Gå til innhold

Ny varmtvannstank - kaldt vann etter 20 min

Anbefalte innlegg

Vi er tre i husstanden, og har en 6 mnd gammel varmtvannstank på 200l. Vi kan ikke dusje 3 på rad, da må det være kjempe kjapp dusj det man skrur av vannet imellom såpinga.

Nå har jeg dusja, og barbert meg, og brukte knapt 20 minutt. Det siste minuttet måtte jeg bare skynde meg å skylle av såpa i kaldt vann...

Er ikke det litt rart? Samboern min dusja i 5 min i mårrest kl 07:30, jeg nå klokka halv 1. Ikke brukt varmvann imellomtiden.

Anonymous poster hash: 2f6b2...938

Fortsetter under...

Hvor mye vann trekker dusjhodet da? Hvis dere har et dusjhode som spruter 10 liter i minuttet er jo det 20 minutter (avhengig av hvor varmt vann du bruker og styrken på strålen). Eldre dusjhoder kan bruke mye mer enn det, over 20 liter per minutt. Da går en 200 liters tank fort!

Anonymous poster hash: e7593...4f1

Hmm, ja kanskje det. Det er et eldre dusjhodet... vi har stoor dusj, så jeg satt i dusjen når jeg barberte meg, og hadde trykket på det minimale, bare for å skylle av barberbladet, så trykket sto langt fra på fullt over halve tiden..

Hmm, ja kanskje det. Det er et eldre dusjhodet... vi har stoor dusj, så jeg satt i dusjen når jeg barberte meg, og hadde trykket på det minimale, bare for å skylle av barberbladet, så trykket sto langt fra på fullt over halve tiden..

Jeg bruker en liten bolle til å "piske" av hår på barberbladet, slik at jeg slipper å ha rennende vann.

Anonymous poster hash: 97ca9...afa

En varmtvannstank skal stå på 75 grader mener jeg det er. Min 65 grader pga bakterier.

Ett vanlig dusjhode bruker ca 17 liter vann i minuttet. Så ja, det er ikke så rart at det blir tomt for varmtvann 😊

Anonymous poster hash: de065...c75

Annonse

Så rart... Her har vi også 200liter. Jeg aner ikke hvilken temperatur den står på, men selv med to voksne og to barn, klarer vi ikke tømme den for varmt vann. Jeg har dusjet sist flere ganger, og selv da kan jeg stå i lang tid uten at det er i nærheten av å bli bittelitt lunk en gang... Vi har ikke sparedusj heller...

Anonymous poster hash: f90a8...bf8

Dusjhodet har alt å si.

Vi hadde et gammelt et hvor hvor alle rakk å dusje med.

Så skiftet vi til et fancy et, nå rekker knapt jeg å dusje. To unger rekker hvis de er raske.

Anonymous poster hash: f6a08...c94

Syns det virker rart. Her kan vi fint ta lange dusjer, selv i rainshower dusj evnt til og med et bad og to dusjer. (vi er tre) og det skal temmelig mye til før tanken går tom. du kan jo stille opp varmen på det. Er en enkel sak med bruksanvisning. Vannet bør være såpass varmt at det tar vekk legionellasmitte i hvertfall. Bør nok sjekke tanken din.

Annonse

vi er 1 voksen, 1 tenåring og 2 på 12 år. har 200l tank og tre av oss dusjer mye og lenge. aldri tomt for varmt vann, selv om jeg byttet sparedusjen til tallerkendusj.

men en ting... jeg har trefase strøm inn til tanken. det kan være grunnen til at den får varmet seg raskere hos meg.

Anonymous poster hash: 32de0...79e

En varmtvannstank skal stå på 75 grader mener jeg det er. Min 65 grader pga bakterier.

Ett vanlig dusjhode bruker ca 17 liter vann i minuttet. Så ja, det er ikke så rart at det blir tomt for varmtvann Anonymous poster hash: de065...c75

Nei, det kan da ikke stemme? Vi har en varmtvannstank som er innebygd i luft-til-vann varmepumpe. Den supplerer alle radiatorene i huset med varmtvann, og på den måten trenger vi ikke elektriske ovner. Poenget er; vi har kun mellom 49 og 54 grader i tanken. Er det feil, det da? Vi har hatt besøk av kjølemontører her flere ganger, og ingen av dem har nevnt det med temperaturen noen gang.

Anonymous poster hash: ecf07...e05

Dusjer du virkelig i 20 minutter?! Ikke rart det blir tomt!

Anonymous poster hash: 28461...d86

Ja? Ser du ikke at jeg skrev at jeg barberte meg? Som kvinne (går jeg ut ifra) vet du vell at å barbere litt mer enn armhulene tar litt tid...

Takk for gode svar! Skal høre med rørleggern :-)

Nei, det kan da ikke stemme? Vi har en varmtvannstank som er innebygd i luft-til-vann varmepumpe. Den supplerer alle radiatorene i huset med varmtvann, og på den måten trenger vi ikke elektriske ovner. Poenget er; vi har kun mellom 49 og 54 grader i tanken. Er det feil, det da? Vi har hatt besøk av kjølemontører her flere ganger, og ingen av dem har nevnt det med temperaturen noen gang.

40-55 grader i tanken? Der må det florere av bakterier. For ikke snakke lm at dere knapt trenger å blande med kaldtvann for å få dusjtemp så man bruker hele dunken men en gang.

Anonymous poster hash: 46b82...228

Jo, det kan stemme. Min 65 grader pga salmonella og legionella. Det anbefalte er 75 grader 😊

49 grader? Høres ikke særlig sunt ut.

Anonymous poster hash: de065...c75

Dere må i alle fall få skrudd opp temperaturen på varmtvannet. Det dere har i dag er en bakteriebombe.

Anonymous poster hash: 0c2b7...948

Dere må i alle fall få skrudd opp temperaturen på varmtvannet. Det dere har i dag er en bakteriebombe.Anonymous poster hash: 0c2b7...948

Dere har sikkert rett. Jeg har bare aldri tenkt over det før. Merkelig at den er konstruert sånn. Og merkelig at ingen av de 5 kjølemontørene vi har hatt her har nevnt noe om det. Skal virkelig ta det til etterretning. Takk, damer!

Vi hadde det sånn og fant ikke ut av det. En søndag mens jeg dusja så ble vannet kaldt etter 5 min på morgenen og ingen andre hadde dusja. Vi ringte rørleger kun for å høre hva som kunne være galt (er jo dyrt å få en rørlegger hjem på en søndag). Og han sa at det var nok bare en liten del som måtte byttes. Neste morgen var vannet varmt igjen og nå kan vi dusje 3 på rad uten problemer. Så varmtvannstanken fikset seg selv 😂

Kanskje dere burde snakke med en rørlegger.

Anonymous poster hash: f4ebb...6c0

Vi hadde det sånn og fant ikke ut av det. En søndag mens jeg dusja så ble vannet kaldt etter 5 min på morgenen og ingen andre hadde dusja. Vi ringte rørleger kun for å høre hva som kunne være galt (er jo dyrt å få en rørlegger hjem på en søndag). Og han sa at det var nok bare en liten del som måtte byttes. Neste morgen var vannet varmt igjen og nå kan vi dusje 3 på rad uten problemer. Så varmtvannstanken fikset seg selv 😂

Kanskje dere burde snakke med en rørlegger.

Anonymous poster hash: f4ebb...6c0

😂😂

Anonymous poster hash: dd495...8ee

Er det ikke omvendt? Varmepumpa supplerer varmtvannstanken med varmt vann. Vannet som sirkulerer i huset holder ikke 65 grader, men vannet i varmtvannstanken gjør det. Poenget med varmepumpa er jo også delvis å få ned kostnadene knyttet til oppvarming av vann. Vi har også luft til vann-varmepumpe og vannbåren varme i gulvene. Vi merker stor forskjell hvis varmepumpa har en alarm vi ikke har sett og dermed ikke funker - da blir vannet i dusjen kaldt fort. Hvis varmepumpa går kan flere ta relativt lange dusjer på rad.

Anonymous poster hash: 118dc...039

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...