Gå til innhold

Min 3.klassing hadde med seg julegave fra en venn i går....

Anbefalte innlegg

Vennen ga den til han på skolen. Junior har ikke sagt at han vil noen venner gave, og tanken har heller ikke slått meg.

Hva synes dere; skal jeg hive meg rundt og finne på noe i morgen, eller ikke?

Anonymous poster hash: 584ab...e29

Fortsetter under...

Jeg syns jo vi skal bli flinkere til å glede oss over å få en gave uten å føle at man må gi noe i gjengjeld. Datteren min har uventet fått en liten oppmerksomhet fra to jenter i klassen. Det er veldig hyggelig, men jeg hiver meg ikke rundt nå før jul for å kunne rekke å gi noe tilbake.

Jeg husker jeg spurte her om det hadde vært hyggelig at datteren ga en liten oppmerksomhet til jentene i klassen til jul - flesteparten frarådet det, for da ville man bare føle press på å gi tilbake. Det er leit synes jeg! Om jeg uventet gir gave til noen, så er ikke det fordi jeg ønsker noe tilbake. Det er fordi jeg ønsker å glede personen og vise at jeg setter pris på den. Om jeg bare oppnår dårlig samvittighet og stress, så er jo poenget borte.

Min 5. klassing tok med en gave på skolen til sin bestevenn (første året han har gitt vennegave). Jeg sa på forhånd til han at han ikke måtte bli lei seg om han ikke fikk en tilbake, men glede seg over at vennen ble glad.

I ditt tilfelle hadde jeg nok kjøpt en liten gave tilbake hvis du har muligheten til det.

Anonymous poster hash: d3da7...08b

Annonse

Min gav 4 skole venner(alle går ikke i klassen) julegaver i år går også i 3. forventer ikke noe igjen.

Men den gleden med å finne ut hva som skal være gaven og gleden med å mestre å pakke inn gaven og gleden med å gi fra gaven. Unner jeg unga. Og vi har snaket om at ikke forvente gave igjen.

Barneskole barna mine gir gaver til venner, men ikke fordi de skal få igjen. Det er barna som velger helt selv hva de vil gi og til hvem de vil gi. De får beskjed her hjemme om at julegaver ikke kommer med et påtvunget press om at de skal ha tilbake noe som helst.

Anonymous poster hash: f3275...677

Jeg kjørte begge barna (5. og 3. klasse) rundt i går så de fikk levert små gaver til sine nærmeste venner. De brydde seg ingenting om å få gaver igjen men syns det var så gøy å se vennene glade. Datteren min fikk gave av 2 av de i dag og sønnen min 1 gave. Absolutt koselig men ingenting de forventet.

Det samme som Gemini77, og vi snakket om det i bilen at det er nesten enda mer hyggelig å gi en gave når den kommer helt overraskende. Av de seks av hans som fikk gave har to vært innom med gave i retur. Den ene hadde den nok alt klar, den andre har løpt og kjøpt. Vi har alltid noe på lur i tilfelle, men meningen med å gi gaver er slett ikke å gå noe igjen. Meningen er gleden ved å gi.

Vi ordner gave tilbake om ungene får. Ingen store eller dyre gaver, i krise så får de en pose med snop vi har i skapet. Nå har vi en gaveeske i kjelleren, og der ligg det alltid noe så jeg må ikke stresse rundt rett før jul.

Ungene tok med seg på skolen på fredag, men måtte ordne en idag siden en ungen fikk gave av storesøsters veninne. De skulle komme innom her med storesøster sin gave imorra, så nå ligger den klar.

De må ikke gi gaver tilbake, men jeg mener de bør det. Mine unger hadde ikke blitt lei seg å ikke fått gave av noen de gav til, men jeg tror nok ikka alle tenker slik desverre.

Anonymous poster hash: a8c7d...09a

Annonse

Jeg synes ikke det er gøy med sånne vennegaver. Føler at ungene våre får nok gaver, og ofte er det bare noe tull uansett. Så føler jeg at vi må gi tilbake fordi vi ikke skal bli sett på som kjipe, pluss at ungene mine har lyst å gi tilbake når de får noe.

Neste år blir jeg å shoppe inn et helt lager fra ebay!

Anonymous poster hash: 20758...6e3

Første året måtte jeg hive meg rundet og dra ut med julegaver dagen etter. Året etter hadde jeg et lite lager. De første årene ga vi bare i retur til de vi fikk fra da vi ikke ville starte gaveutdelingen med noen som kanskje synes dette var et mas. Så ble det så mange jentene som ga at vi kom over halvparten. Da synes jeg ikke det var greit å gi til bare de vi fikk av så da tok datteren min med gaver til alle jentene siste skoledag. Visste seg at andre tydeligvis også hadde tenkt at de ville gi til alle for alle jentene som ikke allerede hadde hatt med hadde med gaver til hverandre som de byttet siste skoledag. 

Selv om man ikke skal forvente en gave i retur så synes jeg det er veldig ukonfortabelt å være den som har fått og ikke gitt tilbake så det gjør jeg ikke. Synes det er helt greit om jeg ikke får noe i retur selv for jeg synes det er kjekkere å gi enn å få :)

Anonymous poster hash: e8802...0dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...