Gå til innhold

Er det normalt å drikke alkohol hver helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke normalt, og mannen din har et aloholproblem. Konfronter mannen med det straks, finn dokumentasjon på det, du finner mange "tester" og slikt på nettet. mulig det finnes noe på aa eller noe. fant en, men det er bare å Google så finner du flere:

http://www.trasoppklinikken.no/testdegselv/

Mannen din har et problem, og det tar tid å få bort problemet. Jeg har jobbet hardt i 10 år med min mann. Prøvde å gi han "lov" bare av og til, men det fungerte ikke, hos oss fungerer det best å være totalt avholdende. Gjelder både han og meg. Jeg har ikke alkoholproblem, men er avholdende av hensyn til han, og synes det er helt greit. Men det tok tid å få han til å forstå det. Han har nå gått fast hos en psykolog i 2 år. Det fungerer kjempebra. Har også hørt han forteller at hun sier ting til han som jeg egentlig har fortalt han for 5-6 år siden uten at det har trengt inn da, han har ikke vært moden for det da. Han har en sprekk nå og da, men de siste årene har det vært så sjelden at det er helt greit. Ikke det at jeg forteller han at det er greit, for det er det ikke i den forstand, men med tanke på problemet slik det var, så er det bra slik det er nå.

Drikker mannen din også utenom helgene ? tenker som et par øl til fotballkampen på onsdag? Et glass vin til middagen på mandag og lignende?

Anonymous poster hash: 90975...951
Skrevet

Man bør uansett ikke drikke med barn i huset.

Anonymous poster hash: 2bca1...02c

Skrevet

Man bør uansett ikke drikke med barn i huset.

For noe tull!

Man trenger ikke drikke seg påvirket, men hva i allverden skulle være galt med å drikke i sitt eget hus? Med sovende barn!?

Anonymous poster hash: d2564...846

Skrevet

For noe tull!

Man trenger ikke drikke seg påvirket, men hva i allverden skulle være galt med å drikke i sitt eget hus? Med sovende barn!?

Fordi det er ganske usjarmerende å møte opp på legevakt/mottak med barna sine og stinke alkohol👍🏻

Skrevet

Vi drikker øl/vin så og si hver helg, men ikke i nærheten av de mengdene din samboer drikker. Vi drikker ikke så vi blir beruset sammen når vi har barna hjemme. Vi drikker f.eks hvert vårt glass rødt til lørdagsmiddagen og drikker resten når barna har lagt seg. Dvs 2-3 glass hver (over flere timer). Vi skal jo orke å være engasjert i barna dagen derpå også. Har jeg besøk av en venninne hender det at jeg blir småbrisen og at det blir sent. Men da er ungene i seng og min samboer edru. 

Jeg tenker at det ikke er sikkert at han har et alkoholproblem, men han er kanskje ikke helt "lykkelig" for tiden. Det var en periode (før jeg fikk barn) at jeg drakk meg beruset hver helg (ikke dritings). Gjerne alene. Så på film, hørte på musikk o.l.

Da følte jeg meg glad og full i energi. Virkelig koste meg. Planla og gledet meg over alt jeg skulle gjøre til uken osv. Jeg var i hverdagen energiløs, tiltaksløs og på stedet "hvil". Lei av samme rutiner hver dag. Jeg kjedet meg rett og slett og var veldig tiltaksløs. Jeg var ikke alkoholiker, men absolutt ikke sunt. Det kunne nok lett sklidd ut hvis jeg hadde opplevd en eller annen krise. Mistet jobben, ikke hatt venner osv.

Anonymous poster hash: c1658...bd5
Skrevet

Fordi det er ganske usjarmerende å møte opp på legevakt/mottak med barna sine og stinke alkohol👍🏻

Jeg ler!😂

Skrevet

Hva når han har ferie? Drikker han hver dag da?

Anonymous poster hash: 56702...103

Skrevet

Jeg ler!😂

Og virker foreldrene påvirket i tillegg, hender det rett som det er vi tar en tlf til barnevernsvakta. Så le i vei du😉

Skrevet

I vår hus er det overhodet ikke vanlig nei,å hadde droppet en mann om han måtte drikke hver helg.

Anonymous poster hash: d5b9d...378

Skrevet

Kjære vene, er du medlem i konspirasjonsklubben?

For det første er vel sannsynligheten for at man på legevakten akkurat en fredag eller lørdagskveld, etter at de har lagt seg svært liten. Hvis man så ser på sannsynligheten for at man i tillegg har drukket et glass vin blir den enda lavere. Og hvis du leser tråden så er alle her enige i at man ikke drikker så mye at det merkes eller lukter.

De foreldrene som kommer i den situasjonen du beskriver er ikke foreldre med normalt alkoholforbruk.

Du virker bare dømmende og bedrevitende.

Anonymous poster hash: b73b3...432

Skrevet

Kjære vene, er du medlem i konspirasjonsklubben?

For det første er vel sannsynligheten for at man på legevakten akkurat en fredag eller lørdagskveld, etter at de har lagt seg svært liten. Hvis man så ser på sannsynligheten for at man i tillegg har drukket et glass vin blir den enda lavere. Og hvis du leser tråden så er alle her enige i at man ikke drikker så mye at det merkes eller lukter.

De foreldrene som kommer i den situasjonen du beskriver er ikke foreldre med normalt alkoholforbruk.

Du virker bare dømmende og bedrevitende.

Skrevet

Hva når han har ferie? Drikker han hver dag da?

Anonymous poster hash: 56702...103

I ferier drikker han ofte hver dag. F.eks. Ferie i forfjor. Kjøpte 58 0,33 på danskebåten og drakk dem alle++ på ca 5 døgn. Regnet ut det ble ca 32 0,5 l. Han var i tillegg ufin med meg og hele ferien ble ødelagt. Han får ikke bakrus virker det som. Han kan stå opp 08 i god form. Han "lever" på dette når jeg tar det opp. Han "presterer jo dagen derpå". Han forstår ikke det er ubehagelig for meg. Jeg satt der sag etter dag og så han drikke øl etter øl. Jeg drikker ikke med barn i hus. Kunne tatt meg et glass vin, men pga han frister det ikke. Han har fri hver 4. Fredag, da drikker han alltid øl torsdag kveld. Vi feiret nyttår alene med barna i år. (4 år og 4 mnd). Han drakk minst 10 øl. Han tåler mye og ble ikke stupfull, men jeg så han var godt påvirket på slutten av kvelden og det ødela hele kvelden min. Jeg får en klump i magen. Han er som regel ufin og kranglete også når han får litt mye. Kl 23.30 hadde vi lovet å vekke eldste. Jeg synes bare det var dumt. Vi så fyrverkeri sammen og jeg la henne igjen. Han var rolig Osv med henne, men jeg vil ikke hun skal se han "annerledes". Jeg jobber turnus og har alltid gruet meg til min arbeidshelg. En av helgedagene jobber jeg kveld. Jeg vil bare springe hjem, redd for at han er påvirket-noe han tidvis har vært. Har nå vært sykemeldt og er i perm så har ikke det problemet nå, men vet jo det kommer igjen når jeg begynner igjen. Bare nå er det to barn han er alene med. Fy søren... desto mer jeg skriver her, desto mer innser jeg selv hvor feil dette er. Han unnskylder med at det er godt, kos, at han kjeder seg og drikker, at han blir mer kreativ , tenker annerledes...mer positivt, sover bedre... ja, hva har han ikke sagt... jeg overser vel ofte pga han alltid har er svar og fordi han alltid presterer bra dagen etter. Hi

Anonymous poster hash: aa465...64c

Skrevet

Så han drikker de helgene du jobber og hvor han har vært alene med 4 åringen?

Her hadde vi en avtale som sa at det ALDRI var greit å drikke noe som helst når man var alene med barna. Dette gjaldt både om jeg var på jobb (turnus jeg og) eller om jeg var bortreist/på besøk.

Vær snill å oppsøk hjelp for din egen og ikke minst for barnas del. Jeg vet det er vanskelig å tenke på å gå fra han med tanke på turnusjobbing, jeg har vært der jeg og.

Men det er en god anledning for han/dere å få hjelp nå mens du er i permisjon, men det kommer til å ta tid, og om han ikke innser problemet, så tar det enda lenger tid. Men om du gjentar det for han mange ganger nok, og hjelpen også gjentar det for han, så kan det tilslutt trenge inn. Han kan ikke få hjelp for det du anser som et problem , hvis han ikke er enig om at han har et alkoholproblem, for det er helt tydelig at han har det.

hilsen meg over som har "jobbet" med mannen i over 10 år, og nå har det bra.

Skrevet

I ferier drikker han ofte hver dag. F.eks. Ferie i forfjor. Kjøpte 58 0,33 på danskebåten og drakk dem alle++ på ca 5 døgn. Regnet ut det ble ca 32 0,5 l. Han var i tillegg ufin med meg og hele ferien ble ødelagt. Han får ikke bakrus virker det som. Han kan stå opp 08 i god form. Han "lever" på dette når jeg tar det opp. Han "presterer jo dagen derpå". Han forstår ikke det er ubehagelig for meg. Jeg satt der sag etter dag og så han drikke øl etter øl. Jeg drikker ikke med barn i hus. Kunne tatt meg et glass vin, men pga han frister det ikke. Han har fri hver 4. Fredag, da drikker han alltid øl torsdag kveld. Vi feiret nyttår alene med barna i år. (4 år og 4 mnd). Han drakk minst 10 øl. Han tåler mye og ble ikke stupfull, men jeg så han var godt påvirket på slutten av kvelden og det ødela hele kvelden min. Jeg får en klump i magen. Han er som regel ufin og kranglete også når han får litt mye. Kl 23.30 hadde vi lovet å vekke eldste. Jeg synes bare det var dumt. Vi så fyrverkeri sammen og jeg la henne igjen. Han var rolig Osv med henne, men jeg vil ikke hun skal se han "annerledes". Jeg jobber turnus og har alltid gruet meg til min arbeidshelg. En av helgedagene jobber jeg kveld. Jeg vil bare springe hjem, redd for at han er påvirket-noe han tidvis har vært. Har nå vært sykemeldt og er i perm så har ikke det problemet nå, men vet jo det kommer igjen når jeg begynner igjen. Bare nå er det to barn han er alene med. Fy søren... desto mer jeg skriver her, desto mer innser jeg selv hvor feil dette er. Han unnskylder med at det er godt, kos, at han kjeder seg og drikker, at han blir mer kreativ , tenker annerledes...mer positivt, sover bedre... ja, hva har han ikke sagt... jeg overser vel ofte pga han alltid har er svar og fordi han alltid presterer bra dagen etter. Hi

Anonymous poster hash: aa465...64c

Denne mannen har du skrevet om minst en, om ikke flere ganger, Hi!

Hvor langt skal det gå før DU tar ansvar?

Nå har du til og med valgt å få barn nr. to med en mann du visste ikke kan ta seg av barna alene uten å drikke!

Det er rett og slett ansvarsløst av deg!

Det tar nok ikke lang tid før eldstebarnet begynner å føle at det er hennes ansvar å ta seg av minste når mamma er på jobb og pappa drikker. Fireåringen er også mer enn stor nok til å merke farens endringer når han drikker, selv om du sier "han er rolig" når dere vekket henne nyttårsaften. Fireåringen merker også garantert at du endrer deg i de situasjonene fordi du selv er nervøs pga. mannens drikking. Det gjør fireåringen din utrygg, og gjør det trolig allerede. Men en ting er sikkert, hun vil gjøre alt for å skjule det, så det merker du trolig ikke noe av. Men skade tar hun av det likevel.

Du kan ikke endre på det som har vært, men nå er det på tide å gjøre noe med dette.

Du har sett dette problemet over lang tid.

Når har du tenkt å ta ansvar som mor og faktisk gjøre noe med situasjonen, Hi???

Til nå er det eneste du gjør å skrive tråd på tråd uten å gjøre noe som helst. Du har fått samme rådene gang på gang, men likevel gjør du ingenting. Du tar rett og slett ikke ansvar som mor!

Vet du, jeg blir forbanna på en slik unnlatenhet!

DU har et valg, HI. Du kan velge å være en dårlig mor (for du er en dårlig mor når du fortsetter å bo sammen med en mann med så store alkoholproblemer!) - eller du kan velge å være en god mor fremover og gjøre noe med situasjonen.

Så hva vil du velge, Hi?

Når kommer neste tråd om denne mannen? Barna dine blir eldre, jo lenger de bor full tid med ham så lenge han drikker så mye, jo mer skade vil de få av det. Ønsker du å skade barna dine, Hi?

Hvis ikke - da må du velge å være en god mor!

Og da må du stille ultimatum NÅ til mannen.

ENTEN blir han med i parterapi og tar tak i eget alkoholforbruk - ELLER han mister familien sin.

Det finnes INGEN andre alternativer, Hi!

Så hva velger du?

Anonymous poster hash: aa5fe...9b2

Skrevet

Så han drikker de helgene du jobber og hvor han har vært alene med 4 åringen?Her hadde vi en avtale som sa at det ALDRI var greit å drikke noe som helst når man var alene med barna. Dette gjaldt både om jeg var på jobb (turnus jeg og) eller om jeg var bortreist/på besøk.Vær snill å oppsøk hjelp for din egen og ikke minst for barnas del. Jeg vet det er vanskelig å tenke på å gå fra han med tanke på turnusjobbing, jeg har vært der jeg og.Men det er en god anledning for han/dere å få hjelp nå mens du er i permisjon, men det kommer til å ta tid, og om han ikke innser problemet, så tar det enda lenger tid. Men om du gjentar det for han mange ganger nok, og hjelpen også gjentar det for han, så kan det tilslutt trenge inn. Han kan ikke få hjelp for det du anser som et problem , hvis han ikke er enig om at han har et alkoholproblem, for det er helt tydelig at han har det. hilsen meg over som har "jobbet" med mannen i over 10 år, og nå har det bra. Anonymous poster hash: 90975...951

Så latterlig å ikke kunne drikke litt alkohol bare fordi en er alene hjemme med barnet.

Så alenemødre bør aldri drikke alkohol etter barnet er lagt seg da??

Jeg er alenemamma å drikker helt fint litt alkohol etter småen er lagt seg.

Skulle det skje noe så hadde jeg tatt en taxi til legevakten,har uansett ikke bil selv.

Skrevet

Jeg vill bare si at på de snart 13 årene jeg har vert mamma, har jeg aldri opplevd å måtte dra på legevakten midt på natten, om jeg har lagt en helt frisk unge. Har selvfølgelig hendt de har spydd eller hostet eller blitt noe dårlige, men aldri så ikke at jeg måtte løpe til legevakten. Vet ikke hvor mange andre som faktisk opplever dette som ett problem? Nå skall de sies at dette gjelder om ungen er 100% frisk når den legges. Er h*n tufs eller dårlig form drikker man selvfølgelig aldri alkohol !!

Anonymous poster hash: 2cbb4...61d

Skrevet

Synes ikke det er noe unormalt med å ta seg noen glass hver helg, som du spør om i HI.

Med tilleggsinformasjonen du kom med etterpå, ville jeg sagt at det var mye om det skjer begge dager hver helg. Hadde det skjedd en helg innimellom hadde det vel vært mer ok.

Anonymous poster hash: 5a51a...2a4
Skrevet

Så latterlig å ikke kunne drikke litt alkohol bare fordi en er alene hjemme med barnet.

Skulle det skje noe så hadde jeg tatt en taxi til legevakten,har uansett ikke bil selv.

Her er det snakk om en mann som drikker seg mer enn bare brisen når han alene har ansvar for små barn.

Drikker du deg full når du har ansvar alene for barnet?

Anonymous poster hash: aa5fe...9b2

Skrevet

Dette gjelder oss hvor mannen har et alkoholproblem, andre får gjøre hva de vil. HIs mann har også et alkoholproblem så vidt jeg forstår, derfor denne kommentaren. Har ingenting med at man ikke kommer seg til legevakten om det skulle oppstå noe, har mer med at personer med alkoholproblemer klarer ikke alltid å kontrollere alkoholinntaket, og kan lett sovne eller ikke oppfatte signalene til barnet/barna som de normalt hadde oppfattet. Jeg har måtte når jeg har vært bortreist mens mannen var alene med barna måtte ringe mammaen min og få henne til å hente ungene fordi jeg har hørt på mannen når jeg har ringt hjem at han har vært for full til å ta seg av barna. Da var barna 4 og 9 år. Dette var før leggetid for barna. hilsen meg med flere innlegg over

Skrevet

Og virker foreldrene påvirket i tillegg, hender det rett som det er vi tar en tlf til barnevernsvakta. Så le i vei du😉

Som sakt: det er forskjell på å drikke seg påvirket og det å ta seg et par glass vin etter at ungene er i seng! Og man stinker ikke alkohol av to glass vin eller et par øl!

Skrevet

Som sakt: det er forskjell på å drikke seg påvirket og det å ta seg et par glass vin etter at ungene er i seng! Og man stinker ikke alkohol av to glass vin eller et par øl!

Ikke noe problem å lukte det når man ikke har drukket selv nei.

Skrevet

Ikke noe problem å lukte det når man ikke har drukket selv nei.

Jøss er du synsk også du! Du vet at det lukter av dem som har drukket ett glass vin, men når det ikke lukter, så er det fordi de ikke har drukket???

Skrevet

Jeg er i 40 årene, vokst opp med en far som har drukket seg dritings HVER lørdag og søndag så lenge jeg har levd. (Og gjør det fortsatt!)

Det har påvirket meg enormt! Når jeg var liten ba jeg til Gud om at mamma måtte skille seg fra han. Orket aldri ha med folk hjem i helger. Det var FLAUT og SKAMFULLT.

Nå drakk/drikker faren min riktignok sterkere saker enn øl, men hadde satt ned foten før dette går over alle støvleskaft. Faren min har vært svært suksessfull i sitt arbeid, og fasaden ble alltid opprettholdt. Men det har ødelagt veldig mye for meg i oppveksten og som voksen. Som liten følte jeg ansvar for å passe på faren min. Klarte ikke sovne før han la seg på morgenkvisten, og ryddet flasker før mor stod opp. Blir trist bare av å skrive det 😢

Du må gi mannen et ultimatum og se om han klarer det, før du vet ord av det har dette blitt noe han ikke klarer å slutte med.

Når man MÅ ha alkohol for å stresse ned etter en tøff uke på jobb har man et problem...

Anonymous poster hash: c09c0...6c6

Skrevet

Jeg er i 40 årene, vokst opp med en far som har drukket seg dritings HVER lørdag og søndag så lenge jeg har levd. (Og gjør det fortsatt!)

Det har påvirket meg enormt! Når jeg var liten ba jeg til Gud om at mamma måtte skille seg fra han. Orket aldri ha med folk hjem i helger. Det var FLAUT og SKAMFULLT.

Nå drakk/drikker faren min riktignok sterkere saker enn øl, men hadde satt ned foten før dette går over alle støvleskaft. Faren min har vært svært suksessfull i sitt arbeid, og fasaden ble alltid opprettholdt. Men det har ødelagt veldig mye for meg i oppveksten og som voksen. Som liten følte jeg ansvar for å passe på faren min. Klarte ikke sovne før han la seg på morgenkvisten, og ryddet flasker før mor stod opp. Blir trist bare av å skrive det 😢

Du må gi mannen et ultimatum og se om han klarer det, før du vet ord av det har dette blitt noe han ikke klarer å slutte med.

Når man MÅ ha alkohol for å stresse ned etter en tøff uke på jobb har man et problem...

Skulle selvfølgelig stå fredag og lørdag 😉

Skrevet

Nei, ikke så mye iallfall. Selv om det er godt må man som voksen kunne begrense seg. Ellers har man et problem.

Anonymous poster hash: 46ead...422

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...