Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 Jeg må helt ærlig innrømme Athen haterdetnårnoen bruker ungene/unger/unga. Får lyst til å rope at det heter barn! Og hvorfor bruker alle ordene hvem og mellom totalt feil? Det heter hvilken bil, ikke HVEM bil. Man kjører gjennom tunnelen, ikke mellom! Man leser heller ikke mellom et brev!!! Blir oppgitt og irritert over at det ikke er mulig å bruke rett ord i rett setning. Dette har vi alle lært på skolen og vi bør kunne det! Anonymous poster hash: 25c84...cd4
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Jeg må helt ærlig innrømme Athen haterdetnårnoen bruker ungene/unger/unga. Får lyst til å rope at det heter barn! Og hvorfor bruker alle ordene hvem og mellom totalt feil? Det heter hvilken bil, ikke HVEM bil. Man kjører gjennom tunnelen, ikke mellom! Man leser heller ikke mellom et brev!!! Blir oppgitt og irritert over at det ikke er mulig å bruke rett ord i rett setning. Dette har vi alle lært på skolen og vi bør kunne det! Anonymous poster hash: 25c84...cd4 Og der kom autokorrekt😂 Korreksjon: jeg må ærlig innrømme at jeg hater det når noen....... Anonymous poster hash: 25c84...cd4
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #3 Skrevet 21. desember 2016 Unger/barn har nok mye med dialekt å gjøre. For meg er det unaturlig å si barn, jeg sier alltid unger. Bor i Bergen. Anonymous poster hash: 80cfd...169
*Miss Marple* Skrevet 21. desember 2016 #4 Skrevet 21. desember 2016 Misforstå meg rett! Jeg får neller og frysninger og klarer knapt å lese/høre resten av argumentasjonen. Det er bare så feil og så grusomt irriterende.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #5 Skrevet 21. desember 2016 Det er ikke feil å si unger da. Selvom jeg er enig at det høres best ut med barn Anonymous poster hash: e6b2f...e66
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 Du har ikke hørt om dialekt du eller? Her heter det unger ikke barn. Men det kan hi ikke si fordi det plager deg? Du har neppe så høy IQ? Anonymous poster hash: b496c...a50
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 Det er ikke feil å si unger da. Selvom jeg er enig at det høres best ut med barn Anonymous poster hash: e6b2f...e66 Sier ikke at det er feil. Sier at det er et grusomt ord for meg Anonymous poster hash: 25c84...cd4
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 Unger/barn har nok mye med dialekt å gjøre. For meg er det unaturlig å si barn, jeg sier alltid unger. Bor i Bergen. Anonymous poster hash: 80cfd...169 De aller fleste sier unger og det gjør det vanskelig for meg å opprettholde det å si barn. Anonymous poster hash: 25c84...cd4
skjotta Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 Unger går greit men kidza eller kidden gir meg rykninger i venstre øyelokk.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 Kidza jisses hva jeg hater de ordene... Når personen bruker engelske ord for å forsterke setning.. type omg (omg i forkortet form gir meg også rykninger). Gjelder også dialekt ord, spesielt hvis de snakker rent bokmål å drar inn et dialektord. Skjellsord av nordnorsk karakteristikk. Greit før nordlendinger, men for oss søringer kan vi gjerne lå nordlendingene beholde de ordene. Anonymous poster hash: e585a...ca0
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 At det kan være så vanskelig for enkelte her inne å forstå at de som bruker hvem i stedet for hvilken, snakker dialekt?! Eller sosiolekt, som jeg har lært at det heter. Det er helt typisk for Drammen, Lier, Røyken, Hurum og andre kommuner rundt her jeg bor. Omtrent alle sier hvem bil, ikke hvilken. Og er det egentlig så gærent? Anonymous poster hash: 0f718...8a5
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #12 Skrevet 21. desember 2016 At det kan være så vanskelig for enkelte her inne å forstå at de som bruker hvem i stedet for hvilken, snakker dialekt?! Eller sosiolekt, som jeg har lært at det heter. Det er helt typisk for Drammen, Lier, Røyken, Hurum og andre kommuner rundt her jeg bor. Omtrent alle sier hvem bil, ikke hvilken. Og er det egentlig så gærent? Anonymous poster hash: 0f718...8a5 JA - det er helt forferdelig. Du mener seriøst at nesten halve Buskerud ikke klarer å snakke korrekt norsk? Hvem bil? er det mulig... Anonymous poster hash: b4ec9...92f
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #13 Skrevet 21. desember 2016 At det brukes hvordan i stedet for hvilken og de i stedet for di. (Hvordan farge har du på buksa de?) At de sier øknomi i stedet for økonomi. At de skriver aldrig i stedet for aldri. Anonymous poster hash: bba95...ce9
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #14 Skrevet 21. desember 2016 JA - det er helt forferdelig. Du mener seriøst at nesten halve Buskerud ikke klarer å snakke korrekt norsk? Hvem bil? er det mulig... Anonymous poster hash: b4ec9...92f Ja. Så og si alle gjør det. Frisøren, folk på matbutikken, dyrlegen, de eldre, barna, lærerne, legen. Jeg har hørt det i alle aldre og alle samfunnslag. Anonymous poster hash: 0f718...8a5
skinnfilla Skrevet 21. desember 2016 #15 Skrevet 21. desember 2016 Dess! Dess mer du jogger ,dess sprekere blir du..
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #16 Skrevet 21. desember 2016 Trønder og sier ungen. De som svarer alt med såpass..... Anonymous poster hash: e0eca...777
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #17 Skrevet 21. desember 2016 At folk som til og med jobber i film- og kulturbransjen ikke klarer å uttrykke ordet "regissør" riktig, De sier ressisjør i stedet for resjissør. Grrrr!! Anonymous poster hash: f85b9...60a
Leeloo76 Skrevet 21. desember 2016 #18 Skrevet 21. desember 2016 Sammenblanding av innfinne og avfinne, det er nesten blitt en konsekvent feil.
skjotta Skrevet 21. desember 2016 #19 Skrevet 21. desember 2016 Ja. Så og si alle gjør det. Frisøren, folk på matbutikken, dyrlegen, de eldre, barna, lærerne, legen. Jeg har hørt det i alle aldre og alle samfunnslag. Anonymous poster hash: 0f718...8a5 Men at man sier det når man snakker dialekt betyr ikke at det er riktig å skrive det... i norsk skriftspråk heter det ikke hvem bil.
Elsker livet Skrevet 21. desember 2016 #20 Skrevet 21. desember 2016 I hovedsak reagerer jeg mest på østlendinger som skriver dialekt, og tror de skriver korrekt bokmål. - egene istedet for egne, pripene istedet for pripne osv. - hvem istedet for hvilken eller andre ord som erstatter hvilken på dialekt. Hvem høres ikke ut som dialekt, men som om man er 3 år og ikke helt stødig i språket. - dems, demmes osv. - det skurrer når noen sier på stua, det må være i stua. - natterstid - intrisert - kommer Ann på, det skrives med en n. - det verste er hordene som deler opp ord; skrive pult, sommer fest, dame sko,
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #21 Skrevet 21. desember 2016 Jeg klarer ikke ordet graviditet, alle andre bruker det, men jeg må si svangerskap. Og jeg klarer heller ikke å høre på at noen sier hvem om biler ol. Akkurat det kan jeg si i fra om. Skj i stedet for kj er også av det verste jeg hører. Og det er faktisk ikke lov å si det et pga dialekt, at mange prater feil, gjør det ikke mer greit. Anonymous poster hash: cac33...030
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #22 Skrevet 21. desember 2016 Tenk om alle hadde snakket helt likt. Det hadde blitt litt kjedelig, eller? Anonymous poster hash: 0f718...8a5
sug lut Skrevet 21. desember 2016 #23 Skrevet 21. desember 2016 At folk som til og med jobber i film- og kulturbransjen ikke klarer å uttrykke ordet "regissør" riktig, De sier ressisjør i stedet for resjissør. Grrrr!! Anonymous poster hash: f85b9...60a Støttes helhjertet.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #24 Skrevet 21. desember 2016 I min bransje er uttrykket "i forhold til" misbrukt til det ytterste! Jeg blir GAL av å høre komplett feil bruk av det uttrykket 1000 ganger om dagen. Vanligvis gjør det informasjonen som gis veldig uklar og vag. Sjefen min er spesielt opphengt i det. Anonymous poster hash: a9e35...d57
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #25 Skrevet 21. desember 2016 At det kan være så vanskelig for enkelte her inne å forstå at de som bruker hvem i stedet for hvilken, snakker dialekt?! Eller sosiolekt, som jeg har lært at det heter. Det er helt typisk for Drammen, Lier, Røyken, Hurum og andre kommuner rundt her jeg bor. Omtrent alle sier hvem bil, ikke hvilken. Og er det egentlig så gærent? Anonymous poster hash: 0f718...8a5 Jeg er fra røyken og er oppvokst her ute! De færreste jeg kjenner sier hvem i stedet for hvilken. Det er rett og slett ikke korrekt norsk! HI Anonymous poster hash: 25c84...cd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå