Gå til innhold

Noen som har klart å lære seg språk på egenhånd her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må lære meg fransk, men har ikke råd til kurs. Har fem år på meg, så det burde jo gå greit. Har lastet ned en flott app hvor man både tester uttale, forståelse osv.

Noen andre gode tips? Er det i det hele tatt mulig å lære seg et språk godt nok på egenhånd?

Anonymous poster hash: 576b1...eac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder på. Går litt i rykk og napp med læringen, så det går ikke så fort. Men det går bra. Leser bøker og aviser på det språket jeg lærer meg, og bruker en gratisside med kurs på nett. Så lenge man går inn for det vil jeg påstå det er langt fra umulig å lære seg språk på egenhånd. Ulempen er at jeg ikke får snakket språket, så jeg blir usikker på uttale og slikt. Da finner jeg filmer på youtube av folk som enten går inn for å lære andre språket, eller bare underholdningsvideoer. 

Lykke til. På fem år skal du nok klare det helt fint ;) 

Anonymous poster hash: 56b0d...cf3
Skrevet

Jeg holder på. Går litt i rykk og napp med læringen, så det går ikke så fort. Men det går bra. Leser bøker og aviser på det språket jeg lærer meg, og bruker en gratisside med kurs på nett. Så lenge man går inn for det vil jeg påstå det er langt fra umulig å lære seg språk på egenhånd. Ulempen er at jeg ikke får snakket språket, så jeg blir usikker på uttale og slikt. Da finner jeg filmer på youtube av folk som enten går inn for å lære andre språket, eller bare underholdningsvideoer. 

Lykke til. På fem år skal du nok klare det helt fint ;)

Hvilken gratisside er det?

Anonymous poster hash: fd009...fe4

Skrevet

Hvilken gratisside er det?

Anonymous poster hash: fd009...fe4

Det er en side med kun det språket jeg lærer. Islandsk. 

Skrevet

Takk for svar! :) Hadde jo vært veldig gøy å få det til helt selv. Begynte i går, så er ikke på det nivået at jeg klarer lese aviser osv ennå ;)

Lykke til videre til deg! :)

Skrevet

Det går helt fint. Jeg har lært flere språk av meg selv og snakker dem flytende. Se masse på filmer, serier og underholdningsprogram. Let frem youtube videoer på fransk. Hør på fransk musikk. Det er veldig viktig å høre språket masse. Det er også viktig å praktisere språket, så find noen du kan ha språkutveksling med. Eller kanskje det finnes noen fransktalende som har lyst å skype med deg eller lignende. Når du snakker ordet, fester det seg mye bedre i hukommelsen.

Anonymous poster hash: 7b2d9...932
Skrevet

Det er en side med kun det språket jeg lærer. Islandsk.

Hvilken side er det? Jeg kan litt islandsk, men vil gjerne lære mer.

Anonymous poster hash: 06784...d67

Skrevet

Jeg bruker en app som heter RosettaStone. Har også prøvd Babbel og Duolingo, men ingen av dem var like hensiktsmessige. Dette fordi man må gå via et annet språk, f eks svensk eller engelsk, til målspråket. Man skal være tett opp mot morsmålsnivå i engelsk for å ha nytte av et kurs der du altså skal lære fransk via engelsk.

Men jeg skjønner ikke helt hva det er du skal, som først skjer om 5 år, og du ikke "har råd" til kurs? På 5 år kan du jo spare opp til både kurs, bøker, privattimer og språkreiser?

Anonymous poster hash: 75e98...ccb

Skrevet

Det går helt fint. Jeg har lært flere språk av meg selv og snakker dem flytende. Se masse på filmer, serier og underholdningsprogram. Let frem youtube videoer på fransk. Hør på fransk musikk. Det er veldig viktig å høre språket masse. Det er også viktig å praktisere språket, så find noen du kan ha språkutveksling med. Eller kanskje det finnes noen fransktalende som har lyst å skype med deg eller lignende. Når du snakker ordet, fester det seg mye bedre i hukommelsen.

Anonymous poster hash: 7b2d9...932

Hvilke språk er det du har lært deg flytende?

Anonymous poster hash: 75e98...ccb

Skrevet

Tusen takk for svar og tips alle sammen :)

Jeg lastet ned en app i går, Mondly, den har mye relevant og jeg har lært ganske mye fra i går. Fra å kunne null fransk til å telle til ti, introdusere meg, spørre hvordan noen har det og svare på samme spm, kan også enkelte ord som søster, datter, bror osv osv.

Det kosta 95kr mnd, men den har samtalerobot, innspilling av uttale og veldig fint opplegg ang. å huske det man lærer, så så langt er jeg fornøyd :)

Når jeg kommer litt lenger skal jeg huske på å se både filmer og programmer, lese og slikt på fransk!

Skrevet

Jeg lærte nye spansk, ved å se filmer med spansk undertekster :-)

Gjerne filmer jeg kjente godt, så jeg kjente replikkene litt på forhånd :-)

Anonymous poster hash: 1c7f1...f3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...