Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #1 Skrevet 15. desember 2016 Skjønner ingenting! Står opp til samme tid hver dag. Hun er i barnehagen hele dagen og har noen timer hjemme før leggetid. Legger seg mellom 19 og -19.30, men hun blir ikke trøtt! Sovner ikke før 21-21.30 Hun klarer ikke å finne roen. Alt skal gjøres etter hun har lagt seg. Har forsøkt alt siden dette har vart i 2-3 år. Funker ikke å sitte med henne, ignorere, være streng osv. Veldig sjeldent sover hun gjennom hele natten også. Våkner og får ikke sove igjen (får sove inne hos oss og ja, jeg har latt henne aove inne hos oss mange ganger for å kunne få sove uten å høre på sutring resten av natten). Nå har hun ligget i senga en time og finnes ikke trøtt. Hun er veldig trøtt om morgenen så klart! Har fått Vallergan for noen år siden, men det prøvde vi en gang og aldri igjen. En annen lege mente mandlene ødela søvnen så de ble fjernet siden de var hovne hele tiden. Ingenting hjelper!Hva skal vi gjøre? Anonymous poster hash: 1de47...8d1
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #2 Skrevet 15. desember 2016 Min 5åring sover fra 20.30 til 05.45, da hun våkner av seg selv klar for ny dag. Det er ikke alle som trenger så mye søvn. Det kan være at deres ikke trenger så mye søvn, at det egentlig kun er morgengrettent. Jeg ser dere har prøvd vallergan én gang. Det tar vel tid å vende seg til slike legemidler? Gjerne et par uker? Jeg ville uansett begynt med å legge barnet senere. Ikke noen vits at barnet må ligge i flere timer før det sovner. Det hjelper jo ingen av dere. Anonymous poster hash: 6e43d...453
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #3 Skrevet 15. desember 2016 Jeg hadde samme problemet å utsatte legging til 20.00 å etter det så har jeg ikke lenger problem med å få han til å sovne,nå sovner han innen 10 minutter.Før brukte vi ca 2 timer før han sovnet. Har også prøvd å legge han 19.30 men da holdt han det gående til 21.30 før han sovnet. Her i huset har vi funnet ut at å legge 5 åringen 20.00 er helt perfekt for da sovner han fort. Anonymous poster hash: 8cfb3...e39
meg-og-mine Skrevet 15. desember 2016 #4 Skrevet 15. desember 2016 Hvordan er hun ellers? Er hun urolig, god / lav konsentrasjon, sinne, rastløshet, klarer hun å sitte over 20-30min med samme aktivitet eller byttes det på fra ting til ting, glemmer hun ting hun skal gjøre? Tenk igjennom fra fødsel, var hun kolikk barn , noe tregere ang dette med å gå / krabbe osv ? Ofte er det en underliggende grunn til at barn sover urolig og blir det så stort problem at barnet må ha medisin for å sove er det noe mer enn "vanlig" søvnproblemer. Hva sier barnehagen ? Har de tatt TRAS kartleggingsprøver?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #5 Skrevet 15. desember 2016 Har forsøkt å legge henne senere, men det hjelper ikke. På dagen er hun blid og fornøyd. Både hjemme og i barnehagen. Aldri vært sent ute med noe, heller ganske tidlig ute. Det eneste er at hun er våken veldig sent (sover fremdeles ikke) og er kjempe trøtt og sur på morgenen Anonymous poster hash: 1de47...8d1
meg-og-mine Skrevet 15. desember 2016 #6 Skrevet 15. desember 2016 Vet ikke om det er en trøst men har en 9åring som fremdels kommer opp å har spørsmål om alt fra a til å. Han sovner etter en 30min men gud så kjedelig at han hver bidige dag må komme opp de 2-3 gangene og stiller spørsmål. Kanskje rett å slett blitt bare en uvane hos ditt barn også at hun bruker noe lengre tid? Kroppen venner jo på seg både vaner og uvaner.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #7 Skrevet 16. desember 2016 Jeg har også en 5 åring som periodevis sovnet veldig sent. Jeg innså at en av årsakene var at jeg lot han leke i sengen i 15 min før vi slukket lyset. Han våknet litt når han egentlig skulle roe ned. Så hva gjør barnet i sengen? Her har vi ny rutine, ingen leker i sengen bortsett fra noen kosebamser. Jeg leser for han, i sengen, når vi er ferdige med å lese må han legge seg ned med hodet på puten, lyset slås av. Jeg synger et par nattasanger og koser litt med han. Så natta. Plutselig har jeg et barn som sover til kl 20, og innimellom tidligere. Han legger seg tidligst kl 1930 (det et da vi begynner å lese/synge).. Tvi tvi Anonymous poster hash: e8d80...df7
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #8 Skrevet 16. desember 2016 Har 3 barn mellom 2 og 9 og alle har hele livet hatet å legge seg. Vi har laget gode rutiner og gjort alt "riktig", men de finner ikke roen. De har rett og slett ikke tid til å sove. For oss ble redningen Melatonin. Et reseptbelagt preparat mest hormoner som gjør at vi sovner lettere. Dette har vi brukt fra tid til annen når det har vært for gale og for å snu en negativ trend. Bruker det ikke hver dag. Ikke en gang hver uke. Ungene sovner da fint og sover godt gjennom natten og våkner opp uthvilt. Anonymous poster hash: 14356...07c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå