Gå til innhold

Dere med barn i 5 klasse, sjekker dere alltid lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymous poster hash: d9c5b...692

Skrevet

Nei, sjeldnere enn ukentlig.

Anonymous poster hash: 55d39...668

Skrevet

Skolen kjører et system hvor foreldrene signerer på at leksene er gjort så det er jeg jo nødt til.

Anonymous poster hash: 485d5...cc0

Skrevet

Nei.

Men har en veldig pliktoppfyllende og skoleflink unge da, så det har egentlig aldri vært nødvendig.

Det er også forskjell på hva lærerne ønsker, denne læreren ønsker at elevene skal levere sitt eget arbeid så han får rettet det og ser hva de får til og hva de evt sliter med. Han sier det er helt meningsløst at han skal rette lekser vi foreldre allerede har rettet.

Mens læreren til 2.klassingen vil at vi foreldre skal rette leksene så den leveres feilfri

Anonymous poster hash: 54ea4...55e

Skrevet

Aldri.

Lekser er og blir en avtale mellom skolen og eleven, så det er læreren som skal sjekke at de er gjort, hvordan de er gjort og evt hva sanksjonene skal være hvis arbeidet er uferdig.

Selv skal jeg kun hjelpe ham hvis han ber om det.

Anonymous poster hash: 0c186...eae

Skrevet (endret)

Alltid.

Om han står fast eller gjør noe feil så lærer vi ham det med en gang.

Ser på det like fullt som vår jobb å bistå med dette... De har ukelekser, så om han gjør feil så vil han sitte gjennom uken å gjøre galt før noen fanger det opp.

En smal sak å hjelpe til med lekser, tar som regel kun to minutter fra vår side.

Men, vil også gjøre det for å statuere at vi følger med og følger opp det vi mener, at skolen er viktig.

Endret av Twintipp og himmelblå
Skrevet

Vi snakker om skole og lekser hver dag. En gang i løpet av ettermiddag/kveld setter vi oss alltid sammen for gjennomgang/hjelp/oppfølging. Vi har tre barn og synes det fungerer best slik.

5. klassingen har god orden selv nå og sender lekser elektronisk inn. Vi mister således litt kontroll, men mer enn en gang hver uke kommer han på småting som er glemt. Vi leser engelsk, norsk, terper på gangetabeller, pugger gloser etc. Finnes alltid noe og gjøre :) JEG synes dette er like selvfølgelig som at vi heier på fotballkamper! 😊

Anonymous poster hash: a249f...17e

Skrevet

Ja, er nødt til å sjekke. Han er veldig slurvete og prøver ofte å lure seg unna. Trenger mye hjelp i matte.

Anonymous poster hash: 67712...128
Skrevet

Har en i 4. og en i 7. Ser over leksene til begge to hver dag. For meg er det en selvfølge å se over det de har gjort, så jeg ser om de forstår det de skal gjøre, om de har gjort det godt nok osv. I tillegg må de lese alle leselekser høyt + vi snakker om det de har lest i for eks. naturfag, samfunnsfag ol for at de skal forstå og huske det de har lest. Øver alltid på gloser/diktat og prøver med dem også. Jeg mener det er viktig for gode studierutiner til senere å ta dette med de hele veien, særlig for han som nærmer seg ungdomsskolen nå, og vil få betydelig mer lekser og vanskeligere lekser enn han har nå. Greit at han lærer seg til å gjøre ting skikkelig og å lese på prøver og gloser mer enn å bare se over det. Han gjør alltid leksene skikkelig (det gjør 4. klassingen også) og jeg tror nok det har med å gjøre at vi har lært ham gode rutiner på det. Han får alltid mye skryt for å ha gjort leksene skikkelig og får alltid alt rett på gloseprøver og diktat ol, så det funker jo greit :)

Anonymous poster hash: 0470e...0cc
Skrevet

Gjør lekser sammen med ungene. Da lærer de mye mer, og jeg vet hvordan de er i fagene.

Selv om lekser er en avtale mellom barn og skole er det foreldrenes ansvar å følge opp barna sine. Syns det høres ut som en tynn unnskyldning for å slippe å følge opp barnas skolearbeid.

Anonymous poster hash: 94292...98d

Skrevet

Jeg detaljstyrer ikke, men sørger alltid for at han setter seg ned i god tid før aktiviteter.

Ser over hva som skal gjøres og kommer med råd om hvordan han bør fordele tiden (får lekser for hele uka på mandag, hvor alt skal gjøres til fredag).

Er i nærheten når han jobber og titter på arbeidet innimellom for å se at han jobber.

Men leser ikke over alt han har gjort, og blander meg bare inn når jeg ser han sliter eller ber om hjelp.

Skrevet

Alltid.

Gjør noen lekser selv alene etter skolen, men vi sjekker og hører i leselekse. Sliter i engelsk og trenger hjelp til uttale og oversetting.

Hun har nå denne uka "fått fri" til å gjøre leseleksa på eget ansvar, og hun er pliktoppfyllende, men kan glemme litt innimellom.

Vi sjekke alltid uansett og hjelper henne ofte om hun trenger hjelp.

Anonymous poster hash: da21e...4b9

Skrevet

Jaaaaa.

Så klart.

Jeg hjelper og veileder.

Vi sitter mellom 20 og 40 minutt hver dag.

Vi vet hele tiden hvor hun ligger ann, hva de gjør i faget, og vi har en fin lærerik tid sammen.

Hun går i 6 trinn.

Anonymous poster hash: b73f1...025

Skrevet

Aldri.

Lekser er og blir en avtale mellom skolen og eleven, så det er læreren som skal sjekke at de er gjort, hvordan de er gjort og evt hva sanksjonene skal være hvis arbeidet er uferdig.

Selv skal jeg kun hjelpe ham hvis han ber om det.

Snakk om å fraskrive seg ansvar som foreldre. Er du heller ikke interessert i å se hva de faktisk driver med på skolen, se hva barnet ditt jobber med?

Gidder ikke diskutere dette videre, men du har totalt misforstått.

Anonymous poster hash: 183b6...d75

Skrevet

Har ei i 5. og ei i 1. De gjør lekser på kjøkkenet når jeg lager middag. Da er jeg tilgjengelig og kan hjelpe /se over.

Skrevet

Sjekker torsdager hvordan alle ungene ligger an i forhold til læringsmål/ukeplan. Det har hendt at torsdagskveldene har blitt veldig lange for det de ikke kan må læres da. Viktig at de tar ansvar for lekser selv, men kontrollerer altså.

Anonymous poster hash: 3299e...1a2

Skrevet

Snakk om å fraskrive seg ansvar som foreldre. Er du heller ikke interessert i å se hva de faktisk driver med på skolen, se hva barnet ditt jobber med?

Gidder ikke diskutere dette videre, men du har totalt misforstått.

Anonymous poster hash: 183b6...d75

Nei, jeg er lærer. Og det er DU som har misforstått. En avtale er mellom de to som har inngått den. At foreldre blander seg inn og liksom-underviser, visker ut og retter, gir feil veiledning og kløner til ungenes engelsk-uttale: huff, huff, megahuff.

Og det nusseligste er at de tror de gjør en verdifull innsats... Vel, skolen har i alle fall lyktes i å oppdra og regulere mødrene. Såpass kan man si.

Skrevet

Nei. Hun er på leksehjelp og gjør en del av leksene der. Jeg sjekker ikke det hun har gjort. Jeg hjelper henne hvis hun ber om hjelp bare. Hun er faglig sterk.

Broren er faglig svak, og han måtte selvsagt følges opp. Men det er jo en annen sak.

Skrevet

Nei, jeg er lærer. Og det er DU som har misforstått. En avtale er mellom de to som har inngått den. At foreldre blander seg inn og liksom-underviser, visker ut og retter, gir feil veiledning og kløner til ungenes engelsk-uttale: huff, huff, megahuff.

Og det nusseligste er at de tror de gjør en verdifull innsats... Vel, skolen har i alle fall lyktes i å oppdra og regulere mødrene. Såpass kan man si.

Oi! Er det sånn du tenker? Nusselig at foreldrene tror de gjør en verdifull innsats? Jeg gjennomgår leksene med min 4. klassing, det hun forklarer hva hun har gjort og hvordan hun har tenkt. Så ser jeg over svarene, og hvis det er noe som er feil, får hun beskjed om hvor den er på en rekke eller en halv side, og så finner hun den selv. Jeg viser at jeg er interessert i skolearbeidet og at det er viktig å lese oppgavene ordentlig.

Jeg innbiller meg at dette er viktig, men det er altså nusselig at jeg tar feil..

Anonymous poster hash: 8ff4d...c59

Skrevet

Har aldri sjekket en eneste lekse i mitt liv. Har 4 barn på skole.

Anonymous poster hash: a83a1...b85

Skrevet

Har aldri sjekket en eneste lekse i mitt liv. Har 4 barn på skole.

Anonymous poster hash: a83a1...b85

Wow!!! Mulig jeg er litt for nøye.. Sjekker hver dag jeg... Har ei i første og en i femte. Minste må jeg jo gjøre lekser sammen med, og eldste spør hvis det er noe - og jeg ser over hver dag! Trodde skolen forventet at vi tok del i leksene?

Anonymous poster hash: f4d95...f30

Skrevet

Wow!!! Mulig jeg er litt for nøye.. Sjekker hver dag jeg... Har ei i første og en i femte. Minste må jeg jo gjøre lekser sammen med, og eldste spør hvis det er noe - og jeg ser over hver dag! Trodde skolen forventet at vi tok del i leksene?

Anonymous poster hash: f4d95...f30

Veldig stor forskjell på barna.

Jeg har to barn som er superflinke på skolen, begge leste da de var 4 år og kunne både regne og skrive da de begynte på skolen. Eldste går nå i 7.klasse og har vært en superelev hele tiden. Han har klisterhjerne og har aldri anstrengt seg en liten smule engang på skolen. F.eks skriver læreren ukens gloser på tavla hver mandag, elevene må skrive de av og pugge de hjemme også får de gloseprøve på torsdag. Min sønn har aldri øvd på en glose, han kan dem etter å ha skrevet de av tavla.

Trenger ikke sitte med lekser med han, de er unnagjort på en svisj og er nesten alltid feilfri. 

Han er det viktigere å utfordre på andre ting og andre arenaer, så han ikke bare flyter og aldri trenger bruke de små grå. 

Anonymous poster hash: 54ea4...55e

Skrevet

6.klassing her men vi sjekker alltid leksene hver dag. Det er forventet og bestemt av skolen at vi Gjør det da lærer ikke har tid til dette.

Anonymous poster hash: a2a3b...e33

Skrevet

Ja. Jeg sjekker at 7. og 8. Klassingen og har gjort leksene🙈 Ikke at jeg plent må se hva de har gjort, men spør alltid om de har gjort lekser og spør slik at de må fortelle litt om hva de har gjort. 7. Klassingen leser fortsatt engelskleksen sin høyt for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...