Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #1 Skrevet 8. januar 2017 Jeg har innsett at jeg er det, og skal be om hjelp. Har god dialog med bv pga noe annet, så blir de jeg kommer til å ta dette med i første omgang. Noen som er eller har vært hoarder og kommet seg ut av det? Ønsker veldig å glre noen solskinnshistorier nå, for akkurat nå er alt håpløst. Trenger ingen negative kommentarer, jeg er kritisk nok til meg selv akkurat nå. Anonymous poster hash: 1e340...a96
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #2 Skrevet 8. januar 2017 Jeg har innsett at jeg er det, og skal be om hjelp. Har god dialog med bv pga noe annet, så blir de jeg kommer til å ta dette med i første omgang. Noen som er eller har vært hoarder og kommet seg ut av det? Ønsker veldig å glre noen solskinnshistorier nå, for akkurat nå er alt håpløst. Trenger ingen negative kommentarer, jeg er kritisk nok til meg selv akkurat nå. Anonymous poster hash: 1e340...a96 *høre, ikke glre Anonymous poster hash: 1e340...a96
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 Hoarders? Hva er det? Anonymous poster hash: ce6ee...8ac
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #4 Skrevet 8. januar 2017 Hoarders? Hva er det? Anonymous poster hash: ce6ee...8ac Hamstrer, samler Anonymous poster hash: 4495a...b55
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #6 Skrevet 8. januar 2017 Dytter. Anonymous poster hash: 1e340...a96
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #7 Skrevet 8. januar 2017 Horder med hva da? Skjønner ikke helt... Anonymous poster hash: 932c0...29a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #8 Skrevet 8. januar 2017 Horder med hva da? Skjønner ikke helt... Anonymous poster hash: 932c0...29a google it Anonymous poster hash: 4495a...b55
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #9 Skrevet 8. januar 2017 google it Anonymous poster hash: 4495a...b55 Ah, ok. Fant det. Nei, ikke så interessert i steinhogging. Sorry. Anonymous poster hash: 932c0...29a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #10 Skrevet 8. januar 2017 Så bra du tar tak i det! Jeg er ikke det, men jobber litt med å hjelpe. Du bør også få hjelp, noen som er tålmodige... Lykke til! Anonymous poster hash: d3a7f...d42
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #11 Skrevet 8. januar 2017 Så bra du tar tak👌 Du skal se det blir godt å få rydda opp. Det blir nok en krevende prosess, men hvorfor ikke begynne å øve deg? Det som åpenbart er søppel, hiv det og få det ut av huset. Samle sammen gamle magasin, og se gjennom. Eller klip igjen øya og hiv det direkte om du klarer. Museskritt... Anonymous poster hash: 90f76...4bf
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #12 Skrevet 8. januar 2017 Så bra du tar tak👌 Du skal se det blir godt å få rydda opp. Det blir nok en krevende prosess, men hvorfor ikke begynne å øve deg? Det som åpenbart er søppel, hiv det og få det ut av huset. Samle sammen gamle magasin, og se gjennom. Eller klip igjen øya og hiv det direkte om du klarer. Museskritt... Anonymous poster hash: 90f76...4bf Litt av problemet med denne sykdommen (for det er vel i grunn det?) er jo at man ikke ser noe som søppel, og som regel har (uforståelige for oss) følelser og minner bundet til alle gjenstandene man samler på. Det er vel derfor det hoper seg opp, og man klarer ikke kvitte seg med det som vi andre ser som søppel. Ligger vel som regel psykisk traume bak? Anonymous poster hash: 88b6d...372
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #13 Skrevet 9. januar 2017 Kan ta lang tid å få rydda - det må ofte gjøres lag etter lag på en måte. Altså at man jobber med å kvitte seg med det mest åpenbare først, og så må de kjenne litt på de følelsene de får da. Akseptere det og se det positive i det. Så ta neste lag, osv. Kan være mye to skritt fram og ett tilbake. Er følelser som ligger bak, men trenger ikke være så dramatisk. Rydding tar ofte veldig lang tid - en lang prossess som de må delta i selv. Anonymous poster hash: d3a7f...d42
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #14 Skrevet 9. januar 2017 Handler nok om helt andre ting enn konkret "rot". Broren min samler gamle utgaver av bestemte aviser. Han legger veldig mye mer i dem enn at de er gamle aviser. Anonymous poster hash: cb24e...9a8
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #15 Skrevet 9. januar 2017 Litt av problemet med denne sykdommen (for det er vel i grunn det?) er jo at man ikke ser noe som søppel, og som regel har (uforståelige for oss) følelser og minner bundet til alle gjenstandene man samler på. Det er vel derfor det hoper seg opp, og man klarer ikke kvitte seg med det som vi andre ser som søppel. Ligger vel som regel psykisk traume bak? Anonymous poster hash: 88b6d...372 Jeg er ikke så "syk" at jg ikke ser hva som er søppel, så jeg er vel kanskje heldig... eller, jeg ser det som er selvsagt søppel, burde nok være flinkere til å kaste gamle klær jeg ikke bruker, samt ungens ødelagte leker... Anonymous poster hash: 1e340...a96
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #16 Skrevet 9. januar 2017 Jeg er ikke så "syk" at jg ikke ser hva som er søppel, så jeg er vel kanskje heldig... eller, jeg ser det som er selvsagt søppel, burde nok være flinkere til å kaste gamle klær jeg ikke bruker, samt ungens ødelagte leker... Anonymous poster hash: 1e340...a96 Hvorfor sparer du på lekene?? Anonymous poster hash: cb24e...9a8
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #17 Skrevet 9. januar 2017 Jeg er ikke så "syk" at jg ikke ser hva som er søppel, så jeg er vel kanskje heldig... eller, jeg ser det som er selvsagt søppel, burde nok være flinkere til å kaste gamle klær jeg ikke bruker, samt ungens ødelagte leker... Anonymous poster hash: 1e340...a96 Hva med å få hjelp til å kjøre de på dynga? Du ser selv det er søppel. Så hva er problemet sånn egentlig? Anonymous poster hash: 3c1c2...f09
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #18 Skrevet 9. januar 2017 Hva med å få hjelp til å kjøre de på dynga? Du ser selv det er søppel. Så hva er problemet sånn egentlig? Anonymous poster hash: 3c1c2...f09 Kan ikke du Google "hoarding" først, og så spørre. Anonymous poster hash: cb24e...9a8
Merdee Skrevet 9. januar 2017 #19 Skrevet 9. januar 2017 (endret) Litt av problemet med denne sykdommen (for det er vel i grunn det?) er jo at man ikke ser noe som søppel, og som regel har (uforståelige for oss) følelser og minner bundet til alle gjenstandene man samler på. Det er vel derfor det hoper seg opp, og man klarer ikke kvitte seg med det som vi andre ser som søppel. Ligger vel som regel psykisk traume bak? Anonymous poster hash: 88b6d...372 Jeg har hjulpet noen som lider av dette. Du forenkler nok dette for mye. De ser gjerne selv at de har et problem, og det er ikke nødvendigvis minner og følelser knyttet til mer enn en andel av tingene. Dette handler i svært stor grad om at alle tingene gir en følelse av trygghet, de vil gjerne føle seg forberedt og utrustet til å takle det som kan skje i livet sitt. Mange har også mange prosjekter og planer i hodet sitt, og ting de har tatt vare på for å bruke til disse prosjektene, og å kaste tingene vil for dem bety at de lukker en dør og skuffer seg selv ved å innrømme at de aldri vil komme til å få gjort alvor av ideene. Samlemani er en slags OCD- lidelse. Svært ofte rammer det mennesker som har hatt angst og lette samlertendenser fra før, og etter et traume (for eksempel en ulykke eller dødsfall i nær familie) så forverrer dette seg voldsomt og kommer ut av kontroll. De sliter gjerne med å gi slipp og har en tendens til å tenke at alt kan komme til nytte i en eller annen situasjon. Den manglende følelsen av forutsigbarhet og trygghet forsøker de å kompensere for ved å hamstre. Jeg anbefaler som en annen sa, å ta det sakte og gradvis slik at følelser også bearbeides i prosessen. Ta kvadratmeter for kvadratmeter, og lag en regel om at alt som ikke har vært brukt de to siste årene skal gis bort eller kastes. Virkelige samlergjenstander tas vare på, men kun to ting skal samles på (resten av samlinger selges). Endret 9. januar 2017 av Winterlady.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå