Gå til innhold

Hvilke helt vanlige ord/uttrykk/talemåte kan irritere deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det ikke er feil. Men at det høres feil ut for meg er noe helt annet.

Anonymous poster hash: 25c84...cd4

Men det er ikke det du skriver. Du skriver at du får lyst til å skrike "Det heter barn!" - ergo "Det heter ikke unger". Og det er feil.

Anonymous poster hash: 0a736...f2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan love at jeg er en intelligent røykenbøring

Å bruke den smilyen er faktisk et bevis på det motsatte. 

Skrevet

De som ikke greier å holde styr på 'de' og 'dem'.

Nei, det heter ikke 'jeg hjelper de'!!!

Og 'hvem bil'? Jeg er også fra Buskerud og kjenner mange fra Drammensområdet, men ingen som sier 'hvem bil'.

Dette med å ikke skille mellom gjennom og mellom, det er visstnok et særtrekk ved min dialekt, husker jeg at jeg lærte for lenge siden. Men jeg tror ikke at jeg pleier å blande de to.

Skrevet

Så 'hvem bil' er en Hurum/Røyken-greie? Da skjønner jeg det bedre. Feil side av Drammen for meg.

Skrevet

Voksene i stedet for voksne.

I talespråk: skj i stedet for kj, (skjino, skjylling osv).

Skrevet

Avstemming. Brukes på jobben min, jeg blir tullete. Betyr noe som å følge opp.

Skrevet

Får hetta av folk som ikke vet forskjellen på bruken av hun og henne og som sier "henne sa .." og "henne gjorde..." eller "jeg vil ikke se hun igjen .." det heter HUN sa og HUN gjorde og jeg vil ikke se HENNE igjen! Får ellers fnatt av folk som ikke vet forskjellen på hvem og hvilken.

Anonymous poster hash: 9187a...6eb

Skrevet

"I forhold til"!!! Det gjør meg gal!

Ikke nok med at 98% (åpenbart) av Norges befolkning bruker uttrykket fullstendig feil, de insisterer jo pokker meg på å bruke det KRONISK! Folk klarer jo knapt å uttale to setninger etter hverandre uten å si "i forhold til" (feil, så klart)!

-"Jeg får litt problemer med forhold til jobben i dag"

-"Jeg kranglet litt med Arne i forhold til julevasken"

"I forhold til" betyr "sammenlignet med"!!!

Anonymous poster hash: 5c2fa...b1b

Skrevet

De som skriver korslig, nyderlig, skjitt, ærsj osv

Irriterer meg over å bli snakket til ved at de sier navnet mitt til slutt.

Anonymous poster hash: 4eb5f...2fe

Skrevet

TrøndeRlag..! Det heter ikke det,

Også de som ikke klarer kj/sj-lyden.

Anonymous poster hash: 91f1a...1b1

Skrevet

Men det er ikke det du skriver. Du skriver at du får lyst til å skrike "Det heter barn!" - ergo "Det heter ikke unger". Og det er feil.

Jeg synes unger er et forferdelig ord. Det er alt!

Skrevet

Å bruke den smilyen er faktisk et bevis på det motsatte.

Så folk med litt hjerne kan ikke le?

Skrevet

Så 'hvem bil' er en Hurum/Røyken-greie? Da skjønner jeg det bedre. Feil side av Drammen for meg.

Det er det absolutt ikke, men alle her ute som ikke kan forskjell på hvilken og hvem påstår at ALLE sier det

Skrevet

Kan love at jeg er en intelligent røykenbøring😂

Hehe, godt å høre ;)

Anonymous poster hash: 3a683...4fe

Skrevet

"I forhold til"!!! Det gjør meg gal!

Ikke nok med at 98% (åpenbart) av Norges befolkning bruker uttrykket fullstendig feil, de insisterer jo pokker meg på å bruke det KRONISK! Folk klarer jo knapt å uttale to setninger etter hverandre uten å si "i forhold til" (feil, så klart)!

-"Jeg får litt problemer med forhold til jobben i dag"

-"Jeg kranglet litt med Arne i forhold til julevasken"

"I forhold til" betyr "sammenlignet med"!!!

Anonymous poster hash: 5c2fa...b1b

Kom med eksempler som er riktige da? :)

"Hvordan gjør vi det ift jula?" (tydeligvis feil)

"Sønnen min krangler mer med lillesøster ift storesøster" (tydeligvis riktig, men helt idiotisk). Da skriver jeg heller "sønnen min krangler mer med X enn med Y", eventuelt "sønnen min krangler mer med "sønnen min krangler mer med X sammenlignet med Y".

Jeg kunne fint brukt den øverste setningen, altså ift jula. Så tar gjerne imot noen eksempler.

Anonymous poster hash: e07a0...373

Skrevet

Kom med eksempler som er riktige da? :)

"Hvordan gjør vi det ift jula?" (tydeligvis feil)

"Sønnen min krangler mer med lillesøster ift storesøster" (tydeligvis riktig, men helt idiotisk). Da skriver jeg heller "sønnen min krangler mer med X enn med Y", eventuelt "sønnen min krangler mer med "sønnen min krangler mer med X sammenlignet med Y".

Jeg kunne fint brukt den øverste setningen, altså ift jula. Så tar gjerne imot noen eksempler.

"I forbindelse med jula"?

"Hvordan gjør vi det med jula"?

Skrevet

"I forbindelse med jula"?

"Hvordan gjør vi det med jula"?

Det vet jeg, men takk :)

Trenger eksempler på hville setninger ift brukes riktig. Bare for å få det inn, en gang for alle :)

Skrevet

Tenk om alle hadde snakket helt likt. Det hadde blitt litt kjedelig, eller?

Anonymous poster hash: 0f718...8a5

Nei, det hadde vært en stor lettelse om alle snakket korrekt norsk.

Anonymous poster hash: b4ec9...92f

Skrevet

Korsli og legimitasjon synes jeg er irriterende.

Anonymous poster hash: 59bfb...0c8

Skrevet

Ordet "benene"/"bena" gir meg spader, da ser jeg for meg en snobbete vestkantfrue i pelskåpa. Feil i ord som de fleste voksne bør kjenne til, irriterer meg grønn, som "legimitasjon", "resisjør", "bronsje", "sparebørse" og så videre. Grøss.

Skrevet

Det vet jeg, men takk :)

Trenger eksempler på hville setninger ift brukes riktig. Bare for å få det inn, en gang for alle :)

"I forhold til" brukes når du sammenligner flere ting, og noe er annerledes enn noe annet.

Skrevet

Misforstå meg rett!

Jeg får neller og frysninger og klarer knapt å lese/høre resten av argumentasjonen. Det er bare så feil og så grusomt irriterende.

"Jeg får neller...."

"Vi kjørte rundt forbi..." (Rundt omkring!!)

"Hvem bil..."

"Det er svært bekymringsfullt...." (BekymringsVERDIG...)

"Han skal promotere plata si..." (Promovere!)

+ mange mange fler....

Anonymous poster hash: 8acf6...41b

Skrevet

Jeg misliker sterkt når folk bruker hun i stede for henne. "Jeg så hun i går", "Henne sa at.." Arrrrg! En annen feil jeg ikke liker er når noen sier bokmål om Oslo-dialekt (bokmål og nynorsk er skriftmål. Alle i Norge snakker dialekt). Ellers hører jeg ofte at folk blander begreper som for eksempel "i overigår" isteden for "forgår" og "tissnok" isteden for "tidsnok" og at man "setter spørsmål ved" og "stiller spørsmålstegn ved", and the list goes on...

Anonymous poster hash: 7be6c...927
Skrevet

Jeg misliker sterkt når folk bruker hun i stede for henne. "Jeg så hun i går", "Henne sa at.." Arrrrg! En annen feil jeg ikke liker er når noen sier bokmål om Oslo-dialekt (bokmål og nynorsk er skriftmål. Alle i Norge snakker dialekt). Ellers hører jeg ofte at folk blander begreper som for eksempel "i overigår" isteden for "forgår" og "tissnok" isteden for "tidsnok" og at man "setter spørsmål ved" og "stiller spørsmålstegn ved", and the list goes on...

Anonymous poster hash: 7be6c...927

Vel, enkelte steder i Finnmark snakkes det bokmål. Altså akkurat som det skrives😊

Skrevet

Vel, enkelte steder i Finnmark snakkes det bokmål. Altså akkurat som det skrives

Nope, ingen i Norge snakker bokmål. Finnmark er det fylket i Norge der det snakkes en DIALEKT som er nærmest bokmål av alle dialekter. Har ikke sett ordene "bæsat" og "haue" i noen av bokmålordbøkene noen gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...