Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #1 Skrevet 28. desember 2016 Okei... står med jobb ut februar. Har termin 29 august. Enten må jeg finne meg en jobb asap, eller så blir det arbeidsledighetstrygd. Men la oss si at jeg finner meg en eller flere jobber før termin. Hvordan blir pengene jeg får utbetalt i svangerskapspermisjonen utregnet? Er det forskjell om jeg får meg en fast full stilling eller om jeg får flere småstilliger rundtom? Er det det man har tjent året før som utgjør svangerskapspermisjonpengene eller det man har tjent samme år? Lurte på om jeg skulle melde meg hos barnehagene rundtom. Da er det fort gjort å få fylt opp uka vertfall, og få ei grei inntekt. Men hvordan blir da det jeg får utbetalt utregnet? Kan jo melde meg hos adecco også (bemanningsbyrå) men da får jeg jo heller ingenting fast, blir bare utleid... Noen tips? Har aldri vært arbeidsledig tideligere. :-( så måtte det skje akkurat nå .. Anonymous poster hash: 19a85...3d5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #2 Skrevet 28. desember 2016 Ville prøvd å få fast stilling. Blir du syk har du ingen rettigheter mtp jobb. Anonymous poster hash: b8d62...5e1
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #3 Skrevet 28. desember 2016 Takk for svar. Det er mye arbeidsledighet i byen. Liten by i tillegg.. At jeg får en fast stillig tviler jeg på :-( spesielt som gravid. Men er det bedre å få et 100% vikariat f.eks enn 3 små stilliger (som utgjør like mye i lønn) eller har det ingenting å si? HI Anonymous poster hash: 19a85...3d5
Anyne Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 Du kan ha flere små stillinger, det har ingen betydning.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #5 Skrevet 28. desember 2016 Det spiller overhodet ingen rolle om du er fast ansatt, midlertidig ansatt, vikar eller ringehjelp. Det spiller heller ingen rolle om du har en eller ti arbeidsgivere. Du har akkurat samme rettigheter, både når det kommet til sykepenger og foreldrepenger. Nav bruker bare gjennomsnittslønnen som grunnlag (ta vare på lønnsslipper) Anonymous poster hash: 5e359...160
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #6 Skrevet 28. desember 2016 Det spiller overhodet ingen rolle om du er fast ansatt, midlertidig ansatt, vikar eller ringehjelp. Det spiller heller ingen rolle om du har en eller ti arbeidsgivere. Du har akkurat samme rettigheter, både når det kommet til sykepenger og foreldrepenger. Nav bruker bare gjennomsnittslønnen som grunnlag (ta vare på lønnsslipper) Anonymous poster hash: 5e359...160 Som ringevikarer kan man risikere å tape masse penger dersom man blir syk og ikke er i stand til å jobbe. Anonymous poster hash: b8d62...5e1
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #7 Skrevet 28. desember 2016 Takk for svar :-) Noen skriver her at NAV regner ut fra gjennomsnittslønnen? Gjennomsnittslønnen fra når da? I fjor eller i år? Hi Anonymous poster hash: 19a85...3d5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #8 Skrevet 28. desember 2016 Bli sykemeldt fra siste arbeidsdag. Anonymous poster hash: 5d464...95a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #9 Skrevet 28. desember 2016 Som ringevikarer kan man risikere å tape masse penger dersom man blir syk og ikke er i stand til å jobbe. Anonymous poster hash: b8d62...5e1 Bare de første 16 dagene (arbeidsgiverperioden), etter det tar nav over og da er det bare å nevne hva du har tjent siste månedene før du ble syk så får du gjennomsnittslønnen i sykepenger Anonymous poster hash: 5e359...160
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #10 Skrevet 28. desember 2016 Takk for svar :-) Noen skriver her at NAV regner ut fra gjennomsnittslønnen? Gjennomsnittslønnen fra når da? I fjor eller i år? Hi Anonymous poster hash: 19a85...3d5 Som regel de siste 6 mnd før du blir sykemeldt Anonymous poster hash: 5e359...160
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #11 Skrevet 28. desember 2016 Bli sykemeldt fra siste arbeidsdag? Kan jeg det? Butikken skal nedlegges og jeg er jo fullt klar over det. Men hvor mye får jeg utbetalt som sykemeldt? Er det nav som betaler det? Blir det ikke likt som å være arbeidsledig (60%)? Må jo finne en grunn også, da. Er jo ikke syk selv om jeg er gravid. Jeg har masse utgifter, så trenger virkelig de pengene jeg kan få... :-( Anonymous poster hash: 19a85...3d5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #12 Skrevet 28. desember 2016 Bra planlegging! Anonymous poster hash: 391f6...4a7
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #13 Skrevet 28. desember 2016 Bli sykemeldt fra siste arbeidsdag? Kan jeg det? Butikken skal nedlegges og jeg er jo fullt klar over det. Men hvor mye får jeg utbetalt som sykemeldt? Er det nav som betaler det? Blir det ikke likt som å være arbeidsledig (60%)? Må jo finne en grunn også, da. Er jo ikke syk selv om jeg er gravid. Jeg har masse utgifter, så trenger virkelig de pengene jeg kan få... :-( Anonymous poster hash: 19a85...3d5 Nei, ikke prøv å få sykemelding når du ikke har grunnlag for det. Det er misbruk av veldferdsstaten og trygdesvindel. Anonymous poster hash: 76f2a...a7e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #14 Skrevet 28. desember 2016 Bli sykemeldt fra siste arbeidsdag? Kan jeg det? Butikken skal nedlegges og jeg er jo fullt klar over det. Men hvor mye får jeg utbetalt som sykemeldt? Er det nav som betaler det? Blir det ikke likt som å være arbeidsledig (60%)? Må jo finne en grunn også, da. Er jo ikke syk selv om jeg er gravid. Jeg har masse utgifter, så trenger virkelig de pengene jeg kan få... :-( Anonymous poster hash: 19a85...3d5 Nei. Du kan ikke sykemelde deg fordi jobbplassen forsvinner. Legen din kan sykemelde deg hvis du er SYK. Sykemelding er ikke noe som skal brukes for å komme bedre økonomisk ut i foreldrepenger. Er du arbeidsledig, skal man ha arbeidsledighetstrygd frm til permisjonen om det ikke dukker opp en annen jobb. Anonymous poster hash: 7e1cf...53f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #15 Skrevet 28. desember 2016 Bare de første 16 dagene (arbeidsgiverperioden), etter det tar nav over og da er det bare å nevne hva du har tjent siste månedene før du ble syk så får du gjennomsnittslønnen i sykepenger Anonymous poster hash: 5e359...160 Det er ikke "bare å nevne" noe for nav, så får du det du vil ha, altså. Å bli syk uten noe annet enn ringevakter, selv om man har jobbet 5-6 dager i uka, er ikke så lett som du skal ha det til. Det er en ting. Og det er heller ikke uvanlig å få mindre vakter jo større magen blir. Arbeidsgiver blir fort sårbar dersom de har booket deg fullt de neste to ukene. Så da kan utregningen bli lavere fordi man sakte, men sikkert jobber mindre. Til tross for at man gjør en like god jobb som alle andre, om ikke bedre enn enkelte. Du har aldri har utfordringer med nav, tipper jeg... Anonymous poster hash: b8d62...5e1
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #16 Skrevet 28. desember 2016 Ok, det ble framstilt her som en vanlig ting å gjøre. Ikke vet jeg, jeg har aldri vert sykemeldt før. Men kanskje det beste bare er å få seg en arbeidsledighetstrygd istedenfor ringevikarjobber her og der? En arbeidsedighetstrygd er vertfall stabilt 👍 Kan man få arb.trygd itillegg til å ha en liten ekstra jobb? Eller må man ha 0 inntekt utenom for å få den trygda? Hi Anonymous poster hash: 19a85...3d5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #17 Skrevet 28. desember 2016 Du kan jobbe en viss prosent (50%?) før retten til ledighetstrygd faller bort. Dvs at du må være forsiktig så du ikke jobber for mye og dermed taper penger. (Altså om du ikke får 100%jobb) Anonymous poster hash: b0541...287
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #18 Skrevet 28. desember 2016 Takk for svar alle sammen, ble mye klokere :-) Hi Anonymous poster hash: 19a85...3d5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #19 Skrevet 28. desember 2016 Takk for svar :-) Noen skriver her at NAV regner ut fra gjennomsnittslønnen? Gjennomsnittslønnen fra når da? I fjor eller i år? Hi Anonymous poster hash: 19a85...3d5 Dersom du har vært i jobb 6 av de siste 10 mnd før fødsel har du rett på permisjonspenger. Har du ikke det, får du engangsstønad. Anonymous poster hash: 69f94...f18
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #20 Skrevet 28. desember 2016 Dersom du har vært i jobb 6 av de siste 10 mnd før fødsel har du rett på permisjonspenger. Har du ikke det, får du engangsstønad. Anonymous poster hash: 69f94...f18 Arbeidsledighetstrygd gir opptjening til foreldrepenger og teller i de 6mnd man må ha jobbet. Anonymous poster hash: a25fe...eb0
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #21 Skrevet 28. desember 2016 Ok. Så om jeg går på arbeidsledighetstrygd frem til fødselspermisjon, hva blir da permisjonspengene regnet ut fra? Arb.ledighetspengene? Det blir da ikke mye... :-( Hi Anonymous poster hash: 19a85...3d5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #22 Skrevet 28. desember 2016 Ok. Så om jeg går på arbeidsledighetstrygd frem til fødselspermisjon, hva blir da permisjonspengene regnet ut fra? Arb.ledighetspengene? Det blir da ikke mye... :-( Hi Anonymous poster hash: 19a85...3d5 Mest sannsynlig Anonymous poster hash: 69f94...f18
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #23 Skrevet 28. desember 2016 Ok. Så om jeg går på arbeidsledighetstrygd frem til fødselspermisjon, hva blir da permisjonspengene regnet ut fra? Arb.ledighetspengene? Det blir da ikke mye... :-( Hi Anonymous poster hash: 19a85...3d5 Jeg så litt på det da jeg var gravid for noen år siden og kom frem til at hvis inntekten de siste månedene før permisjon var mye lavere enn ellers, kan den beregnes ut fra gjennomsnittet de siste tre årene. Det ble ikke aktuelt for meg , så snakket aldri med nav om det, men det var det jeg leste meg frem til. Anonymous poster hash: a25fe...eb0
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #24 Skrevet 28. desember 2016 Det er ikke "bare å nevne" noe for nav, så får du det du vil ha, altså. Å bli syk uten noe annet enn ringevakter, selv om man har jobbet 5-6 dager i uka, er ikke så lett som du skal ha det til. Det er en ting. Og det er heller ikke uvanlig å få mindre vakter jo større magen blir. Arbeidsgiver blir fort sårbar dersom de har booket deg fullt de neste to ukene. Så da kan utregningen bli lavere fordi man sakte, men sikkert jobber mindre. Til tross for at man gjør en like god jobb som alle andre, om ikke bedre enn enkelte. Du har aldri har utfordringer med nav, tipper jeg... Anonymous poster hash: b8d62...5e1 Jeg er butikksjef og har ved flere anledninger opplevd at en av våre ekstrahjelper har blitt gravid eller sykemeldt, og nei det trenger da overhodet ikke bli problemer med nav. Jeg har når jeg skal sende inn lønnsopplysninger sendt inn gjennomsnittslønnen for siste 6 mnd også har den sykemeldte/gravide fått det som grunnlag. Om det lønner seg for arbeidstakeren kan man også bruke gjennomsnittslønnen for en lengre periode, helt opp til de siste tre årene. Anonymous poster hash: 5e359...160
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #25 Skrevet 28. desember 2016 Jeg er butikksjef og har ved flere anledninger opplevd at en av våre ekstrahjelper har blitt gravid eller sykemeldt, og nei det trenger da overhodet ikke bli problemer med nav. Jeg har når jeg skal sende inn lønnsopplysninger sendt inn gjennomsnittslønnen for siste 6 mnd også har den sykemeldte/gravide fått det som grunnlag. Om det lønner seg for arbeidstakeren kan man også bruke gjennomsnittslønnen for en lengre periode, helt opp til de siste tre årene. Anonymous poster hash: 5e359...160 Trenger ikke å bli det. Men om man er ringevikar tre forskjellige steder (eks nevnt over her) blir det for litt vanskeligere for nav. Og om bare en av arbeidsgiverne ikke sender inn de rette papirene eller bruker lang tid risikerer man å gå i flere måneder uten penger. Opplevde det selv, ventet 3,5 mnd på permisjonspengene. Hadde sparekonto, så gikk bra. Men det er ikke så enkelt, nødvendigvis. Så når noen spør hva som er lettest er det å ha fast stilling, eventuelt et vikariat. Det er helt klart lettere med én arbeidsgiver. Selv om det også kan by på problemer dersom arbeidsgiver ikke gjør det de skal mtp papirer osv. Tre arbeidsgivere er plutselig veldig mange variabler. Det som er positivt er at man kan faktisk sitte igjen med mye mer penger enn vanlig med flere arbeidsgivere. For når nav regner snitt, i hvert fall slik de gjorde med meg, regnet de de tre beste månedene fra alle tre arbeidsgivere hver for seg. Noe som ga meg masse penger, mye mer enn vanlig. Selv i 80% perm hadde jeg mer enn en god måned som ekstrahjelp/ringevikar. Anonymous poster hash: b8d62...5e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå