Gå til innhold

Hvordan blir man avhengig av nesespray??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært tett i nesen i 1-1,5 uke nå, og har brukt sånn comp. Jeg blir liksom ikke bedre, og det er akkurat som om jeg er hoven i nesen, slimhinnene kanskje? Og nå lurer jeg på om det er nesesprayen som gjør det?..

Anonymous poster hash: 185a7...239
Skrevet

Du må slutte med den ganske fort, eller så kan du bli avhengig. Det blir en ond sirkel ja.

Skrevet

Kjøp deg heller et såkalt nesehorn og skyll nesen med.

Du kan bli kronisk tett i nesen av slik spray og skade slimhinnene i nesen.

Jeg var avhengig av slik spray, det tok meg årevis før nesen min ble bra igjen. Hadde da brukt nesesray av og på høst/vinter i flere år, og til slutt var det problemer med å ikke bruke det hele året.

Jeg sluttet ikke før hver spray i nesen føltes som om jeg sprayet ren syre oppi nesa - så dum var jeg, forstod ikke før hvor ille det kunne bli. Og på den tiden var det mye mindre oppmerksomhet rundt det at nesesprayen ikke skal brukes så lenge. Helsepersonell jeg pratet med den gangen bortforklarte også og sa at det var "overdrevet". Er ganske mange år siden, så kunnskapen er heldigvis bedre i dag.

Nesehorn som du skyller nesa med (saltvann) er gull verdt når du blir ordentlig tett. Husk å følge bruksanvisningen til punkt og prikke, da går det veldig bra :)

Anonymous poster hash: 3c2eb...d60
Skrevet

Så det at jeg er tett enda og "hoven" kan være sprayen sin feil? :o Da må jeg bare slutte og vil da bli bra om litt? :P

Anonymous poster hash: 185a7...239
Skrevet

Jeg blir alltid litt tett i nesa etter å ha brukt nesespray. Bruker aldri mer enn anbefalingen på pakka. Et par dager med litt småtett nese etter avsluttet kur, og så er nesa bra igjen :)

Anonymous poster hash: 6ab03...db4

Skrevet

Og otrivin comp skal bare brukes i maks 7 dager og bare ved rennende nese, den virker ikke på tett nese. Du vil og fort bli tørr og sår i nesen ved lenger bruk enn 3-4 dager. Vanlig otrivin er for tett nese og bruker i maks 7-10 dager! Lurt å vite hva du kjøper og hvilken bruk det er til. Skyll nesen med havsalt mange ganger til dagen i lengre tid, det funker!!

Anonymous poster hash: 1d17e...311

Skrevet

Otrivin Comp er kjempesterk og gjør at jeg begynner å blø neseblod ved flere gangers bruk. Vanlig otrivin er det du bør bruke ved vanlig tett nese, den er mye snillere mot slimhinnene!

Jeg bruker kun Comp dersom jeg har rennende nese og skal noe viktig, som feks et intervju, hvor jeg ikke vil remstå som snørrete :D

Slimhinnene vil etter ca 7 dagers bruk av nesespray bli forstyrret, det vil si at de blir fortere tørre/hovne og også produsere unødvendig snørr. Bruk nesesprayen i henhold til pakningsvedlegget :)

Skrevet

Bruk heller saltvannsspray.

Anonymous poster hash: 5b469...5e4

Skrevet

På meg tar det ca en dag å avvenne med nesespray hver gang jeg har vært forkjøla. Ta ett nesebor om gangen, så puster du gjennom det andre så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...