Gå til innhold

Naboen rett og slett brøler til barna sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i tomannsbolig og det er veldig lydt. Pappa'n blir rasende på barna minst en gang pr dag og han brøler så vi skvetter inne hos oss.Barna er en del hos oss og de virker veltilpasset osv,foreldrene er veldig hyggelig når vi prater med de,men det sinne og brølingen plager meg. Vurderer nesten å spille det inn og sende til bv med en bekymringsmld,for en mld alene er vel ikke nok?

Anonymous poster hash: 0a374...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager, men sånn er vi og. Og jeg vet ikke annet råd. Med mine tre små gutter som ikke respekterer noe eller noen, må jeg heve stemmen flere ganger om dagen for at de ikke skal skade seg selv eller hverandre. Selvsagt har jeg prøvd alternativet, men det funker bare ikke. Ingen hører på meg da, og med pusestemme overdøver jeg ikke dem uansett.

Jeg har også flere ganger tenkt at naboer en dag kommer til å reagere, men det får de bare gjøre. Det er jo ikke sånn at jeg ønsker å rope til barna mine, det er kun for sikkerhetens skyld. Og så det er sagt, det vil IKKE hjelpe at noen sender inn bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymous poster hash: 5a498...7c0

Skrevet

Dere har et annet temperament enn naboen. Det er ikke bra å brøle til barna, men det å brøle/rope er ikke skadelig i seg selv. Det kommer an på hva han roper, om det er krenkende/truende og om han opptrer truende eller ikke.

Du må nok forsone deg med at andre mennesker har andre omgangsformer og temperament enn dere.

Anonymous poster hash: c0811...5f6

Skrevet

Uff, denne tråden ble jeg trist av. Ikke minst pga #2.

Å tro at sinne og høy stemmebruk må til, er så feil! Det samme kan jo noen som slår ungene sine si. De hører ikke etter uansett hvordan jeg skriker, så jeg må klapse til dem. For deres egen sikkerhet..

Hi, du kan ringe barnevernet og drøfte saken anonymt. Da kan du spørre om du bør melde

Anonymous poster hash: 42c3d...3d2

Skrevet

Beklager, men sånn er vi og. Og jeg vet ikke annet råd. Med mine tre små gutter som ikke respekterer noe eller noen, må jeg heve stemmen flere ganger om dagen for at de ikke skal skade seg selv eller hverandre. Selvsagt har jeg prøvd alternativet, men det funker bare ikke. Ingen hører på meg da, og med pusestemme overdøver jeg ikke dem uansett.

Jeg har også flere ganger tenkt at naboer en dag kommer til å reagere, men det får de bare gjøre. Det er jo ikke sånn at jeg ønsker å rope til barna mine, det er kun for sikkerhetens skyld. Og så det er sagt, det vil IKKE hjelpe at noen sender inn bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymous poster hash: 5a498...7c0

Altså... Han har brølt på ettåringer også. Jeg også blir sint og hever stemmen til mine,men her er det ordentlig brøling,banning ut av en annen verden. Det knyter seg i magen min,og barna mine har blitt engstelig noen ganger. Så dette er langt fra normalt eller akseptabelt å gjøre.

Skrevet

Er det flere hus nært innpå dere?

Jeg ville nok valgt en kanskje feig løsning; lagt et brev i postkassa - anonymt - der jeg skrev at det er flere som reagerer på lydnivået og kjeftingen, kanskje lagt ved noe info om skadevirkninger ved kjefting på små barn (for de finnes!), og skrevet at hvis det ikke blir en bedring så vil flere gå sammen om å kontakte hjelpeinstanser, for barnas skyld.

Er du tøffere enn meg så konfronterer du ham.

Anonymous poster hash: dadab...80d

Skrevet

Vi kan også rope til barna i ren frustrasjon?

Når ble det ulovlig å vise sinne? Sinne og raseri er også følelser som barn må se, lære seg.

Jeg kan fint brøle til barna mine inn i mellom, er selv vokst opp med foreldre som har brølt til meg da det har vært behov.

Anonymous poster hash: c9b10...ebf

Skrevet

Når ble det ulovlig å vise sinne? Sinne og raseri er også følelser som barn må se, lære seg.

Jeg kan fint brøle til barna mine inn i mellom, er selv vokst opp med foreldre som har brølt til meg da det har vært behov.

Her skjer det HVER dag!

Skrevet

Jeg kan også finne på å rope når guttene her er helt propell. "Nå slutter dere, nå må dere gi dere, nå må dere høre etter, hysj, ro dere ned..." osv. Prater jeg med vanlig stemme så får jeg ikke kontakt.

Anonymous poster hash: 375ea...2ec
Skrevet

Vi brøler også innimellom. Har aktive gutter her og. Men er det krenkende ordbruk, og ungene blir redd og griner osv syntes jeg det stiller seg annerledes. 

Anonymous poster hash: ae8ac...197
Skrevet

Ring barnevernet og diskuter det med dem. Da tar de den profesjonelle avgjørelsen om dette er noe å opprette en sak for eller ikke. Du skal ikke ta denne avgjørelsen, Hi, men du har plikt til å melde fra når det er så ille at dere blir bekymret for barna.

Mange bagatelliserer slikt, men det er fordi de ikke har kunnskap om langtidsvirkningene av en slik adferd hos foreldre.

Ring barnevernet i morgen.

Anonymous poster hash: e7b7f...b3d
Skrevet

Ring barnevernet og diskuter det med dem. Da tar de den profesjonelle avgjørelsen om dette er noe å opprette en sak for eller ikke. Du skal ikke ta denne avgjørelsen, Hi, men du har plikt til å melde fra når det er så ille at dere blir bekymret for barna.

Mange bagatelliserer slikt, men det er fordi de ikke har kunnskap om langtidsvirkningene av en slik adferd hos foreldre.

Ring barnevernet i morgen.

Enig med denne. Dette er ikke akseptabel foreldreatferd. Og til hun som sa at det er greit å brøle til barna sine: nei, det er det ikke. Det er godt dokumentert at det kan være skadelig.

Anonymous poster hash: 7dca9...4db

Skrevet

Skrevet

Så fordi du har vokst opp med det så er det greit å videreføre det?

Selv om du kanskje ikke tok skade av det så kan vel andre gjøre det?

Det er veldokumentert at gjentakende skriking og kjefting til små barn fører til skade, det er bare et google-søk unna.

Og hvis disse barna lider i stillhet (for det vet vi ikke noe om) så er det vel for pokker ikke noe galt i å gjøre noe for å bedre situasjonen?

Jeg har en eks-svigermor som alltid har brukt "da jeg var litta så røyka alle da, både ute og inne, gravide eller ikke - vi tok ikke skade av det", hva med å åpne øynene for at vi stadig får ny kunnskap, og forholde oss til det?

Barn skal ikke brøles til, og i hvertfall ikke ettåringer!

Hva får man ut av det, annet enn en skeptisk unge?

Skrevet

Så fordi du har vokst opp med det så er det greit å videreføre det?

Selv om du kanskje ikke tok skade av det så kan vel andre gjøre det?

Det er veldokumentert at gjentakende skriking og kjefting til små barn fører til skade, det er bare et google-søk unna.

Og hvis disse barna lider i stillhet (for det vet vi ikke noe om) så er det vel for pokker ikke noe galt i å gjøre noe for å bedre situasjonen?

Jeg har en eks-svigermor som alltid har brukt "da jeg var litta så røyka alle da, både ute og inne, gravide eller ikke - vi tok ikke skade av det", hva med å åpne øynene for at vi stadig får ny kunnskap, og forholde oss til det?

Barn skal ikke brøles til, og i hvertfall ikke ettåringer!

Hva får man ut av det, annet enn en skeptisk unge?

Du må gjerne komme med noen veldokumenterte kilder som sier at å heve stemmen til barnet sitt inn i mellom fører til at det tar skade av det. Det skal ganske omfattende undersøkelser til, så jeg syns det er er merkelig hvor bastant du er. Og nei, og Google er ikke det samme som å finne en veldokumentert kilde. Vi snakker heller PubMed eller lignende databaser.

Skrevet

Du må gjerne komme med noen veldokumenterte kilder som sier at å heve stemmen til barnet sitt inn i mellom fører til at det tar skade av det. Det skal ganske omfattende undersøkelser til, så jeg syns det er er merkelig hvor bastant du er. Og nei, og Google er ikke det samme som å finne en veldokumentert kilde. Vi snakker heller PubMed eller lignende databaser.

Nå var det ikke snakk om å heve stemmen, var det vel?

Hi omtaler det som brøling sånn at de skvetter i huset ved siden av, deriblant til en ettåring...ja, DET høres jo ut som sunne oppvekstvilkår.

Skrevet

Det er pensum på barnevernstudiet. Uten at jeg kommer på i slengen hvilken bok jeg leste det i.

Skrevet

Kan ikke du starte en annen tråd slik at du ikke sporer av His tråd.

Du snakker om "å heve stemmen til barnet sitt innimellom".

Det er noe helt annet enn det HI forteller om - nemlig at foreldrene i dette tilfellet brøler til barna MINST en gang om dagen, og at brølingen er så høy at de som bor ved siden av skvetter hver gang.

Om du ønsker å diskutere det å heve stemmen litt en gang iblant, så gjør det i en annen tråd.

Det å brøle til barna så regelmessig som det Hi forteller at naboen gjør, det ER skadelig for barn, og det finnes det forskning på. Bl.a. kom det en studie fra University of Pittsburgh for ca. tre år siden som viser at det å rope til barna jevnlig kan være like ille som å slå dem. Det er dessuten vist at det å rope til barna ofte forsterker dårlig adferd hos barna og ikke det motsatte som foreldrene liker å overbevise seg selv. Slik roping kan dessverre også føre til at barna sliter psykisk senere i livet.

Det er vist at barna mister tillit til foreldre som roper og kjefter.

Det er også vist (som en eller flere her i tråden allerede har bekreftet) at slik roping ofte går i arv. Til og med de som opplevde det som svært ubehagelig som barn kan ende opp med samme reaksjonsmønster selv når de får barn.

Og forresten - å google kan like gjerne bety at man googler seg frem til seriøse forskningsartikler. Når jeg googler går jeg i hvert fall etter seriøse kilder og databaser, og google er en fin inngangsport til mange gode og seriøse forskningsartikler. Prøv det ;)

Men en ting er hevet over enhver tvil - i det tilfellet Hi forteller om er brølingen av et slikt kaliber at det mest trolig er skadelig for barna. En slik brøling og roping (som også en over her forteller hun driver "for barnas sikkerhet") er bare det beste tegn på at man feiler som foreldre og har mistet kontroll i barneoppdragelsen. Som ansvarlig forelder skal man da søke hjelp!

I His tilfelle er det hennes plikt å melde sin bekymring til barnevernet, så tar de saken videre.

Skrevet

Det er helt innafor å heve stemmen til barna sine. Foreldre kan (og skal) markere hvor grensene går, men når stemmen (eller tonen) er skremmende, truende eller krenkende, så er det ikke lenger greit. Skremmende, truende eller krenkende atferd er psykisk vold og det er ulovlig.

Når det er sagt er det mange barn som blir skreket til i oppveksten som klarer seg fint. Det er mange barn som blir utsatt for vold også som klarer seg fint. Men man ser at risikoen for at det ikke går fint er mye høyere enn for de som ikke blir skreket til, og det kan også volde psykisk skade og usikkerhet som barn ikke skal trenge å leve med.

En bekymringsmelding i His tilfelle er helt på sin plass, ut i fra det hun beskriver her.

Skrevet

Bor i tomannsbolig og det er veldig lydt. Pappa'n blir rasende på barna minst en gang pr dag og han brøler så vi skvetter inne hos oss.Barna er en del hos oss og de virker veltilpasset osv,foreldrene er veldig hyggelig når vi prater med de,men det sinne og brølingen plager meg. Vurderer nesten å spille det inn og sende til bv med en bekymringsmld,for en mld alene er vel ikke nok?

Leker de med deres barn, siden de er en del hos dere? Barna har ikke sagt noe til deres barn om hvordan de har det hjemme? Og far brøler skriver du, hvordan er mor?

Anonymous poster hash: 30c82...b1f

Skrevet

Det går fint an å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan godt f eks mene (og leve etter) at det å bli utskjelt er skadelig for barn. Men samtidig mene at det å være menneske også innebærer å bli forbanna i blant, og å tåle at andre blir det.

Rammene for foreldreskap på 2000-tallet er visst blitt strammere enn en A4-størrelse.

Anonymous poster hash: 035a5...882

Skrevet

Brøling og barnevernet.. hva blir det neste. Faren kiler barnet så det ler mye. Er det også en sak for barnevernet?

Folk har blitt helt tullete. Man skal for all del ikke kjefte på barn, barn må få leve på en rosa sky hele oppveksten. For da viser det jo bare at det blir flere og flere unge som møter veggen, sliter med angst og depresjoner, og som føler de ikke strekker til.

Verden går snart under...

Anonymous poster hash: 0b903...1a5

Skrevet

Første som slo meg da jeg leste overskrifta var BV MÅTTE KOMME HER.

Anonymous poster hash: 10a09...62e

Skrevet

Skremmende at dette blir bagatellisert så kraftig.

Skjønner dere ikke at det er forskjell på å heve stemmen, og å brøle til barna?

Jeg ville ringt BV, og forhøre meg litt.

Det er da klart at det ikke er et sunt hjemmemiljø hvis barna blir skreket til på daglig basis.

Ta en telefon og forhør deg <3

Stakkars barn.. Tenk å skrike til en 1-åring. Tenk så redd barnet må være :-(

Anonymous poster hash: 2146a...472

Skrevet

dette er IKKE din sak

Anonymous poster hash: cc70b...93b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...