Gå til innhold

Vil heller dra på russe landstreff en i konfirmasjon til søsteren sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at som voksen, noe en russ er eller definitivt vil framstå som, kan man komme til å måtte velge mellom hva som er gøy og hva man gjør for familien. Hva om det var 90 årsdagen til oldemor, hva om det var foreldrenes sølvbryllup, hva om det nylig hadde vært dødsfall i familien? Listen kunne blitt lang. Hadde det da vært greit og legge alt til side og dra på fest? Landstreff for russ er det haugevis av og vet veldig godt at de fleste russ er på flere slike treff. Så går det noen år da, russen skal gifte seg eller ha barnedåp. Da må det jo være greit at akkurat den helgen hadde favorittartisten til mormor konsert i Oslo. Og selvfølgelig. Da velges konserten siden det er mye artigere. Eller?

Fortsetter under...

Skrevet

Tullete forskning bestilt av alkoholindustrien. Så i land der de fleste ikke drikker, er alle ungdommene ulykkelige og sosiale analfabeter? Vil gjerne se link til denne forskningen din. Min erfaring er at ungdommer som ikke har drukket bort hele ungdomstiden og tiden som ung voksen, oppnår mer her i livet. De som har drukket i flere år som unge voksne, fortsetter som regel å drikke godt ut i 40-årene. Ifølge denne forskningen du presenterer, bør liksom foreldre oppfordre tenåringene sine til å drikke mest mulig og ha flest mulig sexpartnere for å ikke være ulykkelige og slite sosialt? Rart at ingen har fortalt meg det tidligere, må fortelle fjortisen min at han snart må begynne å drikke. MYE. Ellers er løpet kjørt for ham.

Anonymous poster hash: f0d62...34d

Jeg har presisert flere ganger nå at det ikke dreier seg om å ha flest mulig partnere eller drikke mest mulig.

Det er heller ikke slik at alle russ drikker seg sanseløse hver gang de tar på seg russedressen og ligger med alle de ser. De fester med vennene sine. Noen gjør noen tabber og noen blir fyllesyke. De fleste lærer av det.

Om Norge hadde vært et land uten alkohol hadde sikkert ikke det vært noe stort problem, men jeg ser ikke bort fra at den virkningen alkohol har ved å bryte ned hemninger og gi folk mot til å vise sider de ellers holder skjult, kan være possitivt for både ungdom og voksne. Problemet kommer når det drikkes for mye.

Anonymous poster hash: ef21b...805

Skrevet (endret)

Alkohol og tilfeldige forbindelser uten kondom er ikke skadelig ifølge deg da, men EGG og MELK er kjempefarlig og vi dauer av det alle sammen. Mitt eksempel gikk ut på at du er fanatiker når det gjelder kosthold og tilpasser familiens kosthold til dine egne vrangforestillinger. Samtidig som du mener at FYLL går foran alt annet, og det er noe foreldre må akseptere. Er fyll virkelig viktigere enn allsidig kosthold? Er det mer skadelig å drikke melk eller spise en hamburger, enn å ligge en uke på fylla? VIRKELIG?

Jeg drikker ikke alkohol, spiser ikke kjøtt og ville ikke hatt tilfeldig sex uten kondom. Men når man har et myndig barn så må man nesten stole på barnet og snakke om tingene. Kan ikke nekte henne og gjøre alt du måtte synes høres skummelt ut. 

Man kan ha et allsidig kosthold uten kjøtt, faktisk så er de fleste veganere sunnere enn de som spiser vanlig kosthold. Veganere lever også lengre (rundt 15 år) lengre enn de som spiser annen "vanlig" "alsidig kost". Så dere som spiser kjøtt lever faktisk kortere liv.

Bare fordi ALLE spiser på en viss måte nå så vil det ikke si at det er det vi bør gjøre og at det er det som er best for oss. Flere og flere leger anbefaler en plantebasert diet, presidenten til american college of cardiology og de siste årene har økningen av veganere på hele 350%  i UK. 

Så er faktisk totalavhold til alkohol, og mener ikke at det er bra. Men når mitt barn blir 18år så håper jeg virkelig hun klarer å ta sine egne valg uten at jeg skal styre over henne. Da er det liksom litt for sent. 

Han her er nå 102 år og kjører enda bil og går heller opp trappen enn å ta heisen. Han pensjonerte seg som kirurg i en alder av 95 år.

Endret av Elina
Skrevet

Jeg har presisert flere ganger nå at det ikke dreier seg om å ha flest mulig partnere eller drikke mest mulig.

Det er heller ikke slik at alle russ drikker seg sanseløse hver gang de tar på seg russedressen og ligger med alle de ser. De fester med vennene sine. Noen gjør noen tabber og noen blir fyllesyke. De fleste lærer av det.

Om Norge hadde vært et land uten alkohol hadde sikkert ikke det vært noe stort problem, men jeg ser ikke bort fra at den virkningen alkohol har ved å bryte ned hemninger og gi folk mot til å vise sider de ellers holder skjult, kan være possitivt for både ungdom og voksne. Problemet kommer når det drikkes for mye.

Det er hele problemet med at i Norge så drikkes det for mye, nesten alltid! Vi har ikke den franske/italienske kulturen om å ha ETT glass vin til maten, nei, når man først drikker, skal hele flaska ned!

Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol, spiser ikke kjøtt og ville ikke hatt tilfeldig sex uten kondom. Men når man har et myndig barn så må man nesten stole på barnet og snakke om tingene. Kan ikke nekte henne og gjøre alt du måtte synes høres skummelt ut. 

Man kan ha et allsidig kosthold uten kjøtt, faktisk så er de fleste veganere sunnere enn de som spiser vanlig kosthold. Veganere lever også lengre (rundt 15 år) lengre enn de som spiser annen "vanlig" "alsidig kost". Så dere som spiser kjøtt lever faktisk kortere liv.

Bare fordi ALLE spiser på en viss måte nå så vil det ikke si at det er det vi bør gjøre og at det er det som er best for oss. Flere og flere leger anbefaler en plantebasert diet, presidenten til american college of cardiology og de siste årene har økningen av veganere på hele 350%  i UK. 

Så er faktisk totalavhold til alkohol, og mener ikke at det er bra. Men når mitt barn blir 18år så håper jeg virkelig hun klarer å ta sine egne valg uten at jeg skal styre over henne. Da er det liksom litt for sent. 

Jada, og veganere er som regel tyngre enn mennesker som spiser kjøtt. Du kan ta propagandaen din annen plass. Disse linkene og videoene er jo ren predikant-stemning. Fanatisme er aldri bra, og å frarøve sine barn ALT av animalske produkter er lite fornuftig. Det er flere land nå som har en lov der veganforeldre blir meldt til barnevernet automatisk hvis de nekter barna å spise animalske produkter. Noe som er veldig bra. Det er flust av eksempler på under- og feilernæring på vegankosthold, flere tilfeller av barnedød som følge av det. Og hvis det finnes andre vesener som fortjener å leve - hva gjør du for å bidra til at dyrene ikke spiser hverandre da? Eller er det ikke så synd på elgkalver, reinkalver som blir spist av jerv, høns som blir spist av rev og så videre? De har ingen verdi, men kyr på bås har det?

Skrevet

Signerer også dette - på landstreff er det ungdommer fra hele landet, og ikke alle av dem har gode hensikter. Det har forekommet både voldtekter og andre uheldige episoder på russetreff. Når man har en konfirmant, ønsker man å konsentrere seg om konfirmantens store dag, og ikke samtidig bekymre seg for storesøster som ligger på fylla på motsatt kant av landet.

Så det du sier her er at det er for din del du hadde nektet russen å dra på treff? Jaja, godt du er ærlig på det, i det minste.

Annonse

Skrevet

Herregud...! Dere oppfører dere som om det er en begravelse jenta skal gå glipp av!!! La henne dra på russetreff og kose seg! En konfirmasjon er ikke en big deal for andre enn foreldrene og konfirmanten!

Gå glipp av noe man har gledet seg til hele videregående? Er det mulig??

Anonymous poster hash: 8a2a2...4f1

Skrevet

Herregud...! Dere oppfører dere som om det er en begravelse jenta skal gå glipp av!!! La henne dra på russetreff og kose seg! En konfirmasjon er ikke en big deal for andre enn foreldrene og konfirmanten!

Gå glipp av noe man har gledet seg til hele videregående? Er det mulig??

Word!

Anonymous poster hash: 20b6a...d98

Skrevet

Det er hele problemet med at i Norge så drikkes det for mye, nesten alltid! Vi har ikke den franske/italienske kulturen om å ha ETT glass vin til maten, nei, når man først drikker, skal hele flaska ned!

Så vidt jeg vet har de fler alkoholrelaterte dødsfall i for eksempel Tyskland og Frankrike enn i Norge.

Jeg påstår ikke at det ikke finnes negative konsekvenser av alkoholbruk, men det finnes positive sider også.

Skrevet (endret)

Jada, og veganere er som regel tyngre enn mennesker som spiser kjøtt. Du kan ta propagandaen din annen plass. Disse linkene og videoene er jo ren predikant-stemning. Fanatisme er aldri bra, og å frarøve sine barn ALT av animalske produkter er lite fornuftig. Det er flere land nå som har en lov der veganforeldre blir meldt til barnevernet automatisk hvis de nekter barna å spise animalske produkter. Noe som er veldig bra. Det er flust av eksempler på under- og feilernæring på vegankosthold, flere tilfeller av barnedød som følge av det. Og hvis det finnes andre vesener som fortjener å leve - hva gjør du for å bidra til at dyrene ikke spiser hverandre da? Eller er det ikke så synd på elgkalver, reinkalver som blir spist av jerv, høns som blir spist av rev og så videre? De har ingen verdi, men kyr på bås har det?

Hvor har du det fra at veganere er tyngre? Du mener nok tynnere, for ja det stemmer. Veganere er de eneste som (som gruppe) er innenfor en normal og sunn gjennomsnitts BMI. 

LES DETTE: HVOR HAR DU DET FRA AT JEG FRARØVER BARNA MINE ALLE ANIMALSKE PRODUKTER?

Jeg skriver det flere ganger at mine barn ikke er veganere, men det virker ikke som du forstår hva jeg sier. 

Så mine barn spiser ALT, de spiser bare mer planter. Og om de nå skulle vært uten animalske produkter så hadde det gått helt fint. Og det er ifølge forskning da alle næringstoffene vi trenger kan vi få fra plantekilder. Så man trenger ikke kjøtt!

Dette er ikke propaganda?? Det er svar på tiltale fra DEG! 

Dyr forstår heller ikke at voldtekt er galt? Så skal vi gå rundt å voldta også da?  Bare fordi andre dyr ikke har den mentale kapasitet til å forstå moral, betyr ikke at vi da er berettiget i å fornekte vår egen. Å drepe er galt, uansett hvordan du vrir og vender på det. 

Døde barn? Det er sensasjons nyheter spredt av media, som viste seg å være feil. De ene foreldrene hadde KUN gitt barnet sitt soyamelk, altså KUN soyamelk. Det er ikke en plantebasert diet, det er galskap! En sunt vegansk kosthold mangler ingenting! 

Endret av Elina
Skrevet

Denne problemstillingen kommer ofte opp hos venner og slekt og alle som en deltar på Landstreffet. De fleste kommer hjem på søndag formiddag (må ta båt som ikke går så ofte) og er med på middag og selskapet. Någet redusert er de nok, men de er unge og tåler det.

Konfirmasjon er en stor dag, men for en russ er nok Landstreffet enda større.

Og til deg som lirer på alder, jeg er 45 år og firebarnsmamma som aldri fester selv. Jeg velger å være hverken snerpe eller brødhue, faktisk.

Anonymous poster hash: f4e23...b3c

Du er passe teit om du synes det er OK at søsteren DROPPER konfirmasjonen til lillesøsteren sin. Ja, det er du! 

Konfirmasjon er ca en billiard ganger viktigere enn flatfylla. Seriøst? RUSS? Det er ingenting! Det er ikke viktig, å handle melk på butikken, er viktigere! Absolutt alt, i hele verden, er viktigere enn russefeiringen. Er man 18-19 år og ikke forstår det, da er det ikke håp. 

Skrevet

Hvor har du det fra at veganere er tyngre? Du mener nok tynnere, for ja det stemmer. Veganere er de eneste som (som gruppe) er innenfor en normal og sunn gjennomsnitts BMI. 

LES DETTE: HVOR HAR DU DET FRA AT JEG FRARØVER BARNA MINE ALLE ANIMALSKE PRODUKTER?

Jeg skriver det flere ganger at mine barn ikke er veganere, men det virker ikke som du forstår hva jeg sier. 

Så mine barn spiser ALT, de spiser bare mer planter. Og om de nå skulle vært uten animalske produkter så hadde det gått helt fint. Og det er ifølge forskning da alle næringstoffene vi trenger kan vi få fra plantekilder. Så man trenger ikke kjøtt!

Dette er ikke propaganda?? Det er svar på tiltale fra DEG! 

Dyr forstår heller ikke at voldtekt er galt? Så skal vi gå rundt å voldta også da?  Bare fordi andre dyr ikke har den mentale kapasitet til å forstå moral, betyr ikke at vi da er berettiget i å fornekte vår egen. Å drepe er galt, uansett hvordan du vrir og vender på det. 

Døde barn? Det er sensasjons nyheter spredt av media, som i tillegg viste seg å være feil. De ene foreldrene hadde KUN gitt barnet sitt soyamelk, altså KUN soyamelk. Det er ikke en plantebasert diet, det er galskap! En sunt vegansk kosthold mangler ingenting! 

Ja, selvfølgelig alt som ikke stemmer med din fanatisme er propaganda og feil. Du mener at leger på flere utenlandske sykehus lyver om den riktige dødsårsaken? Og at politikerne vedtar slike lover for å beskytte barna fordi de er hjernevaskede eller gale? Det er som sagt ikke bra med fanatisme. Man er fanatiker når man viser totalmangel på evne til å diskutere saklig og rolig. Du viser heller ikke til forskning, men til youtube-snutter som er fulle av halleluja-stemning. I tillegg insinuerer du at foreldre som gir animalske produkter til barna sine er noen uetiske svin som skader barna og jordkloden. Slik intoleranse er det lenge siden jeg har sett faktisk... Hvor langt ned i verdikjeden går det forresten? Regner med at du ikke dreper mygg og fluer, flått og andre "skadedyr"? Du hadde nektet å avlive hunden din hvis den beit flere barn? Siden du sier at alle levende vesener fortjener å leve, regner jeg med at du aldri har drept et eneste insekt i hele ditt liv. Ellers blir det jo bare dobbeltmoral over hele linja.

Skrevet

Du er passe teit om du synes det er OK at søsteren DROPPER konfirmasjonen til lillesøsteren sin. Ja, det er du!

Konfirmasjon er ca en billiard ganger viktigere enn flatfylla. Seriøst? RUSS? Det er ingenting! Det er ikke viktig, å handle melk på butikken, er viktigere! Absolutt alt, i hele verden, er viktigere enn russefeiringen. Er man 18-19 år og ikke forstår det, da er det ikke håp.

Nei, en konfirmasjon er IKKE viktig! Overhodet ikke viktig! En oppkonstruert seremoni for å få gaver er det!

Hvordan vet du hvordan denne storesøsteren feirer russetida? Mulig du lå dritings og ble rundpult bak en busk, men for de aller fleste handler det ikke om det!

Og hvis du ikke skjønner at russetiden er viktig for ungdom i den alderen så skjønner du nada!

Annonse

Skrevet

Ja, selvfølgelig alt som ikke stemmer med din fanatisme er propaganda og feil. Du mener at leger på flere utenlandske sykehus lyver om den riktige dødsårsaken? Og at politikerne vedtar slike lover for å beskytte barna fordi de er hjernevaskede eller gale? Det er som sagt ikke bra med fanatisme. Man er fanatiker når man viser totalmangel på evne til å diskutere saklig og rolig. Du viser heller ikke til forskning, men til youtube-snutter som er fulle av halleluja-stemning. I tillegg insinuerer du at foreldre som gir animalske produkter til barna sine er noen uetiske svin som skader barna og jordkloden. Slik intoleranse er det lenge siden jeg har sett faktisk... Hvor langt ned i verdikjeden går det forresten? Regner med at du ikke dreper mygg og fluer, flått og andre "skadedyr"? Du hadde nektet å avlive hunden din hvis den beit flere barn? Siden du sier at alle levende vesener fortjener å leve, regner jeg med at du aldri har drept et eneste insekt i hele ditt liv. Ellers blir det jo bare dobbeltmoral over hele linja.

For øvrig, er det vist gjennom SERIØS forskning at det er vanskeligere å tilegne seg nødvendige næringsstoffer via bønner og linser, enn f. eks. via kjøtt. Dette gjelder også kalsium som man lett tilegner seg via melken, samtidig som man bør ta kosttilskudd med kalsium som veganer, fordi planter ikke inneholder nok kalsium til et voksende barn. Man trenger mye større mengde av plantebaserte varer, enn kjøttholdige varer for å tilegne seg tilstrekkelig mengde proteiner og andre stoffer. Som veganer bør man derfor ta en del kosttilskudd. Mye bedre å proppe i seg kunstige erstatninger for vitaminer og mineraler gitt...

Skrevet

Nei, en konfirmasjon er IKKE viktig! Overhodet ikke viktig! En oppkonstruert seremoni for å få gaver er det!

Hvordan vet du hvordan denne storesøsteren feirer russetida? Mulig du lå dritings og ble rundpult bak en busk, men for de aller fleste handler det ikke om det!

Og hvis du ikke skjønner at russetiden er viktig for ungdom i den alderen så skjønner du nada!

Russefeiring er vel også oppkonstruert, den fantes ikke i vikingtiden. Den finnes også i fleste land i verden, der ungdommen forbereder seg til eksamen, avholder eksamen og SÅ feirer. Før i tiden i Norge varte ikke russetiden i 3 uker og det var ikke bare fyll og kjøring med russebiler, samt knuter du kunne få ved å ha sex med flest mulig, ta nakenbilder eller spise noe ekkelt. Dagens russefeiring er overhode ikke noe lang tradisjon. Og ja, de fleste russ drikker. Hvis du tror at din gullgutt/gulljente ikke gjør det, er du nok en av de foreldrene med skylapper som snart vil få seg en eller annen overraskelse.

Skrevet

Russefeiring er vel også oppkonstruert, den fantes ikke i vikingtiden. Den finnes også i fleste land i verden, der ungdommen forbereder seg til eksamen, avholder eksamen og SÅ feirer. Før i tiden i Norge varte ikke russetiden i 3 uker og det var ikke bare fyll og kjøring med russebiler, samt knuter du kunne få ved å ha sex med flest mulig, ta nakenbilder eller spise noe ekkelt. Dagens russefeiring er overhode ikke noe lang tradisjon. Og ja, de fleste russ drikker. Hvis du tror at din gullgutt/gulljente ikke gjør det, er du nok en av de foreldrene med skylapper som snart vil få seg en eller annen overraskelse.

Hehe hysterisk å følge dine innlegg, 34D. Ikke et eneste innlegg uten ordet "Fyll". "Fylla" eller andre ord relatert til overdreven alkoholbruk, samt utallige setninger om at ungdommen nå til dags puler til beina faller av.

Du burde gå med en tskjorte hvor det står "SEX KILLS". Alternativt løpe rundt og slå bibelen i hodet på ungdommen.

Helt ærlig.. Du snakker om russetreff, som om det er en stor orgie av LSD, sex, alkohol, aids og dødssynder. 

Vi har alle vært russ en gang, og jeg kjenner ingen som har den erfaringen du så desperat prøver å dele.

Det er nok ikke så ille som du tror ;) Og det handler om mye mer enn å bare drikke til leveren tar selvmord.

Skrevet

Hehe hysterisk å følge dine innlegg, 34D. Ikke et eneste innlegg uten ordet "Fyll". "Fylla" eller andre ord relatert til overdreven alkoholbruk, samt utallige setninger om at ungdommen nå til dags puler til beina faller av.

Du burde gå med en tskjorte hvor det står "SEX KILLS". Alternativt løpe rundt og slå bibelen i hodet på ungdommen.

Helt ærlig.. Du snakker om russetreff, som om det er en stor orgie av LSD, sex, alkohol, aids og dødssynder. 

Vi har alle vært russ en gang, og jeg kjenner ingen som har den erfaringen du så desperat prøver å dele.

Det er nok ikke så ille som du tror ;) Og det handler om mye mer enn å bare drikke til leveren tar selvmord.

Altså, hvis du ser på statistikken på klamydia og aldersgruppen som har størsteparten av smitten så ser du at det er et problem. Og russ drikker. De fleste russ drikker. Kanskje du kommer fra bibelbeltet, men i flere andre plasser i landet er russefeiringen en stor fyllefest i 3 uker. Det har faktisk vært to vgs-lærere og flere andre som beskrev de samme tilstander som meg. Likevel velger du å ta mannen i stedet for ballen. Nei, det handler om mer enn drikke, men drikking er en stor del av det. Tiden da DU var russ, rundt 15-20 år siden, kan ikke sammenlignes med det som er nå. Det har for eksempel ikke vært like utbredt med narkotika for 20 år siden.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/voldtekt/11-russ-anmeldte-voldtekter-i-fjor/a/23677656/

Og det her er kun det som er anmeldt.

Skrevet

Siden jeg er veganer så satt jeg meg faktisk litt nermere inn i saken enn kun å lese en avisartikel. Det er helt feil det du sier der. Det som kom fram i ettertid var ikke at barnet hadde levd med et normalt vegansk kosthold men at den hadde fått kun soyamelk. Det er flere eksempler som media skriver om og når sannheten kommer ut så skriver de ikke en oppdatering. De som bare leser tabloidpressen og som ikke graver litt dypere får da aldri vite sannheten. Politikeren i italia ble også svært feilsitert. Alle barn har rett på et sunt og godt kosthold, og ensidig kost er ikke bra. Så om en unge døde ved bare å drikke vanlig melk, hadde du tenkt det samme? At ungen døde fordi det hadde "et vanlig norsk kosthold"? Nei, antagelig ikke. Vegansk kost betyr ikke alltid sunn kost, man kan spise potetgull og drikke cola  det er vegansk, men det er ikke sunt. Man kan også spise baconsvor og drikke solo, det er ikke vegansk men det er heller ikke sunt.

Jeg har ikke hund, og er også imot kjærledyr. Det er det flere grunner til og det er en fæl bransje (ikke alle), men mange veganere har kjærledyr. Hunder som biter barn blir avlivet, og ja de er også egne individer.

Som veganer så lever man ikke etter perfeksjonisme. En veganer skal unngå animalske produkter og matvarer så fremst det er praktisk og overkommelig. Enkelt og greit! Så enhver veganers livsstil vil se forskjellig ut. 

Skrevet

Da leser du jo ikke det jeg skriver. Har vel aldri hevdet at russefeiring er noe annet enn nettopp en feiring. Det er en ærlig sak.

Det som ikke er en ærlig sak er å lyve i kirken for å få gaver og fest.

Slik 99% av ungdommen gjør.

Og tro du meg, de aller fleste ungdommene jeg kjenner ligger ikke døddrukkne under en busk. Noen gjør sikkert det, men det er deres valg.

Jeg skjønner veldig godt at storesøster prioriterer russefeiring. Jeg hadde gjort det samme! Jeg hadde til og med prioritert å ligge på sofaen foran en konfirmasjon.

Det er en utdatert skikk som mistet sin betydning når folk sluttet å tro på Gud og gavene kom i fokus.

Når det er sagt, all respekt for de som konfirmerer seg fordi de faktisk ER kristne!

Skrevet

For øvrig, er det vist gjennom SERIØS forskning at det er vanskeligere å tilegne seg nødvendige næringsstoffer via bønner og linser, enn f. eks. via kjøtt. Dette gjelder også kalsium som man lett tilegner seg via melken, samtidig som man bør ta kosttilskudd med kalsium som veganer, fordi planter ikke inneholder nok kalsium til et voksende barn. Man trenger mye større mengde av plantebaserte varer, enn kjøttholdige varer for å tilegne seg tilstrekkelig mengde proteiner og andre stoffer. Som veganer bør man derfor ta en del kosttilskudd. Mye bedre å proppe i seg kunstige erstatninger for vitaminer og mineraler gitt...

Tull, vis meg kilder til det da! Så skal jeg gi deg kilder tilbake!

Så du tror veganere er de eneste i dette landet som trenger å ta kosttilskudd? Rart det ikke er flere veganere i Norge da siden kosttilskuddsbransjen her til lands er en milliardindustri.

Jeg tar ikke et eneste syntetisk tilskudd men det gjør du som spiser kjøtt. Da kjøtt og melk er tilsatt kunstig syntetiske tilskudd ;) 

Skrevet

Altså, hvis du ser på statistikken på klamydia og aldersgruppen som har størsteparten av smitten så ser du at det er et problem. Og russ drikker. De fleste russ drikker. Kanskje du kommer fra bibelbeltet, men i flere andre plasser i landet er russefeiringen en stor fyllefest i 3 uker. Det har faktisk vært to vgs-lærere og flere andre som beskrev de samme tilstander som meg. Likevel velger du å ta mannen i stedet for ballen. Nei, det handler om mer enn drikke, men drikking er en stor del av det. Tiden da DU var russ, rundt 15-20 år siden, kan ikke sammenlignes med det som er nå. Det har for eksempel ikke vært like utbredt med narkotika for 20 år siden.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/voldtekt/11-russ-anmeldte-voldtekter-i-fjor/a/23677656/

Og det her er kun det som er anmeldt.

News flash..ungdom i dad drikker mindre alkohol enn vi gjorde. De røyker ikke. De debuterer seksuelt mye senere enn vi gjorde. De bruker mer tid på skolearbeid. De har bedre relasjoner til sine foreldre enn vi hadde.

Bare tull at narkotikabruk øker. Alt dette avkreftes av et enormt statistisk materiale som heter ungdata.

Det er mer lettere psykiske lidelser blant ungdom enn før..men det har neppe sammenheng med russefeiring ;)

Anonymous poster hash: 3fe2a...7e7

Skrevet

Skrevet

For din mening er den eneste rette og alle som mener noe annet er idioter?

Da gidder jeg faktisk ikke å diskutere noe med deg. Livet er for kort.

Skrevet

Siden jeg er veganer så satt jeg meg faktisk litt nermere inn i saken enn kun å lese en avisartikel. Det er helt feil det du sier der. Det som kom fram i ettertid var ikke at barnet hadde levd med et normalt vegansk kosthold men at den hadde fått kun soyamelk. Det er flere eksempler som media skriver om og når sannheten kommer ut så skriver de ikke en oppdatering. De som bare leser tabloidpressen og som ikke graver litt dypere får da aldri vite sannheten. Politikeren i italia ble også svært feilsitert. Alle barn har rett på et sunt og godt kosthold, og ensidig kost er ikke bra. Så om en unge døde ved bare å drikke vanlig melk, hadde du tenkt det samme? At ungen døde fordi det hadde "et vanlig norsk kosthold"? Nei, antagelig ikke. Vegansk kost betyr ikke alltid sunn kost, man kan spise potetgull og drikke cola det er vegansk, men det er ikke sunt. Man kan også spise baconsvor og drikke solo, det er ikke vegansk men det er heller ikke sunt.

Jeg har ikke hund, og er også imot kjærledyr. Det er det flere grunner til og det er en fæl bransje (ikke alle), men mange veganere har kjærledyr. Hunder som biter barn blir avlivet, og ja de er også egne individer.

Som veganer så lever man ikke etter perfeksjonisme. En veganer skal unngå animalske produkter og matvarer så fremst det er praktisk og overkommelig. Enkelt og greit! Så enhver veganers livsstil vil se forskjellig ut.

Når tid ble dette til en diskusjon om kosthold? Litt på viddene ihht tema, kanskje?

Skrevet

Når tid ble dette til en diskusjon om kosthold? Litt på viddene ihht tema, kanskje?

Helt enig!!!! Lag deres egen tråd!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...