Gå til innhold

A-vitaminsyre/tretinoin. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei vakringer.

Hva er deres erfaring med tretinoin? Jeg begynte å bruke den for 1-2 uker siden og opplever lite rødhet, men har fått ganske stram hud. Nesten som at linjene/rynkene har blitt litt verre pga huden føles stram og tørr. Har også blitt merkelig stram i huden i munnvikene. 

Har hørt at det er normalt med denne type bivirkning frem til huden har vent seg til virkestoffet tretinoin. Hvordan var det for dere? Gikk bivirkningene greit over etter noen uker? Og hva slags krem bruker dere etter at a-vitaminkremen har trekt inn i huden? 

😊 

Anonymous poster hash: 603d0...e54
Skrevet

Hei vakringer.

Hva er deres erfaring med tretinoin? Jeg begynte å bruke den for 1-2 uker siden og opplever lite rødhet, men har fått ganske stram hud. Nesten som at linjene/rynkene har blitt litt verre pga huden føles stram og tørr. Har også blitt merkelig stram i huden i munnvikene. 

Har hørt at det er normalt med denne type bivirkning frem til huden har vent seg til virkestoffet tretinoin. Hvordan var det for dere? Gikk bivirkningene greit over etter noen uker? Og hva slags krem bruker dere etter at a-vitaminkremen har trekt inn i huden? 

Ikke noen erfaringer å dele?  

Skrevet

Bruker du solkrem? Du burde bruke solfaktor 50 så lenge det er dagslys, og det i 14 dager etter sist du brukte A-vitaminsyre. Den fjerner det naturlige uv-filteret som vi har i huden, så man kan bli solbrent og i verstefall få hudkreft etterhvert. Aller helst bruk A-vitamin kun før du legger deg så den får virke lenge før du skal ut i dagslys da dagslys kan fjerne noe av effekten.

Jeg har prøvd A-vitaminsyre og så ingen effekt.

Anonymous poster hash: ef935...a07

Skrevet

Bruker du solkrem? Du burde bruke solfaktor 50 så lenge det er dagslys, og det i 14 dager etter sist du brukte A-vitaminsyre. Den fjerner det naturlige uv-filteret som vi har i huden, så man kan bli solbrent og i verstefall få hudkreft etterhvert. Aller helst bruk A-vitamin kun før du legger deg så den får virke lenge før du skal ut i dagslys da dagslys kan fjerne noe av effekten.

Jeg har prøvd A-vitaminsyre og så ingen effekt.

Anonymous poster hash: ef935...a07

Over hvor lang tid prøvde du a-vitaminsyre siden du sier du ikke hadde effekt? Og hva er alderen din? Prøvde du det mer enn en måned? Jeg fikk beskjed av legen at det holdt å bruke solfaktor 15 på vinteren bortsett fra dager med mye sol. Da var det best å bruke solfaktor 30 på dagen. Det holdt visst? Jeg smører meg alltid med a-vitainsyre rett før jeg legger meg ja. Deretter venter jeg ca 30 minutter før jeg smører med nattkrem utenpå der igjen siden den andre kremen ikke smører noe som helst. 

Takk for tips angående solkrem. Det er jo så viktig at alle er klar over det som bruker denne kremen. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Over hvor lang tid prøvde du a-vitaminsyre siden du sier du ikke hadde effekt? Og hva er alderen din? Prøvde du det mer enn en måned? Jeg fikk beskjed av legen at det holdt å bruke solfaktor 15 på vinteren bortsett fra dager med mye sol. Da var det best å bruke solfaktor 30 på dagen. Det holdt visst? Jeg smører meg alltid med a-vitainsyre rett før jeg legger meg ja. Deretter venter jeg ca 30 minutter før jeg smører med nattkrem utenpå der igjen siden den andre kremen ikke smører noe som helst. 

Takk for tips angående solkrem. Det er jo så viktig at alle er klar over det som bruker denne kremen. 

Flere erfaringer?

Skrevet

Har sensitiv hud så kan ikke bruke det uten å få eksem. Men fant en med naturlig A vitamin, husker ikke nå hva den typen heter. Men iallefall så kan jeg bruke den uten bivirkninger. Den andre typen kan jeg kun bruke enkelte steder i ansiktet, men merker det at den gjør meg både tørr og sensitiv så har kuttet den ut for lenge siden. 

Så prøv en annen type vitamin a, og prøv et serum. Vitamin a er kjempebra om du finner den rette typen til deg. Bør også kombineres med vitamin c på dagtid. Og solkrem, ja det er viktig. Bruker en serie som både har vitamin a serum og vitamin c serum begge har gode aktive ingredienser, og er veldig fornøyd med de. Fungerer ikke det du bruker så se om du kan gjøre noe annerledes og hvis det enda ikke går så bytt produkt :)

Anonymous poster hash: 2e891...7e4
Skrevet

Har sensitiv hud så kan ikke bruke det uten å få eksem. Men fant en med naturlig A vitamin, husker ikke nå hva den typen heter. Men iallefall så kan jeg bruke den uten bivirkninger. Den andre typen kan jeg kun bruke enkelte steder i ansiktet, men merker det at den gjør meg både tørr og sensitiv så har kuttet den ut for lenge siden.

Så prøv en annen type vitamin a, og prøv et serum. Vitamin a er kjempebra om du finner den rette typen til deg. Bør også kombineres med vitamin c på dagtid. Og solkrem, ja det er viktig. Bruker en serie som både har vitamin a serum og vitamin c serum begge har gode aktive ingredienser, og er veldig fornøyd med de. Fungerer ikke det du bruker så se om du kan gjøre noe annerledes og hvis det enda ikke går så bytt produkt :)

Hvilke merke bruker du? Og er det mot rynker du bruker dem?

Anonymous poster hash: 626f2...726

Skrevet

Hvilke merke bruker du? Og er det mot rynker du bruker dem?

Anonymous poster hash: 626f2...726

Ja, men også fordi det hjelper utrolig godt mot uren hud :) Bruker Mad Hippie, men det finnes også andre merker som er gode. For meg var det viktig å bruke noe som jeg tåler og som ikke gir bivirkninger. Siden jeg har hatt eksem i kinnene så kan ikke huden min bli for tør uten at jeg får eksem, så derfor er den jeg bruker nå effektiv uten å gi de bivirkningene. Obagi skal også ha et godt et. Er veldig fornøyd med det jeg bruker så er egentlig glad for at jeg har funnet noe som er bra for huden og jeg merker huden blir strammere. Bruker det kun om kvelden og bruker c-vitamin på natten, flott kombinasjon.

Men iallefall med den du bruker, prøv å smør på litt tynnere lag? Hva med å la det trekke inn og så bruker du en god ansiktsolje over? Du skal ikke trenge så mye av kremen og mulig du bruker for mye? Om du tar på et tynnere lag så vil det trekke inn fortere, og ansiktsolje vil kunne gi huden godt med fukt som vil trekke dypere inn en vanlig krem. Jeg bruker ansiktsolje over mitt vitamin a serum og er veldig fornøyd med det.  En siste ting, du bør ikke gå rett på å bruke vitamin a krem hver kveld, du bør starte forsiktig. Først to dager i uken så annenhver dag, og når det er ok uten noe bivirkning så kan du gå på hver kveld. Mulig du startet for hardt?

• 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...