Gå til innhold

Karakter på ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 3 og 4 så ille å få? Min datter er langt i fra motivert til skole , hun har iop. Alltid strevd litt.

Nå får hun i snitt 3 og 4. Synes det er kjempe bra og blir stolt over henne jeg. Hun selv sier mange får 5 og 6 veldig ofte.

Er jeg for over happy med 3 og 4 ?

Anonymous poster hash: 685ac...748

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 3 og 4 så ille å få? Min datter er langt i fra motivert til skole , hun har iop. Alltid strevd litt.

Nå får hun i snitt 3 og 4. Synes det er kjempe bra og blir stolt over henne jeg. Hun selv sier mange får 5 og 6 veldig ofte.

Er jeg for over happy med 3 og 4 ?

Vet du, det kommer jo an på barnet.

Sønnen min har alltid slitt på skolen, og jeg blir stolt av han når han får 3 og 4.

Datteren min er er skolelys og får mest 5 og 6 og jeg er stolt av henne.

Alle har ikke like forutsetninger, og det må derfor være litt forskjellige "krav" for forskjellige barn 😊

Anonymous poster hash: f3b74...0c8

Skrevet

Så lenge hun gjør sitt beste, så syns jeg du skal være stolt :) 

Anonymous poster hash: b6888...a0d
Skrevet

Med iop så betyr det jo at hun får spesialundervisning, og da syns jeg ikke man trenger å være misfornøyd med en 3 eller en 4.

Jeg syns man skal være fornøyd så lenge barnet gjør sitt beste, at man presterer etter forutsetningene man har.

Anonymous poster hash: 73a37...b99

Skrevet

Som lærer vil jeg si en ting.. Jeg er enig i at man må se an barnet, men det er fryktelig leit med de elevene som nekter å gjøre større innsats fordi "mamma sier en treer er kjempebra". Husk at barna lærer deres holdninger til skole, og hvis det er mulig å gjøre større innsats uten å drepe motivasjonen fullstendig så er det lurt å tenke seg om noen ganger før man skryter uhemmet av en "ok" karakter. 

Anonymous poster hash: 660ae...35e
Skrevet

Som lærer vil jeg si en ting.. Jeg er enig i at man må se an barnet, men det er fryktelig leit med de elevene som nekter å gjøre større innsats fordi "mamma sier en treer er kjempebra". Husk at barna lærer deres holdninger til skole, og hvis det er mulig å gjøre større innsats uten å drepe motivasjonen fullstendig så er det lurt å tenke seg om noen ganger før man skryter uhemmet av en "ok" karakter.

Nesten alle kunne jo gjort en større innsats. Det er mye viktigere å sitte igjen med en god selvfølelse og å leve et godt ungdomslitteratur, enn å gjøre alt for å yte sitt aller beste i skolesammenheng. Skole er viktig, men det er tross alt bare en liten del av livet.

Anonymous poster hash: f51ef...f06

Skrevet

Man må finne en balanse, og den balansen er forskjellig fra barn til barn. Jeg mener det sosiale og sosiale ferdigheter er minst like viktig som gode karakterer, ungdommer som ikke mestrer det sosiale når de er 14-15 år har ikke et godt liv selv om de får 5 og 6 på prøver. Så all tid kan ikke gå til skolearbeid, venner, trening, fritidsinteresser er like viktig. Selvfølgelig skal man ha ambisjoner om å gjøre sitt beste, men det må være ens beste samtidig som man tar seg tid til det sosiale. Det er bedre å ha mange venner og føle man lever et godt ungdomsliv med 3 og 4 på karakterkortet enn å være en ensom tenåring som sliter med det sosiale og har 5 og 6 på karakterkortet.

Nå vet ikke jeg hva slags iop ditt barn har, men nevøen min har en hvor 4 er den beste karakteren han kan få. Han har tilpasset undervisning, spesialundervisning og tilpassede prøver. Så om han har alt riktig på den prøven han får tilsvarer det en 4'er når du sammenligner med den prøven resten av klassen får. Så når han får en 3'er er det bra, han har store lærevansker, henger langt etter i modenhet og forståelse.

Anonymous poster hash: df0fc...9ae
Skrevet

Mener du virkelig dette? Du har elever som nekter å gjøre en innsats fordi "Mamma sier en treer er kjempebra"

Unnskyld meg, men det nekter jeg å tro på😂

Anonymous poster hash: f3b74...0c8

Skrevet

Mitt barn har lavt kortidsminne og går til BUP i samtaler for utredning av mulig angst.

Hun har alltid strevd litt på skolen, både faglig og med motivasjon til å utføre skolearbeidet.

Hun motiveres av karakterene og synes det er spennende å se hva hun får som karakter. Jeg roser og sier hun er kjempe flink, sier at 3 er midt på treet og et gjennomsnitt, mens 4 er litt bedre enn gjennomsnittet.

Hun selv sier 3 og 4 er dårlig, jeg får aldri 5 og 6 mens mange av de andre virker å få det heletiden.

HI

Skrevet

Synes det er mye verre med den infoen de får fra videregående...

Sønnen min vil bli brannmann, men for å komme inn på brannmannskolen må de fullføre videregående først. Han er veldig opptatt av biler og motorsykler så han vil da begynne på TIP, lære å mekke motor, evt ta påbygg også gå videre som brannmann. Helt greit, men så er de på div infomøter da, og får beskjed om at det er kjempelett å komme inn på Tip, så lenge de står i alle fag og har over 2 i snitt kommer de inn. Vel da forsvant noe av motivasjonen for å jobbe for 5'erne gitt.

Samme med bestekompisen. Han ønsker å gå Service og samferdsel, og på infomøtet får de beskjed om at alle kommer inn. De har alltid to klasser, men søker det flere enn det er plass til på to klasser oppretter de en tredje klasse så absolutt alle som vil kommer inn. Så der tok de motivasjonen fra den gutten også, hvorfor skal han slite livet av seg for 5'erne, når han kommer inn med 2. Mye bedre å henge med venner enn å lese fag da.

Skrevet

Mitt barn har lavt kortidsminne og går til BUP i samtaler for utredning av mulig angst.

Hun har alltid strevd litt på skolen, både faglig og med motivasjon til å utføre skolearbeidet.

Hun motiveres av karakterene og synes det er spennende å se hva hun får som karakter. Jeg roser og sier hun er kjempe flink, sier at 3 er midt på treet og et gjennomsnitt, mens 4 er litt bedre enn gjennomsnittet.

Hun selv sier 3 og 4 er dårlig, jeg får aldri 5 og 6 mens mange av de andre virker å få det heletiden.

HI

Jeg hadde ikke sagt til barnet mitt at en 3'er var gjennomsnittlig når det er litt under snittet, da vil hun kunne miste tillit til din vurderingsevne. Minn henne heller på at det er helt vanlig å ha variasjon i karakterene.

En 4'er er gjennomsnittlig eller litt over snittet, og noe jeg hadde sagt at hun kan jobbe mot, samt å satse på å få 5 i ett fag hun allerede har en sterk 4'er i.

Anonymous poster hash: 07420...8a9

Skrevet

Synes det er mye verre med den infoen de får fra videregående...

Sønnen min vil bli brannmann, men for å komme inn på brannmannskolen må de fullføre videregående først. Han er veldig opptatt av biler og motorsykler så han vil da begynne på TIP, lære å mekke motor, evt ta påbygg også gå videre som brannmann. Helt greit, men så er de på div infomøter da, og får beskjed om at det er kjempelett å komme inn på Tip, så lenge de står i alle fag og har over 2 i snitt kommer de inn. Vel da forsvant noe av motivasjonen for å jobbe for 5'erne gitt.

Samme med bestekompisen. Han ønsker å gå Service og samferdsel, og på infomøtet får de beskjed om at alle kommer inn. De har alltid to klasser, men søker det flere enn det er plass til på to klasser oppretter de en tredje klasse så absolutt alle som vil kommer inn. Så der tok de motivasjonen fra den gutten også, hvorfor skal han slite livet av seg for 5'erne, når han kommer inn med 2. Mye bedre å henge med venner enn å lese fag da.

Det er jo helt hårreisende!

Og til deg over her som nekter å tro at elever bruker foreldre sin oppfatning og oppfølging av skolen som unnskyldning for å ikke løfte en finger for å bedre karakterene sine er rimelig naive..

Skrevet

Det kommer vel an på ungen. Jeg fikk 6'ere uten å løfte en finger (var på skolen og fulgte undervisning og gjorde lekser, men aldri mer innsats enn akkurat nødvendig). 6'erne mine var ikke de store prestasjonene. Min venninne jobbet som bare det og fikk 4'ere og 5'ere. Hennes prestasjon var langt større.

Anonymous poster hash: f648e...ae0

Skrevet

Det er jo helt hårreisende!

Og til deg over her som nekter å tro at elever bruker foreldre sin oppfatning og oppfølging av skolen som unnskyldning for å ikke løfte en finger for å bedre karakterene sine er rimelig naive..

Men har han egentlig bruk for de karakterene da? Blir han lykkeligere av en femmer enn en treer på ungdomsskolen med den yrkesplanen han har?

Skrevet

Det kommer vel an på ungen. Jeg fikk 6'ere uten å løfte en finger (var på skolen og fulgte undervisning og gjorde lekser, men aldri mer innsats enn akkurat nødvendig). 6'erne mine var ikke de store prestasjonene. Min venninne jobbet som bare det og fikk 4'ere og 5'ere. Hennes prestasjon var langt større.

Anonymous poster hash: f648e...ae0

Faglig var din prestasjon bedre. Innsatsmessig var hun best. Hva som bør vektlegges høyest kan jo diskuteres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...