Gå til innhold

Inspirasjonstråd hjemmelaget, rimelig barnemat: Dele oppskrifter til smoothieposer, middagsglass o.l til nedfrysning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en travel hverdag er det praktisk å ha kjappe, sunne og gode måltider og snacks i bakhånd, problemet er bare at butikkjøpt ofte blir ganske dyrt, og jeg starter derfor denne tråden for å dele kunnskap, triks og erfaringer oss foreldre imellom:

Jeg pleier å ha ferdig smoothie i porsjonsposer i fryseren, og ingrediensene jeg da ofte bruker er:

Banan

Kokosmelk

Ananas

Epler

Av middagsretter lager jeg oftest:

Torsk med potet, grønsaker og smør

Laks med gulerot, dill og søtpotet

Spaghetti med delvis hjemmelaget tomatsaus

Dette blir litt ensformig i lengden, og jeg lurer derfor på om noen av dere har gode oppskrifter å dele?

Er det forresten noen som har prøvd å lage grøtposer som denne hjemme? Kan grøtposene fryses isåfall?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kokte rotgrønnsaker, broccoli, etc sammen med litt kylling eller annet kjøtt, og krydret med forskjellige urter og hvitløk, før jeg kjørte det med stavmikser og frøs bort. Da kan du få så mange forskjellige smaker du vil.

Skrevet

Jeg kokte rotgrønnsaker, broccoli, etc sammen med litt kylling eller annet kjøtt, og krydret med forskjellige urter og hvitløk, før jeg kjørte det med stavmikser og frøs bort. Da kan du få så mange forskjellige smaker du vil.

Lurt, det skal jeg prøve :)

Skrevet

Har du sånne klemmeposer til smoothie? Hvor får man kjøpt det?

Anonymous poster hash: fc9fd...b5f

Skrevet

Følger med på denne :) titter innom senere når jeg har tid og deler mine egne tips 😊

Anonymous poster hash: 864df...767

Skrevet

Jeg lagde forskjellige moser og frøss kjapt ned i isterningsbrett før jeg overførte dem til lufttette bokser i fryseren. da kunne jeg lett ta opp en terning eller to med broccoli, en med gulrot , en kylling osv og variere fra dag til dag. Jeg laget også mos av de vanlige middagene vi andre spiste sånn at hele familien egentlig spiste det samme. Brukte lite salt i maten, da, til min egen salthungrige fortvilelse.

Annonse

Skrevet

Jeg lagde forskjellige moser og frøss kjapt ned i isterningsbrett før jeg overførte dem til lufttette bokser i fryseren. da kunne jeg lett ta opp en terning eller to med broccoli, en med gulrot , en kylling osv og variere fra dag til dag. Jeg laget også mos av de vanlige middagene vi andre spiste sånn at hele familien egentlig spiste det samme. Brukte lite salt i maten, da, til min egen salthungrige fortvilelse.

Så lurt, dette skal jeg ihvertfall prøve!!! :sjokkert:

Skrevet

Har du sånne klemmeposer til smoothie? Hvor får man kjøpt det?

Jeg har ca en sånn beholder med tut, og disse gjenbruksposene er lette å gjøre rene i oppvaskmaskin :)

Skrevet

Er det noen som har prøvd å fryse ned grøt+smoothieblanding? Går dette fint?

Skrevet

Meld deg inn i «hjemmelaget babymat» på Facebook.

Anonymous poster hash: bab0e...770

Skrevet

det i glass og smothien i butikken er bra nok :) folk som lage hjemme laget er noen snobber

Anonymous poster hash: ddc03...501
Skrevet

det i glass og smothien i butikken er bra nok :) folk som lage hjemme laget er noen snobber

Det er vel heller det at det har en hårreisende kilopris ifht det du lager selv.

Skrevet

Støtter tips om isterninger. Du kan fryse middagsingredienser, ferdig stavmiksede bær og frukt, most banan osv.

Da kan barnet spise litt gulrotmos, litt potet, litt fisk f.eks. Det pleier å falle mer i smak enn alt blandet i et graps.

Fruktterningene er supre til å smaksette og temperere grøt laget på havremel og vann, og tre-fire frukt/bær/sviske-terninger som får tine i en smoothie-pose blir god smoothie.

Ferdig barnemat på glass/poser/pulver er helt OK i kvalitet og ernæring, men veldig dyrt! Hjemmelaget koster tilnærmet ingenting, og enkelt å lage.

Anonymous poster hash: 77a40...810

Annonse

Skrevet

Barnematen fra matbutikken er av førsteklasses kvalitet og med nøye målt næringsinnhold.

Det er kilosprisen jeg vil få ned ved å lage selv, altså spare penger :D

Pluss at den maten jeg selv har lagd smaker ferskere enn den i glass fra butikken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...