Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før det slutter å være ubehagelig å gå med linser?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg brukte en mnd tid. Har hatt linser i over 10 år nå. Men jeg måtte bytte merker flere ganger før jeg fant noen som passa. Fikk veldig tørre øyne av linser. Har du forsøkt med litt øyedråper?

Linser må man venne seg til. Jeg begynte med dagslinser fordi de er veldig tynne, første dagene 1 time, så 2 osv. Tok vel 6 uker før jeg kunne ha de en hel dag. Nå, 15 år senere har jeg linser man bytter bare 1 gang i måneden og de er ganske stive og tjukke i forhold til dagslinser, dette er ingenting for nybegynnere.

Anonymous poster hash: 1a58f...662

Linser må man venne seg til. Jeg begynte med dagslinser fordi de er veldig tynne, første dagene 1 time, så 2 osv. Tok vel 6 uker før jeg kunne ha de en hel dag. Nå, 15 år senere har jeg linser man bytter bare 1 gang i måneden og de er ganske stive og tjukke i forhold til dagslinser, dette er ingenting for nybegynnere.

Anonymous poster hash: 1a58f...662

Man skal venne seg til linser, men de skal ikke være så vonde at man må ta dem av etter en time. Normalt bør man kunne bruke dem 3-4 timer uten problemer de første dagene. Hvis mine kunder ikke klarer å bruke dem så lenge, så finner jeg ut hvorfor det ikke fungerer, så prøver vi andre linser.

Anonymous poster hash: a3a0e...eb6

Annonse

Takk for tips! Jeg skal snakke med optikeren i morgen. Men tenkte om noen har noen linser å anbefale som hjelper mot tørre øyne.

Takk for tips! Jeg skal snakke med optikeren i morgen. Men tenkte om noen har noen linser å anbefale som hjelper mot tørre øyne.

Det kommer an på styrkene dine, men hvis du kun er nærsynt eller langsynt, er acuvue oasys 1-day den linsen de fleste liker best. Det er en ganske ny linse, men kommer ikke på noen jeg vet om som ikke har likt den.

Det kommer an på styrkene dine, men hvis du kun er nærsynt eller langsynt, er acuvue oasys 1-day den linsen de fleste liker best. Det er en ganske ny linse, men kommer ikke på noen jeg vet om som ikke har likt den.

Jeg er nærsynt med skjeve hornhinner. Takk for tips!

Da er det litt vanskeligere, for da finnes det ingen like gode linser, men ofte er acuvue oasys 14d linsene av de beste mot tørrhet da, men ikke alle som ser så godt med dem.

Da er det litt vanskeligere, for da finnes det ingen like gode linser, men ofte er acuvue oasys 14d linsene av de beste mot tørrhet da, men ikke alle som ser så godt med dem.

Ja, jeg ser heller ikke like godt med de jeg har fått som jeg gjør med briller. Hmmm, får bare snakke med optikern. Vil så gjerne slippe brillene.

Annonse

Jeg er også nærsynt med skjeve hornhinner. Acuvue Moist 1-dags er en av de få jeg kan bruke. Det er også veldig viktig at størrelsen er riktig (diameteren). Ikke alle merker har flere størrelser å velge i. Også må du selvsagt passe på at du ikke tar dem på vrengt.

Anonymous poster hash: 0b8b3...9c8

Jeg er også nærsynt med skjeve hornhinner. Acuvue Moist 1-dags er en av de få jeg kan bruke. Det er også veldig viktig at størrelsen er riktig (diameteren). Ikke alle merker har flere størrelser å velge i. Også må du selvsagt passe på at du ikke tar dem på vrengt.

Anonymous poster hash: 0b8b3...9c8

Skal sjekke ut dem. Takk.

Ja, jeg skal innrømme at jeg roter fælt når jeg skal ta dem på.

Som en over sa, er du sikker på at du har de på rett vei?

Ja, temmelig sikker. Optikern har kontrollert etter at jeg har satt inn, og det var riktig.

Da tror jeg du har en type som ikke passer deg, eller at diameteren er feil. Personlig liker jeg beste softlens daily disposable.

Anonymous poster hash: 6abe6...3bd

Jeg fikk linser for 30 år siden og kunne bruke linsene hele dagen fra første linse. Men opp gjennom årene er det ulike ting som har gjort det ubehagelig å bruke linser.

- Feil linser, som flere har påpekt. De siste årene har jeg brukt såkalte "bandasjelinser", typen som man også kan sove med og ikke ta av på en måned (jeg tar dem likevel ut hver natt). Andre typer, også endagslinser får jeg tørre øyne av. Da jeg begynte med linser måtte jeg også bytte type linser noen ganger før jeg fant riktid type den gangen.

- Linsenes diameter. Jeg fikk nylig tilsendt feil diameter på linsene mine. Tenkte ikke over det, bare registrerte at jeg ble mye tørrere på øynene etter at jeg byttet til nye linser. Da problemet fortsatte neste gang jeg byttet linsepar så oppdaget jeg at diameteren var mindre enn hva jeg normalt bruker å ha. Da kan øyet få litt mindre oksygen enn det ellers får (iflg. optikeren min) og øynene kan bli tørrere og mer slitne/anstrengte. Jeg kjente også mer av omkretsen på de linsene.

- Linsevæsken! Jeg reagerer på svært mange linsevæsker. Har egentlig ingen allergier, men reagerer på mange linsevæsker med å bli tørr på øynene og det kan føles veldig ubehagelig! Jeg måtte prøve meg frem, og har vel prøvd de fleste merker og har funnet et par typer som fungerer for meg.

- Dagslinser fungerer ikke på meg, da får jeg veldig tørre øyne.

- Miniskader på linsen (hakk, riper kan være vondt eller bare ubehagelig).

- Rusk eller sminke. Jeg er veldig sensitiv, så jeg må passe på at jeg ikke har f.eks. "lo" fra håndduken på fingrene når jeg setter på linsene. Jeg vasker hendene, tørker dem helt tørre og så blåser jeg på fingrene for å fjerne ev. nesten usynlige fibre fra håndduken.

- Melatonin kan gjøre øynene tørre. Jeg merker dette hovedsaklig rett etter jeg har tatt melatonin, men det er jo bare på kvelden, en-to timer før jeg skal legge meg, og det er også doseavhengig, så bruker jeg ikke for høy dose så går det greit. Jeg har ikke tørre øyne pga. melatonin på dagtid, men har hørt om noen som har slitt med linsebruk når de har brukt melatonin.

- Enkelte mineral-/vitaminmangler kan gi tørre øyne.

- Noen kan slite med øynene pga. parfymer, f.eks. ansiktskrem, parfyme. Selv reagerer jeg med tørre/såre øyne av nesten all øyesminkefjerner, så jeg bruker sminke jeg lett kan vaske bort uten.

- Matintoleranse kan gi tørre øyne (da er man ofte litt rød på det hvite på øynene, små røde blodårer)

Du sier at du strever en del med å sette på linsene, det kan gjøre at øynene dine blir litt mer irriterte, og det kan gjøre øynene dine mer irriterte.

Helt til slutt - jeg måtte finne min egen teknikk for å ta av og på linsene, for den måten jeg lærte hos optikeren fungerte ikke for meg, jeg kluret rett og slett for mye med det. Så prøv deg litt frem.

Men feil type linser og/eller feil diameter er vel mest trolig årsaken til problemene du har.

Håper du finner ut av det :)

(ble visst en avhandling dette, men det har vært en del frem og tilbake, og har lært mye om hva som påvirker mine øyne og linsebruken ;) )

Anonymous poster hash: d9781...313

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...