. Har på krem blandet med syltetøy, den kremen blir jo rosa.

Legger på siste del og dekker hele kaken med et ikke for tykt lag pisket krem.

Legger på lokket av marsipan eller mmf, du må skjevle tynt nok. Jeg bruker som regel marsipan på bløtkake til voksne, mmf bruker jeg gjerne på sjokoladekake til barn.

Her er oppskrift på mmf

http://anetteskaker.blogspot.no/2011/08/marsmallowsfondant-trinn-for-trinn.html

Her ser du hvordan du legger lokket på kaken

Anonymous poster hash: 6c594...202
Skrevet

Takk dere 😁

med bringebærkrem mente jeg bare blanding av krem og bringebær (dvs i oppskriften jeg fant brukes syltetøy men jeg vil bruke rørte friske bær. Blir noe av det samme tho), så det blir rosa krem 😊

Menne da heller jeg nesten mer mot å bruke marsipan her altså... Mmf hørtes veldig interressant ut egentlig, men jeg er helt idiot på kjøkkenet, og ser for meg at jeg roter det til om jeg skal lage det selv :P jeg trodde bare marsipan var mye vanskeligere å jobbe med? At det er vanskelig å lage et pent lokk? (kan selvsagt kjøpe ferdig kjevlet. Vurderte det men den var så "gulhvit". Jeg vil ha ekstra hvit farge 😊 ).

Skrevet

Takk dere

med bringebærkrem mente jeg bare blanding av krem og bringebær (dvs i oppskriften jeg fant brukes syltetøy men jeg vil bruke rørte friske bær. Blir noe av det samme tho), så det blir rosa krem

Menne da heller jeg nesten mer mot å bruke marsipan her altså... Mmf hørtes veldig interressant ut egentlig, men jeg er helt idiot på kjøkkenet, og ser for meg at jeg roter det til om jeg skal lage det selv :P jeg trodde bare marsipan var mye vanskeligere å jobbe med? At det er vanskelig å lage et pent lokk? (kan selvsagt kjøpe ferdig kjevlet. Vurderte det men den var så "gulhvit". Jeg vil ha ekstra hvit farge ).

Bedre å kjøpe hvit marsipan og kjevle selv, det ferdige lokket er ikke pent.

Skrevet

Se selger hvit marsipan på de fleste butikker nå 👍

Skrevet

Hørtes interessant ut :)

Jeg kan ikke fordra sukkerfondant. Er denne bedre?

Anonymous poster hash: 2a13d...61f

Hjemmelaga er mye bedre enn kjøpt. Den kjøpte smaker kunstig.

Men om kaka skal stå i 20 timer etter du har laga den så ville jeg ikke ha dynka. Sukkerbunnen trekker til seg fuktighet fra fyllet..

Skrevet

Denne kokken her har en veldig enkel og grei måte å lage bløtkake med både bær, vaniljekrem og fløtekrem i, Hun bruker frosne bær som har tint og rent av seg litt, da blir det akkurat passe vått :)

Skrevet

Hi igjen her: har funnet pakker med ekstra hvit marsipan på 400gr/pk. Noen som vet hvor mange pakker jeg bør kjøpe? Er redd to pakker blir for lite selvom 800gr virker mye (for å kjevle et stort nok lokk, ikke for å dekke kaka) :P

Annonse

Skrevet

Hvor stor kake skal du bake da? Det skal nok holde!

Forresten - hold deg lang unna ferdigkjevlet lokk, det er umulig å få trukket kaken pent.

Skrevet

Mener det er 24 eller 26 cm i diameter (rund) 😊 kjøpte to pakker ekstra hvit marsipan, i tillegg til at jeg har noe som heter figurmarsipan eller noe sånt liggende i skapet fra jula hvis jeg skulle ha for lite til pynten. Ble plutselig ambisiøs i blomsterpynt-prosjektet mitt også :P

Skrevet

Hi her. Ville bare si tusen takk til dere som har svart 😊 kaka ble skikkelig god, og jeg er veldig fornøyd med pynten også 😄👍 når lokket først var på var det bare gøy (men før det hadde jeg rimelig høy puls ja :P ) 😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...