Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #176 Skrevet 11. januar 2017 Youtube-link igjen... Anonymous poster hash: f0d62...34d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #177 Skrevet 11. januar 2017 Ser mange skriver at konfirmasjon er for å få gaver, hykleri og kvalmt. Hva er russetreff da? For å få foreldre til å punge ut for dyre stygge russebiler som brukes i 1 måneder før de skrotes, få masse knuter for å gjøre diverse sexting, plage folk, kjører rundt i bygda med dunk-dunk-musikk midt på natta og sitte i en klam trang russebil sammen med masse andre i 1 måned. Masse fyll hele tiden. Jeg tviler på at alle russ gjør dette for å være med venner, oppleve forelskelse som resulterer i et forhold, ha dyptgående diskusjoner på russetreff og så videre. Det er vel mer for å slippe å lese og legge seg på fylla, ha fri flyt av sex, rase fra seg og gjøre ting som ellers er ulovlige (bråk), men plutselig blir akseptert bare fordi man er russ. Hva er verdien av dette? Nå blir det mer og mer "inn" å være edru russ. Tviler på at de drar på landstreff og drikker med de andre der. De bruker heller ikke å råne rundt med høy musikk midt på natta eller plage folk med "pranks" for å få knute. Når det gjelder spesielt russeJENTER, er det virkelig ingen av foreldrene som er bekymret for sove- og fyllevoldtekter, som er blitt ganske vanlig blant russ? Det hadde vært bekymring nr. 1 for meg. Anonymous poster hash: f0d62...34d Absolutt alle jeg kjenner (barn av venner) som har vært russ de siste årene har ikke fått et rødt øre av foreldrene til å finansiere russetiden. De har alle vært med på russebusser som de har jobbet for og planlagt i tre år. Det har vært dugnadsarbeid og de har tatt kvelds- og helgejobber for å spare opp penger til bussen. OG alle har allerede før russetiden har begynt solgt russebussen sin videre til neste års russ med fortjeneste. En ting er at selve russetiden er en inneholder mye festing, det er nå en gang slik det er. Men det er også mange positive erfaringer å få ut av alt arbeidet mot russetiden (i alle fall enkelte steder i landet), så som erfaring i økonomisk planlegging, budsjettering, organisering (på de store bussene her i området er det mange på en buss), dedikasjon og forpliktelse (til de andre i prosjektet), design osv som man erfarer i løpet av en sånn periode. Det er nesten som en liten bedrift, og de "ansatte" er seriøse og dedikerte arbeidere som jobber mot et felles mål. Så jeg synes det blir feil å si at russetiden bare består av fyllefester og puling. Og sånn på tampen. Russebussen til min beste venninnes sønn hadde i fjor et overskudd etter russetiden på ca 30 000 kroner. Dette ble guttene enstemmig enige om å donere til barnekreftavd på sykehuset. Bare sånn fordi jeg synes at msn må huske at nåtidens russ faktisk er ordentlige mennesker og, ikke bare festeglade ungdom. Anonymous poster hash: df4d6...669
Elina Skrevet 11. januar 2017 #178 Skrevet 11. januar 2017 Youtube-link igjen... Anonymous poster hash: f0d62...34d Ja for på youtube så er det bare dumme ting. Videoen er laget av ingen ringere enn dr michael greger fra http://nutritionfacts.org/ Han er forfatteren bak new york times bestselgeren How not to die. Så finn opp en bedre grunn, for alle som henger med er i sosial media. Han blir foresten med på det nye The biggest looser som skal ta for seg helsefordelene med en vegansk diet Men enig i de over, det er ikke dette tråden handler om. Du har kuppet den helt fordi du på død og liv skal angripe mitt valg om å være veganer! Det var du som dro det inn i diskusjonen, du har ikke kommet med en ENESTE kilde til troverdig informasjon om at en vegansk diett er farlig. Til informasjon så har helsedirektoratet med vegansk diett i sine nye anbefalinger, og de sier at et balansert vegansk kosthold kan være helsefremmende for mennesker i ALLE aldre. Så tror du at de også bare kommer med propaganda? Eller har helsedirektoratet kanskje satt seg bedre inn i det enn deg? Kilde: https://hepla.no/2015/02/19/helsedirektoratet-om-vegetarisk-kosthold/ https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost Du har til nå ikke bidratt med EN eneste kilde, og ser ikke ut til at du klarer det heller. SÅ jeg foreslår at du legger denne diskusjonen død og heller diskuterer det som tråden faktisk handler om. Og om du har mer å komme med så får du heller lage din egen tråd, men da forventer jeg faktiske kilder ellers så gidder jeg ikke svare. Du har tydelige vrangforestillinger om veganere! Men nok om det nå skal jeg på yoga før det går vidre til meditasjonskurs med tibetiske trommer
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #179 Skrevet 11. januar 2017 Herregud, hvor gamle er egentlig dere som svarer her? Russetreff er once in a lifetime?! En flatfyllfest man kan ta hvilken som helst annen dag i russetida, og som man antakelig ikke husker noe av uansett? Her hadde det ikke vært oppe til vurdering overhodet. Jeg velger å være snerpe over brødhue any day. Ja det er akkurat det du er, et snerpete brødhode 😉 konfirmasjon er noe av det kjedeligste man går i og jeg hadde aldri tvunget mitt barn til dette når hun skal på russetreff. Anonymous poster hash: 9ab36...894
Jordbærblomst Skrevet 11. januar 2017 #180 Skrevet 11. januar 2017 Altså, hvis du ser på statistikken på klamydia og aldersgruppen som har størsteparten av smitten så ser du at det er et problem. Og russ drikker. De fleste russ drikker. Kanskje du kommer fra bibelbeltet, men i flere andre plasser i landet er russefeiringen en stor fyllefest i 3 uker. Det har faktisk vært to vgs-lærere og flere andre som beskrev de samme tilstander som meg. Likevel velger du å ta mannen i stedet for ballen. Nei, det handler om mer enn drikke, men drikking er en stor del av det. Tiden da DU var russ, rundt 15-20 år siden, kan ikke sammenlignes med det som er nå. Det har for eksempel ikke vært like utbredt med narkotika for 20 år siden. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/voldtekt/11-russ-anmeldte-voldtekter-i-fjor/a/23677656/ Og det her er kun det som er anmeldt. Anonymous poster hash: f0d62...34d Jeg var russ for 10 år siden, og min søster var for 5 år siden. Ja, jeg er SÅ ung Og de tilstandene du beskriver er ikke tilstede i den russefeiringen vi har opplevd. Og nei, vi er heller ikke fra "bibelbeltet".
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #181 Skrevet 11. januar 2017 Det er ikke vanlig å ha sex med fremmede hver gang du er på russestreff heller. Uansett er det veldig mange som angrer på bare å ha hatt en eller noen få seksualpartnere og på ikke å ha festet nok. Anonymous poster hash: ef21b...805 Eh, jo... Anonymous poster hash: d5ae2...24a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #182 Skrevet 11. januar 2017 Jeg var russ for 10 år siden, og min søster var for 5 år siden. Ja, jeg er SÅ ung Og de tilstandene du beskriver er ikke tilstede i den russefeiringen vi har opplevd. Og nei, vi er heller ikke fra "bibelbeltet". Må si meg enig med denne. Jeg var russ i 09. Hadde bil med seks andre jenter, og alle brukte vi av våre egne penger til denne. Flertallet av oss var single, ingen av oss hadde random sex. Vi var med på vrenginga, Tryvann, landstreffet i Stavanger og russerebus på skolen. Vi drakk alkohol, men i moderate mengder. Vi ble gode og brisne enkelte ganger, men ingen flatfyll og ingen rusmidler. Var en gang vi drakk på en ukedag, alle kom seg på skolen uten å være i bakrus dagen etter. Det ble folk av alle oss. Alle utenom en har tatt minimum en bachelor, hun siste er butikksjef i en større kjede. Flere av oss har kjøpt bolig, giftet seg, fått barn og har utdanningsrelevante og relativt godt betalte jobber. Dette gjelder i stor grad de fleste fra mitt kull på vgs. Noen har kanskje ikke greid seg like bra, men det har sannsynligvis lite med russetiden å gjøre. Så vidt jeg vet er det ingen som feks har blitt rusmisbrukere av kullet mitt, det er vel ikke så vanlig lengre heller. Ser bare kullet til min mann som er seks år eldre, hvor mange av de ikke har utdanning eller jobb og/eller sliter med en form for rus. Det er en økende trend at ungdommen bruker mer tid på skole, sunne fritidsaktiviter og familie enn tidligere. Lettere psykiske vansker øker vel, men tror ikke det er russetidens feil. Anonymous poster hash: 071d8...d65
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #183 Skrevet 11. januar 2017 Bor ikke i bibelbelte, men sentrale Østlandet. Anonymous poster hash: 071d8...d65
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #184 Skrevet 11. januar 2017 Det er ikke vanlig å ha sex med fremmede hver gang du er på russestreff heller. Uansett er det veldig mange som angrer på bare å ha hatt en eller noen få seksualpartnere og på ikke å ha festet nok. Anonymous poster hash: ef21b...805 Strengt tatt er det også mange som ikke angrer... Anonymous poster hash: 38e75...b66
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #185 Skrevet 11. januar 2017 Strengt tatt er det også mange som ikke angrer... Anonymous poster hash: 38e75...b66 Det kan godt hende. Jeg har bare hørt fra dem som angrer og det er overraskende mange som sier akkurat det. Alle mine venninner som har mødre som etablerte seg tidlig har for eksempel advart oss mot å slå oss til ro for tidlig. Anonymous poster hash: ef21b...805
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #186 Skrevet 11. januar 2017 Hva er greia at dette er blitt en veganer-debatt? Anonymous poster hash: e5ea5...700
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #187 Skrevet 11. januar 2017 Det kan godt hende. Jeg har bare hørt fra dem som angrer og det er overraskende mange som sier akkurat det. Alle mine venninner som har mødre som etablerte seg tidlig har for eksempel advart oss mot å slå oss til ro for tidlig. Anonymous poster hash: ef21b...805 De som ikke har vært fornøyd er vel de som snakker om det. Er ofte slik. Anonymous poster hash: 38e75...b66
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #188 Skrevet 11. januar 2017 De som ikke har vært fornøyd er vel de som snakker om det. Er ofte slik. Anonymous poster hash: 38e75...b66 Det vil jeg nok tro, men av dem jeg kjenner så godt at slike ting kunne være naturlig å nevne, som er over 30 år gamle, tror jeg alle kvinnene har nevnt det og min mor har også fortalt at det er noe hennes venninner også er enige om. Mange er fornøyde med partneren sin, men de skulle ønske de hadde opplevd mer før de slo seg til ro, spessielt når det gjelder festing og sex. Anonymous poster hash: ef21b...805
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #189 Skrevet 11. januar 2017 Hvor gamle barn har dere som har svart her inne? Jeg har vært vakt i kongeparken flere år pga dugnad. De fleste ungdommer er ikke så fulle at de raver rundt, selvsagt noen av disse og, men de fleste koser seg med venner, får nye venne, er på konserter osv. De får venner og minner for livet! Å være russ er en gang i livet, man kan ikke ta dette igjen året etter, det er nå eller aldri. Skal lillesøster få reise på russetreff når hun er russ? Ganske urettferdig og man kan skape splid mellom søsken. Eneste grunnen jeg synes at man bør gå i komf framfor russetreff er om lillesøster/familien er dyp religiøs, går fast i kirka og man ser på dette som en stor begivenhet. Anonymous poster hash: 137b8...79c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #190 Skrevet 11. januar 2017 I fjor opplevde venninna mi akkurat det samme. De løste det ganske greit.storebror hadde bestilt billetter til landstreffet og visste ikke at søstera skulle konfirmeres den helgen så han dro og kom tidligere hjem og var med deler av dagen. Alle ble fornøyde. Anonymous poster hash: 45356...c6e
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #191 Skrevet 11. januar 2017 Du har ikke hørt om borgerlig konfirmasjon altså... Samtidig som man bør jo lære seg sosiale skikker først som sist. Hva blir neste? Droppe søsterens bryllup fordi man vil på fylla med venninner samme helg? Generelt det å sette fyll med masse fremmede mennesker foran familiebegivenheter som skjer noen få ganger i livet, er feil prioritering. Man kan "løsrive seg" uten masse alkohol, nattevåk og høy musikk når man egentlig skal forberede seg til eksamen. Har aldri forstått sammenhengen mellom kos/gøy og flatfyll i Norge. Anonymous poster hash: f0d62...34d Så du tror ikke at også norske ungdommer gjør noen utviklingstrinn etter at de er 18...? Medmindre søsteren skal gifte seg som barnebrud, så rekker vel russejenta å feire ferdig. Anonymous poster hash: 22930...3bd
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #192 Skrevet 12. januar 2017 Det er jo det som er problemet. Barn som allerede har utfordringer og lærevansker, og burde lese mer enn andre, driver med helt andre ting og får begrenset sine karrieremuligheter betydelig ved at de går ut av videregående med 2-ere og 3-ere. På grunn av fylla som "ingen kan røre" og ungdommen MÅ få oppleve. Du er for øvrig snill som ikke hiver bakfulle elever ut av klasserommet. Jeg hadde ikke akseptert spritlukt i klasserommet. Anonymous poster hash: f0d62...34d "Hele året igjennom" antyder vel at de har problemer som ikke skyldes russetida. Russetid er en begrensa periode i slutten av året. De som har drukket tett hele året kan vel neppe reddes inn ved å tvinges i en konfirmasjon i mai...? Forresten vet du lite og ingen ting om det du kommenterer. Jeg er også lærer i vgs. Kullene som er russ nå for tida er ambisiøse, langt over det nivået vi var i min russetid (1990). Anonymous poster hash: 22930...3bd
februarprins2013 Skrevet 12. januar 2017 #193 Skrevet 12. januar 2017 jenta er faktisk gammel nok til og bestemme selv, hun er myndig, så håper hun gjør det hun selv mener er riktig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå