Gå til innhold

Gutt 21 mnd sliter med forstoppelse hele tiden ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vært sånn siden vi begynnte med fast føde. Det ble verre når vi begynte å gi han vanlig melk (ekstra lett melk(HS anbefalte det) men etter anbefaling fra barnelege så byttet vi til h melk)

Dette ble ikke noe bedre, så jeg har sluttet å gi han vanlig melk og gir heller HIPP 1.

Han får det vi spiser - men det er ikke offt at det faller i smak.

Så det går veldig mye i torsk,laks,kylling og kalkunkorv.

Som så si alltid blandes med poteter,ris,brokkoli,blomkål,gulrotbrød,søtpotet osv. Altså diverse grønnsaker og putter alltid på saus med smør.

Jeg bruker alltid stavmikser for å mose det litt, ikke helt sånn flytende men litt bare. Jeg gir det alltid til han, han spiser noe selv også men det er få matvarer han liker å spise selve. Men når jeg moser det så liker han det!

Selv spiser han kjeks, en sjeldent gang brødskive med kaviar, prim, kavli kylling ost noe frukt, rosiner, fruktstang, drikker som regel vann til måltider og hipp 1 til kveld og frokost.

Han veier 12 kg (sikkert noe over 12 kg nå siden vi ikke har veid på 2 mnd) er 88 cm lang. Han er jo egentlig ikke tynn ser god og rund.

Men bekymrer meg så mye med at han bruker så mye krefter på å bæsje, han er helt gjennomsvett når han bæsjer. Offte er bæsjen i små harde kuler. Noen ganger er det litt løst og i tillegg en svær hard kule.

Barnelegen ga oss movicol men denne liker han ikke siden det er sitron smak på - har prøvd å lure det i han med saft,melk,jucie osv. Funker ikke.

Nå får han sånn Laktulose 10 ml morgen og kveld har fått det en stund, føler det hjelper litt men ikke alltid.

Jeg bekymret for at han skal ødelegge tykktarmen eller noe i kroppen hans siden han bruker så mye krefter på å bæsje. Har hendt offte at det har kommet blod når jeg tørker han etter bæring. Dette er bare en dråpe eller to, muligens pga rifter.

Men er det noen som har vært i samme situasjon (barna deres) som kan råde meg til noe?

Anonymous poster hash: a67bd...ef3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om å få movicol junior på resept, den har en nøytral smak. Bland den ut i smoothie, yoghurt, vann, saft el.

Ifølge vår barnelege er det vanlig å reagere på matvarer man ikke er allergisk mot når man er forstoppet, og melk er visstnok vanlig å reagere på ved forstoppelse.

Har dere sjekket for allergier? Her var det hveteallergi som var årsaken til forstoppelse hos barnet.

Anonymous poster hash: cf7be...208

Skrevet

Jeg tenker også at det bør sjekkes for allergier dersom det ikke allerede er gjort. Melkeprotein er hardt for magen selv uten allergi (for både voksne og barn) , så det er ganske vanlig å reagere på ved forstoppelse som nevnt over her. 

Håper dere finner ut av det :) 

Skrevet

Som hun over sier, be om resept på Movicol Junior. Ville også bedt om henvisning til barnelege. Vi ble fulgt opp hos barnelege på Ullevål i noen år. Fant aldri noen grunn for den harde magen, men vi fikk hjelp til å eliminere ting ihvertfall. Testet bla melkefritt kosthold i 8 uker, tok gastroskopi, testet allergier etc. Fikk også veiledning rundt hvordan vi skulle bruke Movicolen for at barnet skulle ha det best mulig

Skrevet

Sett barnet på do.

Anonymous poster hash: 25b92...582

Skrevet

Sett barnet på do.

Dette har jeg faktisk prøvd ut! Funker ikke, han hopper og gråter! Blir helt hysterisk!!

Skrevet

Movicol junior smaker også en del, selv om smaken er nøytral, så er det ganske så kraftig saltsmak og det er viktig å blande i nok væske for at det skal virke. Vi har hatt akkurat samme problemet, fikk ikke i han nok movicol junior og det fungerte ikke. Du kan øke dosen laktulose, men dette blir jo veldig søtt og kvalm. Løsningen for oss har vært et nytt reseptfritt medikament som har samme virkestoff som movicol (makrogol) men uten elektrolyttene, derfor mye mindre smak og det trengs bare ca 10 ml x 1 daglig, vi blander i grøt eller yoghurt og det fungerer supert. Han kjenner ikke at det er tilsatt. Heter Dulcosoft! Påvirker ikke tarmens peristaltikk, men gjør at avføringen holdes myk. Medikamentet tas ikke opp i kroppen, men passerer gjennom tarmen.

Det er kjempeviktig at dere gir noe regelmessig, slik at han får bæsjet rikelig i alle fall annen hver dag. Gi microlax miniklyx hvis det går mer enn 3 dager uten bæsj. Vår gutt har også vært forstoppet siden han startet med fast føde, og har hatt kjempedårlig matlyst og vært veldig utilfreds, sannsynligvis pga forstoppelsen. Til slutt kastet han opp nesten hver kveld ei uke fordi magen ble overfylt fordi det var lite plass i tarmen. Han bæsja litt hver dag, men når jeg ser hvor mye som egentlig skal komme ut nå når det fungerer, skjønner jeg at det var alt for lite. Har en helt annen unge nå. Ikke vær bekymret for at han blir avhengig av å måtte gå på noe, ofte så lærer slike medisiner tarmen hvordan den skal fungere igjen, etter å ha vært overfylt og utvidet lenge, og dermed mistet den naturlige avføringreefleksen. La han bruke medikamentet minimum 3 mnd så tarmen lærer seg å bæsje normalt, og så kan man evt trappe forsiktig ned. Det går seg gjerne til når de blir litt eldre.

Anonymous poster hash: ee3bc...927

Skrevet

Dette har jeg faktisk prøvd ut! Funker ikke, han hopper og gråter! Blir helt hysterisk!!

Du må nesten bare fortsette med det, plutselig løsner det.. Jeg snakker av erfaring.. 2 barn med forstoppelse. Prøvde det meste av legemidler.

Skrevet

Spise fett til alle måltider, bidrar til bedre fordøyelse og bedre opptak av næringsstoffer.

Det beste er å finne årsaken til obstipasjonen, eks er det matvarer han ikke tåler? Melk kan jo eks være problematisk for noen og matvarer som reageres på gir ikke nødvendigvis utslag på allergiprøver. Å eliminere en og en matvare i gangen er lurt. Prøve eks en mnd.

Mye bedre å finne årsaken enn å "pøse på" med avføringsmidler for å få maten gjennom systemet

Anonymous poster hash: e09cc...402

Skrevet

Be om å få movicol junior på resept, den har en nøytral smak. Bland den ut i smoothie, yoghurt, vann, saft el.

Ifølge vår barnelege er det vanlig å reagere på matvarer man ikke er allergisk mot når man er forstoppet, og melk er visstnok vanlig å reagere på ved forstoppelse.

Har dere sjekket for allergier? Her var det hveteallergi som var årsaken til forstoppelse hos barnet.

Skjønner egentlig ikke hvorfor legen ikke ga oss det helt fra starten. I tillegg til sitronsmak så har jeg en svær eske med masse movicol hjemme. kostet rundt 500 kr. Har senere sett at det finns mindre pakninger og som du skriver til junior.

Ved 4 mnd alder fant vi ut han har atopisk eksem, tåler ikke egg på noen som helst måte, ikke peanøtter heller.

Kan det ha noe å si? Han får jo selvsagt ikke disse.

Skrevet

Spise fett til alle måltider, bidrar til bedre fordøyelse og bedre opptak av næringsstoffer.

Det beste er å finne årsaken til obstipasjonen, eks er det matvarer han ikke tåler? Melk kan jo eks være problematisk for noen og matvarer som reageres på gir ikke nødvendigvis utslag på allergiprøver. Å eliminere en og en matvare i gangen er lurt. Prøve eks en mnd.

Mye bedre å finne årsaken enn å "pøse på" med avføringsmidler for å få maten gjennom systemet

Ja du har nok rett. Men vi har vært hos barnelegen mange ganger og på Ullevål for blodprøver. De finner ikke noe annet enn at han ikke tåler peanøtter og egg.

Når du skriver fett til alle måltider. Kan du ta noen eksempler?:)

Skrevet

Ofte er vanskelig å finne årsaken. Det er svært mange barn som er plaget, ofte er det umoden tarm som gjør det og det går seg til. De som kommer med råd om pære, fett og svisker har ikke hatt skikkelig forstoppede barn. Medikamenter som laktulose, movicol og dulcosoft påvirker avføringen og ikke tarmen, og er ikke vanedannende. Det er kjempeviktig at barnet slipper å være forstoppet, det fører til smerter, dårlig matlyst og utilfredshet.

Skrevet

Movicol junior smaker også en del, selv om smaken er nøytral, så er det ganske så kraftig saltsmak og det er viktig å blande i nok væske for at det skal virke. Vi har hatt akkurat samme problemet, fikk ikke i han nok movicol junior og det fungerte ikke. Du kan øke dosen laktulose, men dette blir jo veldig søtt og kvalm. Løsningen for oss har vært et nytt reseptfritt medikament som har samme virkestoff som movicol (makrogol) men uten elektrolyttene, derfor mye mindre smak og det trengs bare ca 10 ml x 1 daglig, vi blander i grøt eller yoghurt og det fungerer supert. Han kjenner ikke at det er tilsatt. Heter Dulcosoft! Påvirker ikke tarmens peristaltikk, men gjør at avføringen holdes myk. Medikamentet tas ikke opp i kroppen, men passerer gjennom tarmen.

Det er kjempeviktig at dere gir noe regelmessig, slik at han får bæsjet rikelig i alle fall annen hver dag. Gi microlax miniklyx hvis det går mer enn 3 dager uten bæsj. Vår gutt har også vært forstoppet siden han startet med fast føde, og har hatt kjempedårlig matlyst og vært veldig utilfreds, sannsynligvis pga forstoppelsen. Til slutt kastet han opp nesten hver kveld ei uke fordi magen ble overfylt fordi det var lite plass i tarmen. Han bæsja litt hver dag, men når jeg ser hvor mye som egentlig skal komme ut nå når det fungerer, skjønner jeg at det var alt for lite. Har en helt annen unge nå. Ikke vær bekymret for at han blir avhengig av å måtte gå på noe, ofte så lærer slike medisiner tarmen hvordan den skal fungere igjen, etter å ha vært overfylt og utvidet lenge, og dermed mistet den naturlige avføringreefleksen. La han bruke medikamentet minimum 3 mnd så tarmen lærer seg å bæsje normalt, og så kan man evt trappe forsiktig ned. Det går seg gjerne til når de blir litt eldre.

Tusen takk for så gode råd!

Har erfaring med at om jeg blander movicol i grøt eller andre matvarer så blir maten det så blaut... så det har jeg droppa.

Skal høre med barnelegen om det er noe hun kan gi det til oss å prøve ut.

Synes så synd på han når han skal bæsje, skriker og hyler- blir helt rød i ansiktet. Slik hadde det jeg når jeg skulle presse han ut liksom 😂😬

Skrevet

Det er jo ikke nødvendig å spørre egentlig? Selges reseptfritt, og han må jo bæsje. Det er i hvert fall helt supert, i og med at det nesten ikke smaker og trengs så lite. Blir ikke bløtt.

Skrevet

Det er jo ikke nødvendig å spørre egentlig? Selges reseptfritt, og han må jo bæsje. Det er i hvert fall helt supert, i og med at det nesten ikke smaker og trengs så lite. Blir ikke bløtt.

Vi fikk resept på hvor movicol :/

Skrevet

Vår*

Skrevet

Ja, men dulcosoft er i alle fall uten, ville kjøpt en flaske på mandag og prøvd. Ville også gitt et microlax miniklyx først (også reseptfritt) for å få ut proppa og så holdt ved like med dulcosoft. Men du bestemmer selv selvsagt, men når dere allerede har fått forskrevet movicol har jo dulcosoft samme virkestoff, bare annen dosering, så blir jo egentlig d samme. :) håper det ordner seg.

Skrevet

Samme som anonym over, ble visst ikke anonym lenger 🙈

Skrevet

Vanlig movicol selges reseptfritt på apotek, men er reseptbelagt for barn under 12år. Samme med microlax. Mulig dulcosoft også er det? I pakningsvedlegget står det at det ikke bør brukes til barn under 8år, så jeg ville ha rådført meg med lege først.

Skrevet

Anbefaler å gå til en barnelege som tar lappetester for allergier. Det er ifølge vår barnelege lettere å få positive prøver for barn ved lappetest, samt at den også tester langtidsvirkninger.

Skrevet

Vi har brukt movicol junior til vår 2åring. Smaker salt. Men om man blander den i appelsinjus smaker det ikke ille.

Prøvde å blande i andte ting. Det gikk ikke. Men appelsinjus kamuflerer svært mye av smaken.

Det hjalp på smertene for vårt barn. Han var svært plaget av luftsmerter.

Anonymous poster hash: 006de...0f5

Skrevet

Kan være en god idé å kutte ut kornprodukter en periode ettersom det er tungfordøyelig. Mange små som reagerer på det.

Skrevet

Ja du har nok rett. Men vi har vært hos barnelegen mange ganger og på Ullevål for blodprøver. De finner ikke noe annet enn at han ikke tåler peanøtter og egg.

Når du skriver fett til alle måltider. Kan du ta noen eksempler?:)

Det kan f.eks være en ts kokosolje i yoghurt, ovsbakte grønnsaker med smør. Hvis han spiser smoothie kan det tilsettes kokosmelk og avokado eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...