Gå til innhold

Hva betyr "lekegrupper" i skolesammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt barn i skolen før, men har nå et barn i første klasse.

Det er sendt ut melding fra foreldrerådet, at det skal settes opp lekegrupper, med 4 barn i hver gruppe.

Det står ikke noe mer informasjon, så jeg antar at dette er noe alle har hørt om, utenom meg :P

Så: Kan noen gi en innføring?

Anonymous poster hash: cbc0d...f2b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det ihvertfall sånn at det blir satt sammen mindre grupper, feks på 4 stk som du sier, og så skal alle 4 barna ha med seg de 3 andre hjem på rundgang.

Anonymous poster hash: 5b67d...264

Skrevet

Det betyr tvangssosialisering og inngripen i din fritid.

Skrevet

Det betyr tvangssosialisering og inngripen i din fritid.

Faen.. Var det jeg fryktet!  

Anonymous poster hash: ca290...2eb

Skrevet

Her er det ihvertfall sånn at det blir satt sammen mindre grupper, feks på 4 stk som du sier, og så skal alle 4 barna ha med seg de 3 andre hjem på rundgang.

Anonymous poster hash: 5b67d...264

Ja.. var noe sånn jeg så for meg. Jeg er en sånn mor som synes at sånne ting er håpløst!

Hvor mange ganger skal man ha dette da? Eller hvor lenge?

Skrevet

Ja.. var noe sånn jeg så for meg. Jeg er en sånn mor som synes at sånne ting er håpløst!

Hvor mange ganger skal man ha dette da? Eller hvor lenge?

Her holdt vi på i 5 år!! Syns det er helt idiotisk.

Anonymous poster hash: f789c...525

Skrevet

Vi har det på vår skole. Åpenbart en idé satt ut i live av foreldre med særs god tid, noe ikke vår familie har. To timer en gang i måneden arrangeres gruppa på rundgang hos barna. Det høres lite ut, men å finne tid til å ha det selv er vanskelig, samt at et par ganger har barnet vårt gått glipp av det ettersom de andre har sendt ut en invitasjon uten å høre om det passer for alle.

Anonymous poster hash: e26a5...5b9

Skrevet

Faen.. Var det jeg fryktet!

Eller..

Det betyr at barn får mulighet til å bli kjent utenfor skolen og slik forme vennskap.

I de korte friminuttene på skolen er det gjerne slik at barna holder seg til de mest umiddelbare matchene.

Jeg har sett flere positive eksempler på at mine barn har fått opp øynene for dem som de ikke "så" på skolen.

Det er jo klart at noen av foreldrene til barn som har det veldig lett sosialt ikke ser nytten av dette.. deres barn har jo nok venner.. Men det er bra for klassemiljøet og det er bra for barna å bli kjent med alle i klassen og ikke bare dem de er mest umiddelbart like.

Så man kan velge å se det som et positivt tiltak for å sikre et godt klassemiljøet - eller man kan velge å se det som tvangssosialisering. Med det første utgangspunktet funker det supert. Med detanke andre funker det ikke..

Anonymous poster hash: 61d90...777

Skrevet

Eller..

Det betyr at barn får mulighet til å bli kjent utenfor skolen og slik forme vennskap.

I de korte friminuttene på skolen er det gjerne slik at barna holder seg til de mest umiddelbare matchene.

Jeg har sett flere positive eksempler på at mine barn har fått opp øynene for dem som de ikke "så" på skolen.

Det er jo klart at noen av foreldrene til barn som har det veldig lett sosialt ikke ser nytten av dette.. deres barn har jo nok venner.. Men det er bra for klassemiljøet og det er bra for barna å bli kjent med alle i klassen og ikke bare dem de er mest umiddelbart like.

Så man kan velge å se det som et positivt tiltak for å sikre et godt klassemiljøet - eller man kan velge å se det som tvangssosialisering. Med det første utgangspunktet funker det supert. Med detanke andre funker det ikke..

Og angående tid..

Det er en gang per familie i løpet av et halvt år. Fire fra klassen inviteres hjem til lek. Ikke noe mer stress enn det.. Det er bare snakk om å bytte ut de vennene som vanligvis er der med andre..

Skrevet

Her kalles det vennegrupper.

Fire eller fem i gruppa, alle inviterer en gang i løpet av skoleåret. Ny gruppe neste skoleår.

Synes det er helt ok.

Anonymous poster hash: 8a424...299

Skrevet

Hos oss er "lekegrupper" at lærer setter sammen grupper med ca fire barn. I første friminutt hver dag skal de leke i gruppa. I de andre leker de fritt. Helt greit tiltak for å sosialisere litt på tvers av de man leker med til vanlig.

"Vennegrupper" er grupper på 4-5 barn, satt sammen på samme måte som ovennevnte. Hver mnd inviterer en på gruppa de andre hjem en ettermiddag. Leke, spise, bli hentet av foreldre. Det er frivillig.

Har ikke særlig god erfaring med disse gruppene, og ser ikke at de har gjort noen endring sosialt i barnegruppene.

Anonymous poster hash: 4409d...b69

Skrevet

Vi har lekegrupper på skolen. De blir satt sammen av lærerene, og må leke sammen i lillefri hele uken.

Vi har også vennegrupper. Disse blir satt sammen av klassekontaktene, og da må man ha med seg en haug av unger hjem en ettermiddag. Heldigvis er sistnevnte frivillig :)

Skrevet

Vennwgrupper kalles det her. Helt ok. Litt håpløst mtp at det er litt for lang tid mellom hver gang de møtes. Det var sagt 1 x i mnd, men nå er vi i januar og har bare hatt 2 samlinger.

Jenta mi har ikke noen problemer med å tilpasse seg andre unger, for det er slik hun er oppdratt. Her får alle komme på besøk og hun kan gjerne dra på besøk til noen hun har snakket med 2 ganger 😂 Meget sosialt vesen.

Ideen er god, men det passer dessverre ikke for alle. Og jeg vil faktisk påstå at det ikke er pga barna...

Anonymous poster hash: e6ef1...8e4

Skrevet

Jeg synes det høres hyggelig ut, men det er vel bare å si fra hvis man ikke vil være med på det? De kan jo ikke tvinge noen?

Anonymous poster hash: 7a181...135
Skrevet

Jeg synes det høres hyggelig ut, men det er vel bare å si fra hvis man ikke vil være med på det? De kan jo ikke tvinge noen?

Anonymous poster hash: 7a181...135

Litt kjipt å være den eneste som ikke får være med?

Jeg vil tro at de fleste ungene (alle i 1.klasse) er positiv til det.

Anonymous poster hash: e6ef1...8e4

Skrevet

Her holdt vi på i 5 år!! Syns det er helt idiotisk.

Det går an å gi beskjed om at dere ikke får det til. Vi ga opp i 2.klasse. Da var det håpløst å finne dager som passet for mer enn 2 av gangen.

Anonymous poster hash: f863c...250

Skrevet

Hos oss har de lekegrupper i enkelte friminutt.

Anonymous poster hash: 5cac2...af4

Skrevet

Hos oss er "lekegrupper" at lærer setter sammen grupper med ca fire barn. I første friminutt hver dag skal de leke i gruppa. I de andre leker de fritt. Helt greit tiltak for å sosialisere litt på tvers av de man leker med til vanlig.

"Vennegrupper" er grupper på 4-5 barn, satt sammen på samme måte som ovennevnte. Hver mnd inviterer en på gruppa de andre hjem en ettermiddag. Leke, spise, bli hentet av foreldre. Det er frivillig.

Har ikke særlig god erfaring med disse gruppene, og ser ikke at de har gjort noen endring sosialt i barnegruppene.

Anonymous poster hash: 4409d...b69

Sånn er det her også. Lekegrupper foregår på skolen, vennegrupper er på fritiden.

Hi, jeg synes godt du kan spørre læreren hva lekegrupper er. Da får du vite om det foregår på fritiden eller i skoletiden.

Skrevet

Det går an å gi beskjed om at dere ikke får det til. Vi ga opp i 2.klasse. Da var det håpløst å finne dager som passet for mer enn 2 av gangen.

Anonymous poster hash: f863c...250

Det som var problemet her. Vi fikset og ordnet, så dukket 1 eller 2 opp. Og de ungene og foreldrene som absolutt hadde trengt det kom ihvertfall ikke😩

Skrevet

Vennegruppe kalles det her,noe tull.her ble det gitt beskjed fra fylkesmannen at skolen ikke skal ha noe med dette og gjøre.her er det foreldrekontaktene som må starte det opp.

Ble veldig tydelig at de med nye store hus var veldig positiv og de med mindre leiligheter ikke syntes noe om det.ble også en greie at foreldre og søsken også skulle delta.på ett av disse møtene hadde vi over 20 stk i stua.sier seg selv at alle har ikke muligheten til det.

Nå har vi kuttet ut dette og har heler felles arrangement ute for alle,så deltar den som har tid og muligheten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...