Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Leter etter den perfekte hunderasen for oss, vil at dette skal være gjennomtenkt i alle detaljer. Har tatt testen på Canis.no og ved hjelp av denne og litt googling har jeg nærmet meg en Yorkshire Terrier. Liker alt med den bortsett fra at pelsen blir så vanvittig lang. Strikker og sløyfer er ikke helt oss. Så en YT med kortere pels hadde vært perfekt. Finnes det noen rase med samme egenskaper, men kortere pels? Kriteriene våres er ellers: Ikke stor rase, gjerne så liten som mulig. Barnevennlig Trenger ikke mye mosjon Går godt sammen med andre hunder Ikke super mye røyting. Anonymous poster hash: 70fdf...477
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Det er jo bare å klippe den?? Vi har 2 yorkshire terrier å vi klipper begge så de er korthårete. En veldig fin rase, som heller ikke røyter😊 Anonymous poster hash: 5876c...42d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Det er jo bare å klippe den?? Vi har 2 yorkshire terrier å vi klipper begge så de er korthårete. En veldig fin rase, som heller ikke røyter Anonymous poster hash: 5876c...42d Har vært inne på det. Så de trenger ikke den lange pelsen, men trives like godt (hvis ikke bedre?) med kort? Hvor ofte må de klippes og er det så enkelt at en kan gjøre det selv? Anonymous poster hash: 70fdf...477
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 Den ene hunden våres er 3 år å har aldri hatt lang pels, den lange pelsen er vel mere ment for de som driver med utstilling. Vi klipper med maskin og saks😊 vi klipper ca hver 2-3 mnd kanskje. Har aldri tenkt over hvor ofte vi gjør d så litt usikker. Anonymous poster hash: 5876c...42d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 Den ene hunden våres er 3 år å har aldri hatt lang pels, den lange pelsen er vel mere ment for de som driver med utstilling. Vi klipper med maskin og saks vi klipper ca hver 2-3 mnd kanskje. Har aldri tenkt over hvor ofte vi gjør d så litt usikker. Anonymous poster hash: 5876c...42d Takk for svar. De er så utrolig fine med kort pels. Er de like harmoniske, snille og morsomme som jeg har lest? Anonymous poster hash: 70fdf...477
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 Våre hunder er det, den ene er valp så under trening enda. Men den eldste er så lydig, rolig og kosen. Den ble mere leken etter vi fikk en valp, men det syns vi er bare gøy Anonymous poster hash: 5876c...42d
Gemini77 Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 Leter etter den perfekte hunderasen for oss, vil at dette skal være gjennomtenkt i alle detaljer. Har tatt testen på Canis.no og ved hjelp av denne og litt googling har jeg nærmet meg en Yorkshire Terrier. Liker alt med den bortsett fra at pelsen blir så vanvittig lang. Strikker og sløyfer er ikke helt oss. Så en YT med kortere pels hadde vært perfekt. Finnes det noen rase med samme egenskaper, men kortere pels? Kriteriene våres er ellers: Ikke stor rase, gjerne så liten som mulig. Barnevennlig Trenger ikke mye mosjon Går godt sammen med andre hunder Ikke super mye røyting. Anonymous poster hash: 70fdf...477 Vi har en norfolk terrier og kunne ikke vært mer fornøyd. 😍 Kriteriene her var samme som dine etter å ha hatt både gjeterhund og schæfer tidligere. Jeg ønsket i tillegg helt røytefri. Han må nappes 2 ganger i året og da leverer jeg han bort så det gjør jeg ikke selg. Nydelig liten skapning som vi er så utrolig glad i. Ordentlig hund i en liten kropp. Krever lite mosjon men kan gjerne være med på fjelltur på et par timer også.
Gemini77 Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 Vi har en norfolk terrier og kunne ikke vært mer fornøyd. 😍 Kriteriene her var samme som dine etter å ha hatt både gjeterhund og schæfer tidligere. Jeg ønsket i tillegg helt røytefri. Han må nappes 2 ganger i året og da leverer jeg han bort så det gjør jeg ikke selg. Nydelig liten skapning som vi er så utrolig glad i. Ordentlig hund i en liten kropp. Krever lite mosjon men kan gjerne være med på fjelltur på et par timer også. Mannen min har hatt Yorkshire terrier tidligere og han sier han er mye mer fornøyd med norfolk terrieren vi har. Mer hund og finere gemytt. Men det er jo også individuelt.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 Jeg er Yorkshire terrier oppdretter og har vert det i 10 år. Den lange pelsen trengs kun til utstilling, som kosehund er det best å klippe den. Bare spørr om du lurer på noe svarer veldig gjerne. Anonymous poster hash: 552a1...4a6
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 tibetansk spaniel vil passe dere utmerket. Barnevennlig hund 😊 Anonymous poster hash: e8df6...807
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 tibetansk spaniel vil passe dere utmerket. Barnevennlig hund Anonymous poster hash: e8df6...807 Takk for tips, skal ta en titt på den Anonymous poster hash: 70fdf...477
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 Mannen min har hatt Yorkshire terrier tidligere og han sier han er mye mer fornøyd med norfolk terrieren vi har. Mer hund og finere gemytt. Men det er jo også individuelt. Har tittet på Norfolk også. Hva er forskjellen på den og Yorkshire? Anonymous poster hash: 70fdf...477
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 Vi har en norfolk terrier og kunne ikke vært mer fornøyd. Kriteriene her var samme som dine etter å ha hatt både gjeterhund og schæfer tidligere. Jeg ønsket i tillegg helt røytefri. Han må nappes 2 ganger i året og da leverer jeg han bort så det gjør jeg ikke selg. Nydelig liten skapning som vi er så utrolig glad i. Ordentlig hund i en liten kropp. Krever lite mosjon men kan gjerne være med på fjelltur på et par timer også. Utseendemessig er den akkurat det jeg er ute etter. Var utrolig søt Er pelsen på bildet så lang den blir? Og hva mener du med å nappe pelsen? Anonymous poster hash: 70fdf...477
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #14 Skrevet 3. januar 2017 Jeg er Yorkshire terrier oppdretter og har vert det i 10 år. Den lange pelsen trengs kun til utstilling, som kosehund er det best å klippe den. Bare spørr om du lurer på noe svarer veldig gjerne. Anonymous poster hash: 552a1...4a6 Kjenner du til hav som er forskjellen på Yorkshire og Norfolk terrier? Ellers, har den noe plager eller sykdommer som rasen sliter med, eller er det generelt en frisk og kvikk rase? Anonymous poster hash: 70fdf...477
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 Og en ting til. Når det kommer til både Norfolk og Yorkshire, er de enkle å oppdra til å gå løs uten å stikke? Vi har stor tomt i skogen, så vil at den skal få slippe bånd når den er hjemme. HI Anonymous poster hash: 70fdf...477
Gemini77 Skrevet 3. januar 2017 #16 Skrevet 3. januar 2017 Og en ting til. Når det kommer til både Norfolk og Yorkshire, er de enkle å oppdra til å gå løs uten å stikke? Vi har stor tomt i skogen, så vil at den skal få slippe bånd når den er hjemme. HI Anonymous poster hash: 70fdf...477 Har ingen kjennskap til Yorkshire men vår norfolk går løs hele turen nå når det ikke er båndtvang. Han er kun 1 år og enda ganske veloppdragen. Stikker aldri av og vi går på gangveier ved både skog og bilvei på turene våre. Pelsen på bildet blir så lang som du ser der. Han skal inn og nappes nå i slutten av januar. Da er det 6 mnd siden sist. Napping er som når vi napper bryna våre. Overpelsen nappes ut slik at ny pels kan Gro ut. Hårsekkene åpnes/løsnes når pelsen er klar og den nappes lett ut. Får tilbake en liten klump med myk "valpepels" som da er underullen. 😍 Han røyter absolutt ingenting heller. Utrolig deilig!! Vi møter en Yorkshire terrier innimellom på tur og den er mye mindre og veldig "trippete" og spe. I tillegg har den på klær for den blir kald. En norfolk terrier er mer "hund" i mine øyne men skjønner at jeg tråkker på noen tær der. Alle vi møter syns han er så herlig og spør og graver om rasen. Snill som dagen er lang og bjeffer heller ikke.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #17 Skrevet 3. januar 2017 Du hadde elsket en westie😍 Anonymous poster hash: 3fe1a...a1f
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #18 Skrevet 3. januar 2017 Du hadde elsket en westie😍 Anonymous poster hash: 3fe1a...a1f Men så søte er de ikke som voksne. Og heller ikke så pent hvite. Har en i nabolaget 👎🏻 Anonymous poster hash: c76e3...434
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #19 Skrevet 3. januar 2017 Har ingen kjennskap til Yorkshire men vår norfolk går løs hele turen nå når det ikke er båndtvang. Han er kun 1 år og enda ganske veloppdragen. Stikker aldri av og vi går på gangveier ved både skog og bilvei på turene våre. Pelsen på bildet blir så lang som du ser der. Han skal inn og nappes nå i slutten av januar. Da er det 6 mnd siden sist. Napping er som når vi napper bryna våre. Overpelsen nappes ut slik at ny pels kan Gro ut. Hårsekkene åpnes/løsnes når pelsen er klar og den nappes lett ut. Får tilbake en liten klump med myk "valpepels" som da er underullen. Han røyter absolutt ingenting heller. Utrolig deilig!! Vi møter en Yorkshire terrier innimellom på tur og den er mye mindre og veldig "trippete" og spe. I tillegg har den på klær for den blir kald. En norfolk terrier er mer "hund" i mine øyne men skjønner at jeg tråkker på noen tær der. Alle vi møter syns han er så herlig og spør og graver om rasen. Snill som dagen er lang og bjeffer heller ikke. Takk for supert svar Hvor mye koster egentlig en runde med napping? Anonymous poster hash: 70fdf...477
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #20 Skrevet 3. januar 2017 Men så søte er de ikke som voksne. Og heller ikke så pent hvite. Har en i nabolaget 👎🏻 Anonymous poster hash: c76e3...434 Jo blir de stelt er de nydelige:) hadde en i 12 år , kritthvit pels og alltid stelt. Men blir de ikke badet jevnlig blir de litt gulaktige i pelsen og det er ikke fint:) Anonymous poster hash: 3fe1a...a1f
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #21 Skrevet 3. januar 2017 Kjenner du til hav som er forskjellen på Yorkshire og Norfolk terrier? Ellers, har den noe plager eller sykdommer som rasen sliter med, eller er det generelt en frisk og kvikk rase? Anonymous poster hash: 70fdf...477 Tja forskjellen er vel for der meste pelsen. Norfolk kan være litt "latere" til tider og mer egen. Pelsen på norgolk må nappes og det må som regel gjøres hos hundefrisør om du ikke ønsker å lære deg det selv. Men det er noe mer tidskrevende enn å barbere yorker. Jeg klipper mine som er ferdig med utstilling en gang på våren og da klippes de helt kort. Resten av året stusses ansikt, poter,mage og ører. Men slik har de litt pels på vinteren igjen rundt 10cm. Mine yirker stikker aldri av de går løs selv om hele flokken er med. Løper i full fart til de akkurat ser meg også kommer de tilbake. Men dette må selvsagt trenes på. Det er en del punkter som er viktige å ta her. Nr1 alltid kjøp av en oppdretter som står på klubbens oppdretter liste! Disse har godkjente, rasettpiske foreldre, alle helsesjekker og krav til oppdretteren i orden. Dette finner du på nytk.no Alltid se på minst en av foreldre dyrene gjerne hjemme i kjente omgivelser, se hvordan de oppfører seg. En York skall ikke være skjelven og redd den skall være tøff og uredd hund. Stor hund i liten format. De sykdommene rasen sliter med er pl. Dette gjelder alle små hunder arvegangen på den er uviss kan komme av både arv, miljø eller blanding. Ellers skall minst en av foreldrene være testet for prdc pra som er en øyensykdom som kan gjøre hunden blind. Være nøye med at foreldredyrene skall være utstilt og at du generelt har en god magefølelse på oppdretteren. Men kjøper du fra listen skall ikke dette være ett problem. Yorken lever lenge og er en forholdsvis sunn rase med få arvelige sykdommer. Kjøper du fra en god oppdretter for du også som regel en veldig stabil hund i psyken. Ett godt eksempel er nyttårsaften mine hunder leet ikke på ett øre en gang klokken 12. Var ute en tur for å se på rakketene 10 minutter senere, når jeg kom tilbake sov de på plassen sin og forstod ikke hvorfor de ble vekket. Dette gjaldt alle 10! Jeg elsker York som rase (selvsagt😂), så lenge du kjøper fra ett bra sted og fra gode foreldre! Ser utrolig mye dårlige York rundt omkring dessverre og disse er ikke slik rasen skall være Anonymous poster hash: 552a1...4a6
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #22 Skrevet 3. januar 2017 Boston terrier Anonymous poster hash: 39753...453
Gemini77 Skrevet 3. januar 2017 #23 Skrevet 3. januar 2017 Takk for supert svar Hvor mye koster egentlig en runde med napping? Anonymous poster hash: 70fdf...477 Bare hyggelig 😃 Vi betaler 1200 kr for å levere han inn. Mange gjør det selv men profesjonelle gjør det bedre og raskere. I tillegg klipper de klørne samtidig, gir han et skikkelig bad med føn etc. Får tilbake en "ny" hund etterpå. 😃 Jeg har nappekniv (kostet 75 kr) og nappet en del selv for at han skulle bli vant til det men føler det er en god investering å få det gjort av profesjonelle. Bedre for han også. Og liten kostnad i det store og det hele med tanke på at det kun kreves 2 ganger i året.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #24 Skrevet 3. januar 2017 Tja forskjellen er vel for der meste pelsen. Norfolk kan være litt "latere" til tider og mer egen. Pelsen på norgolk må nappes og det må som regel gjøres hos hundefrisør om du ikke ønsker å lære deg det selv. Men det er noe mer tidskrevende enn å barbere yorker. Jeg klipper mine som er ferdig med utstilling en gang på våren og da klippes de helt kort. Resten av året stusses ansikt, poter,mage og ører. Men slik har de litt pels på vinteren igjen rundt 10cm. Mine yirker stikker aldri av de går løs selv om hele flokken er med. Løper i full fart til de akkurat ser meg også kommer de tilbake. Men dette må selvsagt trenes på. Det er en del punkter som er viktige å ta her. Nr1 alltid kjøp av en oppdretter som står på klubbens oppdretter liste! Disse har godkjente, rasettpiske foreldre, alle helsesjekker og krav til oppdretteren i orden. Dette finner du på nytk.no Alltid se på minst en av foreldre dyrene gjerne hjemme i kjente omgivelser, se hvordan de oppfører seg. En York skall ikke være skjelven og redd den skall være tøff og uredd hund. Stor hund i liten format. De sykdommene rasen sliter med er pl. Dette gjelder alle små hunder arvegangen på den er uviss kan komme av både arv, miljø eller blanding. Ellers skall minst en av foreldrene være testet for prdc pra som er en øyensykdom som kan gjøre hunden blind. Være nøye med at foreldredyrene skall være utstilt og at du generelt har en god magefølelse på oppdretteren. Men kjøper du fra listen skall ikke dette være ett problem. Yorken lever lenge og er en forholdsvis sunn rase med få arvelige sykdommer. Kjøper du fra en god oppdretter for du også som regel en veldig stabil hund i psyken. Ett godt eksempel er nyttårsaften mine hunder leet ikke på ett øre en gang klokken 12. Var ute en tur for å se på rakketene 10 minutter senere, når jeg kom tilbake sov de på plassen sin og forstod ikke hvorfor de ble vekket. Dette gjaldt alle 10! Jeg elsker York som rase (selvsagt), så lenge du kjøper fra ett bra sted og fra gode foreldre! Ser utrolig mye dårlige York rundt omkring dessverre og disse er ikke slik rasen skall være Anonymous poster hash: 552a1...4a6 Tusen takk for kjempebra svar. Har kjøpt av dårlig oppdrett før så har lært, så er veldig nøye denne gangen. Skal se mye på første møte med valpen og egentlig alt rundt. Anonymous poster hash: 70fdf...477
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #25 Skrevet 3. januar 2017 Boston terrier Anonymous poster hash: 39753...453 Digger de, men er dessverre nedstemt av resten av huset. Anonymous poster hash: 70fdf...477
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå