Gå til innhold

Skal steke ytrefilet for første gang, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger klar i kjøleskap, biter på 150gram.

Hvor lenge steker du for best resultat? Har ikke tempmåler, ønsker å få de gjennomstekt.

Takk for tips og riktig godt nytt år! :D

Anonymous poster hash: c0760...84a

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg steker kjapt i stekepanne på begge sider. Så pakker jeg inn i folie , krydrer og legger i smør, også inn i stekovnen .

Skrevet

Jeg steker kjapt i stekepanne på begge sider. Så pakker jeg inn i folie , krydrer og legger i smør, også inn i stekovnen .

Så nå det var biter på 150. Jeg har kun stekt hel.
Skrevet

Hvorfor vil du ha de gjennomstekt??

Skrevet

Jeg skal også lage (hel) ytrefilet og har lite erfaring. Hvor mange grader skal den stekes på og hvor lenge?

Anonymous poster hash: cb7d0...0c1

Skrevet

Ligger klar i kjøleskap, biter på 150gram.

Hvor lenge steker du for best resultat? Har ikke tempmåler, ønsker å få de gjennomstekt.

Takk for tips og riktig godt nytt år! :D

Spørs jo hvordan gjestene liker kjøttet. Dette ville jeg spurt om, det tar uansett såpass kort tid å steke dem, maks ti minutter. Jeg liker f.eks ikke gjennomstekt biff, jeg vil ha den medium. Gubben liker den medium minus, og pappa f.eks vil gjerne ha den ihjelstekt. 

Anonymous poster hash: 7b707...7f2

Annonse

Skrevet

og ta bitene for all del ut av kjøleskapet minst en time før steking.. de skal være romtemperert når du slenger dem i panna.

Anonymous poster hash: 7b707...7f2
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Du må i alle fall straks ta dem ut av kjøleskapet! Kjøttet bør ha romtemperatur før du steker det.

Skrevet

Er det svin eller storfe kjøtt?

Anonymous poster hash: c64d7...3b7
Skrevet

Det var storfe. Liker ikke "blodig" biff, vi var kun to stk som skulle spise. Hadde for varm panne, og endte med å dele opp hele greia i små biter. smakte godt, men bittelitt tørt i kantene. Blir langsteking på lav temp neste gang :P

Skrevet

Hvorfor vil du ha de gjennomstekt??

For et merkelig spørsmål. Antagelig er det fordi hun liker det sånn.

Anonymous poster hash: 6a606...f81

Skrevet

Var pannen til smøret er brunt. Legg på romtemperert biff. Stek på en side til du begynner å se den svetter ut, stek andre siden. Trykk forsiktig med gaffelen, den er ferdig når den har litt fjøring. Høy varme hele tiden.

Anonymous poster hash: e8536...0ea

Skrevet

Viktig å ikke ha for tynne biter.

Annonse

Skrevet

Var pannen til smøret er brunt. Legg på romtemperert biff. Stek på en side til du begynner å se den svetter ut, stek andre siden. Trykk forsiktig med gaffelen, den er ferdig når den har litt fjøring. Høy varme hele tiden.

Takk! Men hvor høyt er høy varme? Min går fra 0-12, og jeg hadde plata på mellom 9-10. De ble ganske raskt sorte. og helt rå inni, derfor måtte jeg dele opp mye og senke varmen.

Skrevet

Ha på endel margarin, vår går til 9. Og vi steker på 9.

Skrevet

Brune kjøttet fra begge sider på sterk varme (den må ha stekeskorpe, dvs løsne lett når du snur). Så inn i ovnen ved 100 grader i 10-15 min. avhengig av hvordan du liker kjøttet.

Et digital steketermometer koster en hundrelapp og enhvert kjøkken burde være utstyrt med en.

Anonymous poster hash: f4035...37b
Skrevet

Takk for tips. Mulig det ikke blir så lenge til neste gang jeg prøver. :) Og kjøper inn steketermometer innen den tid ;)

Skrevet

Det er nesten umulig å steke biff gjennomstekt og at det smaker godt. Det vil nesten alltid bli for tørt og ofte svidd utenpå. Mye lettere å få det godt hvis du steker dem medium.

Anonymous poster hash: 062f3...5d6

Skrevet

For et merkelig spørsmål. Antagelig er det fordi hun liker det sånn.

Anonymous poster hash: 6a606...f81

Skosåle?

Skrevet

Jeg synes ikke blodet er godt, også blir det seigt. Gjennomstekt er, for meg, enklere å tygge også smaker det bedre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...