vimsa3 Skrevet 22. desember 2016 #76 Skrevet 22. desember 2016 Opp i dalen , her i dalen , dalen altså hører jeg det en gang til klorer jeg ut øynene mine!! Min svigermor sier dette i annenhver setning. Bokstavelig talt annenhver hun sniker det til og med inn i setningen der det ikke gir mening i det hele tatt! Mannen min bare ler av det men jeg kjenner det bobler i blodårene hver gang jeg hører det. Så er det noe rødt, rødt i glasset eller Noe godt i glasset. Spesielt om dette annonseres på Facebook hver fredag og lørdag av de samme personene. Hvorfor en skall annonsere hva de gjør og at det er bekymringsverdig mye til tider burde de holde for seg selv! Like festlig hver gang når det kommer en slik status så ser jeg vedkommende svare helt usammenhengende ting i grupper de er medlem på sånn fire timer senere 🙄
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #77 Skrevet 22. desember 2016 Nope, ingen i Norge snakker bokmål. Finnmark er det fylket i Norge der det snakkes en DIALEKT som er nærmest bokmål av alle dialekter. Har ikke sett ordene "bæsat" og "haue" i noen av bokmålordbøkene noen gang... Men de sier hodet det stedet jeg tenker på. Kverulant . Anonymous poster hash: 8acf6...41b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #78 Skrevet 22. desember 2016 Synes folk høres så dumme ut når de sier Henning Olsen(isprodusenten) Kan ikke folk lese? Anonymous poster hash: c41db...f2e
Luksusdyret Skrevet 22. desember 2016 #79 Skrevet 22. desember 2016 Men de sier hodet det stedet jeg tenker på. Kverulant . Anonymous poster hash: 8acf6...41b Hvorfor er jeg kverulant når jeg påpeker at ingen i Norge snakker rent bokmål? Jeg har vært mange steder i Finnmark og aldri hørt at de snakker bokmål. Det er ingen i Finnmark som sier "bena" for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #80 Skrevet 22. desember 2016 Kom med eksempler som er riktige da? "Hvordan gjør vi det ift jula?" (tydeligvis feil) "Sønnen min krangler mer med lillesøster ift storesøster" (tydeligvis riktig, men helt idiotisk). Da skriver jeg heller "sønnen min krangler mer med X enn med Y", eventuelt "sønnen min krangler mer med "sønnen min krangler mer med X sammenlignet med Y". Jeg kunne fint brukt den øverste setningen, altså ift jula. Så tar gjerne imot noen eksempler. Anonymous poster hash: e07a0...373 Folk bruker gjerne "i forhold til" når de egentlig mener "med hensyn til" eller "med tanke på". Altså "hvordan gjør vi det med hensyn til/med tanke på jula?" Med ditt eksempel sier du egentlig "hvordan gjør vi det sammenlignet med jula?" I det andre eksempelet ditt er "ift" brukt riktig, men er enig i at de andre formuleringene dine er bedre. Anonymous poster hash: 5c2fa...b1b
Stridsmøy Skrevet 22. desember 2016 #82 Skrevet 22. desember 2016 Bjørnetjeneste. Alle bruker ordet bjørnetjeneste feil... "Jeg vil gi min gode venninne som er alenemor en stor bjørnetjeneste og hjelpe henne med flytting!" Bjørnetjeneste er en velment tjeneste som får negative konsekvenser for mottakeren. Så jeg får helt fnatt når folk bruker det feil.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #83 Skrevet 22. desember 2016 Folk som ikke kan bruke preposisjoner, og bruker "på" i alle sammenhenger. "På helg", "på natt" og så videre. Det heter "om natten" og "i helga"! Samt alle fiffige varianter av ordtaket "skjære alle over en kam". Har sett ymse varianter av dette, f.eks. dra under samme kam, stikke under samme kam, slå under samme kam og listen fortsetter.. Grøss og gru! Anonymous poster hash: a7edc...2c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå