Gå til innhold

Fritak fra oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Jeg har fått anbefaling fra lege om fritak fra oppsigelsestid grunnet langvarig sykemelding og forhold på min nåværende arbeidsplass ifht min diagnose som gjør at jeg ikke skal tilbake i en stilling der. Jeg eier fortsatt en stilling i kommunen jeg bor i, og min leder har vært innstilt på å finne meg en annen plass innenfor kommunens arbeidsområde. Personlig har jeg ikke ønske om å fortsette i kommunen, og har nå tilbud om jobb en annen plass. Jeg er fortsatt sykemeldt, men kun i 50 %, så har klarsignal fra NAV på at jeg kan jobbe som vikar på den nye arbeidsplassen i inntil 50 %. 

Mitt spørsmål går egentlig på lønn i oppsigelsestid, og arbeidstimer. Har jeg krav på lønn i oppsigelsestiden når jeg har fritak fra den? 

Ønsker å gjøre dette mest mulig ryddig og korrekt. Lurer også på når det er best for meg å si opp min stilling ifht. sykemeldingen. Har sykemelding i 10 dager til og oppsigelsestiden min er på 3 mnder.

Anonymous poster hash: 63be9...98a
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144305453-fritak-fra-oppsigelsestid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan si opp mens du er sykmeldt og du skal selvfølgelig ikke ha lønn i oppsigelsestiden hvis du er fritatt for oppsigelsestid. Du kan heller ikke velge å ikke ta imot omplassering hvis den nye jobben er forenlig med sykdommen din og du kan ikke begynne i ny jobb uten tillatelse fra nåværende arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 9a465...243

Om du nå kun er 50% sykemeldt og derfor 50% friskmeldt er du forventet tilbake hos din nåværende arbeidsgiver.

Om du har planer om å si opp er det like greit å gjøre det nå ettersom du har arbeidsplikt i 3 måneder (oppsigelsestiden). For å få fritak for jobb i oppsigelsestiden må du snakke med arbeidsgiver. Det er de som bestemmer dette. Om arbedsgiver gir fritak får du i enkeltte tilfeller utbetalt lønn, men du har ikke krav på lønn. Især ikke om du allerede har fått ny jobb.

Si opp jobben idag så trenger du kun jobbe der tom mars. Hvis du venter til mandag må du stå i jobben ut april da oppsigelsestiden vanligvis løper fra første i måneden etter oppsigelsen.

Anonymous poster hash: bccf4...23b

Jeg ble sagt opp i oljebransjen, og fikk arbeidsfritak.

Da slapp jeg å jobbe, men fikk full lønn og alle rettigheter som ansatt frem til oppsigelsen gikk ut.Dvs. tre mnd.

Anonymous poster hash: 261dd...712

Det er ikke det samme å bli sagt opp med "sluttpakke" og det å måtte slutte/si opp uansett grunn altså.

Anonymous poster hash: 70225...0c7

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...