Gå til innhold

Har skolen ansvar for busselever?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nylig flyttet til ny skole og min sønn må ta skolebuss. På gammel skole var det bussvakter (ansatte ved skolen) som passet på ved bussholdeplassen når skolen sluttet. Sjekket at barna sto greit når bussen kom og at det ikke oppsto konflikter osv. På ny skole er det ingen vakter ved bussen. Skolen mener de ikke har ansvar for dette. Jeg kjenner at det ikke er helt greit at barna skal stå helt alene når det er så mange store kjøretøy rundt.

Er det noen som vet om skolen faktisk har noe ansvar her og som kan vise til en eller annen forskrift?

Anonymous poster hash: 84165...9ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er skolebuss vil jeg definitivt tro at skolen har ansvar. Er det rutebuss er det kanskje annerledes, men veldig merkelig likevel.

Anonymous poster hash: 266b4...1f7

Skrevet

Det er snakk om skolebusser.

Er det i det hele tatt andre skoler som ikke har bussvakt? HI

Skrevet

Nå går ikke mitt barn på barneskolen men ungdomskolen så jeg vet ikke hvor mye hjelp mitt svar er, men ihvertfall så er det egen skolebuss via et rutebuss selskap hos min datter. Skolen har ingen ansvar om det blir gjenglemt klær osv på bussen , da må vi gå via hittegods hos busselskapet.

Vet også når yngste sønnen sin klasse leier inn buss er det også rutebuss som blir satt inn , da kun for det trinnet det tidspunktet.

Skrevet

Er vel kommunen som sørger for skolebuss? Her har 1-3 kl med seg én lærer som passer på de minste. Men det er en liten skole så læreren har ca 20 elever totalt på de tre trinnene. I tillegg er det veldig rolig når bussen kommer, nettopp fordi det er færre elever og mindre herjing. De større barna er også flinke til å passe på de mindre. Skolen bruker snakke med barna om oppførsel både når bussen kommer og når de er ombord i bussen (her må alle ta buss et godt stykke, lange avstander :P ).

Anonymous poster hash: c7b0a...db9

Skrevet

Takk for svar uansett. Det er rutebusselskap som kjører, men bussene er jo ikke i rute når de kjører skoleelevene. Tenker på ansvaret på bussholdeplassen.

Skrevet

Du bør ringe oppvekstkontoret i din kommune og snakke med de om det. 

Det ville jeg gjort.

Anonymous poster hash: 6b176...1e5
Skrevet

På skolen vår står det alltid en lærer ved busskøen imens de venter og til alle er ombord. Uansett om det er pålagt eller ikke, så kan man ikke ta sjansen på at en alvorlig ulykke skal skje. Knuffing, barn plutselig springende ut foran bussen, osv. Du burde ta dette videre til Fau eller rektor. Si du er alvorlig bekymret, da dette er SMÅ barn det er snakk om!

Anonymous poster hash: 244ad...b43

Skrevet

Her blir i hvert fall førsteklassingene fulgt til bussen og sørget for at de kommer med rett buss og sånt. Vet ikke hvordan det er på høyere trinn.

Anonymous poster hash: 93da5...2f9

Skrevet

Mener da vitterlig at skolen har forsikringsansvar for barna fra de forlater egen eiendom og til de kommer hjem igjen. Skolen vår har f.eks ansvaret for å få elevene hjem hvis de mister bussen mm. De har ikke ansvar for gjenglemte ting.

Anonymous poster hash: e19b6...508

Skrevet

Det burde de vel ha, for barna er vel forsikret gjennom skolen, til og fra skolen? Det er de i hvert fall i barnehagen her.

Men min nevø tok vanlig rutebuss hjem som skolebuss, fra første klasse. Han gikk flere ganger på feil buss, for det kom flere busser som skulle i forskjellige retninger, noen vanlige rutebusser som tok med skoleelever og noen rene skolebusser. Det var aldri noen voksne der som passet på at de kom riktig avsted. Jeg hentet han 2 ganger på bussen når han hadde havnet på buss i feil retningt og havnet i nabobyen der jeg bor. Vet min bror klaget på dette flere ganger til skolen

Anonymous poster hash: 8f602...02d
Skrevet

Skolen har ansvar for skoleveien. Det er ikke nødvendigvis uvanlig at ungene er alene på skolebussen, her i området er det motsatt, det er helt uvanlig at noen er med. Så det varierer nok veldig. Det er ikke kommunen som koster skyssen, det er fylkeskommunen.

Skrevet

Her jeg bor tar barna skolebuss. Det er en stappfull buss til/fra skolen. Men bussvakt eller lærer på busstoppet finnes ikke, det har jeg aldri hørt om faktisk... Men enig i at det burde finnes, for det er mye konflikter på busstoppet når de skal hjem. Spesielt på vinteren med barn som blir dynket i snøen, kastet snøballer på, kastet snøballer med stein i osv.

Anonymous poster hash: 61533...311

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...