Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #101 Skrevet 11. januar 2017 Jeg er 40, om det er relevant? Jeg var en skikkelig fest russ, men var ikke med på landstreffet. Mine foreldre nekta meg, og bestakk meg med 40.000,- og en ferietur for meg og to av mine venner som ikke var russ. De frykta jeg kom til å dø, eller blitt voldtatt eller hardt skada, de så på det som livsfarlig. Jeg hadde nok godtatt russetreff før konfirmasjon, om jeg ikke hadde hatt store motforestillinger mot russetreff. Konfirmasjon er uviktig! Anonymous poster hash: b321e...45e
Elina Skrevet 11. januar 2017 #102 Skrevet 11. januar 2017 Når man bor hjemme hos foreldrene sine og blir forsørget og betjent av dem, kan man til en viss grad bestemme over denne personen. Hvis denne "myndige" personen ønsker å ta egne valg hele tiden, kan vedkommende flytte for seg selv, forsørge seg selv, vaske sine egne sokker og lage sin egen mat. Når man bor hos foreldrene og får alt servert, har man en viss moralsk plikt til å høre på disse menneskene som før på deg. Anonymous poster hash: f0d62...34d Helt IDIOTISK tankemåte, så hun kan ikke ta egne valg før hun FLYTTER UT? Når jeg hører foreldre snakke sånn så lurer jeg på hvorfor dem fikk barn. Selv barn har rett til å bli respektert og bli hørt, de er ikke en forlengelse av DEG, de er sitt eget individ! Hvor skal denne grensa gå da? Barnet: Mamma, jeg vil gå Design og håndverk. Mor: Nei, du skal gå allmennfag for du skal jo bli lege, nå bor du hjemme så da bestemmer mamma det er nok din moralske plikt, jenta mi! Ikke alle som bor hjemme får alt servert, og om så så er det foreldre sitt ansvar å ha sette forventninger og krav til hvor mye 18åringen skal bidra. Hva slags selvfølelse tror du du gir til en 18 åring om du skal overstyre og bestemme alt rundt henne, tror du at du får er godt forhold til han/henne i voksen alder? Har sett endel foreldre som holder på slik og de har ikke et godt forhold til sine voksne barn.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #103 Skrevet 11. januar 2017 Helt IDIOTISK tankemåte, så hun kan ikke ta egne valg før hun FLYTTER UT? Når jeg hører foreldre snakke sånn så lurer jeg på hvorfor dem fikk barn. Selv barn har rett til å bli respektert og bli hørt, de er ikke en forlengelse av DEG, de er sitt eget individ! Hvor skal denne grensa gå da? Barnet: Mamma, jeg vil gå Design og håndverk. Mor: Nei, du skal gå allmennfag for du skal jo bli lege, nå bor du hjemme så da bestemmer mamma det er nok din moralske plikt, jenta mi! Ikke alle som bor hjemme får alt servert, og om så så er det foreldre sitt ansvar å ha sette forventninger og krav til hvor mye 18åringen skal bidra. Hva slags selvfølelse tror du du gir til en 18 åring om du skal overstyre og bestemme alt rundt henne, tror du at du får er godt forhold til han/henne i voksen alder? Har sett endel foreldre som holder på slik og de har ikke et godt forhold til sine voksne barn. De fikk vel barn for å ha noen til å ta seg av de når de blir gamle Anonymous poster hash: 44254...82a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #104 Skrevet 11. januar 2017 Men man kan jo gjøre begge deler. Så tidlig er ikke konfirmasjonen at man ikke har sjans til å rekke hjem til selskapet på søndagen. De absolutt fleste som er på landstreff er så fulle på fredagen, at de tar det ganske med ro på lørdagen, da de er vel så mye bakfulle som fulle. Så de er i noenlunde ok stand på søndagen. De fleste kjører jo også selv hjem denne dagen... Jeg hadde ikke godtatt landstreff over søsters konfirmasjon. Men hadde godtatt begge deler og at eldste var litt bakfull. Anonymous poster hash: e9c1f...26d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #105 Skrevet 11. januar 2017 Jeg syns det er dårlig gjort å tillegge storesløsters rolle i en konfirmasjon så stor betydning at man vil tvinge henne til å delta, så hun går glipp av det som for mange er selve høydepunktet i russefeiringen. Anonymous poster hash: 20b6a...d98
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #106 Skrevet 11. januar 2017 Jeg synes at folk som "nyter" flere uker med fyll er ganske enkelt møblert oppi toppen... Anonymous poster hash: f0d62...34d Har du vært russ? Jeg hadde kjæreste i russetiden, og drakk en kveld av hele perioden. Nettopp pga eksamen. Men det var kjempegøy, veldig sosialt. Mange sammenkomster og konserter. Det er noe spesielt med den perioden selv for de som ikke er på fylla hver dag. Anonymous poster hash: 460a9...aaa
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #107 Skrevet 11. januar 2017 Helt IDIOTISK tankemåte, så hun kan ikke ta egne valg før hun FLYTTER UT? Når jeg hører foreldre snakke sånn så lurer jeg på hvorfor dem fikk barn. Selv barn har rett til å bli respektert og bli hørt, de er ikke en forlengelse av DEG, de er sitt eget individ! Hvor skal denne grensa gå da? Barnet: Mamma, jeg vil gå Design og håndverk. Mor: Nei, du skal gå allmennfag for du skal jo bli lege, nå bor du hjemme så da bestemmer mamma det er nok din moralske plikt, jenta mi! Ikke alle som bor hjemme får alt servert, og om så så er det foreldre sitt ansvar å ha sette forventninger og krav til hvor mye 18åringen skal bidra. Hva slags selvfølelse tror du du gir til en 18 åring om du skal overstyre og bestemme alt rundt henne, tror du at du får er godt forhold til han/henne i voksen alder? Har sett endel foreldre som holder på slik og de har ikke et godt forhold til sine voksne barn. Nope. Hva mine barn velger å studere, får de styre med selv. Men de får ikke lov til å velge å "bare" bo hjemme, ta et "friår" som er så populært nå, uten å jobbe eller studere. Aktivitetsplikt altså - enten jobber du eller så studerer du. Å dra rundt til venninner, drikke, gå turer og trene uten å tjene en krone kan de gjøre uten å bo hjemme hos foreldrene. De får heller ikke komme hjem med en narkoman kjæreste og forlange at jeg lar ham bo i mitt hus. De får ikke lov til å drikke hver eneste dag, bruke narkotiske stoffer eller røyke inne i mitt hus. Jeg hadde heller ikke akseptert at min datter valgte å få barn som attenåring, for så å lempe barnet over på meg og dra og feste hele tiden - da hadde jeg forlangt at hun tok hovedansvaret for barnet sitt selv, så kunne jeg avlaste der hun trengte det i forbindelse med jobb, studier og lignende. Det har ingenting med å "bestemme og overstyre alt rundt attenåringer", men å stille krav når VOKSNE (!) folk bor hjemme hos foreldrene sine. Jeg har hatt foreldre som stilte krav, og har kjempegodt forhold til dem. Foreldre som praktiserer fri barneoppdragelse ender vanligvis opp med uoppdragne drittsekker når barna blir voksne. Men du har jo selv skrevet for eksempel at du er veganer, og du lager sikkert også kun slik mat hjemme - bestemmer ikke du over barna dine da? Hva gjør det med deres selvfølelse når de ikke får lov til å spise kjøtt hjemme hos seg selv? ALLE foreldre bestemmer over barna i en viss grad. Vi er FORELDRE, ikke kompiser/venninner med barna våre. Du har misforstått foreldrerollen helt. Anonymous poster hash: f0d62...34d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #108 Skrevet 11. januar 2017 De fikk vel barn for å ha noen til å ta seg av de når de blir gamle Anonymous poster hash: 44254...82a Jeg vil helst ikke ha barna oppå meg hele tiden når jeg blir gammel. Vil selvfølgelig ha hyppig kontakt med dem og barnebarna, men foretrekker å bo og ta vare på meg selv alene. Det finnes sykehjem og gamlehjem for å ta vare på meg når jeg blir gammel - barna har egne liv, familier, barn, jobber og så videre. Jeg vil ikke ødelegge mine barns liv ved å kreve at de skal ofre seg for sin gamle mor. Anonymous poster hash: f0d62...34d
skjotta Skrevet 11. januar 2017 #109 Skrevet 11. januar 2017 Helt IDIOTISK tankemåte, så hun kan ikke ta egne valg før hun FLYTTER UT? Når jeg hører foreldre snakke sånn så lurer jeg på hvorfor dem fikk barn. Selv barn har rett til å bli respektert og bli hørt, de er ikke en forlengelse av DEG, de er sitt eget individ! Hvor skal denne grensa gå da? Barnet: Mamma, jeg vil gå Design og håndverk. Mor: Nei, du skal gå allmennfag for du skal jo bli lege, nå bor du hjemme så da bestemmer mamma det er nok din moralske plikt, jenta mi! Ikke alle som bor hjemme får alt servert, og om så så er det foreldre sitt ansvar å ha sette forventninger og krav til hvor mye 18åringen skal bidra. Hva slags selvfølelse tror du du gir til en 18 åring om du skal overstyre og bestemme alt rundt henne, tror du at du får er godt forhold til han/henne i voksen alder? Har sett endel foreldre som holder på slik og de har ikke et godt forhold til sine voksne barn. Idiotisk å forvente at husholdningens medlemmer skal forholde seg til grunnleggende verdier ? Hva om mannen bestemmer seg for at han heller vil reise til Old Trafford og se fotballkamp enn å delta i konfirmasjon? Bør han,som et myndig menneske, få velge det selv uten reaksjon? Jeg tviler på at det her er snakk om fysisk tvang der jenta blir lenket fast til en stol, men heller om man støtter valget eldste tar som for eksempel: "mamma, jeg vil på landstreffet og du må betale" og da må vel mor, som et voksent menneske, få avgjøre om hun vil støtte valget om å droppe konfirmasjon for landstreffet? For min søster var det et valg hun tok på egenhånd etter at mine foreldre informerte om at de ønsket hun skulle være hjemme denne ene dagen. Hun deltok på alle andre arrangementer i russetiden og har aldri vært negativ til at hun ble hjemme, hverken da eller senere.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #110 Skrevet 11. januar 2017 Er det ikke forskjell på godt voksne og ungdommer da?? Herlighet,, er virkelig dette noe å lage baluba over?? La henne dra , så slipper dere en furten 18 åring på konfirmasjonsdagen. Anonymous poster hash: d61be...b9c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #111 Skrevet 11. januar 2017 Idiotisk å forvente at husholdningens medlemmer skal forholde seg til grunnleggende verdier ? Hva om mannen bestemmer seg for at han heller vil reise til Old Trafford og se fotballkamp enn å delta i konfirmasjon? Bør han,som et myndig menneske, få velge det selv uten reaksjon? Jeg tviler på at det her er snakk om fysisk tvang der jenta blir lenket fast til en stol, men heller om man støtter valget eldste tar som for eksempel: "mamma, jeg vil på landstreffet og du må betale" og da må vel mor, som et voksent menneske, få avgjøre om hun vil støtte valget om å droppe konfirmasjon for landstreffet? For min søster var det et valg hun tok på egenhånd etter at mine foreldre informerte om at de ønsket hun skulle være hjemme denne ene dagen. Hun deltok på alle andre arrangementer i russetiden og har aldri vært negativ til at hun ble hjemme, hverken da eller senere. Eller at mannen drar på to ukers guttetur to dager før termin, slik at kona er hjemme alene uten mulighet for barnevakt eller noen å ha med på fødselen. Han er jo voksent menneske, kona skal ikke kunne bestemme over ham i hans eget hjem... Eller hvis mannen vil kjøpe seg stereoanlegg til PS4 til 100 000,- når familien ikke har råd til annet enn mat og regninger... Anonymous poster hash: f0d62...34d
HvittHus Skrevet 11. januar 2017 #112 Skrevet 11. januar 2017 Mine ungdommer hadde selv fått bestemme. De er myndige og istand til å ta en slik avgjørelse selv. MEN jeg som mor hadde gjort det jeg kunne for å tilfredstille begge parter. Dermed hadde jeg glatt utsatt konfirmasjonsfesten til en helg som ikke kommer i konflikt med landstreffet. Sermonien kan man ta som planlagt. Festen må uansett ikke komme samme dag som sermonien. Evnt sendt ungdommen hjem med fly hvis dette hadde latt seg gjøre.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #113 Skrevet 11. januar 2017 Er det ikke forskjell på godt voksne og ungdommer da?? Herlighet,, er virkelig dette noe å lage baluba over?? La henne dra , så slipper dere en furten 18 åring på konfirmasjonsdagen. Anonymous poster hash: d61be...b9c Ungdommer er fremtidige godt voksne. Alle grunnleggende verdier formes i løpet av oppveksten. Det er ikke slik at man kan ture frem som man vil som barn og ungdom, og "plutselig" lære seg skikk og verdier når man er "godt voksen". Av egoistiske unger uten grenser blir det egoistiske voksne som ikke tar hensyn til noen. Og DA begynner folk å skrive om sine menn, svigerinner, søstre og andre VOKSNE familiemedlemmer som bare tenker på seg selv og ikke tar hensyn. Søster som har lovet å passe eldste så mannen kan være med på fødsel, reiser plutselig til Syden i en måned rett før termin. Mannen gidder ikke å gjøre husarbeid fordi han ikke vil. And the list goes on. Anonymous poster hash: f0d62...34d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #114 Skrevet 11. januar 2017 Jeg syns det er dårlig gjort å tillegge storesløsters rolle i en konfirmasjon så stor betydning at man vil tvinge henne til å delta, så hun går glipp av det som for mange er selve høydepunktet i russefeiringen. Anonymous poster hash: 20b6a...d98 Veldig enig, og hva med å la de to søsknene snakke sammen. Jeg fortalte tidligere i tråden at mitt ene barn dro til utlandet på et idrettsarrangement på brorens konfirmasjon, med konfirmantens velsignelse. Dette var veldig fint for deres forhold, broren som dro følte takknemlighet og var veldig glad for at konfirmanten "tillot" han å dra, mens konfirmanten følte han hadde vært grei og klappet seg selv på skulderen for det. Men egentlig var det ikke så viktig å ha broren der, resten av slekta, søskenbarn og det som hører med laget god stemning og fint selskap. Når broren kom hjem fortalte de begge om sine opplevelser den helga og forholdet deres ble overhodet ikke skadelidende, snarer tvert imot. Og det var ikke idrett på høyt nivå som noen trodde tidligere i tråden, det var lagets aller første turnering i utlandet. Noe i de flere år hadde gledet seg til å bli gamle nok til, og endelig kunne laget melde seg på. Det var stort for dem, men ikke noen stor greie i idrettsmålestokk Anonymous poster hash: de43d...88f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #115 Skrevet 11. januar 2017 Et annet aspekt her er at foreldrene som regel betaler for dette tullete russeopplegget, ofte flerfoldige titusener. Når noen BETALER for deg, kan den som betaler stille betingelser for dette, uten at du kan påberope deg "såret selvfølelse" og at du blir furten. Den dagen man selv betaler for egne ting, russefeiringer, russebil, flybillett til Oslo og så videre kan man få bestemme selv. Men man kan ikke bestemme 100 % over hva ANDRE mennesker bruker pengene sine på, når du selv er voksen. Det blir like ille som forventninger om at dine foreldre skal kjøpe inn masse utstyr til barnet ditt og bidra økonomisk til deres familieforøkelse. Anonymous poster hash: f0d62...34d
MTF Skrevet 11. januar 2017 #116 Skrevet 11. januar 2017 Jeg er for russ og russefeiring, men hadde ikke vært snakk om å reise på russetreff fremfor søskens konfirmasjon hos oss. Forstår veldig godt at de ønsker å gå på landstreff, men livet er ikke lagt opp til at alt kan sirkulere rundt barna/ungdommens ønsker. Tanken på at datteren min skulle lagt fyllesjuk i en russebil og hvor søsteren samtidig stod til konfirmasjon ville vært helt surrealistisk for meg. Ville støttet henne på at det var synd, men søsteren skal konfirmeres. Helt enig!
Lykke~liten Skrevet 11. januar 2017 #117 Skrevet 11. januar 2017 Går d an å bytte konfirmasjonsdag? Jeg forstår deg godt... forstår også henne- mtp alder og at alle vennene skal dit. Det er en stor happening og kjipt å gå glipp av. Samtidig er det fint å være med på søsterens konfirmasjon som også bare skjer en gang. Vanskelig situasjon...
Elina Skrevet 11. januar 2017 #118 Skrevet 11. januar 2017 Idiotisk å forvente at husholdningens medlemmer skal forholde seg til grunnleggende verdier ? Hva om mannen bestemmer seg for at han heller vil reise til Old Trafford og se fotballkamp enn å delta i konfirmasjon? Bør han,som et myndig menneske, få velge det selv uten reaksjon? Jeg tviler på at det her er snakk om fysisk tvang der jenta blir lenket fast til en stol, men heller om man støtter valget eldste tar som for eksempel: "mamma, jeg vil på landstreffet og du må betale" og da må vel mor, som et voksent menneske, få avgjøre om hun vil støtte valget om å droppe konfirmasjon for landstreffet? For min søster var det et valg hun tok på egenhånd etter at mine foreldre informerte om at de ønsket hun skulle være hjemme denne ene dagen. Hun deltok på alle andre arrangementer i russetiden og har aldri vært negativ til at hun ble hjemme, hverken da eller senere. Hun kan ikke styre selv når det er russetreff, russetiden er EN gang i livet den også. Så du kan ikke sammenligne den med en fotballkamp eller en konsert. Ikke sikkert moren betaler dette heller, mange 18 åringer har jobb og tjener egne penger. Man tar ikke slike avgjørelser over hodet på noen, det er noe man kommer til enighet med i felleskap. Hun kan forholde seg til grunnleggende verdier selv om hun dra på russetreff. Tror dere litt glemmer at russetiden også er både spesiell og spennende for ungdommen, de gleder seg og planlegger den i flere år.
Elina Skrevet 11. januar 2017 #119 Skrevet 11. januar 2017 Eller at mannen drar på to ukers guttetur to dager før termin, slik at kona er hjemme alene uten mulighet for barnevakt eller noen å ha med på fødselen. Han er jo voksent menneske, kona skal ikke kunne bestemme over ham i hans eget hjem... Eller hvis mannen vil kjøpe seg stereoanlegg til PS4 til 100 000,- når familien ikke har råd til annet enn mat og regninger... Anonymous poster hash: f0d62...34d Som FAMILIE og to likeverdige voksne mennesker så tar man slike avgjørelser SAMMEN. Kan ikke sammenlignes.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #120 Skrevet 11. januar 2017 Hehe, å sammenligne ting som at en vordende far reiser på guttetur på termin og en 18-åring som vil på landstreff med russen er jo bare latterlig. Om man spør 100 tenåringer hva de gleder seg mest til og hva de synes er viktigst å få med seg av konfirmasjon og russetreff, hvor mange tror dere egentlig svarer konfirmasjon. For ungdommen er russetiden hellig, de gleder seg til det i årevis, på en helt annen måte enn de gleder seg til konfirmasjonen sin altså. Når du har en konfirmant og en russ, så må du jo skjønne at landstreffet for russen er minst like viktig som konfirmasjonsdagen for konfirmanten. Jeg er villig til å tro at konfirmanten også skjønner det, og kanskje til og med er enig. Så igjen mener jeg at de to ungdommene, som er søsken, og begge har en stor begivenhet samme helg må snakke sammen. Jeg tipper de har stor forståelse for hverandres ønsker, samtidig som begge er lei seg for at disse to tingene kræsjer. Det trenger overhodet ikke være negativt for søskenforholdet deres at de viser forståelse for hverandres ønsker og reiser hvert til sitt denne helgen. Anonymous poster hash: de43d...88f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #121 Skrevet 11. januar 2017 Hehe, å sammenligne ting som at en vordende far reiser på guttetur på termin og en 18-åring som vil på landstreff med russen er jo bare latterlig. Om man spør 100 tenåringer hva de gleder seg mest til og hva de synes er viktigst å få med seg av konfirmasjon og russetreff, hvor mange tror dere egentlig svarer konfirmasjon. For ungdommen er russetiden hellig, de gleder seg til det i årevis, på en helt annen måte enn de gleder seg til konfirmasjonen sin altså. Når du har en konfirmant og en russ, så må du jo skjønne at landstreffet for russen er minst like viktig som konfirmasjonsdagen for konfirmanten. Jeg er villig til å tro at konfirmanten også skjønner det, og kanskje til og med er enig. Så igjen mener jeg at de to ungdommene, som er søsken, og begge har en stor begivenhet samme helg må snakke sammen. Jeg tipper de har stor forståelse for hverandres ønsker, samtidig som begge er lei seg for at disse to tingene kræsjer. Det trenger overhodet ikke være negativt for søskenforholdet deres at de viser forståelse for hverandres ønsker og reiser hvert til sitt denne helgen. Anonymous poster hash: de43d...88f Jeg tenker det sier en del om familie dynamikk når mor sammenlikner far og barn. Og at man automatisk antar at mamma har veto-rett på alt. Anonymous poster hash: 3fe2a...7e7
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #122 Skrevet 11. januar 2017 Som lærer i videregående har jeg sett hvordan russefeiringen har utviklet seg, og her er det ikke tvil om at konfirmasjonen hadde gått foran. Jeg synes faktisk det er urovekkende hvor mange foreldre som nører opp under hvor viktig russetiden er. Når vi vet hvor mange elever som får ødelagt skolegangen sin på grunn av en langvarig orgie av sex og fyll (som ikke bare varer de siste ukene i vg3, hvis noen trodde det) bør vi foreldre heller bidra til å tone ned russefeiringen. Nå skjønner jeg iallfall hvorfor ungdommene selv synes det er helt ok, når dette er holdningene de får med hjemmefra. Og nei, jeg er ikke en prippen, sur, gammel lærer, for de som måtte komme med den. Jeg feiret russetiden med brask og bram selv, men det mange driver med i dag kan ikke sammenlignes med slik det var for 20 år siden. Anonymous poster hash: e7297...933
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #123 Skrevet 11. januar 2017 Som FAMILIE og to likeverdige voksne mennesker så tar man slike avgjørelser SAMMEN. Kan ikke sammenlignes. Ja, og hvis foreldrene ikke ønsker å betale for landstreff med sine egne penger, kan de også nekte å gjøre det. Da må russen selv sørge for penger, transport og alt det praktiske med turen. Du anonym over - ikke alle ønsker å reise til en plass med masse fulle folk og drikke. Enkelte trives best hjemme. Kjenner selv flere ungdommer som ikke laget fyllefester ut av sine attenårsdager og heller ikke vært på sånne russefeiringer. Her inne er det liksom opplest og vedtatt at ungdommer SKAL drikke, rave rundt og bytte partner hver helg. Hvis du etablerer deg tidlig, får du beskjed om at du ikke har "levd livet" (les:drukket og pult). Livet til veldig mange dreier seg om mye annet enn å drive dank, spille høy musikk og drikke. For det er DET de fleste russefestene handler om - bråk, fyll, klining i fylla og så videre. Anonymous poster hash: f0d62...34d
Elina Skrevet 11. januar 2017 #124 Skrevet 11. januar 2017 Nope. Hva mine barn velger å studere, får de styre med selv. Men de får ikke lov til å velge å "bare" bo hjemme, ta et "friår" som er så populært nå, uten å jobbe eller studere. Aktivitetsplikt altså - enten jobber du eller så studerer du. Å dra rundt til venninner, drikke, gå turer og trene uten å tjene en krone kan de gjøre uten å bo hjemme hos foreldrene. De får heller ikke komme hjem med en narkoman kjæreste og forlange at jeg lar ham bo i mitt hus. De får ikke lov til å drikke hver eneste dag, bruke narkotiske stoffer eller røyke inne i mitt hus. Jeg hadde heller ikke akseptert at min datter valgte å få barn som attenåring, for så å lempe barnet over på meg og dra og feste hele tiden - da hadde jeg forlangt at hun tok hovedansvaret for barnet sitt selv, så kunne jeg avlaste der hun trengte det i forbindelse med jobb, studier og lignende. Det har ingenting med å "bestemme og overstyre alt rundt attenåringer", men å stille krav når VOKSNE (!) folk bor hjemme hos foreldrene sine. Jeg har hatt foreldre som stilte krav, og har kjempegodt forhold til dem. Foreldre som praktiserer fri barneoppdragelse ender vanligvis opp med uoppdragne drittsekker når barna blir voksne. Men du har jo selv skrevet for eksempel at du er veganer, og du lager sikkert også kun slik mat hjemme - bestemmer ikke du over barna dine da? Hva gjør det med deres selvfølelse når de ikke får lov til å spise kjøtt hjemme hos seg selv? ALLE foreldre bestemmer over barna i en viss grad. Vi er FORELDRE, ikke kompiser/venninner med barna våre. Du har misforstått foreldrerollen helt. Anonymous poster hash: f0d62...34d Når jeg var 18 år så tjente jeg mine egne penger og jeg hadde flytta ut. Veldig mange 18 åringer tjener og sparer til russefeiringen, men uansett om foreldre betaler så må de ha respekt nok til ungen sin at de setter seg ned og lytter og snakker sammen om hvordan de kan finne en løsning. Å stille krav er helt greit, over ting som faktisk har sunn fornuft. Men i denne sammenhengen så hadde jeg latt henne bestemme selv. Jeg bestemmer over ting som kan potensielt SKADE dem men det betyr ikke at man skal detaljestyre dem, man skal lære dem rett og galt. Men nei, jeg er ingen venninne av mine barn selv om jeg mener alle barn har rett til å bli hørt. Selv om jeg er den voksne part så trenger jeg ikke sitte på fasiten hele tiden. Ja, JEG er veganer men barna mine er IKKE det. De spiser et sunt plantebasert kosthold, man kan ikke være veganer før man selv tar det valget mener jeg. Nettopp fordi jeg respekterer de som et selvstendig individ som kan bestemme det selv når de blir store nok til å forstå det. Spiser de egg til frokost så gjør de det, det er ikke noe jeg maser med. Dessuten så kan ikke kjøtt/melk helt sammenlignes da du sikkert ikke lager veganerkost til dine barn, så hvorfor skulle en veganer servere kjøtt til sine? Det er ingen grunn til å spise kjøtt, ikke er det sunt heller og det finnes det mye forskning på. Så egentlig så burde en plantebasert kost være normalen da forskningen peker i all hovedsak i den rettning.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #125 Skrevet 11. januar 2017 Som lærer i videregående har jeg sett hvordan russefeiringen har utviklet seg, og her er det ikke tvil om at konfirmasjonen hadde gått foran. Jeg synes faktisk det er urovekkende hvor mange foreldre som nører opp under hvor viktig russetiden er. Når vi vet hvor mange elever som får ødelagt skolegangen sin på grunn av en langvarig orgie av sex og fyll (som ikke bare varer de siste ukene i vg3, hvis noen trodde det) bør vi foreldre heller bidra til å tone ned russefeiringen. Nå skjønner jeg iallfall hvorfor ungdommene selv synes det er helt ok, når dette er holdningene de får med hjemmefra. Og nei, jeg er ikke en prippen, sur, gammel lærer, for de som måtte komme med den. Jeg feiret russetiden med brask og bram selv, men det mange driver med i dag kan ikke sammenlignes med slik det var for 20 år siden. Anonymous poster hash: e7297...933 Det er jo det som er med mange av dagens foreldre - de lukker øyne på det ungdommene gjør og tror at "min datter har jo ikke sex fordi jeg nekter henne det, hun drikker ikke og hun kunne aaaldri ha funnet på å prøve narkotika". Jeg har bodd i to mellomstore norske byer og to bygder, og har sett at russefeiring for de aller FLESTE innebærer fyll og puling, bråk og plaging av andre mennesker. Hadde nyfødt som ikke fikk sove fordi det kjørte russebiler med full musikk under vinduene hver natt i 3 uker. Men så lenge det er "tradisjon" så er det "hellig". Jeg forstår heller ikke hvordan man kan forberede seg på eksamen når man bare drikker og/eller driver dank i flere uker rett før eksamen. Har selv fullført videregående med 6 i snitt, fullført en bachelor og en master. Jeg hadde aldri hatt sjans i havet til å få gode karakterer etter flere uker med fyll! Men for mange foreldre er sikkert utdanning og karakterene til ungene deres ikke så viktig, for man kan alltids ta seg en jobb på bensinstasjon... Kjenner minst 3 i min omgangskrets som er godt voksne og angrer på at de ikke satset på studier i stedet for fyll (som riktignok foregikk i lengre periode enn disse 3 ukene under russetiden). Foreldre burde heller oppfordre barna å droppe russetiden og heller lese til eksamen for å danne seg best mulig grunnlag for videre utdanning og yrkesliv. Men nei, fyll og puling er det viktigste når man er 18, utdanning er det ikke så nøye med... Anonymous poster hash: f0d62...34d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå