Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #1 Skrevet 22. desember 2016 Fikk brev fra legen - har folinsyremangel mest sannsynlig - og må komme snarest for ny prøve (hørtes litt dramatisk ut, vet ikke hva dette er eller hva det innebærer). Men på nett leser jeg at det som regel rammer: eldre som spiser mye hvitt, narkomane eller alkoholiker, barn i vekst, glutenalergikere, gravide... Jeg er ingen av delene, men jeg venter fsktisk på mensen, men fikk ikke disse punktene til å stemme på meg. Noen som er litt inne på dette? Var litt innvikla, da det ofte skjedde forviklinger med folinsyre og folsyre eller noe sånt? Hva om jeg er gravid da, og har mangel på dette.....? Anonymous poster hash: 64341...b20
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #2 Skrevet 22. desember 2016 Fikk brev fra legen - har folinsyremangel mest sannsynlig - og må komme snarest for ny prøve (hørtes litt dramatisk ut, vet ikke hva dette er eller hva det innebærer). Men på nett leser jeg at det som regel rammer: eldre som spiser mye hvitt, narkomane eller alkoholiker, barn i vekst, glutenalergikere, gravide... Jeg er ingen av delene, men jeg venter fsktisk på mensen, men fikk ikke disse punktene til å stemme på meg. Noen som er litt inne på dette? Var litt innvikla, da det ofte skjedde forviklinger med folinsyre og folsyre eller noe sånt? Hva om jeg er gravid da, og har mangel på dette.....? Anonymous poster hash: 64341...b20 Jeg hadde også folsyremangel, mange år før jeg ble gravid. Tidlig i 20-årene, vet ikke hvorfor. Fikk tabletter, slapp sprøyter. Fikk jernmangel som resultat av folsyremangelen, men begge deler ordnet seg med tabletter og litt annerledes kosthold. Anonymous poster hash: 38ec9...bad
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #3 Skrevet 22. desember 2016 Det viktigste er å ikke bli gravid før du har fått opp nivået. Folsyremangel kan føre til alvorlige defekter hos fostre, men det varierer selvfølgelig etter hvor alvorlig mangelen er. Ei venninne av meg ble rådet til å abortere i uke 8 pga alvorlig mangel der legene mente risikoen for hjerneskade og andre defekter var svært høy. Hun valgte abort, fikk tabletter og fikk normale verdier før hun ble gravid og fødte et friskt barn. Ta folsyre asap. Anonymous poster hash: 53aa5...d1f
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #4 Skrevet 22. desember 2016 Jeg prøver ikke å bli gravid, og er jeg det så er det uplanlagt. Men på nett ser jeg at folinsyre og folat er to forskjellige ting/begrep som ikke må blandes? Så hva er folinsyre?? Hi Anonymous poster hash: 64341...b20
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #5 Skrevet 22. desember 2016 Mest sannsynlig er det folsyre legen mener. Det er jo litt kaos rundt dette som du sier. Har du tatt vanlige blodprøver er det nok naturlig det er folsyre legen mener. Leger er mennesker de også Dra til legen slik at du får resept på de sterkeste tablettene. De du kan kjøpe uten resept er svakere(du må ta flere hver dag). Jeg har kronisk folatmangel pga dårlig kosthold. Og legen sa for noen år siden at han skrev ut mange brev i uka pga akkurat denne mangelen. Det er ikke bare alkoholikere som har det lengre;) Han brukte termen "den nye folkesykdommen". Anonymous poster hash: 2039d...255
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå