Gå til innhold

Vil heller dra på russe landstreff en i konfirmasjon til søsteren sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier konfirmanten? Om dere skal ha 50 gjester og søskenforholdet ikke er noe særlig likevel og søsteren ikke blir dypt savnet gjør det vel ikke noe?

Anonymous poster hash: e5ea5...700

Søskenforholdet ikke noe særlig?

Her er søskenforholdet veldig godt, de er gode venner og det er sjelden konflikter mellom dem. Konfirmanten hadde derfor ikke noe problem i det hele tatt med å skjønne at broren synes det var kjempeleit at deres to ting skjedde samme helg, konfirmanten sa tvert imot at for han var det helt greit at broren dro på sitt den helgen og unnet han det. Broren var innstilt på at han måtte i konfirmasjon, og gråt stille tårer på rommet sitt for det, men konfirmanten sa til oss foreldre at vi måtte la han dra, det var helt greit.

Vi har en ganske sammensveiset familie, og familieselskaper er veldig koselig. Vi møtes hele storfamilien mange ganger i året vi, i bursdager, grillfester og det som er. Vi var ikke flere gjester i konfirmasjonen enn vi var i en bursdag noen uker senere. Litt mer penger i mat, pynt osv fordi konfirmasjonen er litt mer høytidelig, men ellers et familieselskap som mange andre. 

At en bror mangler på familiebildene akkurat den dagen er det da virkelig ingen som bryr seg med, han er jo med på familiebildene som ble tatt på 17.mai samme år.

Anonymous poster hash: de43d...88f

Fortsetter under...

Skrevet

Hadde konfirmasjon i vår vi, og konfirmanten selv sa det vae helt greit at broren dro på er idrettsarrangement i utlandet. De er gode kompiser, og konfirmanten hadde ingen problemer med at broren ikke var tilstede. Søskenkjærlighet handler jo om å unne hverandre ting også, ikke bare kreve og forvente

Etter min mening er det forskjell på internasjonale idrettsarrangementer som EM, VM og lignende, og fylle- og pulefest. Hvis du driver med idrett proft eller halvproft, er det forventninger til at du stiller i diverse mesterskap der du er tatt ut. Drikke seg full, spy og ha tilfeldig sex mens man spiller høy musikk kan man hvor som helst og når som helst.

Anonymous poster hash: f0d62...34d

Skrevet

Russetiden er en enorm feiring av at man har holdt ut det som har blitt 12-13 år med obligatorisk skole. Feiringen er 1 måned prematur, men etter eksamen er det for sent da har olga blitt med familien på ferie, Martin jobbber på et fiskemotakk og kari marie er frivilig på kattegård i sørøst Asia. Etter ferien studerer alle i gokk.

Konfirmasjon er en feiring av at en 14-15 går over i de voksnes rekker ett år før ungdomsskolen slutter. Der 90% lyver om at de tror på Gud og livet førog etter konfirmasjon forblir det samme.

Tror neppe konfirmanten bryr seg nevneverdig. Klart det er surt for mor å ikke få ha alle barna tilstede på samle familie eventen, men det må du bare leve med.

Jeg er i fra nord Norge så dro ikke på landsleir da det ble for dyrt, men russetiden er et viktig løsnivings ritual. snakk heller med russen din om hvordan hun og vennene kan holde hverandre trygge

Anonymous poster hash: 44254...82a

Skrevet

Jeg synes at russefeiring og disney on ice er noe forbanna møl.

Men jeg tenkte ikke det samme som 6-åring og 18-åring. Ulike utviklingstrinn har ulike ting som er "livsnødvendig".

Jeg var med på storebrors konfirmasjon...husker lite fra det! Og broren min var på min konfirmasjon, hadde ikke gjort store forskjellen om han ikke var!

Anonymous poster hash: 3fe2a...7e7

Det er aldri nødvendig å få knuter og gå på fylla. Du kan da virkelig ikke sammenligne denne uskikken og det å dra og se på en forestilling for barn. Kjenner for øvrig mange russ som ikke ønsker å delta i alle disse fyllekulene, og foretrekker å studere til eksamener for å få best mulig karakterer og kunne velge fra øverste hylle når de skal inn på høyskole eller universitet.

Skrevet

I vår familie er konfirmasjoner og andre slike dager noe vi gleder oss til. Vi har det hyggelig sammen og så vidt jeg vet er det bare en tante som synes sånt er kjedelig. Hun misliker alt som innebærer at hun må bruke penger eller tid for andre ☺. Når jeg snakker med konfirmantene og vennene deres virker det heller ikke som om de gjør det bare for gavene. De har stort sett tenkt godt gjennom det og selv om ikke alle er religiøse liker de markeringen av at de har blitt store og tradisjonen.

På tross av dette ville jeg sakt "ja" til landsted med russen. Det er en viktig ting å ha opplevd sammen med vennene sine. Hvis det var mulig ville jeg forsøkt å få det til slik at hun kunne rekke begge deler, men jeg ville ikke tvunget henne til å bli med på konfirmasjonen eller forsøkt å gi henne dårlig samvittighet for valget.

Anonymous poster hash: ef21b...805

Selvfølgelig er det hyggelig med familiesammenkomster.

Men du er vel virkelig ikke så naiv at du ikke skjønner at 99% av ungdommen gjør det for å få gavene??

Selvfølgelig sier de ikke det høyt, men skal love deg at det er den store snakkisen blant vennene. Synes hele greia er ganske kvalmt. Lyve i kirken for å få en fest og gaver. Har mer respekt for en som er ærlig og vil på russestreff.

Anonymous poster hash: 8a2a2...4f1

Skrevet

Russetreff er viktigst.

Anonymous poster hash: 20b6a...d98

Annonse

Skrevet

Landstreff har ingenting med klassekamerater å gjøre. Det går ut på fyll, fanteri og puling. Ikke noe særlig "verdifullt" akkurat. Jeg kommer fra et land uten russetradisjoner og kan faktisk ikke forstå hvorfor oppegående ungdommer ønsker å ligge på fylla i flere uker rett FØR eksamener. Ikke noe rart mange gjør det dårlig etter å ha drukket i ukevis. Nei, ta feiringen ETTER å ha avlagt eksamen. Før eksamen er det jo ingenting å feire? Bare unnskyldning for å kjøre rundt og spille høy musikk kl 2 om natten, drikke og pule. Det kan man gjøre overalt, trenger ikke å dra i Kongeparken.

Har du vært på en sånt landstreff noen gang, da, siden du har så bastante meninger? Siden du VET at det ikke handler om felleskap, musikk, forelskelse oppelverlser for livet sammen med venner?

Jeg har selv to barn som har vært russ og har vært det selv og er av annen oppfatnng enn deg.

Skrevet

Russetiden er en enorm feiring av at man har holdt ut det som har blitt 12-13 år med obligatorisk skole. Feiringen er 1 måned prematur, men etter eksamen er det for sent da har olga blitt med familien på ferie, Martin jobbber på et fiskemotakk og kari marie er frivilig på kattegård i sørøst Asia. Etter ferien studerer alle i gokk.

Konfirmasjon er en feiring av at en 14-15 går over i de voksnes rekker ett år før ungdomsskolen slutter. Der 90% lyver om at de tror på Gud og livet førog etter konfirmasjon forblir det samme.

Tror neppe konfirmanten bryr seg nevneverdig. Klart det er surt for mor å ikke få ha alle barna tilstede på samle familie eventen, men det må du bare leve med.

Jeg er i fra nord Norge så dro ikke på landsleir da det ble for dyrt, men russetiden er et viktig løsnivings ritual. snakk heller med russen din om hvordan hun og vennene kan holde hverandre trygge

Anonymous poster hash: 44254...82a

Du har ikke hørt om borgerlig konfirmasjon altså... Samtidig som man bør jo lære seg sosiale skikker først som sist. Hva blir neste? Droppe søsterens bryllup fordi man vil på fylla med venninner samme helg? Generelt det å sette fyll med masse fremmede mennesker foran familiebegivenheter som skjer noen få ganger i livet, er feil prioritering. Man kan "løsrive seg" uten masse alkohol, nattevåk og høy musikk når man egentlig skal forberede seg til eksamen. Har aldri forstått sammenhengen mellom kos/gøy og flatfyll i Norge.

Skrevet

Men du er vel virkelig ikke så naiv at du ikke skjønner at 99% av ungdommen gjør det for å få gavene??

Selvfølgelig sier de ikke det høyt, men skal love deg at det er den store snakkisen blant vennene. Synes hele greia er ganske kvalmt. Lyve i kirken for å få en fest og gaver. Har mer respekt for en som er ærlig og vil på russestreff.

Like kvalmt som folk som står og "lyver" i kirka om at de ikke skal være utro mot kona/mannen, og er utro noen få måneder etter bryllupet. Likevel går de fleste i bryllup til sine nære slektninger?

Skrevet

Nei, det er ikke bare for å få gaver. Jeg har vært flue på veggen noen ganger når ungdommene snakker om konfirmasjonen og selv om gavene er viktige er det andre ting som betyr vell så mye. De jeg kjenner har satt veldig pris på alle som viser at de bryr seg om dem. Talene har vært viktige og det å få et kort med en liten sum fra naboer har blitt satt stor pris på, ikke pga pengene men fordi de ble husket på.

De kan nok late som om det er pengene som betyr noe overfor mennesker som ikke er så nære, men for de fleste ligger det mye mer bak.

Skrevet

Har du vært på en sånt landstreff noen gang, da, siden du har så bastante meninger? Siden du VET at det ikke handler om felleskap, musikk, forelskelse oppelverlser for livet sammen med venner?

Jeg har selv to barn som har vært russ og har vært det selv og er av annen oppfatnng enn deg.

Forelskelse i løpet av en helg? Det hadde jeg faktisk håpet på at min fremtidige russ ikke begikk seg ut på. Norge ligger på bunn i Europa på kondombruk, og svært mange ungdommer har klamydia. Å ha sex med en vilt fremmed menneske i fylla er ikke akkurat noe jeg "unner" min attenåring.

Skrevet

Jeg håper denne myndige jenta står opp for seg selv.

Kanskje det er på tide at foreldrene lærer seg at man ikke alltid kan få det slik man ønsker, og at voksne barn bestemmer selv om familie alltid skal komme først.

Man kan selvsagt som forelder tvinge frem sitt eget verdigrunnlag...men jeg ville prøvd å se dette ked ungdomsperspektiv.

Anonymous poster hash: 3fe2a...7e7

:)

Russetreffer er vel like før vg er over og foreldrene ikke lenger er pliktig til å underholdet "barnet"

Da kan sikkert dette voksne mennesket betale for seg selv og ikke bo hjemme lengre. Om det er så voksent får det også klare seg selv når det vil bortprioritere søsken og foreldre som til nå har betalt for de.

Anonymous poster hash: 3699a...e40

Skrevet

Mange naive damer her inne...!

Jeg jobber på en ungdomsskole i Oslo, og det eneste jeg hører ungdommene snakke om er hvor mye penger de fikk....!

Du skal være rimelig trangsynt hvis du innbiller deg at griskhet ikke er drivkraften bak et ønske om konfirmasjon...!

Borgerlig konfirmasjon ser jeg ikke vitsen med overhodet.

Heldigvis velger fler og fler å droppe konfirmasjon. Det står det respekt av.

Annonse

Skrevet

Nei, det er ikke bare for å få gaver. Jeg har vært flue på veggen noen ganger når ungdommene snakker om konfirmasjonen og selv om gavene er viktige er det andre ting som betyr vell så mye. De jeg kjenner har satt veldig pris på alle som viser at de bryr seg om dem. Talene har vært viktige og det å få et kort med en liten sum fra naboer har blitt satt stor pris på, ikke pga pengene men fordi de ble husket på.

De kan nok late som om det er pengene som betyr noe overfor mennesker som ikke er så nære, men for de fleste ligger det mye mer bak.

Min gutt skal konfirmeres neste år. Han går ikke i kirka på søndager eller ber bordbønn, men er veldig interessert i religion, har vært aktiv i skolegudstjenestene til jul og påske, frivillig lest tekster fra Bibelen i dåp og bryllup, og gleder seg til konfirmantundervisningen. Han har også vært på kristenleir med overnatting, og synes det var veldig kjekt. Så selv om han ikke er veldig troende, så vet han at det finnes noe mellom himmel og jord, og har stor interesse for kristendom. Han har også sagt at "å leve i tråd med kristen tro", altså i tråd med de ti bud, nestekjærlighet osv, ikke betyr at man må lese Bibelen hver dag, men at man er redelig menneske med samvittighet. For ham er det det samme som å leve etter kristne verdier - respektere foreldrene, ikke lyve, ikke stjele, ikke "stjele" bestevenns kjæreste, for å ikke snakke om de mer alvorlige budene. At man ikke svarer med samme mynt, men heller snur det andre kinnet til og går videre her i livet, og at man hjelper folk i nød, uansett om de "fortjener" det eller ikke.

Skrevet

M

Mange naive damer her inne...!
Jeg jobber på en ungdomsskole i Oslo, og det eneste jeg hører ungdommene snakke om er hvor mye penger de fikk....!
Du skal være rimelig trangsynt hvis du innbiller deg at griskhet ikke er drivkraften bak et ønske om konfirmasjon...!
Borgerlig konfirmasjon ser jeg ikke vitsen med overhodet.
Heldigvis velger fler og fler å droppe konfirmasjon. Det står det respekt av.

Min sønn ønsker seg ikke penger i konfirmasjon, men en ATV som han skal bruke til og fra skolen og idrett etter han fyller 16, der han skal være med og betale en del av lånet. Nødvendig fremkomstmiddel med andre ord, siden vi bor i huttiheita der det ikke går buss, og han har tre småsøsken som må kjøres og bringes overalt. Ikke alle er opptatt av penger, og ikke alle ungdommer er griske. Det beror på oppdragelsen som foreldrene har gitt dem. For øvrig, hvis du er lærer, så bør du vite at det skrives "flere", og ikke "fler".

Skrevet

Landstreff har ingenting med klassekamerater å gjøre. Det går ut på fyll, fanteri og puling. Ikke noe særlig "verdifullt" akkurat. Jeg kommer fra et land uten russetradisjoner og kan faktisk ikke forstå hvorfor oppegående ungdommer ønsker å ligge på fylla i flere uker rett FØR eksamener. Ikke noe rart mange gjør det dårlig etter å ha drukket i ukevis. Nei, ta feiringen ETTER å ha avlagt eksamen. Før eksamen er det jo ingenting å feire? Bare unnskyldning for å kjøre rundt og spille høy musikk kl 2 om natten, drikke og pule. Det kan man gjøre overalt, trenger ikke å dra i Kongeparken.

Har du vært på landstreff?

Mange år siden jeg var russ, men det landstreffet var kjempegøy.

Joda, vi drakk alkohol, men jeg hverken pulte eller drev med fanteri. Det var konserter, det var forelskelser, det var dans og moro. Vi ble kjent med nye folk, vi hadde det så gøy sammen. Kjøreturen dit, forventningene i bilen, kjøreturen hjem, slitne og fulle av opplevelser.

Selvfølgelig har det med vennskap og klassekamerater å gjøre. Det er en stor opplevelse og akkurat der og da er den viktig. Å være den i vennegjengen som ikke får være med å planlegge, bygge forventninger og glede seg, ikke ta del i samtalene etterpå om hva som skjedde, le av minnene og tingene som skjedde osv er ikke noe greit.

Skrevet

Her hadde konfirmasjonen blitt prioritert. Vi bor såpass langt unna at det var/er få som reiser på treff, så hadde nok aldri vært et tema uansett. Om man bor i området treffet er, så burde det vel være mulig å gjøre begge deler.

Anonymous poster hash: 17007...92a
Skrevet

Min storesøster reiste ikke til kongeparken fordi jeg ble konfirmert den helga.

Mine 2 beste minner fra konfirmasjonen var at hun holdt tale og at jeg har fotografbilder av meg i bunad og henne i russedress.

Konfirmasjon handler kanskje ikke om Gud for mange, men det er en milepæl uansett.

Skrevet

Så storesøster vil på russefest.

Bestefar vil på mc-treff den helga.

Bestemor vil på premieren til en forestilling med hele venninnegjengen sin.

Tante og onkel velger å prioritere en tur til Syden med et vennelag for det var akkurat den uken det var billige billetter.

Konfirmasjonen er jo et familietreffpunkt. Det er sikkert fler i familien som har andre ting de synes er mer spennende enn en konfirmasjon. Likevel er det konfirmasjonen man prioriterer. Det er ikke bare lillesøsterens dag. Det er en familie dag. Min storesøster var ikke interessert i min konfirmasjon. Hun suremulte mye på forhånd osv. Men hun var der likevel! Også selvom hun var myndig. For uansett religion osv så er det en familie dag. Og om ingen prioriterer at komme så blir det ikke det. Og jo, lillesøster kommer til å merke og huske at storesøster ikke er der. Hun kommer til å mangle på alle bildene fra konfirmasjonen, så man husker det.Og så er det ikke bare storesøster som lærer at det er ok å sette sine evne lyster forrest til enhver tid. Lillesøster lærer det også.

Så nei, jeg synes det er naturlig at storesøster er i konfirmasjonen. Så nær familie prioriterer man.

Anonymous poster hash: 38e75...b66

Enig! 👏

Anonymous poster hash: 3138f...a52

Skrevet

Ser mange skriver at konfirmasjon er for å få gaver, hykleri og kvalmt. Hva er russetreff da? For å få foreldre til å punge ut for dyre stygge russebiler som brukes i 1 måneder før de skrotes, få masse knuter for å gjøre diverse sexting, plage folk, kjører rundt i bygda med dunk-dunk-musikk midt på natta og sitte i en klam trang russebil sammen med masse andre i 1 måned. Masse fyll hele tiden. Jeg tviler på at alle russ gjør dette for å være med venner, oppleve forelskelse som resulterer i et forhold, ha dyptgående diskusjoner på russetreff og så videre. Det er vel mer for å slippe å lese og legge seg på fylla, ha fri flyt av sex, rase fra seg og gjøre ting som ellers er ulovlige (bråk), men plutselig blir akseptert bare fordi man er russ. Hva er verdien av dette?

Nå blir det mer og mer "inn" å være edru russ. Tviler på at de drar på landstreff og drikker med de andre der. De bruker heller ikke å råne rundt med høy musikk midt på natta eller plage folk med "pranks" for å få knute. Når det gjelder spesielt russeJENTER, er det virkelig ingen av foreldrene som er bekymret for sove- og fyllevoldtekter, som er blitt ganske vanlig blant russ? Det hadde vært bekymring nr. 1 for meg.

Skrevet

Om du tvinger henne til å være hjemme så kan det kanskje ødelegge stemningen mellom storesøster og lillesøster.

Hun er 18 år så hun er stor nok til å ta sine egne valg. Russetiden er en stor fest og feirer avsluttingen av en lang skolegang, hun fortjener så absolutt å dra på treff. Jeg syns du skal akseptere henne og valget hun tar, ellers kan det bli ganske kaldt mellom dere framover.  

Kan ikke forstå alle her som vil bestemme over en myndig person! De er sitt eget individ og kan ta sine egne valg, enten du liker det eller ei så har dere ingenting med å tvinge en 18åring til å gjøre som dere vil. Hvor lenge tror dere at dere kan bestemme oer barna deres? Respekt avler respekt, og det å nekte/tvinge er ikke mye respektfullt.

Skrevet

Konfirmasjon - enkelt og greit. Hadde aldri selv valgt bort min søster sin konfirmasjon for et russetreff. For dere som syns konfirmasjon er en kvalm greie hvor konfirmanten kun bryr seg om pengene, hva søren er russefeiring da? Et pengesluk uten like! Hvordan noen kan stille de to eventene opp mot hverandre og få russetreff til å være det viktigste fatter jeg bare ikke.

Anonymous poster hash: 15c8e...493
Skrevet

Jeg er for russ og russefeiring, men hadde ikke vært snakk om å reise på russetreff fremfor søskens konfirmasjon hos oss.

Forstår veldig godt at de ønsker å gå på landstreff, men livet er ikke lagt opp til at alt kan sirkulere rundt barna/ungdommens ønsker.

Tanken på at datteren min skulle lagt fyllesjuk i en russebil og hvor søsteren samtidig stod til konfirmasjon ville vært helt surrealistisk for meg.

Ville støttet henne på at det var synd, men søsteren skal konfirmeres.

Skrevet

Om du tvinger henne til å være hjemme så kan det kanskje ødelegge stemningen mellom storesøster og lillesøster.

Hun er 18 år så hun er stor nok til å ta sine egne valg. Russetiden er en stor fest og feirer avsluttingen av en lang skolegang, hun fortjener så absolutt å dra på treff. Jeg syns du skal akseptere henne og valget hun tar, ellers kan det bli ganske kaldt mellom dere framover.  

Kan ikke forstå alle her som vil bestemme over en myndig person! De er sitt eget individ og kan ta sine egne valg, enten du liker det eller ei så har dere ingenting med å tvinge en 18åring til å gjøre som dere vil. Hvor lenge tror dere at dere kan bestemme oer barna deres? Respekt avler respekt, og det å nekte/tvinge er ikke mye respektfullt.

Når man bor hjemme hos foreldrene sine og blir forsørget og betjent av dem, kan man til en viss grad bestemme over denne personen. Hvis denne "myndige" personen ønsker å ta egne valg hele tiden, kan vedkommende flytte for seg selv, forsørge seg selv, vaske sine egne sokker og lage sin egen mat. Når man bor hos foreldrene og får alt servert, har man en viss moralsk plikt til å høre på disse menneskene som før på deg.

Skrevet

Jeg er for russ og russefeiring, men hadde ikke vært snakk om å reise på russetreff fremfor søskens konfirmasjon hos oss.

Forstår veldig godt at de ønsker å gå på landstreff, men livet er ikke lagt opp til at alt kan sirkulere rundt barna/ungdommens ønsker.

Tanken på at datteren min skulle lagt fyllesjuk i en russebil og hvor søsteren samtidig stod til konfirmasjon ville vært helt surrealistisk for meg.

Ville støttet henne på at det var synd, men søsteren skal konfirmeres.

Signerer også dette - på landstreff er det ungdommer fra hele landet, og ikke alle av dem har gode hensikter. Det har forekommet både voldtekter og andre uheldige episoder på russetreff. Når man har en konfirmant, ønsker man å konsentrere seg om konfirmantens store dag, og ikke samtidig bekymre seg for storesøster som ligger på fylla på motsatt kant av landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...