Gå til innhold

Når slutter barna dine med bleier på natta? Bare vi som er sent ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår er 4,5 år og har først nå for en uke siden sluttet med bleier på natta. Har kun hatt et uhell og det var rett før vi skulle stå opp i dag. Må jo regne med litt sånn..

Kunne nok ha sluttet med nattbleie før, men har liksom ikke tenkt så mye over det. Vi prøvde for et år siden, men da var det uhell hver natt, så hun var nok ikke klar.

Håper vi er ferdig med bleiebarn nå, da dette er sistemann av tre barn 😃

Anonymous poster hash: 9fcad...ee1

Skrevet

Det er vanlig å slutte med nattbleie en gang mellom 2 og 5 år, etter fylte 6 år kalles det vel sengevæting om de fremdeles tisser i søvne.

Vi har fire barn, tre av dem sluttet samtidig på natt og dag, ca 3 år gamle. Men den ene gutten brukte nattbleie til måneden før han fylte 4 år.

Anonymous poster hash: 756da...6f2
Skrevet

Sønnen vår var ca 3 år,sluttet både på dag og natt samtidig

Skrevet

Jenta mi ble tørr på natt når hun var 2 år og 9 mnd. Aner ikke hva som er normalt.

Anonymous poster hash: 9920a...8ed
Skrevet

Elstemannen vår sluttet med bleier på dsagtid da han var 2.5 år. Men nattbleie først da han var 8.

Yngstemann på fire bruker fortsatt nattbleie.

Dette med tissing på natten har å gjøre med om barnet har begynt å produsere hormonet som minker urinproduksjonen om natten eller ikke. Det har ikke med vilje eller modenhet å gjøre. Noen begynner å produsere dette hormonet senere enn andre...

Anonymous poster hash: c0448...302
Skrevet

Sønnen min ble 5 år i Oktober å er ikke sluttet med bleie om natten.

Anonymous poster hash: 6f375...ee6
Skrevet

Her var de eldste 3,5 år, 4 år og akkurat 6 år da de sluttet med bleie om natten. Vi tok de ikke av før de var tørr i en uke med bleie, og etter det har det ikke vært noen uhell i det hele tatt heller. Minste er 7 år gammel nå og sengevæter, dvs. hun har full bleie hver natt (tisser i den tidlig på natten også). Vi får oppfølging av lege. Det føles litt pussig, for hun sluttet med bleie på dagtid før hun fylte 2 år, så trodde liksom at nattbleien skulle forsvinne fort også, men slik ble det ikke.

Anonymous poster hash: b3d2a...ff8
Skrevet

Datteren min sluttet dag og natt da hun var tre år og en mnd

Anonymous poster hash: d5416...f42

Skrevet

Eldste på 5,5 år har fortsatt bleie om natta. Den er tørr ei natt her og der, men den er stort sett full.

Minste på 1,5 år har hatt flere tørre bleier om natta enn storesøster.

Som de sier over her så har det med hormoner å gjøre.

Anonymous poster hash: adb49...7b2

Skrevet

Sluttet nå i jula 3.5 år. Kunne ha sluttet mye tidligere, har vært tørr i flere mnd

Anonymous poster hash: 955fa...77d

Skrevet

Alle mine sluttet med bleie på dag og natt samtidig. Tre gutter. De var 3 år, 2 år og 7 mnd og 2 år og 4 mnd.

Tror vi har vært heldige. Kjenner mange som bruker nattbleie lenge.

Anonymous poster hash: eb48f...eee

Skrevet

Eldste er 6 år og sluttet med bleie både dag og natt da han var 2 år og 9 mnd. Ingen uhell.

Nr 2 er 4.5 år. Sluttet med dagbleie da han var 2,5 år, men har brukt nattbleie frem til for 3 mnd siden. Hadde gjennomsnittlig 3-4 uhell i uka i starten. Ble mye sengetøy vask.

Nå er han så og si tørr. Tar han på do når vi legger oss. Han sover seg igjennom det.

Har kanskje hatt 1 uhell på en mnd.

Han ville ikke bruke bleie lenger selv. Vi gikk til innkjøp av sånne engangskladder istedenfor.

Ble litt mye stress i starten med skifting av sengetøy og opp om natten, så jeg har vel vært innom tanken om å ta på nattbleie igjen et par ganger.

Han brukte også litt lengre tid enn eldste på dagtid. Eldste hadde ingen uhell på dagtid heller da han slutta mens nr 2 gikk det fint med hele sommeren, men når høsten og vinteren kom ble det daglige uhell. Han rakk simpelthen ikke fram på do med alle klærne som måtte av først.

Anonymous poster hash: e8811...e78

Skrevet

Mine har vært tørre om natten før de sluttet med bleie. De sluttet når de var to år, dag og natt. Aldri hatt uhell på natt.

Skrevet

Datteren vår er 4,5 år og har først nå for en uke siden sluttet med bleier på natta. Har kun hatt et uhell og det var rett før vi skulle stå opp i dag. Må jo regne med litt sånn..

Kunne nok ha sluttet med nattbleie før, men har liksom ikke tenkt så mye over det. Vi prøvde for et år siden, men da var det uhell hver natt, så hun var nok ikke klar.

Håper vi er ferdig med bleiebarn nå, da dette er sistemann av tre barn

Anonymous poster hash: 9fcad...ee1

2 1/2 år og 5 1/2. De slutter når de er klare for det. Når bleien er tørr hver morgen, er det på tide å slutte. :-)

Anonymous poster hash: a012e...d6f

Skrevet

De fleste barn er klare for å slutte med bleie når de er rundt 2 år. Man må regne med noen uhell de første nettene. Hvis det ikke er noe galt med barnet vil det etter dette begynne å våkne når det må på do på natten.

Anonymous poster hash: beff7...76d

Skrevet

2 1/2 år og 5 1/2. De slutter når de er klare for det. Når bleien er tørr hver morgen, er det på tide å slutte. :-)

Eldstemann sluttet da han var 3,5. Han hadde aldri tørre bleier på morgenen. Men han hadde så mange lekkasjer på natta selv med bleie, så en dag ble jeg lei av våt seng med bleie på at jeg tok av bleien. Da ble det tre netter med tiss i senga før han begynte å stå opp og gå på do, og har vært tørr på natta siden da :-)

Så de trenger ikke å ha tørre bleier på morgenen for at det skal gå.

Minstemor sluttet da hun var 2,5 år. Bar henne på do en periode før jeg la meg (hun sov seg gjennom det), men vi kunne slutte med det etterhvert også. 

Anonymous poster hash: 6465c...406

Skrevet

Eldstemann var tørr på natt fra han var ca to, en pga div utfordringer jeg og pappan slet med da fikk vi ikke begynt med bleieslutt for han var to og et halvt år. Slutta da både dag og natt samtidig, ingen uhell.

Yngstemann slutta på dag når han var tre, brukte bleie ei uke på natt for sikkerhetsdkyld, men den var tørr. Ingen uhell.

Anonymous poster hash: d4c9f...b66

Skrevet

Mine som er 4 år og 1 mnd og eldste som blir 6 år i mai bruker begge fortsatt bleie om natta. Begge har våte bleier om morningen og virker uten kontroll til å styre det så vi har derfor ikke styret noe med det. Eldste hadde stort ønske om å slutte i sommer men bare våt seng og sengetøy så vi droppet det.

Anonymous poster hash: b2206...f1a

Skrevet

Begge jentene her sluttet med nattbleie rundt 2 år og 7 mnd.

Ble tørr på dagtid rundt 2 år :)

Tantebarnet mitt blir tre år i april, og bruker bleie både dag og natt. Det er nok ganske forskjellig.

Vi hadde uhell på natta, men barna våknet alltid fordi det ble kaldt (sparker av seg dyna). Men det gikk relativt fort over etter ca 14 dager.

Anonymous poster hash: 7a8ee...38c

Skrevet

Mine sluttet med bleie på dag og natt samtidig før de fylte 3 år.

Bestekompisen til yngstemann er 7 år og bruker fortsatt nattbleie. Det er visstnok ikke et "problem", og dermed ikke hjelp å få, før etter fylte 8 år.

Anonymous poster hash: af387...07e

Skrevet

Eldste sluttet med bleier om natta da han var ca 4 år, mens lillesøster var litt over 3 år.

Anonymous poster hash: 4d89e...535

Skrevet

Har to jenter og en gutt. Alle sluttet med bleie når de var rundt 2,5. Både på dag og natt. Gutten hadde noen få uhell, men kan telle de på en hånd.

Når en på nærmere 5 år bruker bleie er det latskap fra foreldrenes side.

Hadde heller kjøpt tisselaken og fiberdyne som lett kan vaskes ved uhell. Slik at barnet faktisk våkner når det tisser på seg.

Dagens bleier er så absorberende at barnet ikke merker at de er våkne.

Anonymous poster hash: e057f...bcc

Skrevet

Har to jenter og en gutt. Alle sluttet med bleie når de var rundt 2,5. Både på dag og natt. Gutten hadde noen få uhell, men kan telle de på en hånd.

Hadde heller kjøpt tisselaken og fiberdyne som lett kan vaskes ved uhell. Slik at barnet faktisk våkner når det tisser på seg.

*våte

Skrevet

3,5 år.

Anonymous poster hash: 4d5d9...816

Skrevet

Ikke latskap, nei. Barn modnes i ulikt tempo, og det er ikke sunt for barnet å utsettes for nederlag etter nederlag, slik det blir når man våkner med våt seng hver morgen fordi man ikke våkner når man må tisse. Når barnet er modent for det, slutter det med nattbleie. Dårlig gjort å frata barnet mestringsfølelse og selvtillit ved å prøve å presse fram noe barnets kropp ikke er modent for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...