Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 Kan man ta med seg et verneombud i et drøftelsemøte når man ikke har tillit til de tillitsvalgte? Del gjerne linker der det står noe om det. Anonymous poster hash: d31de...556
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 Har ingen linker. Men fagforeningen anbefaler jo at man rar med seg noen på et drøftelsesmøte. Du kan ta med deg advokat, verneombud, en venn eller hvem som helst. Anonymous poster hash: 09b03...bf6
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #3 Skrevet 7. januar 2017 Du kan ta med deg en støtteperson. Hvem det er kan du selv bestemme. Kan til og med være noen utenfor bedriften hvis du ønsker det. Anonymous poster hash: f35cb...287
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #4 Skrevet 7. januar 2017 Jeg hadde mannen min med som støtteperson. Du bestemmer hvem som støtter deg. Anonymous poster hash: 25f1a...e18
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #5 Skrevet 7. januar 2017 Vet man kan ta med seg hvem man vil, men det er det med rollene man har på en arbeidsplass. Er det riktig at verneombudet er der, eller skal verneombudet komme som venn/kollega. Det er jo ikke direkte et spørsmål om HMS på et drøftelsemøte, men om en persons ansettelsesforhold. Altså bedriften mener at vedkommende har gjort/ikke gjort noe som de mener kan føre til oppsigelse. Normalt sett er det en oppgave for tillitsvalgte når det gjelder ansettelsesforhold. Hi Anonymous poster hash: d31de...556
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #6 Skrevet 7. januar 2017 Sakset fra Arbeidstilsynets side. "Vanlige oppsigelsessaker, personalsaker og lønnskonflikter er derfor ikke oppgaver for verneombudet, men mer en sak hvor den ansatte bør snakke med sin tillitsvalgte hvis det finnes. I de tilfellene hvor slike saker har sin bakgrunn i arbeidsmiljøet, eller konsekvenser for arbeidsmiljøet, kan likevel verneombud ha en rolle i akkurat den delen av saken" Er på en måte det eneste jeg finner om det. Hi Anonymous poster hash: d31de...556
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #7 Skrevet 7. januar 2017 Har inntrykk av at det er en del ledere her inne, hva er deres syn på dette? Hadde dere akseptert et verneombud i et drøftelsemøte? Anonymous poster hash: d31de...556
Daquiry Skrevet 7. januar 2017 #8 Skrevet 7. januar 2017 Det er ikke noe å akseptere, du tar med deg hvem du vil.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #9 Skrevet 7. januar 2017 Har inntrykk av at det er en del ledere her inne, hva er deres syn på dette? Hadde dere akseptert et verneombud i et drøftelsemøte? Anonymous poster hash: d31de...556 Jeg svarte deg over her. Jeg er leder i en statlig virksomhet. Selvsagt er det greit med verneombud i drøftelsesmøte. Anonymous poster hash: f35cb...287
bønni Skrevet 7. januar 2017 #10 Skrevet 7. januar 2017 Hvis det er et drøftelsesmøte som gjelder deg personlig (jeg forstår at det er slik det er) er ikke verneombud rett rolle å ta med. Verneombud skal delta i saker som gjelder hele arbeidsmiljøet, ikke enkeltpersoners saker, med mindre det er noe som har bunn i arbeidsmiljøet generelt. Og i så fall er det det generelle arbeidsmiljøet som verneombudet skal ta hensyn til i et slikt møte. Det er viktig at et verneombud har tillit fra hele kollegiet/enheten vedkommende er verneombud for, og det er derfor ikke alltid greit å delta i slike enkeltmøter. Jeg vet at mange ønsker å bruke - og ofte bruker- verneombudet som en slik støtte i vanskelige møter. Men det er ikke helt heldig slik rollene og oppgavene er. Man kan selvsagt ta med seg verneombudet som privatperson, dersom man vil be vedkommende om det, men stiller store krav til å holde orden på "hattene" som brukes. Kan du ikke ta kontakt med noen tillitsvalgte på et høyere nivå i organisasjonen? Eller en annen kollega du har tillit til?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #11 Skrevet 8. januar 2017 Hvis det er et drøftelsesmøte som gjelder deg personlig (jeg forstår at det er slik det er) er ikke verneombud rett rolle å ta med. Verneombud skal delta i saker som gjelder hele arbeidsmiljøet, ikke enkeltpersoners saker, med mindre det er noe som har bunn i arbeidsmiljøet generelt. Og i så fall er det det generelle arbeidsmiljøet som verneombudet skal ta hensyn til i et slikt møte. Det er viktig at et verneombud har tillit fra hele kollegiet/enheten vedkommende er verneombud for, og det er derfor ikke alltid greit å delta i slike enkeltmøter. Jeg vet at mange ønsker å bruke - og ofte bruker- verneombudet som en slik støtte i vanskelige møter. Men det er ikke helt heldig slik rollene og oppgavene er. Man kan selvsagt ta med seg verneombudet som privatperson, dersom man vil be vedkommende om det, men stiller store krav til å holde orden på "hattene" som brukes. Kan du ikke ta kontakt med noen tillitsvalgte på et høyere nivå i organisasjonen? Eller en annen kollega du har tillit til? Takk for svar. Er ikke meg det gjelder, men en kollega. Jeg er av samme oppfatning som deg. Men siden det virker som om det er store variasjoner angående dette ville jeg spørre her. Kollegaen virker innstilt på å ha med verneombudet. Hi Anonymous poster hash: d31de...556
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #12 Skrevet 8. januar 2017 Sakset fra Arbeidstilsynets side. "Vanlige oppsigelsessaker, personalsaker og lønnskonflikter er derfor ikke oppgaver for verneombudet, men mer en sak hvor den ansatte bør snakke med sin tillitsvalgte hvis det finnes. I de tilfellene hvor slike saker har sin bakgrunn i arbeidsmiljøet, eller konsekvenser for arbeidsmiljøet, kan likevel verneombud ha en rolle i akkurat den delen av saken" Er på en måte det eneste jeg finner om det. Hi Anonymous poster hash: d31de...556 Gå høyere opp i organisasjonen. Hvis klubbtillitsvalgte ikke har din tillit, prøv på fylkesnivå. Anonymous poster hash: 4a398...5bd
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #13 Skrevet 8. januar 2017 Takk for svar. Er ikke meg det gjelder, men en kollega. Jeg er av samme oppfatning som deg. Men siden det virker som om det er store variasjoner angående dette ville jeg spørre her. Kollegaen virker innstilt på å ha med verneombudet. Hi Anonymous poster hash: d31de...556 Jeg er verneombud selv, og vi blir sterkt frarådet å involvere oss i enkeltsaker. Anonymous poster hash: f970a...04f
bønni Skrevet 8. januar 2017 #14 Skrevet 8. januar 2017 Takk for svar. Er ikke meg det gjelder, men en kollega. Jeg er av samme oppfatning som deg. Men siden det virker som om det er store variasjoner angående dette ville jeg spørre her. Kollegaen virker innstilt på å ha med verneombudet. Hi Anonymous poster hash: d31de...556 Det er veldig vanlig å bruke verneombudet på den måten, men det er ikke riktig jussmessig. Nå er jeg på litt gyngende grunn, for det er lenge siden jeg har slått opp dette, men det er vel sånn at verneombud har å gjøre med det som angår offentlig rett, mens tillitsvalgte har med det privatrettslige, altså enkeltpersoners saker, å gjøre. Hvis dere jobber i en større organisasjon, ta kontakt med hovedverneombudet i organisasjonen, for å få skikkelig veiledning. Evt kan dere sende en forespørsel på arbeidstilsynets nettsider, de svarer ganske kjapt og ryddig på spørsmål http://www.arbeidstilsynet.no/seksjon.html?tid=206797
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå