Gå til innhold

Havregrøt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå starte ett sunnere liv og tenkte å begynne å ha havregrøt til frokost eller lunsj. Men det er bare ikke godt. Det vokser i munnen... sukker kan jeg jo ikke ha på og det er jo det som lager god smak 😜

Noen tips til hva jeg kan ha i?

Anonymous poster hash: 44b96...66b

Skrevet

Mitt beste tips er at du spiser noe annet

Anonymous poster hash: 81aea...ff2
Skrevet

Spis heller smoothie hvis du liker. Jeg har spist det til frokost i flere mnd og holder meg mett 5 timer. Du kan få oppskrift hvis du er interessert 😊

Anonymous poster hash: 84daa...813

Skrevet

Spis heller smoothie hvis du liker. Jeg har spist det til frokost i flere mnd og holder meg mett 5 timer. Du kan få oppskrift hvis du er interessert 😊

Jeg er interessert 😊

Anonymous poster hash: df7b3...7b0

Skrevet

Jeg er interessert 😊

Anonymous poster hash: df7b3...7b0

Denne bruker jeg : 1 banan, 1 avokado, 3 eggeplommer, 1-2 dl kokosmelk, 1 ss råkakaopulver. Noen ganger topper jeg med eks kanel og gojibær 😊 Bruker å dele denne med min datter på 2 år.

Skrevet

Kjøp sukrin eller sukrin gold!

Skrevet

Kok grøten med ekstra lett melk i steder for melk :)

Anonymous poster hash: 7a7f8...ad3

Skrevet

I stedet for vann mente jeg.

Skrevet

Denne bruker jeg : 1 banan, 1 avokado, 3 eggeplommer, 1-2 dl kokosmelk, 1 ss råkakaopulver. Noen ganger topper jeg med eks kanel og gojibær 😊 Bruker å dele denne med min datter på 2 år.

Hørtes veldig godt ut...men også som lm det er enormt med kalorier i den..?

Banan, avokado og kokosmelk?

Og tre eggeplommer?

Anonymous poster hash: 22e15...229

Skrevet

Jeg syns havregrøten blir best om jeg bare bruker kokende vann som jeg heller over havren, rører og lar det stå til det er passe konsistens på den. Så har jeg i rosiner. Ikke noe mer 😊

Anonymous poster hash: 4665a...691

Skrevet

Bær eller frukt, kanel, evt litt (lett)syltetøy eller 1ss rosiner.

Jeg foretrekker f.eks 1/3 most banan og noen frosne blåbær (tiner fort i den varme grøten). Lager grøt av 1dl gryn, 0,5dl melk og vann til passe konsistens (0,5-1dl)

Anonymous poster hash: a5bdc...b36

Skrevet

Forresten så spiser jeg like gjerne havregryn med melk rett i skåla, uten å koke grøt. Litt kjappere om morgenen 😃

Anonymous poster hash: a5bdc...b36

Skrevet

Sojamelk og ønsket mengde peanøttsmør uten sukker (selvsagt ikke så mye at det tipper over på usunt).

Raspet eple (mens jeg koker) og kanel med litt hakkede nøtter.

Fryste blåbær og vaniljepulver (pulveret mens det koker).

Lettere å holde seg lenger mett på havregrøt om man får i seg litt fett også.

Skrevet

Hørtes veldig godt ut...men også som lm det er enormt med kalorier i den..?

Banan, avokado og kokosmelk?

Og tre eggeplommer?

Anonymous poster hash: 22e15...229

Jeg teller aldri kalorier og vekta mi er konstant. Jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Jeg spiser rikelig med fett og proteiner til alle måltider for å holde meg mett lenge. Får også en jevn og god energi, i motsetning til før da jeg hadde et kosthold med mye karbohydrater. Tre eggeplommer for å få rikelig med proteiner. Bruker å sløyfe eggehvitene for at de er tyngfordøyelig og kan hemme opptak av B-vitamin. Dette har jeg fra ernæringsfysiolog.

Hvis jeg hadde spist smoothie med eks frukt og bær ville jeg vært sulten etter en time og hatt mindre jevn energi.

Du får velge selv hva du foretrekker å ha i smoothie. Oppskriften er inspirert av en ernæringsfysiolog. Jeg er ikke redd for å spise fett og har fått jevnere og mer energi etter at jeg økte inntaket og går ikke lengre "i kjelleren" når jeg er sulten.

Skrevet

Jeg syns det er godt å koke tykk havregrøt med vann og blande inn en youghurt. Det er superkjappt i mikroen på jobb.

Jeg drysser gjerne litt kanel over. Man kan jo velge en type youghurt uten sukker.

Anonymous poster hash: 5110f...e42

Skrevet

Jeg teller aldri kalorier og vekta mi er konstant. Jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Jeg spiser rikelig med fett og proteiner til alle måltider for å holde meg mett lenge. Får også en jevn og god energi, i motsetning til før da jeg hadde et kosthold med mye karbohydrater. Tre eggeplommer for å få rikelig med proteiner. Bruker å sløyfe eggehvitene for at de er tyngfordøyelig og kan hemme opptak av B-vitamin. Dette har jeg fra ernæringsfysiolog.

Hvis jeg hadde spist smoothie med eks frukt og bær ville jeg vært sulten etter en time og hatt mindre jevn energi.

Du får velge selv hva du foretrekker å ha i smoothie. Oppskriften er inspirert av en ernæringsfysiolog. Jeg er ikke redd for å spise fett og har fått jevnere og mer energi etter at jeg økte inntaket og går ikke lengre "i kjelleren" når jeg er sulten.

A)  Havregrøten din inneholder hele 600-700 kcal! Like mye som en middag!

B) Det er LITE protein i eggeplommen, det er i hvitten du finner proteiner. Og hvor har du ifra at hvitten er tungfordøyelig? Da er det isåfall mye du bør holde deg unna :legrine:

C) Alle kan bli ernæringsfysiolog, og derfor varierer meninger og såkallte fakta de kommer med.

D) Dette er ikke et måltid som passer for folk flest som vil ned i vekt!

Anonymous poster hash: d0d96...0a0

Skrevet

A) Havregrøten din inneholder hele 600-700 kcal! Like mye som en middag!

B) Det er LITE protein i eggeplommen, det er i hvitten du finner proteiner. Og hvor har du ifra at hvitten er tungfordøyelig? Da er det isåfall mye du bør holde deg unna :legrine:

C) Alle kan bli ernæringsfysiolog, og derfor varierer meninger og såkallte fakta de kommer med.

Kalorier har ikke så stor betydning, det handler om hvordan det omdannes i kroppen. I motsetning til hva mange tror,så er det mest protein i eggeplommen. Eggeplomme inneholder alle næringsstoffer utenom vitamin C.

Jeg skrev litt utydelig, hvitten er visstnok tungfordøyelig når den er rå.

Meninger og fakta varierer overalt, men man går jo en del indikasjoner på om man har ett kosthold som fungerer eller ei.

På hvilket grunnlag kan du si at det måltidet ikke passer for flest som skal ned i vekt? Hvilket måltid mener du kunne vært bedre?

Skrevet

Kok grøten med ekstra lett melk i steder for melk :)

Ekstra lett melk er ikke sunt. Fullfete produkter er best, sunnere og mer mettende

Skrevet

Jeg pleier å ha rosiner i grøten og kanel. 😊

Anonymous poster hash: 6fb76...cf2

Skrevet

Ekstra lett melk er ikke sunt. Fullfete produkter er best, sunnere og mer mettende

Det kommer ann på. Grete roede bruker lettere varianter f.eksempel...

Anonymous poster hash: 04ff4...d8a

Skrevet

Det kommer ann på. Grete roede bruker lettere varianter f.eksempel...

Anonymous poster hash: 04ff4...d8a

Ja, der gjør hun vel. Hun har vel også fettfobi slik majoriteten av befolkningen har.

Jeg er så glad jeg har innsett at fett er sunt og nødvendig 😊

Skrevet

Kalorier har ikke så stor betydning, det handler om hvordan det omdannes i kroppen. I motsetning til hva mange tror,så er det mest protein i eggeplommen. Eggeplomme inneholder alle næringsstoffer utenom vitamin C.

Jeg skrev litt utydelig, hvitten er visstnok tungfordøyelig når den er rå.

Meninger og fakta varierer overalt, men man går jo en del indikasjoner på om man har ett kosthold som fungerer eller ei.

På hvilket grunnlag kan du si at det måltidet ikke passer for flest som skal ned i vekt? Hvilket måltid mener du kunne vært bedre?

"På hvilket grunnlag?" -Den generelle befolkning sin forbrenning.

"Hvilket måltid mener du kunne vært bedre?" - Hvorfor spør du om dette?

Skrevet

A det hun lager er ikke havregrøt!!! Du burde lese hva folk skriver før du gjør narr av de!!

Anonymous poster hash: cf0df...f31

Skrevet

"På hvilket grunnlag?" -Den generelle befolkning sin forbrenning.

"Hvilket måltid mener du kunne vært bedre?" - Hvorfor spør du om dette?

Jeg spør siden du ikke begrunnet påstanden

Skrevet (endret)

A) Da kan man spise en middag med litt mindre kalorier.

B) Eggeplommen har mer protein enn hviten. MEN, det hvite har større mengde enn plommen derfor tror folk at hvite har mer proteiner.

Know your fact's!

C) Alle kan bli lærere også. For å bli tatt seriøst, må man og skal man holde seg til fakta!

D) Har man normal forbrenning kan man fint spise 600 kcal i ett måltid som metter i 5 timer. Middag kan fint inneholde 500 kcal, og en lunsj 200. Ett knekkebrød til kvelds så er de fleste som er litt overvektige innenfor basalforbrenningen sin.

Og en havregrøt inneholder vel sjelden avokado og eggeplommer...

😉

Endret av Mamma til 2 søte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...