Gå til innhold

2 eller 3 års aldersforskjell mellom barna? Del din erfaring m meg plis :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer barn nr 4, men litt usikker på hvilken aldersforskjell vi skal satse på. Har to tette først (23 mnd mellom), og så et mellomrom på 5 år til foreløpig sistemann. De to største har utrolig mye glede av hverandre, men de krangler også noe helt enormt!!😱 Litt usikker på hva jeg vil foretrekke for en nummer 4 eventuelt, for jeg har jo ingen erfaringer med 2,5- 3 års mellomrom mellom barna. Noen som vil tipse meg litt her?

Anonymous poster hash: 9e4a7...489

Skrevet

Jeg har to år mellom gutta og tre år mellom eldste gutten og den eldre søstra. Kan ikke trøste deg med at det er mindre krangling. Her krangler alle uansett alder.Kanskje ikke så mye mellom yngste og eldste,men jammen krangler de også innimellom.

Anonymous poster hash: db7b3...ec6

Skrevet

Har 2 med 3 år mellom, bare krangling, har 2 med 2 år mellom, verdens beste venner, og forblir sånn håper jeg, bank i bordet :)

Anonymous poster hash: 5afb7...128

Skrevet

Det er personligheten på barna som spiller inn, ikke alderen. Har tre barn selv. Det er to år og 9 måneder mellom de to eldste. 3 år og 7 måneder mellom mellomste og yngste.

Mellomste og yngste elsker begge sine søsken og viser mye omsorg og liker å tilbringe tid med dem. Eldste har en sær personlighet. Er sur og egen og kommer ikke helt overens med noen som tør å vise egen vilje. Så de to minste har størst aldersforskjell men er de to som leker og koser seg mest uten krangling. Så fort eldste kommer inn i rommet blir det bare kaos og styr

Anonymous poster hash: 361ea...ee7

Skrevet

Hm ja, du har sikkert rett i dette m personlighet, og at alder ikke er avgjørende sånn sett. Håper på flere svar også!

HI

Skrevet

Vi har to barn med 2 år og 9 mnd i mellom. Jeg hadde egentlig lyst til å ha 2 år i avstand, men det ble ikke slik. De er veldig glade i hverandre og må kose/klemme hver dag. Blir så klart krangling, men begge har sterke meninger og ser ikke helt hvordan det er mulig/ønskelig å unngå krangling.

Jeg tror det har mest med personlighet å gjøre. Mannen min er under 2 år yngre enn storebroren. De er veldig ulike og har lite til felles.

Anonymous poster hash: fd4a4...07d

Skrevet

Er 2 år og 4 mnd mellom mine to jenter. De er verdens beste venner, men de kan også irritere vettet av hverandre og krangle så busta fyker. Jeg er glad de er så tette, for det er tydelig at de har mye glede av hverandre. Alltid noen å være med, og noen å dele minner med.

Nå har vi fått en liten atpåklatt, og jeg kjenner en liten sorg for at han liksom er litt "alene". Får ikke oppleve det samme søskenforholdet som sine to søstre. Uff, er nesten så jeg må få en til...

Anonymous poster hash: 8e9f0...cdf

Skrevet

Jeg har 3 år i mellom og nr. 2 er kun 3 mnd. Men jeg synes det var godt at eldste var ferdig med dupp,tisse bleier( jobber med bæsjebleiene, men ser ut som det har ordnet seg nå) og smokk før nr.2 kom. Storebror er veldig stolt, men har også sine dager der han er sjalu.

Anonymous poster hash: 0ba75...528

Skrevet

Jeg ville fått barn når kroppen lot meg. Ei venninne ventet fordi 2 år var for lite mellomrom, hun skulle ha 4 år mellom. Hun ble gravid men det endte med operasjon og ikke mulighet til å få flere. Ikke vanlig altså, men ting kan skje.

Mine er 2,5 år mellom og de forguder hverandre. Om du får 50 slike svar og 1 svar der de krangler 24/7, så betyr det ikke at du vil få barn som forguder hverandre.

De kan krangle så fillene fyker enten det er 1, 4 eller 9 år mellom de.

Anonymous poster hash: 2fd02...98f

Skrevet

Krangling henger mye sammen med personligheter. Ikke bare alder. Jeg har to søstre. Den ene kranglet jeg med konstant i barndommen. Hun er 10 år eldre enn meg. Den andre er tettere på i alder men vi kranglet sjelden.

Mine egne to er det også 23 måneder imellom. De kan krangle når de er trøtte og sultne men resten av tiden leker de mye i lag.

Jeg ville ikke byttet aldersforskjellen. Det er så mange fordeler med at de er såpass tett. De er ganske likeverdige i familien og har mye moro av de samme tingene.

Skrevet

Er 25 mnd mellom mine. Slitsomt! Ville hatt 5 år mellom kanskje

Anonymous poster hash: e3476...cf9

Skrevet

Mellom 1 og 2 er det 27 mnd. De har veldig lite til felles, og har er lite sammen.

Mellom 2 og 3 er det 19 mnd. De er bestevenner og henger sammen hele tiden. De deler like interesser.

Mellom 1 og 4 er det 11 år og de er verdens beste venner. De koser seg masse sammen, og deler noen like interesser.

Så aldersforskjellen betyr ikke nødvendigvis så mye.

Skrevet

Så morsomt med så mange ulike erfaringer! Vi har blitt veldig lett gravide med de tre første, men absolutt ingen selvfølge at det skal gå like greit med en evt fjerdemann. Greit å planlegge litt likevel, så får vi bare se hvordan det går :)

HI

Skrevet

Vi har 2,5 år mellom nr 1 og nr 2, og akkurat 2 år mellom nr 2 og nr 3. Jeg synes absolutt det var best med 2,5 år i mellom i babytiden. Det var veldig slitsom med en på akkurat 2 år, og en baby. Alt blir litt enklere når barna nærmer seg 3 år. Så hvis jeg skulle hatt flere, ville jeg absolutt hatt nærmere 3 år mellom barna! Jeg tror ikke det er så stor forskjell på 2 og 3 års aldersforskjell når de blir større. Det er f.eks 3 år mellom min søster og meg, og vi har alltid vær gode venninner:-)

Anonymous poster hash: 8e33d...5cc

Skrevet

Har 2 år og 11 mnd mellom eldste og mellomste gutt. De kranglet en periode da de var veldig små, typ 1-2 og 4-5 år. Men dette ga seg og de har siden den gang vært perlevenner. Minste er det fem år fra mellomste, de forguder han og nå råder idyllen sånn sett mellom søsknene. Ekstremt sjelden de krangler.

Men jeg tror og at dette er personlighetsavhengig. Umulig å si helt hvordan det blir. Dog tror jeg også at det er godt med litt mellomrom, dvs. 2,5-3 år mellom, for deg og din kropp. Dette mener jeg også at jeg har lest er best (mener å ha lest at fire år er veldig bra), men selvfølgelig er det ikke mulig å skulle planlegge og innrette seg etter forskning ;-) I dag er det jo også mange som venter lenge med å få barn, og når de så skal ha dem må det gå unna og kjører på i et vanvittig produksjonstempo :-)

Anonymous poster hash: 5bdf8...69e
Skrevet

Ville heller gått for tre enn to år. Vi har to år mellom de to eldste, det var utrolig slitsomt fram til yngste nærmet seg tre år.

Anonymous poster hash: 5d424...100

Skrevet

16 mnd mellom to jenter og de er verdens beste venner. Slitsomt de fleste årene, men verdt det!

Anonymous poster hash: 8bbdf...40d

Skrevet

Jeg har 19 mnd mellom 2 barn, ventet 6 år, så blir det 18 9 mnd mellom de neste to, altså 4 barn. De to første har alltid vært bestevenner. Aldri kranglet nesten. De har alltid kommet gått overens. Nå er de 7 og 9 år fortsatt gode venner:)

Skrevet

Vurderer barn nr 4, men litt usikker på hvilken aldersforskjell vi skal satse på. Har to tette først (23 mnd mellom), og så et mellomrom på 5 år til foreløpig sistemann. De to største har utrolig mye glede av hverandre, men de krangler også noe helt enormt!!😱 Litt usikker på hva jeg vil foretrekke for en nummer 4 eventuelt, for jeg har jo ingen erfaringer med 2,5- 3 års mellomrom mellom barna. Noen som vil tipse meg litt her?

Vi tok sjansen og nå er jeg gravid😁

Anonymous poster hash: 79c24...fee

Skrevet

De to eldste våre er det 2 år og 5 mnd mellom. Har veldig mye glede av hverandre nå(8 og snart 6 år), men krangler selvfølgelig en del. Er gutt og jente. Siste er 6 mnd, og synes det er litt trist for hennes del at hun blir litt "alene", men har heldigvis mange venninner som har babyer på samme alder.

Anonymous poster hash: 20587...b0d

Skrevet

Har ikke prøvd med 2 år i mellom, men ser det er mye mer slitsomt for venner som har så tette barn, enn vi som har 3 år og 3 mnd i mellom. Eldste var da ganske selvstendig og kunne hjelpe til litt selv ved av/påkledning, hadde slutta å sove dupp og gikk stort sett på potte/do. Hadde også mer forståelse for hva som var greit å gjøre og ikke med babyen. Venninne mine kunne ikke la babyen ligge i alene et sekund uten at 2-åringen kjørte lekebil over ansiktet til babyen, slo lekehammer i hodet på den osv. Sånt slapp vi :D

Anonymous poster hash: 6215d...172
Skrevet

Tror det handler mye om personlighet og kjemi. Har 2,5 år og 3,5 år mellom mine og 3,5 var definitivt enklest da de var helt små.

Anonymous poster hash: d2ef2...af5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...