Gå til innhold

Hvorfor sier dere "sove dupp"?

Anbefalte innlegg

Feil igjen. Verbet "å duppe" stammer fra tysk, og er beslektet med ordene "duve" og "dyppe".

HI

Anonymous poster hash: b2472...346

Eh, ja? Såklart. Det er jo det man gjør når man bare så vidt forsvinner under overflaten. I overført betydning: grensen mellom søvn og våken tilstand.

Anonymous poster hash: 1742a...957

Fortsetter under...

Vel, det heter faktisk dubb. Men det har blitt til dupp. Noe som er et fiskeredskap ja.

Vi dubber, sier aldri sover dubb. Eventuelt tar en lur.

Sover gjør vi på natta.

Anonymous poster hash: 396af...b83

Dubb i betydningen "blund / lur" er nynorsk, ikke bokmål. Dupp kan brukes i begge målføre og en av betydningene er en "blund" - eller en liten lur. 

Å dubbe eller å duppe kan brukes både i bokmål og nynorsk. Begge deler betyr å blunde eller å dorme, dvs. å sove litt.

Å sove dupp er "smør på flesk".

Sove dupp har jeg bare hørt her inne ja.

"Jeg dubbet av et øyeblikk" eller tilsvarende har jeg både hørt og sier selv. Men da dubb og ikke dupp.

Mange sier "nå skal vi spise mat".

Det er jo også smør på flesk, det holder å si nå skal vi spise. Jeg tror ikke det er mange som spiser ting som ikke er mat..

Jeg sier "sove en liten dupp", da mener jeg en av de blundene babyen tar i løpet av dagen. Sier aldri dupp til natta. Da skal man sove.

At enkelte aldri har hørt dupp, bare dubb kan jo ha mye å gjøre med hvor man kommer fra og bor. Det er jo bare varianter av noe som menes det samme.

Kan virke som de har ulikt opohav, men meningen er den samme. Sove en dupp/dubb betyr ingen lang søvn, type nattesøvn.

Anonymous poster hash: 4e4b2...4dd

Annonse

Her jeg kommer fra sier vi "å ta en duBB" ikke dupp.. Aldri hørt om dupp annet enn i forbindelse med fisking..

Anonymous poster hash: c3321...75d

Det er fordi vi i Norge har to skriftspråk og mange dialekter. Så om du sier duBB, så betyr det bare at du sier duBB, ikke at det ikke kan hete dupp.  I skriftspråket er Dubb nynorsk og Dupp bokmål. Å dubbe / duppe der i mot kan brukes om hverandre.

Og til deg som sier at å "spise mat" er smør på flesk, så er jeg ikke enig i det. Jeg spiser i alle fall (dessverre) rett som det er ting som ikke er mat.

Det er fordi vi i Norge har to skriftspråk og mange dialekter. Så om du sier duBB, så betyr det bare at du sier duBB, ikke at det ikke kan hete dupp. I skriftspråket er Dubb nynorsk og Dupp bokmål. Å dubbe / duppe der i mot kan brukes om hverandre.

Og til deg som sier at å "spise mat" er smør på flesk, så er jeg ikke enig i det. Jeg spiser i alle fall (dessverre) rett som det er ting som ikke er mat.

Å? Nå er jeg spent! Håper jeg ikke får et " for pølser er jo ikke mat" svar.

Eh, ja? Såklart. Det er jo det man gjør når man bare så vidt forsvinner under overflaten. I overført betydning: grensen mellom søvn og våken tilstand.

Nei, det er ingen overført betydning der. Verbet og substantivet har rett og slett ulik opprinnelse - det ene fra norrønt, det andre fra tysk. Kan selvsagt tenkes at de har et felles urgermansk opphav, men det sier ordbøkene ikke noe om. 

HI

Dubb i betydningen "blund / lur" er nynorsk, ikke bokmål. Dupp kan brukes i begge målføre og en av betydningene er en "blund" - eller en liten lur. 

Å dubbe eller å duppe kan brukes både i bokmål og nynorsk. Begge deler betyr å blunde eller å dorme, dvs. å sove litt.

Å sove dupp er "smør på flesk".

"Å dubbe" er et verb på bokmål, men finner ikke "dubb" som substantiv. 

Nei, det er ingen overført betydning der. Verbet og substantivet har rett og slett ulik opprinnelse - det ene fra norrønt, det andre fra tysk. Kan selvsagt tenkes at de har et felles urgermansk opphav, men det sier ordbøkene ikke noe om.

HI

Nei, men det gjør jeg, for jeg underviser både i tysk og norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...