Gå til innhold

Er det normalt å drikke alkohol hver helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, som småbansforeldre? Sitte å drikke i samme hus som barna... hvis man drikker alkohol hver eneste helg, er man alkoholiker da?

Anonymous poster hash: aa465...64c

Skrevet

Altså, som småbansforeldre? Sitte å drikke i samme hus som barna... hvis man drikker alkohol hver eneste helg, er man alkoholiker da?

Svaret er ja og nei!

Anonymous poster hash: d2564...846

Skrevet

Snakker man om ett glass eller en flaske hver dag?

Anonymous poster hash: 15ebe...3fc

Skrevet

Snakker man om ett glass eller en flaske hver dag?

Kommer an på om man har besøk eller ikke, om man drikker øl eller vin, om man legger seg tidlig eller sent, om man spiser ekstra god middag eller ikke, om man åpner en flaske musserende (ikke særlig å spare på) eller har en baylis til kaffen..

Skrevet

Jeg snakker om uasnett hva man gjør, året rundt, hjemme eller borte, HVER fredag og lørdag: minst 5 øl, gjerne opp til 8-9. Hi

Skrevet

Kommer an på om man har besøk eller ikke, om man drikker øl eller vin, om man legger seg tidlig eller sent, om man spiser ekstra god middag eller ikke, om man åpner en flaske musserende (ikke særlig å spare på) eller har en baylis til kaffen..

Enig 😉

Skrevet

Hvis mannen min hadde drukket ca 7 øl hver eneste fredag og lørdag..han blir jo full av 6 øl, hadde det ikke kommet på tale. Er det av og til så er det greit.sitter BEGGE å drikker er det skandale

Skrevet

Hvis mannen min hadde drukket ca 7 øl hver eneste fredag og lørdag..han blir jo full av 6 øl, hadde det ikke kommet på tale. Er det av og til så er det greit.sitter BEGGE å drikker er det skandale

Bare den ene. Spørsmålet mitt er vel om jeg bør være bekymra? Han mener han bare syns øl er godt og koser seg med det... men altså.. HVER helg! Han hadde f.eks ikke drukket 6-9 colabokser på en kveld, selv om han liker det...

Skrevet

Bare den ene. Spørsmålet mitt er vel om jeg bør være bekymra? Han mener han bare syns øl er godt og koser seg med det... men altså.. HVER helg! Han hadde f.eks ikke drukket 6-9 colabokser på en kveld, selv om han liker det...

Ja du bør det. Dette er ikke normalt.

Anonymous poster hash: 80079...910

Skrevet

Jeg hadde ikke likt det, med det konsumet du beskriver. Fra fem til åtte-ni øl hver eneste fredag og lørdag er altfor mye i min verden. Det må da ødelegge resten av helga for ham også? Jeg kan for eksempel ikke tro at han er i form til å stå opp med ungene en av dagene, være kjørbar, være opplagt til å finne på noe sammen med familien.

Jeg tenker at definisjonen på alkoholiker og om man kan kalle ham det, er irrelevant. Saken er om du kan leve med ham når han holder på slik, og om han er villig til (og klarer!) å kutte ut/ kutte ned. Hvordan reagerer han hvis du foreslår en alkoholfri helg?

(Jeg ser når jeg skriver det at det antakeligvis er et dumt spørsmål. Hadde det vært så lett, hadde du foreslått det og han hadde sagt ja.)

Jeg hadde satt foten ned med et drønn. Hadde slept fyren med til familievernkontoret og krevd at han fikk hjelp for problemene sine. For selv om en haug med anonyme dibbere sikkert vil kalle meg prippen og kjedelig, så mener jeg at han har et problem. Og problemet er at hans alkoholforbruk går ut over familien hans.

Skrevet

For meg er det ikke normalt, jeg drikker egentlig aldri alkohol

Mannen drikker øl stort sett hver helg, men ikke så mye. I går drakk han en liten boks carlsberg mens han laget middag. Det var eneste alkoholen han drakk i går og ha noe blir jo ikke påvirket av det. Bare koste seg med den mens han syslet på kjøkkenet

Anonymous poster hash: 32efd...110

Skrevet

Det er ikke normalt! Jeg kunne gått med på EN øl hver fredag og lørdag.

Skrevet

Jeg drikker alkohol omtrent hver helg. Men ikke så mye. 1-2 glass fredag og lørdag. Ser ikke noe problem med det.

Anonymous poster hash: b73b3...432

Skrevet

Nei det er det ikke,men kose seg med et glass vin eller 2 ,eller øl er ikke unormalt,men full, nei det er ikke normalt, normalt når du er 15-24 det og før barn

Skrevet

Jeg snakker om uasnett hva man gjør, året rundt, hjemme eller borte, HVER fredag og lørdag: minst 5 øl, gjerne opp til 8-9. Hi

Det er veldig mye. Og alt for mye å drikke foran barn. Å kose seg med et glass vin eller en øl er greit, men ikke 5-8 to dager i uken. Det er veldig mye.

Anonymous poster hash: 0762a...b6d

Skrevet

Ingen i min bekjentskapskrets gjør det.

Anonymous poster hash: 87cca...bf2

Skrevet

Jeg synes denne sammenligningen var veldig god. Det er lov å kose seg med ting, men i passelige mengder. Man kan spise litt sjokolade, men ikke 5 til 8 plater hver fredag og lørdag. ☺

Anonymous poster hash: 0762a...b6d

Skrevet

Det du beskriver synes jeg ikke høres normalt ut.

Men jeg drikker likevel alkohol (nesten) hver helg. Åpner en flaske vin på fredag, deler med mannen, den ene flasken varer hele helgen og vel så det. Restene havner gjerne i maten :-)

Anonymous poster hash: c57ef...37e

Skrevet

Har ikke du postet om dette før? (Noen med lik problemstilling har hvertfall det.)

Normalt å drikke litt hver helg? Ja, det vil jeg si det er for noen, men da i små mengder (feks dele en (liten) flaske vin, en pils, en konjakk, osv). Drikke så mye som du beskriver hver eneste helg? Det vil jeg ikke si er normalt for en småbarnsforelder!

Anonymous poster hash: 01dfe...f6a

Skrevet

Frekvensen er meir enn akseptabel, mengda synes eg er alt for stor. Det hadde ikkje blitt akseptert her i huset.

Skrevet

Ja, hvis man er en mindre smart person som setter seg selv foran ungene. Man skal gjerne sove ut rusen dagen etterpå også. Har vokst opp med med alkoholisert far og en mor som også drakk litt i helgene. Og det har gjort noe med meg. Jeg drikker ingenting hjemme. Kun ett glass på fest med jobben noen ganger i året. Mannen drikker heller aldri. Trygt og godt👍🏻

Anonymous poster hash: cafba...481

Skrevet

Min samboer tar seg 1-2 øl hver lørdag til middagen, og kanskje samme mengde på fredag. Det er helt OK for meg

Anonymous poster hash: 6e6f6...f16

Skrevet

Han er nok ikke alkoholiker per definisjon

Alkoholisme, tilstand som foreligger når et menneske er så avhengig av alkohol at det går ut over den fysiske eller psykiske helse. Dette er Verdens Helseorganisasjons definisjon. Det finnes ikke helt klare diagnostiske kriterier for tilstanden.Sep 19, 2016

http://www.dagbladet.no/nyheter/ni-av-ti-som-drikker-for-mye-er-ikke-alkoholikere/60879807

Skrevet

Han er nok ikke alkoholiker per definisjon

Alkoholisme, tilstand som foreligger når et menneske er så avhengig av alkohol at det går ut over den fysiske eller psykiske helse. Dette er Verdens Helseorganisasjons definisjon. Det finnes ikke helt klare diagnostiske kriterier for tilstanden.Sep 19, 2016

http://www.dagbladet.no/nyheter/ni-av-ti-som-drikker-for-mye-er-ikke-alkoholikere/60879807

Han er kanskje ikke alvorlig alkoholiker (enda), men han har likevel et ganske så stort alkoholproblem.

Periodedrankere kan komme i veldig ulike varianter, noen kan få uker de drikker tett, andre kan greie å holde seg i ukene, men ikke greie å holde seg i helgene, og drikke altfor mye i helgene.

Alkoholinntaket til His mann kommer inn under sporadisk stordrikking - drikker minimum 5 enheter i slengen, His mann nærmer seg innimellom det dobbelte på en kveld. Bare det at hans stordrikking ikke er sporadisk, men konsekvent og jevnlig hver eneste helg, to kvelder hver helg. I løpet av en uke - eller året - vil det si at 30 % av årets dager så har His mann et altfor høyt alkoholinntak, og siden han de dagene drikker så mye så er det også et helsefarlig inntak.

Om man har et alkoholproblem eller -misbruk kommer ikke kun an på alkoholinntaket til den som drikker, men også på om alkoholkonsumet påvirker de nærmeste (partner, barn, familie, arbeidsplass) negativt. Her har mannen ofte et helsefarlig alkoholinntak, og det er et så stort alkoholkonsum at det skaper problemer for familien hans. Da har han definitivt et alkoholproblem, og trolig også et alkoholmisbruk.

Hi - er det du som har skrevet om denne mannen før? I så fall så må du bare innse at mannen ikke har planer om å endre seg bare fordi du snakker med ham om dette. Han tar deg ikke på alvor, han ser ikke problemet, han bryr seg ikke om at det skaper problemer for deg og familien. Kort sagt - han har tenkt å fortsette å drikke like mye som før.

Uansett om du har skrevet om dette før eller ikke, Hi, så har du snakket med ham uten at han ser problemet. Da må DU innse at det å fortsette å snakke med ham og håpe på at han en dag skal se lyset selv, det er et håpløst prosjekt.

Du MÅ sette foten ned! For hver gang du glatter over mannens rus når barna står opp, hver gang du tar barna natt og morgener fordi mannen har drukket og ikke er i stand til det - hver eneste gang HJELPER DU mannen til å fortsette å drikke. Dvs. du er blitt medavhengig (google det), og du muliggjør hans høye alkoholforbruk.

Hvis mannen ikke er alkoholiker (en form for periodedranker), så har han absolutt et alkoholproblem og et alkoholmisbruk. Det vil du selv ikke kunne hjelpe ham med - i hvert fall når mannen selv ikke vil. Gjør du ikke noe mer enn du allerede har gjort så vil INGENTING endre seg!

Da må du ta et valg - vil du la barna dine vokse opp med en far som er full hver helg? Vil du dele livet ditt med en mann som driter i deg og ungene hver helt? Kan du forsvare å la barna dine vokse opp full tid med en far som helt regelmessig drikker altfor mye? Kan du la barna dine vokse opp og grue seg til hver helg? Og i ferier... regner med at forbruket hans da er større i ferier... kan du forsvare at barna dine vokser opp med en far som hver eneste ferie drikker for mye?

Om du er en mor med god omsorgsevne så svarer du nei på alle disse spørsmålene.

Da må du gjøre noe.

Å fortsette som før er ikke et alternativ hvis du skal gi barna dine en god oppvekst!

Dvs. du har to valg:

Enten få mannen til å innse problemet slik at han selv ønsker å endre alkoholforbruket sitt - og skaffe seg hjelp for det.

Eller du må gå fra ham hvis han ikke er villig til å endre alkoholforbruket sitt.

Jeg synes du skal begynne å dokumentere inntaket hans som best du kan. Begynn med denne helgen!

Ta bilde av det han kjøper inn til helgen, og tomgodset etterpå. Ta vare på kvitteringer om du har/finner slike fra hans kjøp.

Aldri, aldri, aldri kjøp alkohol til ham selv!

Drikker han f.eks. 8-9 øl, har tomgodset stående fremme og sovner i sofaen - ta bilde av ham.

Dokumenter alt du kan uten at han vet om det. Skriv gjerne en dagbok også, hvor mye han drikker, hva han drikker, hvor ofte han drikker, formen hans mens han drikker og dagen derpå, hvor raskt han kjører bil dagen derpå osv.

Pass på at du dokumenterer et sted han ikke kan finne det.

Begynn dokumenteringen her og nå.

Over helgen bestiller du en time til familievernkontoret. Ring mandag og forklar problemet. Så snakker du med mannen en dag han er edru i begynnelsen av uken og forteller at NÅ har du fått nok. Enten er han villig til å gjøre noe med alkoholforbruket sitt og skape en varig endring på det, eller så kan du ikke lenger forsvare å bo med barna sammen med ham. Om du er glad i ham og ønsker å fortsette sammen med ham, så fortell ham det, men si med det samme også at selv om du er glad i ham og ønsker å holde familien samlet så er det ikke lenger forsvarlig å la barna vokse opp med en far som er full hver eneste helg. Fortell ham rett ut at han har et alkoholproblem. Si at du er villig til å prøve videre hvis han er villig til parterapi og skaffer seg ev. nødvendig hjelp for sine alkoholproblemer. Og så forteller du at dere har time til parterapi den og den datoen og hvis han vil redde familien så må han bli med til fvk.

Vil han fremdeles ikke (vil tro han begynner å skylde på at det er du som er prippen, at det er du som har problem, an han er edru hele ukene osv.), da må du bare ta et valg for barna dine - og det er å fortelle mannen at da må dere til mekling på fvk istedenfor. Og da må du ikke bruke det som en tom trussel, men faktisk gjennomføre det! Hvis ikke så er du med det samme inn i sirkelen med tomme trusler og medavhengighet igjen. Vil han ikke vil det aldri bli en endring, og det bare må du innse.

Ta tak - både for deg selv, men ikke minst for barna dine!

Anonymous poster hash: aa5fe...9b2

Skrevet

Ja, vi pleier å drikke litt hver helg, med barna i huset. Men vi drikker ikke 10 øl altså! Kanskje 3-4 på en kveld. En sjelden gang kan en av oss drikke mer, men da er det avtalt at den andre begrenser seg og tar seg av barna.

Anonymous poster hash: a45f1...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...