Gå til innhold

Nå går jeg inn i minutt tredje år uten godteri, kaker og snacks

Anbefalte innlegg

Skrevet

En hilsen til dere som har bestemt dere for å kuppe godteri i 2017

Nyttårsforsettet mitt til 2015 var å kutte godteri. Det var helt jævlig de første to mnd. Men så merket jeg at jeg fikk mye mer stabil energi.. følte meg mye freshere, mistet søtsuget..

Nå to år senere har jeg ikke lyst på godteri.. kakebordet har ikke noe med meg å gjøre.. jeg smakte en bit av eplekake for et år siden rundt jul.. Men det føltes som å tygge rent sukker

Kroppsfasongen min er helt endret. Mye flatere mage, og smalere rundt hoftene. Ikke gått så mye bedre i vekt.. Men har en annen fasong..

Lykke til til alle som skal slutte med godteri i år.. det går kjempebra, og det er så verd det!!!

Anonymous poster hash: b87c0...2b3

Skrevet

Nyttårsforsettet mitt til 2015 var å kutte godteri. Det var helt jævlig de første to mnd. Men så merket jeg at jeg fikk mye mer stabil energi.. følte meg mye freshere, mistet søtsuget..

Nå to år senere har jeg ikke lyst på godteri.. kakebordet har ikke noe med meg å gjøre.. jeg smakte en bit av eplekake for et år siden rundt jul.. Men det føltes som å tygge rent sukker

Kroppsfasongen min er helt endret. Mye flatere mage, og smalere rundt hoftene. Ikke gått så mye bedre i vekt.. Men har en annen fasong..

Lykke til til alle som skal slutte med godteri i år.. det går kjempebra, og det er så verd det!!!

Litt skrivefeil i årets første innlegg 😁 Håper dere tolker i riktig retning 😁

HI

Skrevet

Tusen takk for at du deler dine erfaringer. Gir ekstra håp om endring når man ser at det kan bli lettere etter hvert. 

Anonymous poster hash: 5f1c4...b69
Skrevet

Tusen takk for at du deler dine erfaringer. Gir ekstra håp om endring når man ser at det kan bli lettere etter hvert.

Anonymous poster hash: 5f1c4...b69

Bare hyggelig 😊 Trengte det selv i starten 😀

Søtsuget slapp helt plutselig.. Men det var rein viljestyrke i starten. Selv om søtsuget var der, kjente jeg tidlig endringer i energi og kropp.. så det motiverte jo 😊

Det vesten har egentlig vært å forsvare meg i selskaper. Folk blir nesten litt provosert når man ikke vil ha dessert eller kake. Men nå er folk vant til det 😊 Tok bare to år 😀

HI

Skrevet

Har ingen ambisjoner om å kutte ut godteri.

Alt med måte er min filosofi.

Fint du har funnet noe som fungerer for deg da.

Anonymous poster hash: 24567...427

Skrevet

Har ingen ambisjoner om å kutte ut godteri.

Alt med måte er min filosofi.

Fint du har funnet noe som fungerer for deg da.

Anonymous poster hash: 24567...427

Ja, det begynte som et lite ekstremprosjekt for gøy. Ville se hvor lenge jeg klarte det. Også mistet jeg helt lysten på godteri underveis..

Jeg har utallige ganger forsøkt "med måte" - men det har vart noen uker, også har det sakte men sikkert økt på.. Så for meg var det totalt avholds som funket 😀

HI

Skrevet

Jeg tenker jeg også må gå så drastisk t verks. Er helt ekstremt glad i søtt, godteri, kaker, desserter.... Kunne levd på det. Og klarer aldri å begrense meg til bare litt, så tenker at nå må jeg bare kutte helt. Men kan jeg spørre deg HI, kuttet du ALT sukker? Altså som i at du ikke lenger spiste vanlig mat med sukker i heller, som fks brød, halvfabrikata etc? Lurer på hvor drastisk jeg må kutte for å bli kvitt søtsuget. Som nå river i kroppen en dag inn i det nye året 🙈

Anonymous poster hash: 647da...a7b

Skrevet

Jeg tenker jeg også må gå så drastisk t verks. Er helt ekstremt glad i søtt, godteri, kaker, desserter.... Kunne levd på det. Og klarer aldri å begrense meg til bare litt, så tenker at nå må jeg bare kutte helt. Men kan jeg spørre deg HI, kuttet du ALT sukker? Altså som i at du ikke lenger spiste vanlig mat med sukker i heller, som fks brød, halvfabrikata etc? Lurer på hvor drastisk jeg må kutte for å bli kvitt søtsuget. Som nå river i kroppen en dag inn i det nye året 🙈

Anonymous poster hash: 647da...a7b

Nei.. kuttet kun godteri, kaker og snacks.

Av matvarer kuttet jeg bare de åpenbare.. syltetøy, sjokopålegg osv..

Det er jo sukker i både brød og supper osv. Men det tar jeg ikke med. Jeg spiser helt som før.. spiste mye mer i starten, for jeg ble veldig sulten av å ikke spise godteri 😊 Men legger ikke på meg..

Prøver å kutte ned på pasta for det er visst like ille som sukker..

Drikker også øl og vin om vi er på fest eller har middagsgjester.

HI

Skrevet

Takk for at du minnet meg på det. Jeg hadde et sukkerfritt år i 2015, og tapte nesten 10 kg... Tror jeg prøver igjen. (Og du har rett: "alle andres" vurdering av søtsmak endrer seg når man selv har vært uten en stund - alt smaker søtere.)

Anonymous poster hash: f360c...dad

Skrevet

Ja, det begynte som et lite ekstremprosjekt for gøy. Ville se hvor lenge jeg klarte det. Også mistet jeg helt lysten på godteri underveis..

Jeg har utallige ganger forsøkt "med måte" - men det har vart noen uker, også har det sakte men sikkert økt på.. Så for meg var det totalt avholds som funket 😀

HI

Samme her.

Å bare spise "litt" er å mate uhyret!

Skrevet

Takk for motiverende innlegg :-)

Har et enormt søtsug selv og skal prøve å spise kun 1 dag i uka. Klarer ikke kutte helt, da tenker jeg på det hele tida.

Jeg har ingen behov for kaker og desserter, klarer meg fint livet uten, men sjokolade/smågodt og snacks er det jeg må "avruses" fra :P

Som Desiree Andersen sier: "Ikke tenk på det du må kutte ut, tenk heller på hva du kan spise mer av! Da blir det mindre plass til det usunne"

(Mer av er jo grønnsaker, frukt, proteiner, sunt fett mm. Altså, SPIS SMARTERE.

Gleder meg til de første par ukene er forbi. De første dagene er verst og går aaaaltfor sakte :P

Lykke til!:-)

Anonymous poster hash: 824b5...e3a

Skrevet

Har også nyttårsforsett om å gå drastisk til verks, dvs ingen brus, snop, kaker og desserter i første omgang i januar. Har dog drukket litt brus og tatt litt dessert i dag som var igjen fra i går, men det som er igjen av dessert er akkurat passe til ungene i morgen ☺ så da er det helt slutt for min del. Det er to bursdager de nærmeste ukene så det kan bli litt utfordrende. Og går det bra i januar så tar jeg en måned til osv.

Skrevet

Imponerende! Du har vært flink👍🏼👏😀

Jeg kutter alt snop, desserter og "sukker" i morgen. Har planer om å få spise litt på lørdager.

Roper ikke ut om nyttårsforsett nei, men sier det tul meg selv inni meg.

Jeg ammer og har et syyyykt søtsug, det skal jeg få bukt med nå. 😅

Men jeg er nok for glad i mat og kosemat til å villig kutte det helt.. 😎

Anonymous poster hash: 7ff22...afe

Skrevet

Veldig motiverende, jeg skal i gang nå. Men gruer meg til å måtte forsvare sukkerstoppen blant kollegaene, de synes jeg er hysteriske når jeg takker nei til kake på jobb og at det må gå an å kose seg en gang i blant..

Anonymous poster hash: 8d0cf...423

Skrevet

Veldig motiverende, jeg skal i gang nå. Men gruer meg til å måtte forsvare sukkerstoppen blant kollegaene, de synes jeg er hysteriske når jeg takker nei til kake på jobb og at det må gå an å kose seg en gang i blant..

Anonymous poster hash: 8d0cf...423

Det er så irriterende!! Jeg opplever det fortsatt.. to år etter..

Senest i går når jeg var hos svigermor.. Hun kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke skulle smake på kakene hun hadde bakt. For 456 gang måtte jeg fortelle at jeg ikke spiser kaker, og jeg merket at hun ble fornærma..

Men det er ikke mitt problem.. virkelig ikke..

Jeg har også lært meg å gi diskrete beskjeder til servitører i selskaper om at jeg ikke skal ha dessert. Og det går jo helt greit.. helt til de andre gjestene blir oppmerksomme på at jeg ikke har fått dessert..

" Hei dere, her borte.. kvinne uten sjokoladepudding, halloo.. servitører.. kom med dessert til henne" 😂😂😂 Diskrét 😂😂😂

HI

Skrevet

Så nitrist, og dessuten sosialt uakseptabelt.

Skrevet

I know!! Tok en stund før jeg tålte tanken på å ikke trøkke i meg godteri for å tilpasse meg omgivelsenes forventninger 😂😂😂

HI

Skrevet

Det siste er sant, at i sosiale settinger sliter mange med å akseptere det.

At det er nitrist stemmer nok ikke. Det er jo så mye annet som er godt, og når smakssansene ikke er lammet av sukker, merker man mye bedre nyansene i smak som finnes.

Skrevet

At det er nitrist stemmer nok ikke. Det er jo så mye annet som er godt, og når smakssansene ikke er lammet av sukker, merker man mye bedre nyansene i smak som finnes.

Akkurat! Smakssansen min har endret seg.. så nå er det ikke godt med sukkerholdige produkter lengre..

En litt kjedelig bieffekt er at øl og vin ikke smaker så godt heller. Sukkeret er alt for fremtredende.

HI

Skrevet

Nei, men å kutte ALT av godteri og kaker hele året er jo hysterisk. Det er ikke farlig å spise et halvt stykke kake to ganger i året.

Skrevet

Nei, men å kutte ALT av godteri og kaker hele året er jo hysterisk. Det er ikke farlig å spise et halvt stykke kake to ganger i året.

Det er jo nettopp sånne som deg som ikke klarer å akseptere HIs valg. Hvis man ikke spiser sukker på lang tid så smaker det jo rett og slett ikke godt. Hvorfor skal da HI spise noe som for henne ikke smaker godt? For å tilfredsstille deg??

Anonymous poster hash: c33dd...758

Skrevet

Det er jo nettopp sånne som deg som ikke klarer å akseptere HIs valg. Hvis man ikke spiser sukker på lang tid så smaker det jo rett og slett ikke godt. Hvorfor skal da HI spise noe som for henne ikke smaker godt? For å tilfredsstille deg??

Anonymous poster hash: c33dd...758

Vanlig folkeskikk er jo å spise det man får servert. Bruker du å takke nei til middagsmaten hvis det er noe du ikke liker, når du er på besøk? Du trenger jo ikke å sluke hele kaka, men å smake på det vertinnen har laget er vanlig folkeskikk. Et lite stykke, et halvt stykke eller et par teskjeer klarer man å få ned. Når man klarer å spise en hel middag som man egentlig ikke er så begeistret for - det er en del av det å være voksen. Når folk kommer på besøk til meg og ikke kan spise ditten og datten fordi det ikke er lavkarbo, vegansk, steinalderkost eller sukkerfritt og de er på en eller annen sær diett, anser jeg dette som uhøflig. Tenk om jeg hadde kommet på besøk til noen og klaget over at de laget norsk mat, siden jeg er utenlandsk og ikke er så begeistret for mye av den norske maten - hadde sikkert blitt hevet ut på hue og ræva og aldri invitert igjen til de folkene.

Skrevet

Kjempebra! Imponert over deg HI! Jeg klarer meg heldigvis fint med litt, så har funnet min balanse og det funker - heldigvis - for jeg hadde nok aldri klart meg helt uten sjokolade :lol:

Skrevet

Vanlig folkeskikk er jo å spise det man får servert. Bruker du å takke nei til middagsmaten hvis det er noe du ikke liker, når du er på besøk? Du trenger jo ikke å sluke hele kaka, men å smake på det vertinnen har laget er vanlig folkeskikk. Et lite stykke, et halvt stykke eller et par teskjeer klarer man å få ned. Når man klarer å spise en hel middag som man egentlig ikke er så begeistret for - det er en del av det å være voksen. Når folk kommer på besøk til meg og ikke kan spise ditten og datten fordi det ikke er lavkarbo, vegansk, steinalderkost eller sukkerfritt og de er på en eller annen sær diett, anser jeg dette som uhøflig. Tenk om jeg hadde kommet på besøk til noen og klaget over at de laget norsk mat, siden jeg er utenlandsk og ikke er så begeistret for mye av den norske maten - hadde sikkert blitt hevet ut på hue og ræva og aldri invitert igjen til de folkene.

Du har misforstått helt.

Det er ikke uhøflig å takke nei helt og holdent. Folk som ikke vil ha noe som helst, eller som bare drikker kaffen, gjør det som er helt innafor.

Det som FAKTISK er uhøflig, er å klage på ting som serveres, kommentere det negativt (f eks at det er usunt), pille i maten, spise bare en viss del av den (f eks bare velge ut tomatene i salaten, ikke agurken) eller la skorper og mindre likte biter ligge igjen. Det er også uhøflig å forsyne seg med mer enn man kan få ned, eller be om alternativer som ikke fra før av blir tilbudt.

Men å takke helt og holdent nei til en rett, uansett hvilken, er innafor. Ingen skal tvinges til å spise. Men sier de ja til å spise, må de ta det de får. Dette står også i Skikk og bruk-boka (ja, jeg har lest den!)

Jeg tror du må orientere deg litt bedre i hva som er ok og standard atferd i norsk skikk og bruk og dannelse. Det er heller ikke utpreget høflig og dannet å være fordomsfull, og skjelle ut folk for noe de ikke har gjort. Å ha et sukkerfritt år eller å kutte ut kaker/desserter/godterier innebærer ikke å automatisk bli lavkarbohysteriker, særling eller liksom-allergiker. Det innebærer bare å si nei til noe man ikke er nødt til å spise (verken ernæringsmessig eller dannelsesmessig).

Skrevet

Du har misforstått helt.

Det er ikke uhøflig å takke nei helt og holdent. Folk som ikke vil ha noe som helst, eller som bare drikker kaffen, gjør det som er helt innafor.

Det som FAKTISK er uhøflig, er å klage på ting som serveres, kommentere det negativt (f eks at det er usunt), pille i maten, spise bare en viss del av den (f eks bare velge ut tomatene i salaten, ikke agurken) eller la skorper og mindre likte biter ligge igjen. Det er også uhøflig å forsyne seg med mer enn man kan få ned, eller be om alternativer som ikke fra før av blir tilbudt.

Men å takke helt og holdent nei til en rett, uansett hvilken, er innafor. Ingen skal tvinges til å spise. Men sier de ja til å spise, må de ta det de får. Dette står også i Skikk og bruk-boka (ja, jeg har lest den!)

Jeg tror du må orientere deg litt bedre i hva som er ok og standard atferd i norsk skikk og bruk og dannelse. Det er heller ikke utpreget høflig og dannet å være fordomsfull, og skjelle ut folk for noe de ikke har gjort. Å ha et sukkerfritt år eller å kutte ut kaker/desserter/godterier innebærer ikke å automatisk bli lavkarbohysteriker, særling eller liksom-allergiker. Det innebærer bare å si nei til noe man ikke er nødt til å spise (verken ernæringsmessig eller dannelsesmessig).

Men det er fortsatt sært å kutte ut en matvaregruppe av andre enn helsemessige årsaker (allergier, legestyrt diett etter hjerteoperasjon og lignende). Å kutte ut alt med sukker i en periode på 12 måneder er et populært nyttårsforsett, og ikke noe vitenskapelig. Det blir det samme som om man har kjøpestopp på klær, men plutselig får ødelagt sin eneste strømpebukse - man går jo ikke naken i 20 minusgrader eller i en strømpebukse med rifter overalt, da kryper man til korset og kjøper en ny. Jeg har alltid fått høre at det er uhøflig å holde seg til kaffen når man er invitert til middag, da spiser man faktisk middagen. Da har jeg blitt villedet hele mitt liv i Norge da, og spise masse uspiselig mat som jeg egentlig ikke hadde lyst på... :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...