Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #26 Skrevet 23. desember 2016 Virker som at du tenker nøye over det og har gode forslag på det meste, HI. Synes det er bra Alt for mange blir samboere uten å tenke over slike ting og da blir det så fort konflikt. Det handler ikke om å telle hver krone og øre, være gjerrig eller ikke ha tro på forholdet, men å ha kontroll over sin egen økonomi, sikkerhet hvis det blir slutt osv. Her finner du mer informasjon om skatt og utleie: http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/utleie/skatt-pa-utleie/ Man må betale 28 % av gevinsten av salget på boligen hvis man ikke har bodd i den i 12 av de siste 24 månedene: http://www.dinside.no/bolig/dette-ma-du-skatte-av-nar-du-selger-bolig/61276266 Selv om det er lett å leie ut en utleiedel i området deres kan det likevel være vanskelig å få leid ut større. Hvis man har råd til å leie for over 10 000 f.eks. så har man som regel råd til å betjene et lån også, så det er mye mer begrenset hvor mange som er villige å betale så mye. Mat og strøm synes jeg godt han kan være med å betale halvparten for hvis dere først skal bo sammen, det faller seg ganske naturlig og synes ikke du skal få dårlig samvittighet for det om han synes det er greit. Eksempler og maler på samboerkontrakter finner du enkelt på nettet tror jeg så det er bare å søke litt så finner du sikkert noe som passer for dere Anonymous poster hash: 5badc...816 Det er 25% f.o.m. 2016 😊 Anonymous poster hash: 7182f...2d8
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #27 Skrevet 23. desember 2016 Det er 25% f.o.m. 2016 Anonymous poster hash: 7182f...2d8 Takk for rettelsen Anonymous poster hash: 5badc...816
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #28 Skrevet 23. desember 2016 Hans del i huset er ikke store stedet, så det blir ikke sånne summer av å leie ut. Den delen passer for en familie med et, kanskje to barn. Er bare to små soverom, ei lita stue og et knøttlite kjøkken. Så utifra de 7500 han får inn for utleiedelen(som er mindre), vil han kok kunne leie ut sin del for 8500,kanskje 9000. Utifra hva andre i samme området leier ut for for tilsvarende ☺️ 28% av gevinsten ja. Altså, den delen som er igjen når lån og alle utgifter ved salg er trukket fra? Jeg skjønner ikke opp ned på alle disse reglene 😂 Men er det ikke sånn at om man bruker gevinsten ved et salg til nytt hus, så slipper man slikt? Eller er det noe annet? Skjønner jeg må ha alt inn med teskje når dette skal gjennomføres en gang i fremtiden altså 😂 Hva om jeg selger først da, og så bor vi hos han en stund før han selger? Og så kjøper vi sammen? Slipper man disse skattene da? Og hva da med min gevinst av mitt salg? Må jeg skatte av det hvis jeg bruker det på å kjøpe ny bolig? Alt ettersom hva det koster meg å selge bolig(megler og slikt) så har verdien her steget 300.000 siden jeg kjøpte. Og det er utenom oppgraderinger jeg har gjort. (fra info fra borettslaget når andre selger). Men lånet mitt skal jo nedbetales, og jeg har ikke betalt ned så mye frem til nå, så jeg sitter jo sikkert ikke igjen med hele verdiøkningen når megler og alt også skal ha sitt... Anonymous poster hash: ef872...9ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå